Gå til innhold

Borgerlig ‘konfirmasjon’, hva er poenget?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk ikke velge verken om jeg ville konfirmere meg, hvordan det skulle foregå eller noe ang selskapet. 
Så da ble det konfirmasjon i kirken med koldtbord etterpå. Jeg liker verken kirken eller koldtbord så det var en fin dag. 

Jeg fikk heller ikke velge så ble kirken men var stolt over bunaden min. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Overgangarituale kanskje ja, men hvorfor kalle det konfirmasjon? Man konfirmerer jo ikke noe. I alle fall ikke de som står til borgerlig "konfirmasjon". 

Anonymkode: 7a38e...7ba

Jeg er enig i at ordet konfirmasjon kan være litt misvisende når det gjelder borgerlig konfirmasjon, men nå er det jo ganske innarbeidet og har fått en sekundærbetydning.

heldigvis
Skrevet

For litt over 10 år siden var det basically samme pensum som tv-serien "The good place". Det var vel en ti-tolv kurskvelder på 2-3 timer hver der vi hadde ulike temaer om etikk og diskusjon i gruppe. Temaer kunne være ting som "The trolley problem" og den der med organdonasjon av en kriminell for å redde livet til barn osv. Det var litt som en utvidelse av etikk, livsyn osv. i skoletimen, men med enda mer diskusjon og tid til å se på om vi endret mening hvis kursleder gjorde små variasjoner av hvert etiske spørsmål

I tillegg var det en helg der vi lekte 2.verdenskrig på en gård oppi skogen. Vet ikke hva læringsmomentet var der, fordi vi var så sinnsykt mange konfirmanter at hele opplegget var kaotisk. Min gruppe var jøder eller motstandsfolk eller begge som skulle smugle informasjon inni et kneipbrød, men vi fant aldri de vi skulle gi informasjonen til og fikk beskjed om at vi ble tatt til fange og skutt på slutten av dagen

krøll9
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (8 timer siden):

Jeg fikk ikke velge verken om jeg ville konfirmere meg, hvordan det skulle foregå eller noe ang selskapet. 
Så da ble det konfirmasjon i kirken med koldtbord etterpå. Jeg liker verken kirken eller koldtbord så det var en fin dag. 

😆. KKK - Kristen-Konf og Koldtbord. Rene sekta. Er du fortsatt medlem i kirken, og var du fornøyd med gjester, festen og gaver? 

Ikkeanonymnok
Skrevet
krøll9 skrev (8 timer siden):

😆. KKK - Kristen-Konf og Koldtbord. Rene sekta. Er du fortsatt medlem i kirken, og var du fornøyd med gjester, festen og gaver? 

Jaggu, det var litt komisk.

Har meldt meg ut av kirken, ser ikke poenget med å støtte den kollektive eventyrstunden. 
og nei, var verken fornøyd med gjestene, festen eller gavene. Men det kan jo tenkes at det har noe med at jeg ikke ville konfirmeres i det hele tatt. Dette er riktignok en mannsalder siden så jeg håper at dagens ungdom blir tatt litt mer hensyn til. 

Glitter
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (2 timer siden):

Jaggu, det var litt komisk.

Har meldt meg ut av kirken, ser ikke poenget med å støtte den kollektive eventyrstunden. 
og nei, var verken fornøyd med gjestene, festen eller gavene. Men det kan jo tenkes at det har noe med at jeg ikke ville konfirmeres i det hele tatt. Dette er riktignok en mannsalder siden så jeg håper at dagens ungdom blir tatt litt mer hensyn til. 

Det tror jeg. Min sønn har gledet seg lenge til konfirmasjonen og han var med på å bestemme mat og han var veldig stolt på dagen sin. Borgerlig konfirmasjon da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes konfirmasjons opplegget var bra i kirken. Jeg var ikke 100%kristen, men det var koselig for det. Og det ble penger på dagen, hvor jeg fikk sånn ca gjennomsnittlig. 

Nå mange år etter er jeg for lengst utmeldt av kirken, ikke med i HEF heller. HEF er for politisk for meg.

