Gå til innhold

Har du noen gang hatt en behandler som du erfarer som kontrollerende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forrige behandler opplevde jeg kontrollerende og nedlatende. 

Anonymkode: b3f02...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ble manipulert til å skrive under på frivillig tvang hver tredje uke. 

Skrevet
Glitter skrev (33 minutter siden):

Ja. Ble manipulert til å skrive under på frivillig tvang hver tredje uke. 

Hva er frivillig tvang?

Anonymkode: df273...643

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er frivillig tvang?

Det er å skrive under på et papir om at de neste tre ukene er en underlagt rammene som er under vanlig tvangsinnleggelse. 

Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Det er å skrive under på et papir om at de neste tre ukene er en underlagt rammene som er under vanlig tvangsinnleggelse. 

Men hvorfor ble det gjort på den måten da? Kunne de ikke like gjerne fatte et vedtak om tvang?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor ble det gjort på den måten da? Kunne de ikke like gjerne fatte et vedtak om tvang?

Det vet jeg faktisk ikke hvorfor. De truet med vanlig tvang hvis jeg ikke skrev under. Vet ikke om de gjorde ting etter boka. Har ikke vært borti det siden. 

Skrevet

Ja en var veldig kontrollerende og skulle bestemme alt, hadde veldig respekt for han. 

Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

De truet med vanlig tvang hvis jeg ikke skrev under.

Da krever man å få trusselen skriftlig, og så eksponerer man den offentlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min forrige behandler opplevde jeg kontrollerende og nedlatende. 

Hva mener du med kontrollerende?

Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Kanskje bestemt og rigid?

Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Kan jo bety mye forskjellig fra person til person. Men hovedsakelig tenker jeg på at det oppleves som terapeuten ønsker å styre deg i det han eller hun mener er riktig retning, selv om det ikke er riktig ,for deg, maser om medisiner ( selv om du aldrii har gjort noe feil) og passer på holde deg i din psykiatriske bås.

Men som sagt kan bety mye forskjellig. 

Skrevet

I de fleste tilfeller er det flere veier som fører til Rom. 
Men noen ganger er det helt vesentlige ting som må være på plass for å komme videre. I de tilfellene kan jeg være ganske kontrollerende. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

I de fleste tilfeller er det flere veier som fører til Rom. 
Men noen ganger er det helt vesentlige ting som må være på plass for å komme videre. I de tilfellene kan jeg være ganske kontrollerende. 

Godt mulig du er fornuftig. Men finnes noen terapeuter med ganske sykelige kontroll tendenser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt mulig du er fornuftig. Men finnes noen terapeuter med ganske sykelige kontroll tendenser. 

Man må selvsagt forklare nøye og flere ganger hvorfor et tiltak er helt nødvendig. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Man må selvsagt forklare nøye og flere ganger hvorfor et tiltak er helt nødvendig. 

Ja, ikke sant. Men slik som jeg, jeg går i terapi for å bearbeide mine problemer og får å få konkret hjelp med ting. Ikke for å kaste bort tid på å diskutere med terapeuten om hva hun velger å gjøre og be om begrunnelser. Etter at hun ga meg en diagnose, begynte hun å behandle meg annerledes. Jeg likte min terapeut godt før jeg fikk diagnosen, faktisk foretrakk henne. Etter diagnose endret hun seg, ble kontrollerende. Følte meg ikke leger behandlet som medmennesker med problemer, men som noe som må risikostyres - via kontroll. Og jeg hadde ikke gjort noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan jo bety mye forskjellig fra person til person. Men hovedsakelig tenker jeg på at det oppleves som terapeuten ønsker å styre deg i det han eller hun mener er riktig retning, selv om det ikke er riktig ,for deg, maser om medisiner ( selv om du aldrii har gjort noe feil) og passer på holde deg i din psykiatriske bås.

Men som sagt kan bety mye forskjellig. 

Tenker de fleste behandlere følger generelle veiledere og resultat fra forskning, erfaring fra tidligere lignende caser osv. når de prøver å påvirke/manipulere deg til å f.eks. bruke et medikament du er skeptisk til eller nekter å ta. Under visse omstendigheter er det visst riktig å være kontrollerende da - trenger ikke ha noe med å ha en kontrollerende eller manipulativ personlighet - de gjør bare jobben sin. 

Du skal bli hørt og du må få ha din mening om behandling av egen helse og ytre deg om denne, men det kan hende at dine argumenter ikke endrer behandlers ståsted. Hvis du stilles ovenfor et ultimatum: ta disse medisinene eller mist all hjelp, da synes jeg det er en dårlig ting, men ellers kanskje dere er mer enige i andre deler av behandlingen, og du eller behandler endrer kanskje mening vedrørende medikamentet underveis videre...

Skrevet
krøll9 skrev (10 minutter siden):

Tenker de fleste behandlere følger generelle veiledere og resultat fra forskning, erfaring fra tidligere lignende caser osv. når de prøver å påvirke/manipulere deg til å f.eks. bruke et medikament du er skeptisk til eller nekter å ta. Under visse omstendigheter er det visst riktig å være kontrollerende da - trenger ikke ha noe med å ha en kontrollerende eller manipulativ personlighet - de gjør bare jobben sin. 

Du skal bli hørt og du må få ha din mening om behandling av egen helse og ytre deg om denne, men det kan hende at dine argumenter ikke endrer behandlers ståsted. Hvis du stilles ovenfor et ultimatum: ta disse medisinene eller mist all hjelp, da synes jeg det er en dårlig ting, men ellers kanskje dere er mer enige i andre deler av behandlingen, og du eller behandler endrer kanskje mening vedrørende medikamentet underveis videre...

Jeg forsto ikke helt hva du mente med dette? Jeg tok alle mine medisiner, men fant senere ut at jeg absolutt ikke vil ta dette resten av mitt liv men har fortsatt tatt de. Hvor nedverdigende er det når en behandler ber deg om å ta dine piller??Har også hørt jeg har rettigheter. Så hvis jeg har rett til å ikke ta medisiner syns jeg de skal gi seg meg å være kontrollerendevom det, er jo jeg som skal kunne bestemmeover mitt eget liv?. Har aldri vært tvangs noe. Jeg er en normal person med normal jobb som har vært helt ødelagt. 

Men hun er heldigvis ikke min behandler nå lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 22.19):

Så hvis jeg har rett til å ikke ta medisiner syns jeg de skal gi seg meg å være kontrollerendevom det, er jo jeg som skal kunne bestemmeover mitt eget liv?

Riktig, så hvorfor gjør du det ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 22.19):

Så hvis jeg har rett til å ikke ta medisiner syns jeg de skal gi seg meg å være kontrollerendevom det, er jo jeg som skal kunne bestemmeover mitt eget liv?.

Det er helt korrekt. Men hvis jeg som behandler mener at medisiner er helt avgjørende, og du ikke vil følge det rådet, tar jeg det som at du ikke stoler på min kompetanse. Da er det like godt at vi skiller lag, og at du finner en behandler du har tillit til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...