Gå til innhold

Hva er det som gjør at du syntes noen er for tynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg har opplevd det. Mange ganger fra barn, men det er bare morsomt. Litt annerledes var det da vi satt rundt bordet i et familieselskap (ikke min biologiske familie) og en kvinne plutselig så på meg og sa høyt:"Hvor høy er du egentlig?!" Hun har truffet meg i tilsvarende selskaper flere ganger i året over 15 år... Jeg ble så paff at jeg dessverre ikke klarte å svare noe sånt som "Og hvor tung er du?" 

Jeg forstår godt at dette opplevdes ubehagelig. Men tror det var lurt at du ikke sa noe tilsvarende tilbake, da ville sannsynligvis hun få sympatien på sin side. Jeg synes ikke man bør svare frekt hvis folk spør av tankeløshet eller nysgjerrighet. Og noen må kommentere det meste. 

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (14 timer siden):

Det er ikke vondt å høre at jeg er for tynn, men det er litt provoserende at det er greit å kommentere det, mens hvis du så mye som kritiserer noe om å være overvektig så er du en mobber.

Det er jo du som signaliserer at det er greit når du ikke ansvarliggjør de som kommenterer.

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (15 timer siden):

Jeg har også erfart at det er greit å kommentere undervekt. Det er ikke vondt å høre at jeg er for tynn, men det er litt provoserende at det er greit å kommentere det, mens hvis du så mye som kritiserer noe om å være overvektig så er du en mobber. Har til og med hatt en sjef som sa jeg måtte passe på å spise nok så buksene ikke faller av. 

Hva hadde skjedd om jeg sa til noen; «pass på å ikke spis for mye så buksene blir for trange».

Hvis jeg forstår deg rett: Du tar deg ikke nær av å høre at du er for tynn, men du mener samme regel bør gjelde for kommentarer om overvekt?

Men er det ikke naturlig at ting er som de er, gitt at de aller fleste heller vil være tynn enn tykk?

Angående kommentaren fra sjefen din, ville jeg tolket den som et forsøk på å være morsom. Men selvsagt avhengig av måten han sa det på, og om han har for vane å strø om seg med vittigheter.

Skrevet

Jeg tipper det er vanligere å kommentere at noen er tynne fordi det er høyere status å være tynn enn å være tjukk. Det er jo et amerikansk ordtak: Man kan aldri bli for rik eller for tynn. Ingen er misunnelig på en som har bmi på 40. Det regnes ikke som noen presentasjon.

Kalorier blir omtalt på som noe usunt man skal unngå. Derfor tenker folk at en tynn person er flink og spiser sunt. Desverre er det også en del undervektige som også vil være flinke og leve "riktig". Dvs kalorifattig mat og mye trening. Dermed får man spiseforstyrrelser. 

Nicklusheletida
Skrevet

Dette med bmi, kan man ikke alltid stole på. Det kommer an på kroppsbygning. 

Jeg vet godt når jeg selv er for tynn og hva min bmi bør ca bør ligge på. Jeg raste ned i vekt etter skilsmissen. Jeg kunne stå å lage middag og ble mett bare jeg smakte på maten. Jeg kjente ikke følelsen av sult. Da endte min bmi ned på 16- tallet. Det var for lite og jeg ser på bilder fra den tiden at jeg ikke så bra ut. Spesielt overkroppen og rundt skuldrene med tynne spikerarmer. 

Nå er min bmi over 18 og jeg ser sunn og frisk ut når den ligger mellom 18-19. 

Nicklusheletida
Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg tipper det er vanligere å kommentere at noen er tynne fordi det er høyere status å være tynn enn å være tjukk. Det er jo et amerikansk ordtak: Man kan aldri bli for rik eller for tynn. Ingen er misunnelig på en som har bmi på 40. Det regnes ikke som noen presentasjon.

Kalorier blir omtalt på som noe usunt man skal unngå. Derfor tenker folk at en tynn person er flink og spiser sunt. Desverre er det også en del undervektige som også vil være flinke og leve "riktig". Dvs kalorifattig mat og mye trening. Dermed får man spiseforstyrrelser. 

