Gå til innhold

Er dps-tilbud virkelig så uforutsigbart?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet (endret)
Decibel skrev (4 timer siden):

Dette takler jeg skikkelig dårlig. Jeg forstår ikke argumentasjonen som er brukt i avslutningsbrevet. Jeg har ingen mulighet til å få svar på alle spørsmålene jeg sitter igjen med.

Hvorfor gikk de tilbake på en avtale om behandling som var nedskrevet i journal og behandlingsplan? Hvorfor blir det brukt mot meg at jeg ønsket å medvirke til å utarbeide behandlingsplanen? Hvorfor sier de at jeg er velkommen til å søke meg inn igjen på dps på et senere tidspunkt, når de konkluderer med at de er usikre på om det er «behandlingen» som gjør meg dårligere? Hvorfor ikke forsøke å endre tilnærmingen, dersom de er usikre på å nåværende tilnærming er «skadelig»? Hva skal være annerledes neste gang? Hvordan skal dette gjør meg annet enn mer usikker på tilliten til dps; hva sikrer at dette ikke skjer igjen? Hvorfor forventer de at jeg som pasient skal følge opp alle avtaler (noe jeg har gjort uten spørsmål), mens de selv står fritt til å bryte avtaler når de selv bestemmer seg for det? Hvorfor legger de vekt på at jeg kan ha tillit til at jeg skal få tid på meg til at vi skal finne en god vei videre, for så å avslutte meg på dagen to uker senere? Det har vært én behandlingstime i mellomtiden. Hvordan kan én behandlingstime forsvare denne plutselige endringen? 

Alt dette du allerede har brukt tid på å skrive her skriver du ut på papir og leverer i skranken, med henvisning til den generelle informasjons- og veiledningsplikten.

Endret av psykedeliker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk avslagsbrevet i HelseNorge. Sendte svar her, der jeg ba om revurdering, videre tilbud, og som et minimum i alle fall en avslutningssamtale for å få en nærmere forklaring. Ingen respons.

Ringte resepsjonen for å høre om de kunne bekrefte at meldingene nådde frem til behandler, men det kunne de ikke bekrefte. Siden jeg allerede var avsluttet i deres systemer kunne de heller ikke videreformidle forespørsel til tidligere behandler. Så dps er helt lukket…

I desperasjon tok jeg kontakt med en psykiater jeg var i kontakt med for flere år siden da jeg var innlagt på somatisk. Han er en fin fyr, men har dessverre ikke mulighet til å følge opp poliklinisk. Men fikk i alle fall luftet ut litt med ham, og det var godt.

Neste nå er helprivat. Det er knalldyrt! Og hvordan i all verden vet men hvor man skal begynne å lete etter en som kan problemstillingen? Jeg kan jo ikke lete gjennom beskrivelsen til samtlige psykologer i området? Og alle skriver jo mye av det samme i infoen. Jeg aner ikke hva slags type behandling jeg er på jakt etter; jeg ønsker bare en som kan nok om traumer/dissosiasjon til at det ikke blir trøbbel hvis jeg går i lås. 

Det ironiske er jo at flere av de jeg finner på nett som tilbyr timer helprivat, jobber fast på den dps’en jeg nettopp ble avsluttet på. Og flere av dem jobber på et av de kontorene som ble nevnt spesifikt i avslutningsbrevet… Ting gir mindre og mindre mening…

Skrevet
Decibel skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk avslagsbrevet i HelseNorge. Sendte svar her, der jeg ba om revurdering, videre tilbud, og som et minimum i alle fall en avslutningssamtale for å få en nærmere forklaring. Ingen respons.

Ringte resepsjonen for å høre om de kunne bekrefte at meldingene nådde frem til behandler, men det kunne de ikke bekrefte. Siden jeg allerede var avsluttet i deres systemer kunne de heller ikke videreformidle forespørsel til tidligere behandler. Så dps er helt lukket…

I desperasjon tok jeg kontakt med en psykiater jeg var i kontakt med for flere år siden da jeg var innlagt på somatisk. Han er en fin fyr, men har dessverre ikke mulighet til å følge opp poliklinisk. Men fikk i alle fall luftet ut litt med ham, og det var godt.

Neste nå er helprivat. Det er knalldyrt! Og hvordan i all verden vet men hvor man skal begynne å lete etter en som kan problemstillingen? Jeg kan jo ikke lete gjennom beskrivelsen til samtlige psykologer i området? Og alle skriver jo mye av det samme i infoen. Jeg aner ikke hva slags type behandling jeg er på jakt etter; jeg ønsker bare en som kan nok om traumer/dissosiasjon til at det ikke blir trøbbel hvis jeg går i lås. 

