AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden stjernestøv skrev (5 minutter siden): Ja det er jo det jeg sier og sa ingenting sist om det, nei jeg må ikke snakke om det. Men om de spør? Jeg har jo en historie, må jo si at det ikke er relevant. Bare vær helt ærlig til de som skal hjelpe deg Anonymkode: 984cc...68d 0 Siter
XbellaX Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden stjernestøv skrev (1 minutt siden): Når andre kan ha åndelige opplevelser uten at det er sykt kan vel jeg det og? Har god forbindelse med min døde mor f.eks og det er godt for meg, jeg er ikke redd og lider ikke. Det er absolutt ikke sykt å ha åndelige opplevelser og interesser, jeg kan ikke se at noen er uenig med deg på det. stjernestøv skrev (9 minutter siden): Javel det med fungering, fungerte ikke bedre på 6 mg risperidon. Har samarbeidet med fact siden 2014 og det er de som har respektert meg mest, ingen tvil om det. Det er jeg helt enig i. Jeg husker den tiden og du var ikke i form, for å si det mildt. Jeg mener ikke løsningen på alt er mest mulig medisiner. Du har vært skrekkelig dårlig både på og av medisiner. stjernestøv skrev (10 minutter siden): Ok, ja i perioder har jeg vært syk men er ikke det nå og tar 1 mg risperidon, har kontroll nå. Ja, og det er det jeg tenker er viktig. Du skal styre dette mest mulig selv. Er livet relativt ok på 1 mg, så tar du 1 mg. stjernestøv skrev (12 minutter siden): Og jeg har aldri krevd at verken psykiatrien eller andre skal tro på noe av det jeg tror, de har alltid respektert min tro men når de skriver det er vrangforestillinger og psykotiske symptomer er jeg ikke helt med lenger. Sykepleieren skrev ofte åndelige opplevelser og det har vernepleier og gjort, samtidig skriver de deres perspektiv på det. Tenk på andre leger som går inn og leser det, det er jo ikke sykt å ha åndelige opplevelser. Javel det med fungering, fungerte ikke bedre på 6 mg risperidon. Har samarbeidet med fact siden 2014 og det er de som har respektert meg mest, ingen tvil om det. Når andre kan ha åndelige opplevelser uten at det er sykt kan vel jeg det og? Har god forbindelse med min døde mor f.eks og det er godt for meg, jeg er ikke redd og lider ikke. Du har gode perioder, stabile perioder, og du har hatt perioder der du er fryktelig dårlig. Og det er i de ustabile periodene det kan være nyttig for andre som leser journalen din å vite hva som har vært aktuelt før, for å møte deg på en god måte, revende likegyldig hva du mener er "rett" eller "feil". Husk at journalen er fagfolkenes arbeidsverktøy, ikke din personlige dagbok som du bestemmer over. En god fagperson sørger for å ivareta ditt syn, ditt liv, og trekker også inn det som finnes av fagkunnskap på området, akkurat slik jeg mener og tror og erindrer fact faktisk har møtt deg de siste årene. Men nå opplever jeg deg trassig. Jeg hadde forstått dette utmerket dersom det var et helt nytt sted, med nye fagpersoner å forholde seg til, men det er det altså ikke. Dette er fagpersoner du kjenner godt, du vet at de er faktisk forpliktet til å trekke inn det de har av fagkunnskap når de vurderer deg, samtidig som de også løfter frem deg og din stemme i dette. Jeg synes derfor at reaksjonen din blir som å straffe dem nettopp fordi er reale og ivaretar deg. De kjører på ingen måte over deg, de trekker din stemme frem hele veien og viser deg respekt, men signaliserer også at de er der for deg om ting blir uoversiktlig og vanskelig. Akkurat slik de skal. Hvorvidt du skal være deg selv, slik du alltid har vært, eller holde store deler av deg selv tilbake skal du bestemme selv. Jeg ser bare ikke poenget. Fact er der for å støtte deg, ikke motarbeide deg. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare vær helt ærlig til de som skal hjelpe deg Anonymkode: 984cc...68d Har vært det frem til nå og det angrer jeg på Klart når jeg er så dårlig at kroppen svikter og jeg nesten ikke klarer å gå må jeg si noe men det er altså ikke sånn nå. Jeg klarer å tenke på andre ting enn bare det åndelige, til tider har det overtatt hele hverdagen men ikke nå. