Gå til innhold

Borgerlig ‘konfirmasjon’, hva er poenget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg på. Hva læres i konfirmasjonsundervisningen? Hvordan meninger man skal ha?

Eller er det ett plaster på såret, sånn at de kan få like mye penger som en kristen konfirmant? 

Anonymkode: 27776...d0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
en markering av overgangen til ungdomstiden, bestående av et kurs om etikk og menneskeverd.

Anonymkode: e7658...c61

Skrevet

Jeg var nok litt motstander av borgelig konfirmasjon før jeg fikk mer kunnskap. Da fikk jeg høre om hva som skjedde på de forbredende møtene og det var et utrolig bra opplegg. Ungdommene lærte sunne og fine verdier, som det virkelig var bra å ta med seg videre i livet. Husker ikke eksakt hva de snakket om og lærte, annet enn at det var utrolig bra.   Selve konfirmasjonsermonien var også utrolig sterk og fin.  Ble skikkelig overrasket over hele pakka. 

Skrevet

Markering og få gave/penger som kristelig konfirmasjon.

Anonymkode: ed7a7...77e

Skrevet

Jeg har en som valgte kirkelig og en som valgte borgerlig konfirmasjon. De fikk selvfølgelig velge helt selv, men jeg sa at jeg syntes de burde velge en av delene for å markere overgangen fra barn til "voksen" og at vi ville feire dem. Begge konfirmasjonsforberedelsene var fine og begge var fornøyde med sitt valg. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva læres i konfirmasjonsundervisningen?

https://www.human.no/seremonier/humanistisk-konfirmasjon/dette-laerer-konfirmantene-pa-kurs
Bla ned til "Temaer i kurset".

Hvis du husker den tiden da foreldrene kunne velge mellom undervisning i Kristendomskunnskap eller Livssyn for skolebarn, kan du jo tenke på de to typene konfirmasjonskurs som noe tilsvarende. Den humanistiske er uten religion/forkynnelse, men det er store likheter i temaene.

Skrevet

Hva middag hadde dere i konfirmasjonen? Jeg hadde oksestek i min konfirmasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I de fleste konfirmasjonene jeg har vært i, har det vært koldtbord/tapas. Liker det veldig godt. 

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Kjøttkaker i brun saus med stua tyttebær inntil.

Anonymkode: b5d1f...a9e

Skrevet
emilie321 skrev (10 minutter siden):

I de fleste konfirmasjonene jeg har vært i, har det vært koldtbord/tapas. Liker det veldig godt. 

Koldtbord er bra som regel, snitter har jeg vært bort i også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...