Gjest ilse Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Nå er jeg ganske frustrert, og håper du kan hjelpe meg. Jeg har en sønn på nå 5 1/2 måned. For to måneder siden fikk jeg beskjed på helsestasjonen at vektoppgangen var for dårlig (600gr. på 6 uker) Ble anbefalt økedager og/eller tillegg. Prøvde økedager i nesten en uke, uten resultat og vi begynte med tillegg etter amming. (Da han etterhvert nektet å ta puppen, pumpet jeg meg og gav han dette fra flaske) Jeg har pumpet meg helt fram til nå, og han har fått ca 210 ml. til hvert måltid, da en kombinasjon av morsmelk og morsmelkerstatning. De siste tre-fire ukene har vi gitt grøt om kvelden. Vekten har økt veldig, nesten to kilo på to måneder. Han veier nå 7700 gr. og er 70 cm lang. Han får fire måltider for dagen, og så til problemet; Siden vi begynte med tillegg har han hatt store problemer med å komme på "do". Det kan gå opptil en uke mellom hver gang, noe som ikke er ønskelig pga. tillegget. Snakket med barnelege i dag, og kunne gi han duphralac (?). Helsesøster sa at vi måtte redusere melkeinntaket, da det kunne virke stoppende på barn. Men han er jo bare 5,5 måneder, og jeg trodde melk var det mest vesentlige i hans kosthold? Så hva gjør jeg, og er det forsvarlig ernæringsmessig å kutte ned på melken for å gi barnesaft istedet? Og hvilken grøttype bør velges for at magen skal få mer å jobbe med? Jeg har kokt sviskemos til han, og det har han fått opptil tre ganger for dagen, uten resultat. Vi har brukt ganske mye malt i melken, for å hjelpe systemet - det og har hatt liten effekt. Kan det ha virket inn på vekten? Synes det er rart at han kan ligge på seg så mye på ca 4 dl. morsmelkerstatning, 4 dl. morsmelk og litt grøt (laget på 6 ss. morsmelk). Dette er normal døgndose. Mange spørsmål, håper på hjelp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Har du gitt nok sviskemos? Lavrans fikk 1/2 - 1 lite Nestle-glass med hjemmekokt sviskemos søtet med litt Nestle sviskesaft 1 gang om dagen. Hjalp så det suste! Hvis du gir 1 ts 3 ganger om dagen er det kanskje litt lite? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malin27 Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Jeg har selv vært utefor dette med at barnet ikke går på do på en uke. Det var ikke hjelp i å gi det malteksrtakt i det heletatt. (brukte da 1/2 stort glass på fire flasker). Men det som jeg ble anbefalt var å bruke puphalac, det er ufarlig for tarmsystemet. Det hjelper bare tarmene til å lære å bruke seg bedre. Det er ikke som med andre avføringsmiddel som en har brukt en stund også gjør tarmen avhengig av middelet. Jeg fikk beskjed om at duphalac var ufarlig. Jeg begynte med ca 2.5 ml og blandet det med melken. Så økte jeg til 5 ml siden det ikke ga noe resultat på min datter. Du kan jo høre med legen hvor mye de anbefaler å starte med. Lykke til. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hei ilse, Flott at dere har klart å øke vektoppgangen hans så bra. Malten har en del kalorier, så det kan godt være at den har hjulpet til med oppgangen. Melk har en tendens til å forstoppe, men samtidig er dette hans viktigste næringskilde nå. Jeg synes ikke dere bør redusere melkeinntaket hans mer før han spiser mer mat. Synes det høres rart ut at verken sviskemos eller malt har virket på magen hans. En mulighet kan også være at han ikke tåler tillegget så godt. Kanskje det hadde vært en ide å bytte til en soyabasert morsmelkerstatning for å se om det kan hjelpe? Dersom det ikke hjelper, synes jeg dere bør følge rådet til barnelegen. Se ellers gode råd fra malin27 og Lillemus. Av grøt bør du bruke en som er jernberiket. Det anbefales gjerne å begynne med ris, da denne best tolereres av barne-magen. Men denne kan derimot også virke noe forstoppende, så kanskje dere kan prøve f.eks havre eller mais. Bygg vil også binde magen. Hvete bør du vente med til han har blitt introdusert til de andre kornsortene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.