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden XbellaX skrev (4 minutter siden): Det er absolutt ikke sykt å ha åndelige opplevelser og interesser, jeg kan ikke se at noen er uenig med deg på det. Det er jeg helt enig i. Jeg husker den tiden og du var ikke i form, for å si det mildt. Jeg mener ikke løsningen på alt er mest mulig medisiner. Du har vært skrekkelig dårlig både på og av medisiner. Ja, og det er det jeg tenker er viktig. Du skal styre dette mest mulig selv. Er livet relativt ok på 1 mg, så tar du 1 mg. Du har gode perioder, stabile perioder, og du har hatt perioder der du er fryktelig dårlig. Og det er i de ustabile periodene det kan være nyttig for andre som leser journalen din å vite hva som har vært aktuelt før, for å møte deg på en god måte, revende likegyldig hva du mener er "rett" eller "feil". Husk at journalen er fagfolkenes arbeidsverktøy, ikke din personlige dagbok som du bestemmer over. En god fagperson sørger for å ivareta ditt syn, ditt liv, og trekker også inn det som finnes av fagkunnskap på området, akkurat slik jeg mener og tror og erindrer fact faktisk har møtt deg de siste årene. Men nå opplever jeg deg trassig. Jeg hadde forstått dette utmerket dersom det var et helt nytt sted, med nye fagpersoner å forholde seg til, men det er det altså ikke. Dette er fagpersoner du kjenner godt, du vet at de er faktisk forpliktet til å trekke inn det de har av fagkunnskap når de vurderer deg, samtidig som de også løfter frem deg og din stemme i dette. Jeg synes derfor at reaksjonen din blir som å straffe dem nettopp fordi er reale og ivaretar deg. De kjører på ingen måte over deg, de trekker din stemme frem hele veien og viser deg respekt, men signaliserer også at de er der for deg om ting blir uoversiktlig og vanskelig. Akkurat slik de skal. Hvorvidt du skal være deg selv, slik du alltid har vært, eller holde store deler av deg selv tilbake skal du bestemme selv. Jeg ser bare ikke poenget. Fact er der for å støtte deg, ikke motarbeide deg. Nei akkurat, hvorfor må de skrive f.eks hallusinasjoner og vrangforestillinger da? Har vært stabil de siste årene, trassig? Hvorfor det? Det forstår jeg ikke og jeg vil ikke straffe noen men beskytte meg selv, tenk om legen min ser det f.eks? Så tror han jeg er psykotisk når jeg ikke er det. Ja er glad de støtter meg. 0 Siter
XbellaX Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Nei akkurat, hvorfor må de skrive f.eks hallusinasjoner og vrangforestillinger da? Har vært stabil de siste årene, trassig? Hvorfor det? Det forstår jeg ikke og jeg vil ikke straffe noen men beskytte meg selv, tenk om legen min ser det f.eks? Så tror han jeg er psykotisk når jeg ikke er det. Ja er glad de støtter meg. Fordi det er slik de tolker det, og det er de i sin fulle rett til uavhengig av hva du mener. Samtidig så kan de også f.eks skrive at "men stjernestøv opplever ikke det selv" eller lignende, slik kan du også bare minne dem på - det er uproblematisk. Poenget er at du ikke kan diktere hva de skal skrive der. Tenk om legen din ser det? Fastlegen din? Fastlegen din bør da være informert om at du har fact og årsakene til det? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden XbellaX skrev (5 minutter siden): Fordi det er slik de tolker det, og det er de i sin fulle rett til uavhengig av hva du mener. Samtidig så kan de også f.eks skrive at "men stjernestøv opplever ikke det selv" eller lignende, slik kan du også bare minne dem på - det er uproblematisk. Poenget er at du ikke kan diktere hva de skal skrive der. Tenk om legen din ser det? Fastlegen din? Fastlegen din bør da være informert om at du har fact og årsakene til det? Ja de skriver åndelige opplevelser og sånt, samtidig hvordan de tolker det. Hvem har mest tyngde her? Meg eller dem? Hvem tror på min sannhet? Jo de tror på hva jeg opplever men vi er uenige i hvordan vi tolker det, kunne bare skrevet opplever seg selv som mer åndelig. Fastlegen ja, snakker ikke med legene om min psykiske helse. 0 Siter