Vel, man skal være litt forsiktig med å kommentere andre veien også, spesielt til en ung og usikker person. Jeg synes ikke det var så gøy da jeg var ung. Det var først da jeg var blitt litt eldre og mer selvsikker at jeg skjønte at slike kommentarer mest handlet om misunnelse . 

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (På 28.6.2026 den 15.35):

Jeg er enig med Grendel og Lillemus.

Selv fikk jeg ofte høre i yngre år at jeg var for tynn. Det var til og med ei som sa: Det er ikke noe pent å være så tynn som du er. (!) Jeg kunne ikke annet enn å si meg enig med henne, og forklarte at jeg hadde gått betydelig ned i vekt på grunn av sykdom og slet med å legge på meg. Jeg så selv at det ikke var pent. Hun ble litt paff, siden hun tok det for gitt at jeg var så tynn med vilje. Og det var tydelig at hun ikke mente noe slemt med utsagnet sitt, selv om det hørtes brutalt ut. Hun ville bare hjelpe meg med å se, i fall jeg var blind selv.

Andre kommenterte også at jeg var for tynn, men det gjorde meg ingenting å få slike kommentarer. Faktisk skjer det fortsatt at jeg får høre det, men nå er det i alle fall ikke sant. 

Jeg er selvsagt enig i at man bør la være å kommentere folks kropp og vekt, men samtidig er jeg ikke enig i at det er like taktløst å kommentere undervekt som overvekt. 

Jeg er ikke enig med deg i det siste du skriver. 

Hilsen ei som kledde på seg flere lag i et forsøk på å se tykkere ut i tenåringsalderen. Nå skjønner jeg jo at jeg har en fordel, men det gjorde jeg ikke den gangen. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (42 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg i det siste du skriver. 

Hilsen ei som kledde på seg flere lag i et forsøk på å se tykkere ut i tenåringsalderen. Nå skjønner jeg jo at jeg har en fordel, men det gjorde jeg ikke den gangen. 

Hvis det hadde blitt betraktet som like taktløst å si noe om undervekt som overvekt, tror jeg de tynne hadde vært spart for slike kommentarer. Idealet for mange er å være tynn, dermed er det bortimot sosialt akseptert å kommentere. Men innenfor rimelighetens grenser. Hvis noen er så magre at de ser syke ut, tror jeg alle har vett til å holde munn. For ordens skyld vil jeg understreke at jeg synes folk bør holde munn uansett, men enkelt har problemer med dette.

Du nevner tenårene. I den alderen er det mange jenter som er misfornøyd og har komplekser uansett hva de har fått fra naturens side. Tynne vil bli tykkere, blonde vil være mørke, høye vil være lave osv. 

UtakknemligDiva
Skrevet
Lillemus skrev (16 timer siden):

Jeg har opplevd det. Mange ganger fra barn, men det er bare morsomt. Litt annerledes var det da vi satt rundt bordet i et familieselskap (ikke min biologiske familie) og en kvinne plutselig så på meg og sa høyt:"Hvor høy er du egentlig?!" Hun har truffet meg i tilsvarende selskaper flere ganger i året over 15 år... Jeg ble så paff at jeg dessverre ikke klarte å svare noe sånt som "Og hvor tung er du?" 

Hvor høy er du da? Den høyde kommentaren har jeg vært borti mange ganger. Jeg var i utgangspunktet aldri plaget med høyden min, det kom da så mange måtte kommentere det. Det ble vel verst fra 16 år og oppover. ALLE jeg syntes hadde fin kropp var 165-173. Og det var ganske få som var over snittet høye, de som var 178-182 var så hengslete og maskuline og jeg trodde at jeg så ut som dem. 
Det ble stadig kommentarer. Var på en fest, stod på lang avstand, så står en fyr der og sier «hva faen?» så kommer han bort og stiller seg ved siden av meg «jeg har aldri sett en så høy jente!». 
Og så var det hvis vi var 2 høye på skolen, og jeg og hun andre stilte oss ved siden av hverandre for det var vist veldig viktig for folk å vite hvem som kanskje var noen millimeter høyere. 

Særlig gutter kunne være jævla plagsomme. De ville stadig vekk sammenligne seg, og de var alltid lavere. De mente bestemt at de var 182, og jeg MÅTTE være 190 minst. Nei sorry….det er du som er 178..

