Gå til innhold

Er dps-tilbud virkelig så uforutsigbart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte hos dps i desember. I mars/april ville de avslutte meg første gang siden de syntes jeg gav lite respons. Dissosierer, og sliter da med kommunikasjon.

Det ble behandlerbytte og prøvetid. Etter et par timer prøvetid ble det bestemt at jeg skulle få samtalebehandling, med evaluering  av effekt og fortsette/avslutte i september. 

Da jeg møtte til timen i dag fikk jeg beskjed om at de hadde bestemt seg for å avslutte likevel. Avslutningssamtale neste uke (noe jeg takket nei til, da jeg ikke så hensikten med det). Begrunnelsen deres var at de ikke så bedring, heller forverring, at jeg gav for lite respons i timene og at de tolket det som at jeg var negativ og ikke ønsket å jobbe med problemene.

Jeg ble helt satt ut. Gikk rett i kjelleren. 

Er det virkelig slik det er? At de kan avslutte slik uten forvarsel? At de kan lage en avtale om behandling og evaluering om 3mnd, og så bare velge å avslutte midt i perioden? At de kan konkludere med at jeg har en alvorlig psykisk lidelse, at deres foreløpige tilnærming kanskje har forverret tilstanden, og så bare avslutte? Begrunnelsen deres var at for 50 år siden fantes ikke terapi, og det var ingen grunn til at man ikke skulle klare seg uten det nå heller. 

Jeg er satt ut og fortvilet. I fjor hadde jeg to akuttinnleggelser på grunn av problematikken. Jeg er sykemeldt i perioder. Har ansvar for barn og familie. Er egentlig avskrudd fra følelser. I timen i dag fikk jeg en skikkelig følelsesmessig reaksjon da jeg fikk beskjeden. Veldig overraskende. Nå er jeg helt avskrudd igjen.

Anonymkode: 2b86f...d0f

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Jeg er ikke lenger sjokkert, kun trist og lei meg over det faglige forfallet som beskrives i den offentlige psykiatrien de siste 10 år.

AnonymBruker
Skrevet

Men i ville verden så uproft og kunnskapsløst!  

Anonymkode: 78ded...9c5

AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. 

Anonymkode: 52a8c...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg tolke innspillene her som i at det ikke er normalt? Jeg er ikke kjent med «systemet», så jeg vet ikke hva jeg kan forvente. Men fra arbeidslivet så er jeg jo vant med at en tidsbestemt avtale med datofestet evaluering er utarbeidet nettopp for å kunne bruke tiden frem til evaluering for å se om man kan få på plass noe som fungerer. Da virker det merkelig for meg at man velger å trekke konklusjonen såpass tidlig, uten å la meg få muligheten til å si noe om min oppfattelse av saken.

Men jeg er åpen for at jeg tar feil. I dag forsøkte jeg å forsvare meg mot at de mener jeg motarbeider dem når jeg ikke responderer i timene. Selv om de selv har sagt at det som skjer er dissosiasjon og «freeze»-respons. Jeg har også forklart dem hva som skjer, og hvorfor jeg ikke får til å respondere. Noen ganger klarer jeg å jobbe meg rundt det, andre ganger ikke. Nå straffer de meg for at jeg ikke klarer å jobbe meg rundt det/overstyre det. Jeg trodde det var dette de skulle kunne hjelpe meg med. 

Jeg er helt knust. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke lenger sjokkert, kun trist og lei meg over det faglige forfallet som beskrives i den offentlige psykiatrien de siste 10 år.

Hvorfor er det blitt slik? Kun økonomiske årsaker? Behandlere er jo klokere og mer opplyst nå enn "før i tiden".

Anonymkode: 43f1b...6ed

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skal jeg tolke innspillene her som i at det ikke er normalt? Jeg er ikke kjent med «systemet», så jeg vet ikke hva jeg kan forvente. Men fra arbeidslivet så er jeg jo vant med at en tidsbestemt avtale med datofestet evaluering er utarbeidet nettopp for å kunne bruke tiden frem til evaluering for å se om man kan få på plass noe som fungerer. Da virker det merkelig for meg at man velger å trekke konklusjonen såpass tidlig, uten å la meg få muligheten til å si noe om min oppfattelse av saken.

Dette tar du kontakt med Pasient- og brukerombudet om.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (45 minutter siden):

Dette tar du kontakt med Pasient- og brukerombudet om.