XbellaX Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Ja de skriver åndelige opplevelser og sånt, samtidig hvordan de tolker det. Hvem har mest tyngde her? Meg eller dem? Hvem tror på min sannhet? Jo de tror på hva jeg opplever men vi er uenige i hvordan vi tolker det, kunne bare skrevet opplever seg selv som mer åndelig. Fastlegen ja, snakker ikke med legene om min psykiske helse. Tyngde ovenfor hvem? En dommer? Dette er ikke en rettssal der to parter skal vinne over hverandre. Det er et samarbeid mellom to parter der begges perspektiv er viktig. Fastlegen er kjent med at du har oppfølging fra fact og grunnene til det. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 55 minutter siden Forfatter Skrevet 55 minutter siden XbellaX skrev (5 minutter siden): Tyngde ovenfor hvem? En dommer? Dette er ikke en rettssal der to parter skal vinne over hverandre. Det er et samarbeid mellom to parter der begges perspektiv er viktig. Fastlegen er kjent med at du har oppfølging fra fact og grunnene til det. Ovenfor leger mener jeg men jeg gir meg, jeg kommer ikke langt med dette og det skjønner jeg. De respekterer min tro og jeg respekter det de tror på, det er bare det at det er meg det gjelder og vil ikke ha psykosediagnose. Det er bare det. Ok, ingen lege har nevdt det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Ovenfor leger mener jeg men jeg gir meg, jeg kommer ikke langt med dette og det skjønner jeg. De respekterer min tro og jeg respekter det de tror på, det er bare det at det er meg det gjelder og vil ikke ha psykosediagnose. Det er bare det. Ok, ingen lege har nevdt det. Hvilken diagnose mener du at du har da? Anonymkode: 984cc...68d 0 Siter
XbellaX Skrevet 40 minutter siden Skrevet 40 minutter siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Ovenfor leger mener jeg men jeg gir meg, jeg kommer ikke langt med dette og det skjønner jeg. De respekterer min tro og jeg respekter det de tror på, det er bare det at det er meg det gjelder og vil ikke ha psykosediagnose. Det er bare det. Ok, ingen lege har nevdt det. De SKAL respektere deg, ditt liv og din tro, det skulle vitterlig bare mangle. Jeg skjønner godt at du ikke ønsker en psykosediagnose, eller høre noe snakk om psykoser i det hele tatt. Det er ikke så vanskelig å skjønne, jeg synes ikke det er så skrekkelig viktig heller. Det viktige er at du får god hjelp og støtte når du har perioder som er kaotiske og uro-pregede, ikke hva man definerer det som. Jeg forstår at du ønsker å fremsto som "alle andre", - det vil vi jo strengt tatt alle sammen. Men mange kommer med en liten ryggsekk av ting det kan være godt at utvalgte helsepersonell kjenner til, (slik som fastlegen din eller enkelte ferievikarer som bare er innom en kort stund, eller om din primær vernepleier blir syk over lengre tid og noen nye kommer til), ikke nødvendigvis absolutt alle mulige detaljer, men i grove trekk. Alle andre folk derimot - trenger ikke å vite mer enn hva du forteller dem. Men igjen, alt av hva du sier og gjør er opp til deg. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 34 minutter siden Forfatter Skrevet 34 minutter siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvilken diagnose mener du at du har da? Anonymkode: 984cc...68d GAD og det har jeg hatt hele livet, mistenkte også bipolar en stund for mannens far hadde det og han sa jeg minnet om han. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden stjernestøv skrev (1 minutt siden): GAD og det har jeg hatt hele livet, mistenkte også bipolar en stund for mannens far hadde det og han sa jeg minnet om han. Er det forsøkt behandling mot GAD? Hadde det noen virkning? Anonymkode: 984cc...68d 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26 minutter siden Forfatter Skrevet 26 minutter siden XbellaX skrev (7 minutter siden): De SKAL respektere deg, ditt liv og din tro, det skulle vitterlig bare mangle. Jeg skjønner godt at du ikke ønsker en psykosediagnose, eller høre noe snakk om psykoser i det hele tatt. Det er ikke så vanskelig å skjønne, jeg synes ikke det