Gå til innhold

Er det grenseoverskridende å gi et kompliment eller en positiv tilbakemelding til terapeut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som gjerne uttrykker mine positive følelser i form av ord. Jeg kom med et spontant kompliment for første og siste gang(som passet til settingen) til terapeuten, da "gav hun det tilbake" med en gang type; "det er du også!". 

Derfor lurer jeg på om jeg tråkket over en grense i relasjonen? Før var jeg enda mer usikker på meg selv enn det jeg er nå, og da pleide jeg å gjøre det samme når andre gav meg komplimenter. Men ganske sikker på at det ikke dreide seg om usikkerhet nå.

Anonymkode: 5c0fa...358

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle dette være grenseoverskridende?

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det er klart innenfor å gi tilbakemelding

Jeg oppfattet svarer ditt som at tilbakemelding er ok. Men helst ikke kompliment?

Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle dette være grenseoverskridende?

Jeg ble usikker på om terapeut synes jeg "kom for nær"? Iom at en terapirelasjon ikke er en "vanlig" relasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg oppfattet svarer ditt som at tilbakemelding er ok. Men helst ikke kompliment?

Kompliment er en tilbakemelding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ble usikker på om terapeut synes jeg "kom for nær"? Iom at en terapirelasjon ikke er en "vanlig" relasjon.

Hvorfor spør du ikke bare direkte om hvor grensene går?

Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Kompliment er en tilbakemelding. 

Slik ja, riktig. Gir du noen gang kompliment til dine pasienter? Jeg har fått noen "feks at jeg har jobbet veldig bra" til at jeg har pene klær og fin sminke.

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor spør du ikke bare direkte om hvor grensene går?

Rett og slett fordi jeg hadde ikke så veldig lyst til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gir du noen gang kompliment til dine pasienter? Jeg har fått noen "feks at jeg har jobbet veldig bra" til at jeg har pene klær og fin sminke.

Det kan jeg gjøre f.eks. på at de har jobbet hardt og godt, eller at de kommer med en interessant problemstilling. Jeg kommenterer aldri på utseende direkte, men jeg kan si noe slikt som: "Synes hele kroppsholdningen din tyder på at du har det litt bedre".

Skrevet

Jeg gir komplimenter til alle i hytt og pine :) Har ikke gitt til leger da men tror de liker det, overhørte en lege sa at ei hadde sagt han var så god lege og alltid hyggelig og blid. Han smilte og var fornøyd, det får de sikkert til å gjøre en bedre jobb enn om pasientene er negative. Positivitet hjelper for alle tror jeg. 

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)

Jeg kan si typ «jeg liker deg og det skal det en del til før jeg føler og sier » til leger eller behandlere. Sier det ytterst sjeldent og aldri om jeg ikke mener det, det vet de. De smiler og sier de setter pris på det så jeg tror de mener det selvom skeptikeren i meg er usikker.

Endret av Ikkeanonymnok
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Det kan jeg gjøre f.eks. på at de har jobbet hardt og godt, eller at de kommer med en interessant problemstilling. Jeg kommenterer aldri på utseende direkte, men jeg kan si noe slikt som: "Synes hele kroppsholdningen din tyder på at du har det litt bedre".

Er de friskeste pasientene de som er mest interessante å jobbe med? De som har tilgang til følelser og tanker? Og ikke sitter fast i seig, svart materie? Tenker de ikke får så mye tilbakemelding eller komplimenter😉

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg gir komplimenter til alle i hytt og pine :) Har ikke gitt til leger da men tror de liker det, overhørte en lege sa at ei hadde sagt han var så god lege og alltid hyggelig og blid. Han smilte og var fornøyd, det får de sikkert til å gjøre en bedre jobb enn om pasientene er negative. Positivitet hjelper for alle tror jeg. 

Ja, er helt enig.  Jeg gir ikke komplimenter i hytt og pine, men jeg gjør det ofte. Iallefall når det er noe bra.

Skrevet
emilie321 skrev (5 minutter siden):

Ja, er helt enig.  Jeg gir ikke komplimenter i hytt og pine, men jeg gjør det ofte. Iallefall når det er noe bra.

Ja med hytt og pine så mente jeg til alle mulige folk, ikke hele tiden da :) Det er når jeg syns det er noe å kommentere og ser de setter pris på det, da er det jo bra. 

Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Jeg får aldri slike komplimenter av min behandler selv om jeg selv synes at jeg jobber hardt og godt. Ei heller aldri på en problemstilling. Kan det bety at min behandler ikke er fornøyd med innsatsen min og at mine problemstillinger er kjedelige? 

Anonymkode: 7eba1...849

Skrevet
stjernestøv skrev (47 minutter siden):

Ja med hytt og pine så mente jeg til alle mulige folk, ikke hele tiden da :) Det er når jeg syns det er noe å kommentere og ser de setter pris på det, da er det jo bra. 

Da misforsto jeg deg. Ja, synes det er viktig å gi positive tilbakemeldinger når det er grunn til den

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg får aldri slike komplimenter av min behandler selv om jeg selv synes at jeg jobber hardt og godt. Ei heller aldri på en problemstilling. Kan det bety at min behandler ikke er fornøyd med innsatsen min og at mine problemstillinger er kjedelige? 

Anonymkode: 7eba1...849

Jeg tror det skyldes at behandlere er ulike.

Skrevet
Havfruen skrev (2 timer siden):

Er de friskeste pasientene de som er mest interessante å jobbe med? De som har tilgang til følelser og tanker? Og ikke sitter fast i seig, svart materie? Tenker de ikke får så mye tilbakemelding eller komplimenter😉

Det er nok ikke slik. Komplisere problemstillinger er ofte mer interessante enn enkle. Så må du ha så stor tiltro til oss at vi er i stand til å vurdere prestasjoner ut fra forutsetninger.

Om du har/har hatt barn, har du kanskje gitt ros til en fireåring som selv har tatt på riktig sko på riktig fot, men du roser ikke en 14 åring for det samme.

Skrevet
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Hyppige komplimenter er hyggelig så lenge det ikke går inflasjon i det😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...