Har opplevd barn løpe etter meg på kjøpesenter for å spørre hvor høy jeg er. Jeg gikk bare unna. 

En annen situasjon på kjøpesenter for mange år siden gjorde meg både sint og det var morsomt på samme tid. Det var en jente som kommenterte «mamma, det var stor dame». Moren ble så flau at hun snudde seg fra hele greia og svarte ikke datteren sin. Det førte til at datteren repeterte det; «mamma..det var stor dame» og jeg kunne så henne litt fra siden at hun var veldig rød og hørte hun mumlet noe til barnet sitt. Jeg ser for meg samtalen når de blir alene. 

Spørsmål om høyde skjer ikke like ofte lenger, men er ikke altfor lenge siden jeg opplevde et freak i gata som gjorde seg selv så lang han kunne for å demonstrere høyden min. Jeg ser mange som er lavere en meg og jeg krymper meg ikke for å demonstrere hvor lave de er….

Og så har jeg opplevd en del veldig mislykkede forsøk på å få meg til å føle meg stygg. Det ene var ei jeg gikk på skole med, som spurte om vi kunne sjekke om vi var like høye for hun syntes jeg var så jævla høy. Grunnen var nok at i tillegg til å være høy var hun ikke noe feminin å se på.

Hun andre? «det må være kjipt å være så høy? de mennene som er høyere enn deg er ofte ikke noe kjekke», dette kom fra ei som ikke hadde draget på menn i det hele tatt. Sorry…jeg har alltid hatt sjans på noen.. 

Diverse kommentarer fra da vi var tenåringer; «hei biggoot!», jeg vet hvem hun var og kunne vel egentlig ropt tilbake «hey, flatface!». 

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg var så jævla kylling! Misssunner de som har angripende personligheter, jeg har kanskje det nå, men da var jeg sånn jævla kylling!! 

Hva skjedde da du ikke svarte hun dama egentlig? var det noen andre som reagerte? Hva hadde skjedd om vi skulle rope «hvor mye veier du egentlig?». For høyde er også en pluss ting, altså det er størrelse, men det er det tydeligvis innafor å kommentere. Folk blir jo som måker når de ser oss..

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
Babette skrev (8 timer siden):

Hvis jeg forstår deg rett: Du tar deg ikke nær av å høre at du er for tynn, men du mener samme regel bør gjelde for kommentarer om overvekt?

Nei, vi trenger ikke kommentere overvekt. Men poenget mitt er at vi bare lever i en illusjon om hva som er riktig, siden prinsippet blir det samme. Andre kan ikke faktisk vite hva en tynn person føler heller. 
Og så er det samfunnsløgnen. «Alle kropper er like vakre» og de prøver å få oss til å tro at nærmere overvekt er det nye idealet, og folk jatter med, men alle vet i realiteten at det ikke er sant. 

Babette skrev (8 timer siden):

Men er det ikke naturlig at ting er som de er, gitt at de aller fleste heller vil være tynn enn tykk?

Angående kommentaren fra sjefen din, ville jeg tolket den som et forsøk på å være morsom. Men selvsagt avhengig av måten han sa det på, og om han har for vane å strø om seg med vittigheter.

Jeg vet ikke med sjefen. Hn har hatt det med å kommentere sånn. Hn har også spurt noen om hn skulle slanke seg igjen, siden vedkommende kom med sånn slankedrikk på jobb.

Endret av UtakknemligDiva
Lillemus
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (6 timer siden):

Hvor høy er du da? 

Hva skjedde da du ikke svarte hun dama egentlig? var det noen andre som reagerte? Hva hadde skjedd om vi skulle rope «hvor mye veier du egentlig?». For høyde er også en pluss ting, altså det er størrelse, men det er det tydeligvis innafor å kommentere. Folk blir jo som måker når de ser oss..

Jeg er knapt halvannen meter høy. Jeg svarte jo til slutt, men ble litt satt ut ja. Hadde det ikke vært for at jeg har en S-formet skoliose hadde jeg vært høyere.

