AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:55 Skrevet mandag kl 10:55 Selv har hun ingen barn. Jeg tenker hun ikke vet hva hun snakker om. Hvilke alternativ har foreldre i dag? https://www.vg.no/nyheter/i/zOMXLr/ingrid-21-jeg-ville-aldri-sendt-en-ettaaring-i-barnehage – Jeg mener det er en syk kultur når vi topper statistikken for å ha de minste i barnehage. – Det gjelder også de eldste på institusjoner. Jeg er bekymret fordi vi «outsourcer» omsorg til staten, og undergraver familien som fellesskap, sier hun. Anonymkode: de5f5...17f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:07 Skrevet mandag kl 11:07 Hvordan skal man ellers ha råd? Anonymkode: 06e2d...fc6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:13 Skrevet mandag kl 11:13 Senke kravene. Alt trenger ikke være perfekt. Anonymkode: 085bc...228 0 Siter
Ekstra Skrevet mandag kl 11:22 Skrevet mandag kl 11:22 Gjesp, dette har vært diskutert så mange ganger. 1 Siter
laban Skrevet mandag kl 11:59 Skrevet mandag kl 11:59 Mange 21-åringer (og mange atskillig eldre) er svært historieløse. Denne politikeren er født etter barnehageforliket tidlig på 2000-tallet som gjorde at det faktisk ble barnehageplasser til (omtrent) alle som ønsker seg det. Ungene var ikke hjemme med bollebakende mødre på 80- og 90-tallet heller, permisjonen var kortere og arbeidsgiverne mindre fleksible. Mange var nødt til å ha småbarna hos dagmamma, og det kunne være et sjansespill. Markedet var svart, så ingen hadde noen rettigheter. Det fantes dessverre historier om dagmammaer som viste seg å være pillemisbrukere, som varslet samme morgen om at de var syke eller hadde stengt for godt, som hadde eldre barn som terroriserte dagbarna, osv. Hadde barnet kul i hodet eller blåmerker ved henting, var det intet andre enn dagmammaens versjon som kunne innhentes. Arbeidsmiljølov (f.eks. retten til å være hjemme med sykt barn), skolefritidsordning, makspris i barnehage osv., ble kjempet fram av en grunn. Vær gjerne hjemme med småbarn, men ikke pålegg andre å betale for det. Bruk den subsidierte barnehageplassen når det passer akkurat din familie, men ikke rakk ned på andres valg. Det er forskjell på barn, og svært store forskjeller mellom familier. Økonomi, familiestørrelse, reisevei, jobbtype, nærmiljø osv. i det uendelige er med på å avgjøre hva som passer best. 7 Siter
Sakura Skrevet mandag kl 17:28 Skrevet mandag kl 17:28 (endret) Øke permisjonstiden for foreldrene med 1 år. Endret mandag kl 17:29 av Sakura 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet mandag kl 18:03 Skrevet mandag kl 18:03 Er det staten som skal betale for at foreldrene, som ved eget valg har satt barn til verden, skal gå hjemme og sture enda lenger enn de allerede gjør når det finnes meget gode løsninger for barnepass? Barnepass som OGSÅ er subsidiert av staten. Nei, nå må folk ta seg en bolle og knipe igjen beina. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:15 Skrevet mandag kl 18:15 Ikkeanonymnok skrev (11 minutter siden): Er det staten som skal betale for at foreldrene, som ved eget valg har satt barn til verden, skal gå hjemme og sture enda lenger enn de allerede gjør når det finnes meget gode løsninger for barnepass? Barnepass som OGSÅ er subsidiert av staten. Nei, nå må folk ta seg en bolle og knipe igjen beina. er vel heller politikeren selv som bør spise den bolla??? mange ønsker jo jobbe, men å påføre folk skam fordi de setter unga i barnehagen hjelper jo ikke så veldig akkurat Anonymkode: 06e2d...fc6 1 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet mandag kl 18:21 Skrevet mandag kl 18:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): er vel heller politikeren selv som bør spise den bolla??? mange ønsker jo jobbe, men å påføre folk skam fordi de setter unga i barnehagen hjelper jo ikke så veldig akkurat Anonymkode: 06e2d...fc6 Men om de ønsker å jobbe så er det jammen fint barna kan være i barnehagen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:24 Skrevet mandag kl 18:24 Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden): Men om de ønsker å jobbe så er det jammen fint barna kan være i barnehagen. no shit sherlock, så i stedet for å be folk "Nei, nå må folk ta seg en bolle og knipe igjen beina. " så kan du jo rette irritasjonen der den hører hjemme eller? hos politikeren som kommer med slike utsagn. Ikke kjefte på nybakte foreldre som forsøker å gjøre så godt de kan Anonymkode: 06e2d...fc6 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet mandag kl 18:28 Skrevet mandag kl 18:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): no shit sherlock, så i stedet for å be folk "Nei, nå må folk ta seg en bolle og knipe igjen beina. " så kan du jo rette irritasjonen der den hører hjemme eller? hos politikeren som kommer med slike utsagn. Ikke kjefte på nybakte foreldre som forsøker å gjøre så godt de kan Anonymkode: 06e2d...fc6 Så hva mener du politikerne skal gjøre annerledes som ikke koster samfunnet enda mere penger? