AnonymBruker Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Babette skrev (7 timer siden): For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/ Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket. Et godt innspill. Anonymkode: bbc75...98c 0 Siter
Osten Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Jeg er ikke organdonor. Det eneste er hornhinnene eller andre ting på øynene, det kan de ta. 0 Siter
Osten Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Syns det er usmakelig at dette ble en greie etter at fru høyhet ble satt på «lista» 1 Siter
Lillemus Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Osten skrev (4 minutter siden): Syns det er usmakelig at dette ble en greie etter at fru høyhet ble satt på «lista» Det har da virkelig ikke blitt "en greie" nå, det har vært i vinden i mange, mange år! 0 Siter
Osten Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Lillemus skrev (Akkurat nå): Det har da virkelig ikke blitt "en greie" nå, det har vært i vinden i mange, mange år! Nei, ikke sånn som nå. Ærlig talt , les nettavisene. Det begynner å bli kvalmt 0 Siter
Osten Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni (endret) Så Vg i dag, eller var det i går? Finner det ikke igjen, der sto det hvor mange timer donorlunger kunne holde seg fra høsting til innsetting. Det har aldri vært sånn fokus før. Endret 7. juni av Osten 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Osten skrev (3 minutter siden): Så Vg i dag, eller var det i går? Finner det ikke igjen, der sto det hvor mange timer donorlunger kunne holde seg fra høsting til innsetting. Det har aldri vært sånn fokus før. Det må du skylde journalistene for. 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Jeg ville føle like mye sympati for alle som har slike utsikter som MM. Jeg er ikke monarkist, eller glad i kongelige nyheter. Men det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. 1 Siter
LGLG Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Nrk sendte en dokumentar som heter Blodsbrødre for en stund siden om et par kompiser hvor den ene donerer en nyre til den andre og prosessen og livet deres rundt dette. Den var fin, ligger fortsatt ute i appen. https://www.nrk.no/norge/levende-giver_-andreas-ga-en-nyre-til-bestekompisen-1.16748607 0 Siter
laban Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Musikk skrev (8 timer siden): Hun vil komme først i køen, selv om noen her mener nei pga lunge størrelse osv. Jeg vil ikke påstå jeg har rett altså. Det er ingen magi i transplantasjon, organet må passe til pasienten. Det er meningsløst å gå gjennom en stor operasjon hvis den bare fører til komplikasjoner og frastøting. Ingen, uansett hvem de er, har noe å vinne på det. Organene er også for verdifulle til at man vil gi dem til noen som ikke kan Det må først finnes tilgjengelige organer - noe som ikke skjer hver dag - og så må det finnes en i køen som de passer for. Hvis det er flere som kan bruke dem, prioriteres den som trenger dem mest og som vil tåle operasjonen der og da. Det dør folk i transplantasjonskø fordi det ikke er så stor tilgang på organer at man finner noe som passer til alle, mens det ennå er mulig å gjennomføre et så stort inngrep. Er en transplantasjon vellykket, noe det ikke finnes garantier for, kan det bety mange ekstra leveår med forbedret livskvalitet. De som trenger nye lunger, rekker ofte å oppleve stor bedring sammenliknet med tilstanden de var i på forhånd, dersom de kommer gjennom den første kritiske fasen. 1 Siter
Glitter Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni laban skrev (56 minutter siden): Det er ingen magi i transplantasjon, organet må passe til pasienten. Det er meningsløst å gå gjennom en stor operasjon hvis den bare fører til komplikasjoner og frastøting. Ingen, uansett hvem de er, har noe å vinne på det. Organene er også for verdifulle til at man vil gi dem til noen som ikke kan Det må først finnes tilgjengelige organer - noe som ikke skjer hver dag - og så må det finnes en i køen som de passer for. Hvis det er flere som kan bruke dem, prioriteres den som trenger dem mest og som vil tåle operasjonen der og da. Det dør folk i transplantasjonskø fordi det ikke er så stor tilgang på organer at man finner noe som passer til alle, mens det ennå er mulig å gjennomføre et så stort inngrep. Er en transplantasjon vellykket, noe det ikke finnes garantier for, kan det bety mange ekstra leveår med forbedret livskvalitet. De som trenger nye lunger, rekker ofte å oppleve stor bedring sammenliknet med tilstanden de var i på forhånd, dersom de kommer gjennom den første kritiske fasen. Ja min farmor fikk 21 ekstra år etter lungetransplantasjon. Hun var første i Danmark som fikk det. 4 Siter