Anonymkode: 27776...d0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 22.16):

Har alltid lurt på hva som konfirmeres i borgerlig konfirmasjon? I kristen tradisjon konfirmeres dåpen. Man konfirmerer (altså bekrefter) dåpen og at man da fremdeles vil være et Guds barn. Hva konfirmeres i borgerlig konfirmasjon? Synes det blir litt feil å bruke begrepet "konfirmasjon" når det ikke er noe som konfirmeres. Man konfirmerer kanskje at man nå er ungdom og snart trer inn i de voksnes rekker og at man har lyst på selskap og penger 😆

Men vet jo at den kirkelige varianten er blitt likedan nå, og har vært det i flere tiår. "Ingen" tenker på Gud lenger uansett. Det handler for det meste om selskap og penger i begge leire. (Og det er helt greit for meg selvfølgelig. Jeg bryr meg ikke nevneverdig om det. Bare synes det er litt rart). 

Det er en vanlig misoppfatning at konfirmasjon innebærer at man bekrefter dåpen. Det er nærmere 100 år siden det var innholdet i kirkelig konfirmasjon.  Merkelig nok er det mange kristne som ikke vet dette. 

Konfirmasjon i kristen regi er en forbønnshandlig, og det er ikke noe krav om at man har en kristen tro. Det eneste kravet er at man er døpt. Det er stadig flere som døpes like før de konfirmeres. 

AnonymBruker
Skrevet
E7H7 skrev (13 minutter siden):

Det er en vanlig misoppfatning at konfirmasjon innebærer at man bekrefter dåpen. Det er nærmere 100 år siden det var innholdet i kirkelig konfirmasjon.  Merkelig nok er det mange kristne som ikke vet dette. 

Konfirmasjon i kristen regi er en forbønnshandlig, og det er ikke noe krav om at man har en kristen tro. Det eneste kravet er at man er døpt. Det er stadig flere som døpes like før de konfirmeres. 

Altså er kristen konfirmasjon nært knyttet opp mot dåpen. Det at man i kristen konfirmasjon bekrefter dåpen er riktig jo. Her er det nok du som har litt dårlig kunnskap. 

AnonymBruker
Skrevet
E7H7 skrev (51 minutter siden):

Opprinnelig var det en bekreftelse av dåpen. Så der tar du feil. Det er mulig de kommer opp med noe svada fra svevende presters forening. Men opprinnelig var det bekreftelse av dåpen da man var gammel nok til å vite om man tror på gud.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Opprinnelig var det en bekreftelse av dåpen. Så der tar du feil. Det er mulig de kommer opp med noe svada fra svevende presters forening. Men opprinnelig var det bekreftelse av dåpen da man var gammel nok til å vite om man tror på gud.

Amen 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar at når det diskuteres kristen konfirmasjon, menes det konfirmasjon innenfor den norske kirken. 

I den norske kirken er ikke konfirmasjon en bekreftelse av dåpen - og har ikke vært det på mange tiår. 

Det er en faktaopplysning, som ikke noe med «Svevende presters forening å gjøre» (Hva nå det er?) Dette er den norske kirkens offisielle lære. 

Jeg ser for øvrig på all religion som svada. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså er kristen konfirmasjon nært knyttet opp mot dåpen. Det at man i kristen konfirmasjon bekrefter dåpen er riktig jo. Her er det nok du som har litt dårlig kunnskap. 

Konfirmasjon er knyttet til dåpen på den måten at man må være døpt for å bli konfirmert, men konfirmasjonen er altså en forbønnshandling.

Du kan selvsagt mene hva du vil, men det endrer ikke faktum. 

AnonymBruker
Skrevet
E7H7 skrev (4 timer siden):

Jeg antar at når det diskuteres kristen konfirmasjon, menes det konfirmasjon innenfor den norske kirken. 

I den norske kirken er ikke konfirmasjon en bekreftelse av dåpen - og har ikke vært det på mange tiår. 

Det er en faktaopplysning, som ikke noe med «Svevende presters forening å gjøre» (Hva nå det er?) Dette er den norske kirkens offisielle lære. 

Jeg ser for øvrig på all religion som svada. 

Spør en katolsk prest. 

Enig at religion er svada.

DNK er jo bare cherrypicking uansett, og har lite med tradisjonell kristendom å gjøre. Det er selvfølgelig en bekreftelse av dåpen. Bare kverulere så mye du vil. Det er det det står for igjennom kristendommens historie.