Jeg vet ikke om jeg har overskudd til det nå. Må vente til jeg får tilsendt epikrisen, så har jeg noe konkret å argumentere på. Men jeg klarer ikke nå.

Synker lengre og lengre ned nå. Dette var jeg ikke forberedt på nå. Forsvarsmuren min var altfor lav; jeg lot det slå meg helt ned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begynte hos dps i desember. I mars/april ville de avslutte meg første gang siden de syntes jeg gav lite respons. Dissosierer, og sliter da med kommunikasjon.

Det ble behandlerbytte og prøvetid. Etter et par timer prøvetid ble det bestemt at jeg skulle få samtalebehandling, med evaluering  av effekt og fortsette/avslutte i september. 

Da jeg møtte til timen i dag fikk jeg beskjed om at de hadde bestemt seg for å avslutte likevel. Avslutningssamtale neste uke (noe jeg takket nei til, da jeg ikke så hensikten med det). Begrunnelsen deres var at de ikke så bedring, heller forverring, at jeg gav for lite respons i timene og at de tolket det som at jeg var negativ og ikke ønsket å jobbe med problemene.

Jeg ble helt satt ut. Gikk rett i kjelleren. 

Er det virkelig slik det er? At de kan avslutte slik uten forvarsel? At de kan lage en avtale om behandling og evaluering om 3mnd, og så bare velge å avslutte midt i perioden? At de kan konkludere med at jeg har en alvorlig psykisk lidelse, at deres foreløpige tilnærming kanskje har forverret tilstanden, og så bare avslutte? Begrunnelsen deres var at for 50 år siden fantes ikke terapi, og det var ingen grunn til at man ikke skulle klare seg uten det nå heller. 

Jeg er satt ut og fortvilet. I fjor hadde jeg to akuttinnleggelser på grunn av problematikken. Jeg er sykemeldt i perioder. Har ansvar for barn og familie. Er egentlig avskrudd fra følelser. I timen i dag fikk jeg en skikkelig følelsesmessig reaksjon da jeg fikk beskjeden. Veldig overraskende. Nå er jeg helt avskrudd igjen.

Hvilken diagnose har du? Føler med deg. Dette er hinsides.

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg avslutningen skriftlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken diagnose har du? Føler med deg. Dette er hinsides.

Vet ikke om de har satt diagnosen endelig, eller om det bare er en arbeidsdiagnose ennå. Epikrisen har ikke kommet. Bare avslutningsbrevet.

Kompleks PTSD og dissosiasjonslidelse i alle fall

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om de har satt diagnosen endelig, eller om det bare er en arbeidsdiagnose ennå. Epikrisen har ikke kommet. Bare avslutningsbrevet.

Kompleks PTSD og dissosiasjonslidelse i alle fall

Dette MÅ du klage på!

Decibel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette MÅ du klage på!

Vet ikke hva jeg skal klage på. Er så fortvilt nå. 

Leste på sidene til pasient-og brukerombudet. Det er så omfattende å klage. Først til dps, så vente på svar derfra. Deretter til Statsforvalter, så vente på svar derfra.

Og hva hjelper det å klage? De har jo avsluttet meg uansett. 

Jeg bytter til brukernavn.

Endret av Decibel
psykedeliker
Skrevet
Decibel skrev (2 minutter siden):

Det hjelper alltid å klage, om ikke annet så vinner du tid. Du trenger ikke gjøre det selv en gang.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper alltid å klage, om ikke annet så vinner du tid. Du trenger ikke gjøre det selv en gang.

Vinner tid til hva da? De har jo avsluttet meg? 

AnonymBruker
Skrevet
Decibel skrev (16 minutter siden):

Vet ikke hva jeg skal klage på. Er så fortvilt nå. 

Leste på sidene til pasient-og brukerombudet. Det er så omfattende å klage. Først til dps, så vente på svar derfra. Deretter til Statsforvalter, så vente på svar derfra.

Jeg bytter til brukernavn.

At de ikke kan den helt grunnleggende delen av jobben sin er ikke god nok grunn til å avslutte deg. Da må de finne en løsning for at du får adekvat behandling som du har krav på. Skjønner at det ikke er lett å klage, men avtal time med legen din og få denne til å hjelpe deg med hva den bør inneholde helt konkret og hvilke skritt du skal ta videre for å få hjelp. 

