Gå til innhold

Det er en syk kultur å sende ettåringer i barnehage, sier KrfU-leder

Anbefalte innlegg

frosken
Skrevet
laban skrev (På 19.5.2026 den 15.20):

Det er en misforståelse at det er fælt for alle under 3 år å være i barnehagen. Småbarn er svært forskjellige. Noen kan ha godt av å vente lenger enn til ettårsalderen, det kan være fordi de var premature, har vært mye syke eller har andre behov. Men kan vi ikke ha såpass tillit til foreldrene at vi regner med at de finner en passende løsning i slike tilfeller? Er barnet født tidlig på året, bruker mange ferie og deltid mens de venter på barnehagestart i august. Da er barnet halvannet år, løper omkring og langt mer glad i lek og fart enn å bare være hjemme. Det er en grunn til at åpne barnehager, Lille Lab og liknende tilbud er svært populære og godt besøkt.

Men det er viktig at barnehagens fysiske miljø er tilpasset de minste, og at de har utdannet personale rundt seg. Det er der ressursene bør settes inn. 

Jeg bor et sted der vi ofte ser små barnehagebarn på (vei til eller fra) tur. Det har ingenting med jag å gjøre, de storkoser seg. 

Storfamiliens siste tilskudd begynte i barnehagen bare 10 måneder gammel i august i fjor. Jeg syntes i utgangspunktet det var fryktelig tidlig, men hun har hele tiden stortrivdes. Allerede noen uker etter oppstart var det helt åpenbart at hun hadde positive forventninger i det man parkerte utenfor barnehagen. Hun har det alltid travelt med å komme seg inn. Men hun har vært på en avdeling med trygge og stabile voksenpersoner, så ikke gitt at alle er like heldige. Det er også åpenbart at hun har knyttet seg til de voksne på avdelingen, og de ser også ut til å like å tilbringe tid med henne. 

Jeg er i ferd med å bli mye mindre bekymret for at vi lar barn være såpass mange timer i barnehagen fra tidlig alder. For barn som trives i barnehagen, tror jeg barnehager legger svært godt til rette for god utvikling og læring. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frosken skrev (28 minutter siden):

For barn som trives i barnehagen, tror jeg barnehager legger svært godt til rette for god utvikling og læring. 

Det tror jeg også. 

Det er ikke noe galt med å debattere dette spørsmålet, men jeg synes det er galt å kalle den ene eller andre løsningen for "syk". Var det noe som var "sykt", eller i hvert fall et sjansespill, så var det å sende ettåringen (ofte langt yngre) til en vilt fremmed dagmamma, som kunne være null interessert i annet enn å dekke et desperat behov for penger mens hun ventet på barnehageplass til sin egen baby.

Bare innenfor min familie og omgangskrets var det eksempler på dagmammaer som måtte byttes ut i en fart pga. forhold som kunne blitt skadelige for dagbarnet. 

På 90-tallet var folk rasende på Valgjerd Svarstad Haugland når hun snakket om å "velge" barnehageplass (framfor å la barnet være hjemme med mor eller senere med mor og kontantstøtte).  Som om det var fritt valg, liksom - det var nesten ingen som fikk barnehageplass til barn under 3 år på den tiden, hvis de ikke hadde diagnoser eller legeerklæringer, i hvert fall ikke i byene. Alternativet var private plasser som man sto i kø for, selv om de var svindyre. Vi betalte 4100 pr mnd for 34 år siden, regn litt på den...

Nå er valgmuligheten reell, men noen av løsningene må man finansiere selv. Akkurat som når det gjelder andre valg i livet. Og jeg synes ikke vi skal kalle noen av valgene for "syke" eller påstå at noen av dem er generelt skadelige. Det er forskjell på barn, barnehager, foreldre, yrker/arbeidsplasser, arbeidsvei, familieøkonomi osv. i det uendelige. 

Lillemus
Skrevet
frosken skrev (6 timer siden):

For barn som trives i barnehagen, tror jeg barnehager legger svært godt til rette for god utvikling og læring. 

Mine to elsket å være i barnehagen fra de var 1 år. Husker jeg var litt bekymret for minsta for hun var skeptisk til de fleste andre voksne, men det gikk så fint. Hun kunne ikke gå da hun begynte og ofte satt hun på armen til en av de voksne når jeg hentet henne. 

Kjente litt til den ene voksne fra en annen aktivitet og selv mange år etter så sa hun med et varmt smil om mine to at "De var nå litt mine også!" ❤️

frosken
Skrevet
Lillemus skrev (2 timer siden):

Mine to elsket å være i barnehagen fra de var 1 år. Husker jeg var litt bekymret for minsta for hun var skeptisk til de fleste andre voksne, men det gikk så fint. Hun kunne ikke gå da hun begynte og ofte satt hun på armen til en av de voksne når jeg hentet henne. 

Kjente litt til den ene voksne fra en annen aktivitet og selv mange år etter så sa hun med et varmt smil om mine to at "De var nå litt mine også!" ❤️

Dette høres veldig likt ut det jeg har observert:-) Hun som begynte i barnehagen i august i fjor, er nå i ferd med å måtte venne seg til å få sitte mindre på armen til de voksne - de voksne har nemlig kommet på at det ikke er så lenge før de får et nytt innrykk av unger. Hun veier lite og liker å smile til de voksne, at jeg tror de synes det er hyggelig å ha henne på armen. Og hun begynte ikke å gå før hun var 16 måneder, så da var de voksne vant til å bære rundt på henne i mange sammenhenger;-)

Broren hennes som skiftet avdeling for et år siden, får fortsatt sin daglige klem av hun som hadde ansvaret for ham på småbarnsavdelingen. Det er veldig fint å se hvordan de ansatte samspiller med barna; jeg er imponert. 