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:33 Skrevet mandag kl 18:33 Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden): Så hva mener du politikerne skal gjøre annerledes som ikke koster samfunnet enda mere penger? jeg prøver å jobbe så mye jeg kan og ikke bli sykemeldt, mens jeg har en 1.5 åring i barnehage. jævla flott om jeg kan få lov til det uten å bli påført mer skam av politikere enn hva jeg allerede føler selv. mener du helt seriøst det er billigere å ha meg valsende rundt hjemme? Anonymkode: 06e2d...fc6 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet mandag kl 18:43 Skrevet mandag kl 18:43 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): jeg prøver å jobbe så mye jeg kan og ikke bli sykemeldt, mens jeg har en 1.5 åring i barnehage. jævla flott om jeg kan få lov til det uten å bli påført mer skam av politikere enn hva jeg allerede føler selv. mener du helt seriøst det er billigere å ha meg valsende rundt hjemme? Anonymkode: 06e2d...fc6 Nei jeg tror kanskje du har misforstått meg. Jeg mener absolutt at foreldre som er arbeidsdyktige skal jobbe og at den permisjonen vi har i dag ikke skal forlenges. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:46 Skrevet mandag kl 18:46 Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden): Nei jeg tror kanskje du har misforstått meg. Jeg mener absolutt at foreldre som er arbeidsdyktige skal jobbe og at den permisjonen vi har i dag ikke skal forlenges. hvorfor ber du folk da ta seg en bolle? hvorfor sier du at jeg skal knipe igjen bena? hvorfor retter du ikke kommentarene dine mot politikeren som kommer med dette ? Anonymkode: 06e2d...fc6 0 Siter
laban Skrevet mandag kl 18:47 Skrevet mandag kl 18:47 (endret) Ikkeanonymnok skrev (48 minutter siden): Nei, nå må folk ta seg en bolle og knipe igjen beina. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): så i stedet for å be folk "Nei, nå må folk ta seg en bolle og knipe igjen beina. " så kan du jo rette irritasjonen der den hører hjemme eller? hos politikeren som kommer med slike utsagn. Ikke kjefte på nybakte foreldre som forsøker å gjøre så godt de kan Ikkeanonymnok skrev (23 minutter siden): Så hva mener du politikerne skal gjøre annerledes som ikke koster samfunnet enda mere penger? Dere snakker forbi hverandre. I akkurat dette tilfellet er det jo ikke foreldrene som klager over et eller annet som politikerne bør fikse ved hjelp av skattebetalernes penger, det er en (ung, foreløpig barnløs) politiker som synes det er trist og leit at foreldre bruker det eksisterende barnehagetilbudet. Hun forstår dessverre ikke at alternativet til at mor jobber og barnet får et pedagogisk og sosialt tilbud i barnehagen, ikke nødvendigvis er at mor er hjemme og vasker og rydder mens barnet pludrer og leker for seg selv, til far kommer hjem til ferdig middag laget fra bunnen av med gratis grønnsaker fra kjøkkenhagen. Hun er bare 21 år og har ikke sett så mye annet enn oljevelstanden der hun kommer fra. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ok6Ka1/norske-barnehager-styres-ikke-av-en-syk-kultur Er det penger til overs, bruk dem på å øke bemanningen og arealene i barnehagen, ikke på å holde foreldre unna arbeidslivet. Endret mandag kl 18:53 av laban 2 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:04 Skrevet mandag kl 21:04 Ettåringer er altfor små til å begynne i barnehage. I denne alderen trenger barn først og fremst trygghet, nærhet og stabil kontakt med foreldrene sine. De første leveårene er avgjørende for utviklingen av språk, følelsesliv og tilknytning. Mange barn opplever stress når de må være lange dager borte fra mor og far. Barnehage kan være et godt tilbud, men passer bedre når barnet er rundt tre år og mer modent. Derfor bør foreldrepermisjonen utvides til tre år med full lønn. Anonymkode: 04038...8bd 0 Siter