Anonymkode: 78ded...9c5

Decibel
Skrevet

Fastlegen har ikke ledig time før på mandag, så jeg booket en tid der nå. Aner ikke om jeg kommer til å bruke den; eller til hva. Jeg orker ikke kjempe mer.

Jeg måtte kjempe meg inn på dps, jeg måtte kjempe for å få fortsette i mars/april, og nå trodde jeg at jeg hadde en sjanse siden det var satt opp evaluering i september. Jeg har flere ganger gitt beskjed om jeg er redd for at de skal avslutte meg siden jeg så ofte går i lås, men etter at de satt opp evalueringstimen så sa de at de skulle bruke tiden sammen med meg frem til september for å se om vi kunne finne en vei sammen. Og så snur de helt om i dag. Jeg har ikke så mye mer kamp igjen i meg. 

Skrevet

Dette takler jeg skikkelig dårlig. Jeg forstår ikke argumentasjonen som er brukt i avslutningsbrevet. Jeg har ingen mulighet til å få svar på alle spørsmålene jeg sitter igjen med.

Hvorfor gikk de tilbake på en avtale om behandling som var nedskrevet i journal og behandlingsplan? Hvorfor blir det brukt mot meg at jeg ønsket å medvirke til å utarbeide behandlingsplanen? Hvorfor sier de at jeg er velkommen til å søke meg inn igjen på dps på et senere tidspunkt, når de konkluderer med at de er usikre på om det er «behandlingen» som gjør meg dårligere? Hvorfor ikke forsøke å endre tilnærmingen, dersom de er usikre på å nåværende tilnærming er «skadelig»? Hva skal være annerledes neste gang? Hvordan skal dette gjør meg annet enn mer usikker på tilliten til dps; hva sikrer at dette ikke skjer igjen? Hvorfor forventer de at jeg som pasient skal følge opp alle avtaler (noe jeg har gjort uten spørsmål), mens de selv står fritt til å bryte avtaler når de selv bestemmer seg for det? Hvorfor legger de vekt på at jeg kan ha tillit til at jeg skal få tid på meg til at vi skal finne en god vei videre, for så å avslutte meg på dagen to uker senere? Det har vært én behandlingstime i mellomtiden. Hvordan kan én behandlingstime forsvare denne plutselige endringen? 

Skrevet
Decibel skrev (4 minutter siden):

Dette takler jeg skikkelig dårlig. Jeg forstår ikke argumentasjonen som er brukt i avslutningsbrevet. Jeg har ingen mulighet til å få svar på alle spørsmålene jeg sitter igjen med.

Hvorfor gikk de tilbake på en avtale om behandling som var nedskrevet i journal og behandlingsplan? Hvorfor blir det brukt mot meg at jeg ønsket å medvirke til å utarbeide behandlingsplanen? Hvorfor sier de at jeg er velkommen til å søke meg inn igjen på dps på et senere tidspunkt, når de konkluderer med at de er usikre på om det er «behandlingen» som gjør meg dårligere? Hvorfor ikke forsøke å endre tilnærmingen, dersom de er usikre på å nåværende tilnærming er «skadelig»? Hva skal være annerledes neste gang? Hvordan skal dette gjør meg annet enn mer usikker på tilliten til dps; hva sikrer at dette ikke skjer igjen? Hvorfor forventer de at jeg som pasient skal følge opp alle avtaler (noe jeg har gjort uten spørsmål), mens de selv står fritt til å bryte avtaler når de selv bestemmer seg for det? Hvorfor legger de vekt på at jeg kan ha tillit til at jeg skal få tid på meg til at vi skal finne en god vei videre, for så å avslutte meg på dagen to uker senere? Det har vært én behandlingstime i mellomtiden. Hvordan kan én behandlingstime forsvare denne plutselige endringen? 

Jeg tror du kan ha nytte av å ta en telefon til pasient- og brukerombudet. De er veldig hyggelige (i hvert fall de jeg har snakket med), og de kan fortelle deg hvilke muligheter du har til å klage på dette og gi deg støtte i prosessen. Det er helt uforpliktende å ta en telefon dit. 

Skrevet

For en fortvilende situasjon å havne i. Min første tanke er at det trolig ligger sammensatte årsaker bak avgjørelsen - og at akutt mangel på behandlere står sentralt.  Men om så er tilfelle, burde de selvsagt informert deg om det. Du har blitt behandlet særdeles respektløst. 

Anonymkode: d90b4...e13

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...