Gå til innhold

Er det grenseoverskridende å gi et kompliment eller en positiv tilbakemelding til terapeut?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
Havfruen skrev (Akkurat nå):

Hyppige komplimenter er hyggelig så lenge det ikke går inflasjon i det😉

Hehe ja sant :) Er nok ikke så hyppige, det ville jeg sett på som en form for manipulasjon. Kjenner til de og, jeg sier det fordi jeg mener det ikke for å smigre eller få noe tilbake. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nachnoo skrev (36 minutter siden):

Det er nok ikke slik. Komplisere problemstillinger er ofte mer interessante enn enkle. Så må du ha så stor tiltro til oss at vi er i stand til å vurdere prestasjoner ut fra forutsetninger.

Om du har/har hatt barn, har du kanskje gitt ros til en fireåring som selv har tatt på riktig sko på riktig fot, men du roser ikke en 14 åring for det samme.

Ja, det har jeg tiltro til. Jeg fikk aldri noen tilbakemelding de to første årene (alvorlig depresjon), men fikk et kompliment i avslutningstimen som bekreftet hard innsats. Det satt jeg pris på.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg tror det skyldes at behandlere er ulike.

Og at pasienter også er ulike kanskje, noen er jo mindre likt enn andre, og jeg tror jeg er en av dem. Jeg tror ikke han liker meg så godt fordi jeg har vært helt åpen om mine vansker og tanker i behandlingen - jeg tror ikke han liker alt han har hørt og vært vitne til. Og så tror jeg ikke at det jeg gjør er bra nok for han fordi jeg  faller, feiler reiser meg, faller, reiser meg og gjør ikke alt bra hele tiden. Jeg tror han er lei av meg, og jeg har lenge vurdert å avslutte behandlingen pga det fordi det er vondt for meg. 

Anonymkode: 7eba1...849

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og at pasienter også er ulike kanskje, noen er jo mindre likt enn andre, og jeg tror jeg er en av dem. Jeg tror ikke han liker meg så godt fordi jeg har vært helt åpen om mine vansker og tanker i behandlingen - jeg tror ikke han liker alt han har hørt og vært vitne til. Og så tror jeg ikke at det jeg gjør er bra nok for han fordi jeg  faller, feiler reiser meg, faller, reiser meg og gjør ikke alt bra hele tiden. Jeg tror han er lei av meg, og jeg har lenge vurdert å avslutte behandlingen pga det fordi det er vondt for meg. 

Har du depresjon? Isåfall kan jeg kjenne igjen tankegangen din.

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (19 minutter siden):

Har du depresjon? Isåfall kan jeg kjenne igjen tankegangen din.

Nei, dette er tanker jeg har hatt i alle fall i ett år.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, dette er tanker jeg har hatt i alle fall i ett år.. 

Kan det være at dere ikke har god kjemi? Kunne du satt ord på tankene dine til behandler (angående at du ikke kjenner deg likt)?

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (9 minutter siden):

Kan det være at dere ikke har god kjemi? Kunne du satt ord på tankene dine til behandler (angående at du ikke kjenner deg likt)?

Jeg vet ikke, ang kjemi. Jeg har alltid sett opp til han, og han har hjulpet meg mye. Men jeg tror han har gått lei av meg. Jeg har forsøkt å ta det opp flere ganger inkl vært direkte, men han bare avviser det når jeg tar det opp, og jeg tror det er fordi han tolker det som at jeg er ute etter ros og ikke det jeg er ute etter. Dessverre. For meg tar det så mye energi fordi det er så vondt for meg at jeg har vurdert å avslutte, men også for hans skyld så han slipper å ha noe mer med meg å gjøre.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke, ang kjemi. Jeg har alltid sett opp til han, og han har hjulpet meg mye. Men jeg tror han har gått lei av meg. Jeg har forsøkt å ta det opp flere ganger inkl vært direkte, men han bare avviser det når jeg tar det opp, og jeg tror det er fordi han tolker det som at jeg er ute etter ros og ikke det jeg er ute etter. Dessverre. For meg tar det så mye energi fordi det er så vondt for meg at jeg har vurdert å avslutte, men også for hans skyld så han slipper å ha noe mer med meg å gjøre.  

Hvor lenge har du gått til han? Dps eller privat? Leit at du blir avvist/avfeid når du tar det opp. Det er uprofesjonelt tenker jeg. Jeg har det/har hatt det mye på samme måte. Har brukt masse energi og tankekapasitet på de problemstillingene. Jeg har unnvikende pf, så jeg tenker det kan forklare litt.

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (8 minutter siden):

Hvor lenge har du gått til han? Dps eller privat? Leit at du blir avvist/avfeid når du tar det opp. Det er uprofesjonelt tenker jeg. Jeg har det/har hatt det mye på samme måte. Har brukt masse energi og tankekapasitet på de problemstillingene. Jeg har unnvikende pf, så jeg tenker det kan forklare litt.