laban Skrevet mandag kl 21:43 Skrevet mandag kl 21:43 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ettåringer er altfor små til å begynne i barnehage. I denne alderen trenger barn først og fremst trygghet, nærhet og stabil kontakt med foreldrene sine. De første leveårene er avgjørende for utviklingen av språk, følelsesliv og tilknytning. Mange barn opplever stress når de må være lange dager borte fra mor og far. Med systemet vi har for opptak i barnehagen her i landet, er mange av de yngste barna omtrent 1 1/2 år når de begynner. Da er det mange som har stor glede av å være sammen med andre barn. De kan oppleve trygghet og stabilitet med faste rutiner selv om de ikke er hjemme på heltid. De trenger heller ikke ha lange dager i barnehagen, mange foreldre får til et samarbeid der de slett ikke bruker hele åpningstiden. De yngste sover også en del av tiden de er der. Språkutviklingen kan være vel så godt ivaretatt i barnehagen som hjemme med én voksen. Det vil være et enormt tilbakeslag for både foreldre og arbeidsliv dersom det forventes at de skal være hjemme i årevis etter hver barnefødsel. Det er ikke alle yrker/stillinger man kan være borte fra i flere år og likevel klare å komme seg inn i et fullverdig yrkesliv igjen. De årskullene der det store flertall gikk i barnehagen, er midt i 30-årene nå og i ferd med å få barn selv. Det er ikke fra dem protestene kommer, de sender småbarna sine i barnehagen og går på jobb. Heldigvis har både barnehager og arbeidsliv blitt såpass fleksible at de fleste finner løsninger som passer for sin familie. Det finnes deltidsvarianter både på arbeidsplasser og i barnehager. 0 Siter
Lillemus Skrevet tirsdag kl 04:13 Skrevet tirsdag kl 04:13 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ettåringer er altfor små til å begynne i barnehage. I denne alderen trenger barn først og fremst trygghet, nærhet og stabil kontakt med foreldrene sine. De første leveårene er avgjørende for utviklingen av språk, følelsesliv og tilknytning. Mange barn opplever stress når de må være lange dager borte fra mor og far. Barnehage kan være et godt tilbud, men passer bedre når barnet er rundt tre år og mer modent. Derfor bør foreldrepermisjonen utvides til tre år med full lønn. Anonymkode: 04038...8bd Det hadde betydd at jeg hadde vært nødt til å være hjemme med småbarn i 5 år den gangen mine var små, jeg hadde gått på veggen. Heldigvis har vi valgfrihet i Norge, også når det gjelder barnehage. For ikke å snakke om at ingen arbeidsgivere ville ansatt kvinner i fruktbar alder. Endret tirsdag kl 04:14 av Lillemus 0 Siter
Grendel Skrevet tirsdag kl 06:55 Skrevet tirsdag kl 06:55 Jeg synes det var tidlig å sende en ettåring i barnehage. Barna var jo slitne etter en dag der, akkurat som man er sliten etter en dag på skole eller jobb. Vi kunne utsatt det ved å ta ulønnet permisjon, men det gjorde vi ikke, så vi kan ikke skylde på noen andre. Jeg er ikke så sikker på at det som er best for de voksne alltid er best for barna. 0 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 07:23 Skrevet tirsdag kl 07:23 Grendel skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke så sikker på at det som er best for de voksne alltid er best for barna. Nei, det er så mange variable rundt livet med småbarn at det ikke fins noen fasit. Og noen ganger er det noen hensyn som må veie sterkere enn de andre for å få det til å gå opp. Derfor er det greit at tilbudet er der og at det finnes tilpasninger. Min yngste begynte i barnehage som ettåring og elsket det. Han var en sosial energibunt som aldri viste tegn til å være sliten. Den eldste fikk ikke plass før omtrent på toårsdagen, og det var nok det beste for henne - siden vi var så heldige å ha en pålitelig dagmamma. Dette var svindyre, private barehageplasser basert på medlemskap og ansiennitet, vi hadde ikke fått noe kommunalt tilbud før de var minst tre år gamle. Jeg synes det er dumt at de la ned alle barneparkene da kontantstøtten ble innført, uten å teste om det fortsatt var interesse for å ha plass der. For de som utsetter barnehagestart av ulike grunner var det et billig og (for barna) sosialt tilbud. Med riktig personale og fortsatt lav pris kunne det vært tilpasset slik at f.eks. antall barn som begynner på skolen uten å kunne noe norsk i det hele tatt, hadde blitt redusert. Da måtte nok parkene også blitt subsidiert, men det ville vært en rimelig investering. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.