Det ironiske er jo at flere av de jeg finner på nett som tilbyr timer helprivat, jobber fast på den dps’en jeg nettopp ble avsluttet på. Og flere av dem jobber på et av de kontorene som ble nevnt spesifikt i avslutningsbrevet… Ting gir mindre og mindre mening…

Bestill deg en time hos fastlegen for å drøfte hva du kan gjøre videre.

Ellers gjentar jeg at du kan kontakte pasient- og brukerombudet for veiledning rundt det å klage på avslutningen. F.eks vet de mer om hvor du må sende klage/melding for at den skal bli lest.

Har de foreslått spesifikke private behandlere i avslutningsbrevet? Avtalespesialist eller helprivat?

AnonymBruker
Skrevet
Decibel skrev (5 minutter siden):

Full forståelse for at dette er en vanskelig situasjon. Du må nesten bare sirkle deg inn 2-3 ulike terapeuter, sende de en mail med problemstilling og etterspør om dette er noe de har kompetanse på. Hadde du god kjemi med behandler på DPS?

Anonymkode: 43f1b...6ed

Ikkeanonymnok
Skrevet

Enig med Sokk. 
Kontakt fastlegen, send gjerne melding allerede i kveld (om de har den muligheten) og be om hastetime. Fastlegen kan garantert få kontakt med de riktige folkene på DPS.

psykedeliker
Skrevet
Decibel skrev (27 minutter siden):

Så dps er helt lukket…

Nei, ikke hvis du møter opp i resepsjonen og nekter å gå før du har fått svar på spørsmålene dine. Gjør det så vanskelig som mulig for dem.

Skrevet
Sokk skrev (15 timer siden):

Bestill deg en time hos fastlegen for å drøfte hva du kan gjøre videre.

Ellers gjentar jeg at du kan kontakte pasient- og brukerombudet for veiledning rundt det å klage på avslutningen. F.eks vet de mer om hvor du må sende klage/melding for at den skal bli lest.

Har de foreslått spesifikke private behandlere i avslutningsbrevet? Avtalespesialist eller helprivat?

Jeg har time hos fastlegen på mandag, så da håper jeg han har noen forslag.

De foreslo to spesifiserte psykologkontorer. Helprivate. På begge kontorer jobber det psykologer på kvelden som har sin faste arbeidsplass på denne dps’en eller sykehuset på dagtid. Pris opp mot 2000kr for 45min. Jeg klarer ikke forsvare det økonomisk…

AnonymBruker
Skrevet
Decibel skrev (1 time siden):

Jeg har time hos fastlegen på mandag, så da håper jeg han har noen forslag.

De foreslo to spesifiserte psykologkontorer. Helprivate. På begge kontorer jobber det psykologer på kvelden som har sin faste arbeidsplass på denne dps’en eller sykehuset på dagtid. Pris opp mot 2000kr for 45min. Jeg klarer ikke forsvare det økonomisk…

Dette er høres så utrolig vilt ut, nesten så det ikke kan være lov. Korrupt, liksom? 

@nachnoo

Anonymkode: 78ded...9c5

psykedeliker
Skrevet
Decibel skrev (2 timer siden):

Jeg klarer ikke forsvare det økonomisk…

Det skal du heller ikke. Spør om de heller ønsker at du skal bli en del av uførestatistikken, da pleier de å skjerpe seg.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er høres så utrolig vilt ut, nesten så det ikke kan være lov. Korrupt, liksom?

Ro ned med K-ordet her. Vi kjenner ikke hele historien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

@nachnoo? 

Hva skal man gjøre? Om man vet at DPS ikke vil gjøre jobben. Her på Dol har jeg flere ganger opplevd at noen har fått elendig behandling og jeg har anbefalt Psykia eller Lars Tanum. Jeg har ingen økonomiske forbindelser til dem. Korrupsjon?? Ikke slik jeg ser det. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Hva skal man gjøre? Om man vet at DPS ikke vil gjøre jobben. Her på Dol har jeg flere ganger opplevd at noen har fått elendig behandling og jeg har anbefalt Psykia eller Lars Tanum. Jeg har ingen økonomiske forbindelser til dem. Korrupsjon?? Ikke slik jeg ser det. 

Jeg tenker at det ikke er det samme i det hele tatt. 

I ts. situasjon har hun blitt avsluttet behandling behandling fordi hun tilsynelatende ikke profitterer, eller "vil nok", men så anbefales hun å gå til nære kollegaer privat. Det ville i hvert fall ikke vært tillatt på mine arbeidsplasser etter de etiske retningslinjene, der man er meget påpasselig med interessekonflikter. 

I ts situasjon er det lett å tenke at de avslutter henne for at venner/kollegaer skal kunne tjene penger på henne. Hvis hun ikke profitterer på behandling på DPS, hvordan kan de mene at hun skal profittere på å gå til de samme menneskene privat? 

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (34 minutter siden):

Hva skal man gjøre? Om man vet at DPS ikke vil gjøre jobben.