Skrevet (endret)
Nicklusheletida skrev (13 timer siden):

Vel, man skal være litt forsiktig med å kommentere andre veien også, spesielt til en ung og usikker person. Jeg synes ikke det var så gøy da jeg var ung. Det var først da jeg var blitt litt eldre og mer selvsikker at jeg skjønte at slike kommentarer mest handlet om misunnelse . 

Selvfølgelig. Jeg kommenterer aldri kroppen til noen. (Rettelse: Strengt tatt ikke helt sant., men jeg er veldig forsiktig med det. Aldri en ung person i alle fall) 

Når TS spør hva som gjør at jeg synes noen er for tynne så svarer jeg på det. Akkurat som vi ikke har noe problem med å si at overvekt er en helserisiko.

Endret av Grendel
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

Nei, vi trenger ikke kommentere overvekt. Men poenget mitt er at vi bare lever i en illusjon om hva som er riktig, siden prinsippet blir det samme. Andre kan ikke faktisk vite hva en tynn person føler heller. 
Og så er det samfunnsløgnen. «Alle kropper er like vakre» og de prøver å få oss til å tro at nærmere overvekt er det nye idealet, og folk jatter med, men alle vet i realiteten at det ikke er sant. 

Jeg vet ikke med sjefen. Hn har hatt det med å kommentere sånn. Hn har også spurt noen om hn skulle slanke seg igjen, siden vedkommende kom med sånn slankedrikk på jobb.

Etter at jeg skrev innlegget i går kveld, gikk jeg tilbake til boka jeg leser og følgende replikk: "Du er så mager. Får du i deg nok mat?"

Dette handler om bekymring og omsorg. Slik tror jeg det som oftest er. Folk er ikke ute etter å kritisere kropp og utseende, de er bare bekymret når man er veldig tynn.

Men jeg er enig i det du skriver om det nye idealet som er på vei oppover i vekt, i takt med gjennomsnittsbefolkningen.

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

Samtidig finnes ikke en perfekt kropp heller. Det er enkelte trekk vi liker og ikke liker, men en perfekt kropp finnes ikke. Eller, det finnes mange ulike varianter av den. "Alle kropper er vakre, eller har noe vakkert ved seg", er nok bedre å si. Med fokus på det som er vakkert, ikke det som er feil.

Anonymkode: ce33a...22d

psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (13 timer siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg var så jævla kylling!

Å kunne forsvare seg i slike situasjoner handler om kunnskap, ikke om personlighet. Lærte ikke dine foreldre eller noen andre voksne deg dette? Hvis ikke, er det en form for omsorgssvikt, og bør håndteres deretter.

UtakknemligDiva
Skrevet
Babette skrev (9 timer siden):

Etter at jeg skrev innlegget i går kveld, gikk jeg tilbake til boka jeg leser og følgende replikk: "Du er så mager. Får du i deg nok mat?"

Dette handler om bekymring og omsorg. Slik tror jeg det som oftest er. Folk er ikke ute etter å kritisere kropp og utseende, de er bare bekymret når man er veldig tynn.

Men jeg er enig i det du skriver om det nye idealet som er på vei oppover i vekt, i takt med gjennomsnittsbefolkningen.

vanskelig å se helt hva du mener her. poenget var løgnen fra samfunnet. idealet er å være tynn, men samfunnet vil liksom ikke innrømme det. Det er en grunn til at man ikke kan kommentere til noen som er overvektig, men det er greit når man er tynn.

UtakknemligDiva
Skrevet
Lillemus skrev (10 timer siden):

Jeg er knapt halvannen meter høy. Jeg svarte jo til slutt, men ble litt satt ut ja. Hadde det ikke vært for at jeg har en S-formet skoliose hadde jeg vært høyere.

Er du ca 150 da?

Lillemus
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (2 minutter siden):

Er du ca 150 da?

Jepp.

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jepp.

så hun dama var ironisk? hun mente kanskje «hvor lav er du», men likevel sosialt klønete å brøle det ut på den måten.

Endret av UtakknemligDiva
Lillemus
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

så hun dama var ironisk?

På ingen måte, hun lurte på hvor liten jeg er. Jeg er stort sett alltid den laveste voksne til stede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...