Takk for svarene. Hvordan løste du det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svarene. Hvordan løste du det? 

Jeg har faktisk ikke løst det, men intensiteten i tankene har blitt mindre. Begynte hos ny terapeut i vår og jeg var åpen om dette fra usikkerheten min dukket opp. Forteller han hva jeg tenker og han tar det på alvor, møter meg der jeg er og kan eventuelt korrigere meg.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror han er lei av meg, og jeg har lenge vurdert å avslutte behandlingen pga det fordi det er vondt for meg. 

Da synes jeg faktisk du skal avslutte og klare deg på egen hånd, for denne holdningen virker mer som et bevisst verdivalg enn en psykisk lidelse.

Skrevet

Blant alt for mange er det en overdreven opptatthet av hva terapeuten evt skulle mene om eller føle for pasienten.

Det er verdt å huske på at terapeuten ikke vurderer pasienten som en mulig venn eller partner. Det holder lenge at hun synes pasienten er ok.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Blant alt for mange er det en overdreven opptatthet av hva terapeuten evt skulle mene om eller føle for pasienten.

Det er verdt å huske på at terapeuten ikke vurderer pasienten som en mulig venn eller partner. Det holder lenge at hun synes pasienten er ok.

Det er det jeg mener. Si til pasienten at pasienten er ok. I mitt tilfelle ville jeg kommet lenger i behandlingen og utviklingen om jeg bare fikk høre at jeg er ok. Men jeg får ikke høre det. Jeg får bare de negative tilbakemeldingene på meg som person, ikke noen positive. Jeg har heller aldri sett på min behandler som venn eller partner, for det behovet har jeg aldri hatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er det jeg mener. Si til pasienten at pasienten er ok. I mitt tilfelle ville jeg kommet lenger i behandlingen og utviklingen om jeg bare fikk høre at jeg er ok. Men jeg får ikke høre det. Jeg får bare de negative tilbakemeldingene på meg som person, ikke noen positive. Jeg har heller aldri sett på min behandler som venn eller partner, for det behovet har jeg aldri hatt. 

Derfor har jeg lenge følt at min behandler ikke liker meg og er misfornøyd med min innsats. Jeg har også kommet så langt at jeg ikke tør å si alt lenger fordi jeg har vært redd for at han skal avslutte meg som følge av sin misnøye over meg og min innsats. 

Skrevet
nachnoo skrev (32 minutter siden):

Jeg er blant de som er opptatt av det dessverre. Har erfart at man kan lære mye om hvordan man fungerer i relasjoner av dette (overføring, skam, lav selvfølelse, utrygg tilknytning). Jeg vet jo at terapeuten ikke kunne brydd seg mindre, han er jo bare på jobb😅

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (Akkurat nå):

Jeg er blant de som er opptatt av det dessverre. Har erfart at man kan lære mye om hvordan man fungerer i relasjoner av dette (overføring, skam, lav selvfølelse, utrygg tilknytning). Jeg vet jo at terapeuten ikke kunne brydd seg mindre, han er jo bare på jobb😅

Det samme vet jeg om min, og det synes jeg er bra, det viser at han er profesjonell, en trygghet jeg for min del har trengt hele tiden 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det samme vet jeg om min, og det synes jeg er bra, det viser at han er profesjonell, en trygghet jeg for min del har trengt hele tiden 

Ja, det finnes en profesjonell distanse der. Jeg er litt "redd" behandler, synes det er skummelt og uvant å bli sett på den måten en blir i terapi.

AnonymBruker
Skrevet

Min behandler vet alt om hvor «fæl» jeg er, og jeg er sikker på at hvis andre visste alt han vet så hadde jeg vært uten familie og venner. I tillegg sliter jeg mye med at jeg ikke føler meg bra nok for andre og at det jeg gjør ikke er bra nok fir andre, fordi det er den speilingen jeg har fått hele livet. Og jeg føler at min behandler bare bekrefter det ved å aldri gi meg positiv tilbakemelding som jeg hører at andre får. 

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (1 minutt siden):

Ja, det finnes en profesjonell distanse der. Jeg er litt "redd" behandler, synes det er skummelt og uvant å bli sett på den måten en blir i terapi.

Det ligger kanskje i grunnlidelsen? ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min behandler vet alt om hvor «fæl» jeg er, og jeg er sikker på at hvis andre visste alt han vet så hadde jeg vært uten familie og venner. I tillegg sliter jeg mye med at jeg ikke føler meg bra nok for andre og at det jeg gjør ikke er bra nok fir andre, fordi det er den speilingen jeg har fått hele livet. Og jeg føler at min behandler bare bekrefter det ved å aldri gi meg positiv tilbakemelding som jeg hører at andre får. 

Snakker vi om kriminelle og ulovlige handlinger/krenkelser mot andre? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...