Pasienter må lære seg å stå sammen, kreve sine rettigheter og bistå hverandre i møte med helsevesenet, istedenfor å organisere seg i særinteresseforeninger basert på diagnoser, det har jeg sagt i mange år.

Skrevet

Har bare inntrykk av at det ofte er «ledelsen» som benytter en hver anledning til å avslutte pasienter - ofte mot fagfolkenes råd. 

Skrevet

Dette er ikke uvanlig når det kommer til pasienter som sliter med dissosiasjon. Jeg har sittet i brukerutvalg på mange nivåer og manglende tilbud til denne gruppen var ofte tema.

Jeg ble også avslutter fra traumebehandling fordi jeg ble dårligere. Så fikk jeg ny behandling som ble avsluttet i forrige uke fordi de mente jeg ble dårligere av den. Men jeg har fått mye bra behandling for andre deler av sykdomsbildet.

Min ptsd har jeg i grunnen jobbet meg gjennom selv ved å bevisst jobbe med nervesystemet. Det var mer skånsomt for meg enn behandling på DPS. På DPS hadde de dårlig tid. Jeg har jobbet i flere år med å roe nervesystemet og nå 8 år etter at jeg fikk k- ptsd diagnosen ba jeg dem om å ta den vekk. Jeg har den ikke lenger. Jeg tror ikke DPS kunne gjort den jobben med de midlene de har til rådighet.

Skrevet

Generelt sett er det helt vanlig at leger jobber både på offentlige sykehus og privat. Vet om flere som har gått privat for å få operasjoner og treffer på samme lege som på sykehuset hvor de står i lang ventekø.

Legene gjør det fordi de tjener langt bedre privat.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (36 minutter siden):

Har bare inntrykk av at det ofte er «ledelsen» som benytter en hver anledning til å avslutte pasienter - ofte mot fagfolkenes råd. 

Hva er det som gjør at fagfolkene ikke står opp mot ledelsen? Mangel på resiliens?

AnonymBruker
Skrevet
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Generelt sett er det helt vanlig at leger jobber både på offentlige sykehus og privat. Vet om flere som har gått privat for å få operasjoner og treffer på samme lege som på sykehuset hvor de står i lang ventekø.

Legene gjør det fordi de tjener langt bedre privat.

Og det er helt greit det, men da skal de være svært obs på rolleammenblandinger etter min mening. 

1. I vinter ble jeg henvist til tarmscreening. Etter kort til fikk jeg innkalling fra et privat foretak som samarbeider med det offentlige. I utgangspunktet helt greit for meg, jeg betaler kun egenandel uansett. 

2. Jeg ble en gang avsluttet på DPS fordi de ikke hadde tilbud til meg, da de ikke tilbød langvarig terapi der, som de mente jeg trengte. De anbefalte meg å gå privat, men nevnte ingen navn. Helt innafor. De var åpne om grunnen, og ingen kompistjenester. 

3. Det ble likevel gitt et tilbud til meg med gruppeterapi, som jeg selv avsluttet fordi det ikke var rett behandling. Noen år senere begynte jeg å gå privat, hos en terapeut jeg fant selv. Det viser seg at han jobber noen dager i uka på DPS. Helt greit, jeg er ikke tilknyttet hans DPS og det var tilfeldig sånn sett at jeg fant han.

4. Behandler skiftet på et tidspunkt klinikk/arbeidsgiver. Selv om jeg opplevde det som en avvisning, måtte jeg i utgangspunktet selv søke han opp på nytt arbeidssted og bestille time hos han der, dersom jeg ville fortsette å gå til han på nytt sted. Han kunne/ville ikke bare overføre sine pasienter uten videre. 

Jeg synes alt dette er innefor og etisk ryddig. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Dette er ikke uvanlig når det kommer til pasienter som sliter med dissosiasjon. Jeg har sittet i brukerutvalg på mange nivåer og manglende tilbud til denne gruppen var ofte tema.

Jeg ble også avslutter fra traumebehandling fordi jeg ble dårligere. Så fikk jeg ny behandling som ble avsluttet i forrige uke fordi de mente jeg ble dårligere av den. Men jeg har fått mye bra behandling for andre deler av sykdomsbildet.

Min ptsd har jeg i grunnen jobbet meg gjennom selv ved å bevisst jobbe med nervesystemet. Det var mer skånsomt for meg enn behandling på DPS. På DPS hadde de dårlig tid. Jeg har jobbet i flere år med å roe nervesystemet og nå 8 år etter at jeg fikk k- ptsd diagnosen ba jeg dem om å ta den vekk. Jeg har den ikke lenger. Jeg tror ikke DPS kunne gjort den jobben med de midlene de har til rådighet.

Bad du DPS om å ta den bort og så gjorde det de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bad du DPS om å ta den bort og så gjorde det de?

Ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...