laban Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Glitter skrev (8 minutter siden): Ja min farmor fikk 21 ekstra år etter lungetransplantasjon. Hun var første i Danmark som fikk det. Fantastisk ❤️ 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Å være transplantert er heller ingen dans på roser, man må gå på flere fæle immundempende medisiner ofte cellegift. Man må være var på frastøtning og levealderen er lavere enn gjennomsnittet. Mange får diabetes. Mye som kan gå galt. Koronavaksinen er nærmest uvirksom og de blir lettere og mer alvorlig syk av virus, har økt risk for kreft osv.. 0 Siter
Musikk Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni Worrisome_plenty skrev (12 minutter siden): Foreslår at du leser deg opp litt før du kommenterer så bombastisk om ting du åpenbart ikke kan noe om. Hva skjer når man lever med én lunge? Kapasitet: Den gjenværende lungen vil ofte utvide seg litt for å ta opp noe av plassen, og den kan tilpasse seg for å hente ut mer oksygen. Den totale lungekapasiteten blir likevel redusert, vanligvis med rundt 30–40 prosent. Hverdagen: De fleste merker at pusten går fortere ved trappegåing eller løping, men klarer seg utmerket i vanlige gjøremål. Medisinsk oppfølging: Det er viktig å unngå andre lungesykdommer (som KOLS), da den gjenværende lungen må fungere optimalt. 0 Siter
Musikk Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni Musikk skrev (Akkurat nå): Hva skjer når man lever med én lunge? Kapasitet: Den gjenværende lungen vil ofte utvide seg litt for å ta opp noe av plassen, og den kan tilpasse seg for å hente ut mer oksygen. Den totale lungekapasiteten blir likevel redusert, vanligvis med rundt 30–40 prosent. Hverdagen: De fleste merker at pusten går fortere ved trappegåing eller løping, men klarer seg utmerket i vanlige gjøremål. Medisinsk oppfølging: Det er viktig å unngå andre lungesykdommer (som KOLS), da den gjenværende lungen må fungere optimalt. Les deg opp selv du! ikke klag på andre! 0 Siter
Musikk Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni Worrisome_plenty skrev (37 minutter siden): Å være transplantert er heller ingen dans på roser, man må gå på flere fæle immundempende medisiner ofte cellegift. Man må være var på frastøtning og levealderen er lavere enn gjennomsnittet. Mange får diabetes. Mye som kan gå galt. Koronavaksinen er nærmest uvirksom og de blir lettere og mer alvorlig syk av virus, har økt risk for kreft osv.. Link? 😅 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni laban skrev (7 timer siden): Du har sett Monty Pythons løsning fra "The Meaning of Life"? Nei, det husker jeg ikke, men jeg har en sterk mistanke om at det ikke akkurat er noe å anbefale... 😂 0 Siter
Forumassistent Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Tråden er ryddet for personangrep, avsporinger og brukerangrep. Forumassistent 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 19.55): Nei pga sykdom. Men også fordi legene havner i et etisk dilemma, da de må avgjøre når en donors respirator skal slås av. Det kan fort skje at de gjør det før det er etisk forsvarlig, for å levere ut organer med best mulig kvalitet. Har vært skrevet endel om dette for noen år tilbake. Så synes det er etisk betenkelig uten å konkludere. Dessuten, hvor mye skal man tukle med naturen? Er ikke religiøs, men føler en slags instinktiv aversjon. Men det er no berre mæ. Anonymkode: bbc75...98c Legene havner i etiske dilemmaer absolutt hele tiden. De kan raskt havne i situasjoner eller dilemmaer som fører til feil som igjen fører til død eller alvorlig skade. Ikke noe unikt ved organdonasjon, og man kan ikke bruke en teoretisk risiko for å la være å forsøke å redde mange, mange flere mennesker. Babette skrev (På 7.6.2026 den 10.35): For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/ Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket. Jeg synes ikke det er mange vektige argumenter imot et sånt register, det burde vært på plass for lenger siden. De aller fleste vil jo, men er for slappe til å ta skritt for å informere nærmeste og å skaffe seg donorkort. De som er veldig imot, derimot, har tatt et bevisst standpunkt og kan enkelt avregistrere seg. Anonymkode: d244a...428 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Ikkeanonymnok skrev (På 6.6.2026 den 5.47): Kroppen sendes derimot til forskning hos NTNU eller et annet universitetssykehus som har behov for den. Jeg tenker også at jeg best kan gjøre nytte for meg innen medisinsk forskning, når den tiden kommer. Jeg er registrert som donor, men tviler på at jeg går videre igjennom kvalitetskontrollen... 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.