krøll9 Skrevet tirsdag kl 08:10 Skrevet tirsdag kl 08:10 Denne diskusjonen blir aldri gammel nei. Det som irriterer meg er at det i debatten ikke skilles tydeligere på hva som er hva. Det blir en blanding av personlige meninger, verdigrunnlag, kultur, livsstil, faktiske rammebetingelser for folk flest + fakta -> hva sier forskningen og hva mener man om dette innen utviklingspsykologien (og det er jo så mangt det, avhengig av hvilket standpunkt man vil trekke frem og fronte!) Tenker flere ting samtidig: - Det er ille at de fleste anser det som helt nødvendig å sende sin ettåring i barnehage av økonomiske grunner. - Det er godt vi har barnehageplasser og dyktige pedagoger og andre folk i barnehager som tar vare på barna, også de minste, på en så god måte. De er trygge. - Personlig mening: for de fleste/mange barn hadde det sikkert vært fint å kunne få være hjemme de første par leveårene. Det er nok idealet i mitt hodet. Men stort sett ivaretas barna på god måte fra ett års alder, så det kommer til å gå bra med barna våre Selv om det ville vært fint for en del å være mer hjemme med mor eller far Videre snur holdningen min hva idealet angår når det nærmer seg skolestart: De fleste vil klare seg greit, men det er "best" å ha gått i barnehage et par år før skolestart enn å ikke ha gjort det. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:32 Skrevet tirsdag kl 10:32 Jeg var liten på 90 tallet og gikk ikke i barnehage, men min mor måtte på jobb uansett så jeg var hos en dagmamma som hun lempet meg innom før hun dro videre. Jeg hadde blitt sinnsyk av å måtte gå hjemme med barn, for ikke snakke om at det alltid er kvinnene man forventer skal tråkke hjemme og endte opp med å tape pensjon, lønn og stille lenger bak i arbeidslivet. Anonymkode: 24acb...2eb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:50 Skrevet tirsdag kl 10:50 17 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg hadde blitt sinnsyk av å måtte gå hjemme med barn Anonymkode: 24acb...2eb 6 hours ago, Lillemus said: Det hadde betydd at jeg hadde vært nødt til å være hjemme med småbarn i 5 år den gangen mine var små, jeg hadde gått på veggen. Hvorfor får dere barn når dere ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: de5f5...17f 0 Siter
Lillemus Skrevet tirsdag kl 11:13 Skrevet tirsdag kl 11:13 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor får dere barn når dere ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: de5f5...17f Jeg elsker barna min over alt, men om jeg skulle gått hjemme med dem i 5 år så hadde jeg tørnet bananas. Det har ingenting med å orke å være sammen med dem å gjøre, men noen av oss ønsker veldig gjerne den sosiale inputen en jobb og kolleger gir. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:16 Skrevet tirsdag kl 11:16 1 minute ago, Lillemus said: Jeg elsker barna min over alt, men om jeg skulle gått hjemme med dem i 5 år så hadde jeg tørnet bananas. Det har ingenting med å orke å være sammen med dem å gjøre, men noen av oss ønsker veldig gjerne den sosiale inputen en jobb og kolleger gir. Hvor mye ser man en ettåring på en hverdag når den skal i barnehagen? 1 time om morgenen, og 1-2 timer om ettermiddagen/kveld? Anonymkode: de5f5...17f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:22 Skrevet tirsdag kl 11:22 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor får dere barn når dere ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: de5f5...17f Verken foreldre eller barn har godt av å kun omgås hverandre hjemme hele døgnet. Forsåvidt et søtt forsøk på hersketeknikk. Jeg elsker mine barn, og kan takket være jobben med god lønn ha råd til vaskehjelp som avlasting i heimen som frigjør enda mer fritid med dem nå i skolealder. Ikke minst er det fantastisk å slippe å måtte be sin mann om lommepenger for å få kjøpt seg en is eller et par sko, og den romsligheten og tryggere fremtiden det gir når begge to bringer inn penger i heimen. Anonymkode: 24acb...2eb 2 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:29 Skrevet tirsdag kl 12:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor får dere barn når dere ikke orker å være sammen med dem? Anonymkode: de5f5...17f Den slo meg også. Man får vel barn for å være med dem. Anonymkode: 0b9d2...61a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:32 Skrevet tirsdag kl 12:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den slo meg også. Man får vel barn for å være med dem. Anonymkode: 0b9d2...61a Frem til ca 3 år er perfekt å være hjem med dem tror jeg. Anonymkode: 0b9d2...61a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:35 Skrevet tirsdag kl 12:35 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den slo meg også. Man får vel barn