er så skrekkelig viktig heller. Det viktige er at du får god hjelp og støtte når du har perioder som er kaotiske og uro-pregede, ikke hva man definerer det som. Jeg forstår at du ønsker å fremsto som "alle andre", - det vil vi jo strengt tatt alle sammen. Men mange kommer med en liten ryggsekk av ting det kan være godt at utvalgte helsepersonell kjenner til, (slik som fastlegen din eller enkelte ferievikarer som bare er innom en kort stund, eller om din primær vernepleier blir syk over lengre tid og noen nye kommer til), ikke nødvendigvis absolutt alle mulige detaljer, men i grove trekk. Alle andre folk derimot - trenger ikke å vite mer enn hva du forteller dem. Men igjen, alt av hva du sier og gjør er opp til deg. Ok. Mennesker har sett på meg som alternativ og har aldri sagt til folk at jeg har psykoselidelse, alle vet jeg sliter med angst. Det er andre ting som gjør meg urolig nå og det åndelige trøster meg, ikke det at det er så mye av det. Det åndelige trøstet meg i oppveksten og men ble noen ganger skremt, har hatt mye angst. Hun skrev ingenting om åndelige ting denne gangen for jeg snakket om familie, hun skrev ulike betydninger av det åndelige. Ingenting i det hun skrev tyder på psykose 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24 minutter siden Forfatter Skrevet 24 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det forsøkt behandling mot GAD? Hadde det noen virkning? Anonymkode: 984cc...68d Har gått i behandling for angst før men det var da sosial fobi og agorafobi, uff nei har hatt flere diagnoser. Eksponering, har jobbet mye med det. 0 Siter
XbellaX Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Ok. Mennesker har sett på meg som alternativ og har aldri sagt til folk at jeg har psykoselidelse, alle vet jeg sliter med angst. Det er andre ting som gjør meg urolig nå og det åndelige trøster meg, ikke det at det er så mye av det. Det åndelige trøstet meg i oppveksten og men ble noen ganger skremt, har hatt mye angst. Hun skrev ingenting om åndelige ting denne gangen for jeg snakket om familie, hun skrev ulike betydninger av det åndelige. Ingenting i det hun skrev tyder på psykose Mye angst og mye traumer stjernestøv, livet ditt har mildt sagt vært innholdsrikt. Alt i ditt liv er på ingen måte "psykose-relatert". (Jeg tror vi er mer enige enn vi er uenige). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden stjernestøv skrev (1 minutt siden): Har gått i behandling for angst før men det var da sosial fobi og agorafobi, uff nei har hatt flere diagnoser. Eksponering, har jobbet mye med det. Kan det være at andre diagnoser er feil, siden behandling ikke har vært virksom tror du? Anonymkode: 984cc...68d 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21 minutter siden Forfatter Skrevet 21 minutter siden XbellaX skrev (2 minutter siden): Mye angst og mye traumer stjernestøv, livet ditt har mildt sagt vært innholdsrikt. Alt i ditt liv er på ingen måte "psykose-relatert". (Jeg tror vi er mer enige enn vi er uenige). Ja, det tror jeg også 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19 minutter siden Forfatter Skrevet 19 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan det være at andre diagnoser er feil, siden behandling ikke har vært virksom tror du? Anonymkode: 984cc...68d Det kan godt være og fikk tidlig grensepsykose og schizotyp og. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden stjernestøv skrev (3 minutter siden): Det kan godt være og fikk tidlig grensepsykose og schizotyp og. Jeg tror det viktigste for deg er om du aksepterer sykdommen din. Selv om du har en sykdom, så ER du ikke sykdommen din, du er stjernestøv med alle de fine sider som stjernestøv har det står ikke schisoaffektiv i panna di vettu Anonymkode: 984cc...68d 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9 minutter siden Forfatter Skrevet 9 minutter siden Nei ikke godt å si hva som er hva, jeg er jo meg uansett og jeg ønsker ingen noe vondt, vil leve i kjærlighet og ikke i frykt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.