Men i dag er det mange prester som lar sekulære tanker og trender veie tyngre enn kristendom. Hvilket jo er bra for humanismen. Men de mangler troverdighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spør en katolsk prest. 

Enig at religion er svada.

DNK er jo bare cherrypicking uansett, og har lite med tradisjonell kristendom å gjøre. Det er selvfølgelig en bekreftelse av dåpen. Bare kverulere så mye du vil. Det er det det står for igjennom kristendommens historie.

Men i dag er det mange prester som lar sekulære tanker og trender veie tyngre enn kristendom. Hvilket jo er bra for humanismen. Men de mangler troverdighet.

Interessant at faktaopplysning blir kalt kverulering. Til og med når jeg spesifisere den norske kirke.

Kristendommen har som andre religioner endret seg gjennom tidene. Det gjelder også katolisismen. Det man mener er tradisjonelt var en gang helt nytt.

I Norge ble konfirmasjon innført en gang på 1500-tallet, påbudt en gang på 1700-tallet og frivillig fra 1912. 

Det var sikkert noen som syntes disse endringene var noe utradisjonelt tull, men det endrer ikke faktum 😉

Skrevet

Om bruk av ordet «konfirmasjon» også om humanistisk (tidligere borgerlig) konfirmasjon. Allerede i 1952 skrev en professor og filolog følgende: 

«Det latinske ord confirmare betyr ganske enkelt å gjøre sterk eller fast og ble i egentlig forstand brukt om å styrke eller herde” . .. Uttrykket «Borgerlig konfirmasjon» er derfor god klassisk latin, og betegner at man vil sette kraft og mot i unge mennesker til å ta opp livskampen og løse de oppgavene som møter dem som voksne borgere»

Kronikken inneholder også mer informasjon om den kristne bruken og også om det bekrefter dåpen eller ikke, jf. diskusjon over her  

https://fritanke.no/den-vanligste-vrangforestilling/19.9126

nachnoo
Skrevet
E7H7 skrev (3 timer siden):

påbudt en gang på 1700-tallet

Ja, i 1736.

Å være konfirmert var blant annet en forutsetning for å kunne gifte seg.

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjonshistorikk om den borgelige konfirmasjon

Vidkun Quisling var den første som hadde lyst til å konfirmere seg borgelig. På sine gamle dager ville også Knut Hamsun også bli konfirmert borgelig. En ordning sannsynlig stiftet av Judas, med støtte fra tollere og fariseere. Nå er valget deres, unge seere, borgelig eller sakralkirkelig konfirmasjon. Vi har kun lagt fakta på bordet.

Hentet fra nrk.no

Anonymkode: b5d1f...a9e

AnonymBruker
Skrevet
E7H7 skrev (7 timer siden):

Interessant at faktaopplysning blir kalt kverulering. Til og med når jeg spesifisere den norske kirke.

Kristendommen har som andre religioner endret seg gjennom tidene. Det gjelder også katolisismen. Det man mener er tradisjonelt var en gang helt nytt.

I Norge ble konfirmasjon innført en gang på 1500-tallet, påbudt en gang på 1700-tallet og frivillig fra 1912. 

Det var sikkert noen som syntes disse endringene var noe utradisjonelt tull, men det endrer ikke faktum 😉

Hvis det ikke er bekreftelse av dåpen, hvorfor må man da være døpt? Ser du ikke logikken? Ja jeg skulle ikke brukt K ordet. Har diskutert mye på nett i det siste og glemmer manerer.

Skrevet
E7H7 skrev (21 timer siden):

Det er en vanlig misoppfatning at konfirmasjon innebærer at man bekrefter dåpen. Det er nærmere 100 år siden det var innholdet i kirkelig konfirmasjon.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Opprinnelig var det en bekreftelse av dåpen. Så der tar du feil.

Dere er jo egentlig ikke uenige, men det blandes fortid og nåtid. Det stemmer at konfirmasjon i dag ikke regnes som bekreftelse av dåpen. Les her hvordan kirken selv omtaler temaet (avsnittene "Hva bekreftes i konfirmasjonen i DNK?" og "Hva har dåp og konfirmasjon med hverandre å gjøre?":
https://www.kirken.no/nb-NO/konfirmasjon-i-den-norske-kirke/hva-skjer-i-konfirmant-tiden/konfirmasjonsgudstjenesten/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...