Lillemus
Skrevet
frosken skrev (18 minutter siden):

Dette høres veldig likt ut det jeg har observert:-) Hun som begynte i barnehagen i august i fjor, er nå i ferd med å måtte venne seg til å få sitte mindre på armen til de voksne - de voksne har nemlig kommet på at det ikke er så lenge før de får et nytt innrykk av unger. Hun veier lite og liker å smile til de voksne, at jeg tror de synes det er hyggelig å ha henne på armen. Og hun begynte ikke å gå før hun var 16 måneder, så da var de voksne vant til å bære rundt på henne i mange sammenhenger;-)

Broren hennes som skiftet avdeling for et år siden, får fortsatt sin daglige klem av hun som hadde ansvaret for ham på småbarnsavdelingen. Det er veldig fint å se hvordan de ansatte samspiller med barna; jeg er imponert. 

Mi var også 16 mnd før hun så noen vits i gå på egenhånd. 😂 Traff nylig førskolelæreren ungene hadde på småbarnsavdelingen, det er 24-26 år siden og hun husket navnene på dem før jeg rakk å si dem selv. Hun fortalte også om en spesiell rutine de hadde i forhold til at eldstemann hadde behov for medisin i bhg, det hadde jeg glemt, men husket det da hun sa det. Helt utrolig! Og veldig, veldig koselig. 🥰

nachnoo
Skrevet

Det var en uheldig og provoserende språkbruk med "syk kultur". Det kunne vært formulert bedre.

Bortsett fra det, er diskusjonen interessant og absolutt på sin plass.

Grendel
Skrevet

Jeg synes dette er overraskende. Bergstø (SV) sier hun gråt over at hun fikk se barnet så lite. Hun var alenemor og leverte ettåringen i barnehagen og side man ikke skal se helt bort fra foreldrenes følelser.

Hun kaller det et klassespørsmål fordi ikke alle har råd til å gå ned i stilling. Man taper jo økonomisk på mange fronter ved å være mer hjemme.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vr3nOm/kirsti-bergstoe-hadde-ettaaring-i-barnehage-kjente-paa-en-runddans-av-utilstrekkelighet?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Babette
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (På 22.5.2026 den 19.45):

Det var en uheldig og provoserende språkbruk med "syk kultur". Det kunne vært formulert bedre.

Bortsett fra det, er diskusjonen interessant og absolutt på sin plass.

For å bli hørt blant alle brøleapene må man av og til sette ting på spissen. Hovland har klart å få oppmerksomhet og fokus på et viktig tema, samtidig står hun stødig og rolig i stormen. Jeg så henne i Debatten, der hun ikke ble vippet av pinnen av de utenatlærte leksene og den nedlatende holdningen til Tonje Brenna, som snakket mye om en valgfrihet som ikke er reell. Flere bruker mot Hovland at hun er ung og foreløpig barnløs. Men hvis politikere kun har lov å mene noe om ting som er selvopplevd, er man på ville veier. 

Intensjonen med KrfU-lederens utspill var på ingen måte å gi småbarnsforeldre dårlig samvittighet for å sende ettåringene sine i barnehage. Dette synes jeg hun får fram på en tydelig måte. Mange kommentarer i sosiale medier handler likevel om dette. I tråd med tidens melodi mener mange at hun prøver å påføre dem skam. Jeg er ufattelig lei av denne "skammen" som tyter ut i alle tenkelige og utenkelige sammenhenger.  

Endret av Babette
AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (12 timer siden):

Jeg synes dette er overraskende. Bergstø (SV) sier hun gråt over at hun fikk se barnet så lite. Hun var alenemor og leverte ettåringen i barnehagen og side man ikke skal se helt bort fra foreldrenes følelser.

Hun kaller det et klassespørsmål fordi ikke alle har råd til å gå ned i stilling. Man taper jo økonomisk på mange fronter ved å være mer hjemme.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vr3nOm/kirsti-bergstoe-hadde-ettaaring-i-barnehage-kjente-paa-en-runddans-av-utilstrekkelighet?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Det er jo også kvinnene som taper på det i det lange løp, for det er ytterst sjeldent jeg hører om menn som er villige til å gå hjemme i 4-5 år mens ungene er små og dermed tape muligheter i arbeidslivet, lønn og pensjon.

Anonymkode: 24acb...2eb

Grendel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo også kvinnene som taper på det i det lange løp, for det er ytterst sjeldent jeg hører om menn som er villige til å gå hjemme i 4-5 år mens ungene er små og dermed tape muligheter i arbeidslivet, lønn og pensjon.

Anonymkode: 24acb...2eb

En mann som velger å være hjemme taper like mye så jeg ser ikke poenget ditt. Hvis noen er villige til å være hjemme så er det deres prioritering enten det er en mann eller kvinne.

Enhver ordning som skal gjøre det mindre ugunstig å være hjemme vil gjelde for begge kjønn.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...