for å være med dem. Anonymkode: 0b9d2...61a Samme tenker jeg. Leser her om mødre som ville gått på veggen hvis de må tilbringe tid hjemme med egne barn i stedet for å jobbe. Det sier jo sitt... Anonymkode: 0dfce...dd9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:37 Skrevet tirsdag kl 12:37 1 hour ago, AnonymBruker said: Verken foreldre eller barn har godt av å kun omgås hverandre hjemme hele døgnet. Småunger på ett til to år tror jeg faktisk har godt av det. 1 hour ago, AnonymBruker said: Forsåvidt et søtt forsøk på hersketeknikk. Det var ikke forsøk på "hersketeknikk". Anonymkode: de5f5...17f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:43 Skrevet tirsdag kl 12:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme tenker jeg. Leser her om mødre som ville gått på veggen hvis de må tilbringe tid hjemme med egne barn i stedet for å jobbe. Det sier jo sitt... Anonymkode: 0dfce...dd9 Ja, og når noen skriver at barnet har godt av det er jeg uenig. Er så lite barn må tilpasse seg foreldrene og der blir mest en rettferdiggjøring. Barn frem til 3 har godt av å ha dager hjemme. Og slippe dette jaget som blir resten av livet. Anonymkode: 0b9d2...61a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:55 Skrevet tirsdag kl 12:55 Interessant at det alltid snakkes om at det er mødrene som skal måtte gå hjemme for at barna skal slippe barnehagen, mens det er null forventing til at far like gjerne kan gjøre den jobben. Jeg tror aldri jeg har hørt noen klandre far på samme vis for at han ikke vil være med ungene hele fordi han heller går på jobb, isteden for å rekke opp hånden og melde seg frivillig til å gå hjemme i de 2-3 årene barna er små. Anonymkode: ff555...d6b 2 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:56 Skrevet tirsdag kl 12:56 Just now, AnonymBruker said: Interessant at det alltid snakkes om at det er mødrene som skal måtte gå hjemme for at barna skal slippe barnehagen, mens det er null forventing til at far like gjerne kan gjøre den jobben. Jeg tror aldri jeg har hørt noen klandre far på samme vis for at han ikke vil være med ungene hele fordi han heller går på jobb, isteden for å rekke opp hånden og melde seg frivillig til å gå hjemme i de 2-3 årene barna er små. Anonymkode: ff555...d6b Kan jo gå hjemme 50/50. Anonymkode: de5f5...17f 0 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 13:01 Skrevet tirsdag kl 13:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye ser man en ettåring på en hverdag når den skal i barnehagen? 1 time om morgenen, og 1-2 timer om ettermiddagen/kveld? Saksopplysninger: Ettåringer våkner ofte grytidlig om morgenen, uansett om det er virkedag eller helg, og uavhengig av når de legges om kvelden. Så skrekkbildet av hvordan småbarna hales motvillige opp av senga og fraktes til barnehagen i høyt tempo, har lite med virkeligheten å gjøre. Ofte kan man ha en lang, rolig morgen og likevel komme i barnehagen omtrent når den åpner. I våre dager har svært mange fleksitid, det har også blitt mye enklere å jobbe hjemme. Så mange har gode muligheter for å hente tidlig, lage/spise middag, leke/slappe av/roe ned og ha en leggestund i rolige former, i den grad noe foregår i rolige former når det er en ettåring involvert. Så kan man jobbe litt når freden har senket seg. Ja, det finnes variasjoner, mange har ikke alle disse mulighetene. Men det er ikke barnehagetilbudet som er skyld i det. 1 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 13:20 Skrevet tirsdag kl 13:20 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, og når noen skriver at barnet har godt av det er jeg uenig. Er så lite barn må tilpasse seg foreldrene og der blir mest en rettferdiggjøring. Barn frem til 3 har godt av å ha dager hjemme. Og slippe dette jaget som blir resten av livet. Anonymkode: 0b9d2...61a Det er en misforståelse at det er fælt for alle under 3 år å være i barnehagen. Småbarn er svært forskjellige. Noen kan ha godt av å vente lenger enn til ettårsalderen, det kan være fordi de var premature, har vært mye syke eller har andre behov. Men kan vi ikke ha såpass tillit til foreldrene at vi regner med at de finner en passende løsning i slike tilfeller? Er barnet født tidlig på året, bruker mange ferie og deltid mens de venter på barnehagestart i august. Da er barnet halvannet år, løper omkring og langt mer glad i lek og fart enn å bare være hjemme. Det er en grunn til at åpne barnehager, Lille Lab og liknende tilbud er svært populære og godt besøkt. Men det er viktig at barnehagens fysiske miljø er tilpasset de minste, og at de har utdannet personale rundt seg. Det er der ressursene bør settes inn. Jeg bor et sted der vi ofte ser små barnehagebarn på (vei til eller fra) tur. Det har ingenting med jag å gjøre, de storkoser seg. 2 Siter
påskelilje Skrevet tirsdag kl 14:00 Skrevet tirsdag kl 14:00 Vi har tre barn, og valgte å la de begynne i bhg da de var hhv 15 mnd, 13 mnd og 18 mnd (avhengig av fødselsmåned). Eldstemann gikk 4 dager per uke første året, fordi vi fikk lov til å ta pappapermisjonen ut som en dag per uke (avtale med arbeidsgiver). Etter det hadde vi 50-60 % plass til ungene i flere år. De hadde vel full plass de to siste årene i bhg tror jeg, men jeg valgte å jobbe noe redusert, slik at de hadde en dag fri eller kortere dager, litt ettersom det passet. For oss funket det fint. Alle tre gikk i familiebarnehage først, som var tilknyttet vanlig barnehage. Der var det én voksen og 4 barn, veldig oversiktlig og trygt. Etterpå gikk de på storavdeling i vanlig barnehage. Det er klart de ofte var trøtte etter en hel dag i barnehagen. Men de fikk mye positivt med seg ved å gå der, som vi ikke hadde klart å gi dem, først og fremst sosial læring. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:49 Skrevet onsdag kl 12:49 En annen ting som sjokkerte meg denne uken, var at en stortingsrepresentant for Krf i fullt alvor mener at barn ikke skal eksponeres for nakenhet (i forbindelse med et teaterstykke denne gangen). Anonymkode: 8f82d...7b1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:53 Skrevet onsdag kl 12:53 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En annen ting som sjokkerte meg denne uken, var at en stortingsrepresentant for Krf i fullt alvor mener at barn ikke skal eksponeres for nakenhet (i forbindelse med et teaterstykke denne gangen). Anonymkode: 8f82d...7b1 Men hva er poenget med å vise nakenhet da? Anonymkode: 0dfce...dd9 0 Siter
Grendel Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) laban skrev (På 19.5.2026 den 15.01): Saksopplysninger: Ettåringer våkner ofte grytidlig om morgenen, uansett om det er virkedag eller helg, og uavhengig av når de legges om kvelden. Så skrekkbildet av hvordan småbarna hales motvillige opp av senga og fraktes til barnehagen i høyt tempo, har lite med virkeligheten å gjøre. Ofte kan man ha en lang, rolig morgen og likevel komme i barnehagen omtrent når den åpner. I våre dager har svært mange fleksitid, det har også blitt mye enklere å jobbe hjemme. Så mange har gode muligheter for å hente tidlig, lage/spise middag, leke/slappe av/roe ned og ha en leggestund i rolige former, i den grad noe foregår i rolige former når det er en ettåring involvert. Så kan man jobbe litt når freden har senket seg. Ja, det finnes variasjoner, mange har ikke alle disse mulighetene. Men det er ikke barnehagetilbudet som er skyld i det. Jeg synes du generaliserer. Morgenen kan være stress. Jeg tror mange synes dette med full jobb og småbarn er slitsom, om ikke nærmest umulig å få til å gå opp. Hvis begge skal jobbe fullt blir det ikke mange timer kvalitetstid . Derfor er det veldig mange som går ned i stilling en periode. Jeg tror ikke svaret på det er mer penger for at barn skal ha lengre dager i barnehagen. Vi har jo en foreldrepermisjon for at man skal være hjemme en stund. Er 12 måneder fasit? Hvis man er redd for likestilling kan man reservere en stor del til faren. Endret 3 timer siden av Grendel 0 Siter
laban Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Grendel skrev (45 minutter siden): Jeg synes du generaliserer. Ikke mer enn KrF-representanten gjør 😉 Grendel skrev (46 minutter siden): Morgenen kan være stress. Jeg tror mange synes dette med full jobb og småbarn er slitsom, om ikke nærmest umulig å få til å gå opp. Hvis begge skal jobbe fullt blir det ikke mange timer kvalitetstid . Derfor er det veldig mange som går ned i stilling en periode. Helt klart, det er det jeg mener i et annet innlegg (og i siste setning i det du siterer): Det er altfor mange variable til at man bør påstå at én løsning er best for alle barn. Det er en langt bedre løsning for både foreldre og arbeidslivet at man jobber redusert en stund (noe man har full rett til) enn å være hjemme på heltid. Grendel skrev (49 minutter siden): Jeg tror ikke svaret på det er mer penger for at barn skal ha lengre dager i barnehagen. Vi har jo en foreldrepermisjon for at man skal være hjemme en stund. Det tror ikke jeg heller. Ressursene bør brukes til å bemanne barnehagene ordentlig og til å lage gode rammer for de minste. Grendel skrev (49 minutter siden): Er 12 måneder fasit? Hvis man er redd for likestilling kan man reservere en stor del til faren Det er ingen fasit. Derfor er det positivt at det nå faktisk er en valgmulighet. Før barnehageforliket tidlig på 2000-tallet var man mer eller mindre nødt til å "velge" det som tilfeldigvis var mulig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.