Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ikkeanonymnok
Skrevet

Til @Admin

Jeg lurer på hvilke retningslinjer dere har for sletting av tråder. 

I reglene for forumer står det ganske tydelig «*Man kan ikke regne med at innlegg eller tråder vil bli slettet av admin dersom man skulle angre posting.»

Det har tidligere blitt sagt at typ dagbøker er noe som er innafor å be om slettet. Det er fint for det er gjerne mer personlig. 

Men hva med det som er ellers ute i det åpne forum? Jeg syns vi bør ha litt tydeligere linjer for dette. Det er ganske irriterende å bruke tid på å kommentere noe som senere blir slettet fordi ts angrer seg. Spesielt når det verken er utleverende, gjenkjennende (mtp, sted, personer etc), bryter ingen lov osv. 

Så da lurer jeg på om det er mulig å få en slags begrunnelse til hvorfor admin mener at noen innlegg kan slettes fordi ts angrer, men andre ikke? Det burde i det minste være likt for alle og det er flere som har bedt om sletting uten at det har skjedd. Nå er det på ingen måte noe storskala greier verken den ene eller andre veien,  men jeg synes denne regelen er diffus og lurer litt på om det er trynefaktor som bestemmer hvem som får slettet innleggene sine eller ei? 

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (6 timer siden):

Til @Admin

I reglene for forumer står det ganske tydelig «*Man kan ikke regne med at innlegg eller tråder vil bli slettet av admin dersom man skulle angre posting.»

Det har tidligere blitt sagt at typ dagbøker er noe som er innafor å be om slettet. Det er fint for det er gjerne mer personlig. 

Men hva med det som er ellers ute i det åpne forum? Jeg syns vi bør ha litt tydeligere linjer for dette. Det er ganske irriterende å bruke tid på å kommentere noe som senere blir slettet fordi ts angrer seg. Spesielt når det verken er utleverende, gjenkjennende (mtp, sted, personer etc), bryter ingen lov osv. 

Så da lurer jeg på om det er mulig å få en slags begrunnelse til hvorfor admin mener at noen innlegg kan slettes fordi ts angrer, men andre ikke? Det burde i det minste være likt for alle og det er flere som har bedt om sletting uten at det har skjedd. Nå er det på ingen måte noe storskala greier verken den ene eller andre veien,  men jeg synes denne regelen er diffus og lurer litt på om det er trynefaktor som bestemmer hvem som får slettet innleggene sine eller ei? 

Gjør det noe? Virkelig? Er ikke forskjell på å svare i en tråd som blir slettet og en tråd du svarte i i forrige uke. Ingen går tilbake og leser gamle tråder uansett. Så høytidelig kan du ikke ta deg selv. 

Anonymkode: d6669...7ce

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen går tilbake og leser gamle tråder uansett.

Det vet du ingenting om.

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Gjør det noe? Virkelig? Er ikke forskjell på å svare i en tråd som blir slettet og en tråd du svarte i i forrige uke. Ingen går tilbake og leser gamle tråder uansett. Så høytidelig kan du ikke ta deg selv. 

Nå spurte jeg admin og ikke deg. Men for å svare deg så handler for det første ikke om å ta meg selv høytidelig. 
Ja, det gjør noe og ja jeg går tilbake i gamle tråder og leser, både de jeg har skrevet i og de jeg ikke har skrevet i. 

Når det med sletting i tillegg er spesifisert i reglene synes jeg det er greit å få en utdyping på eksakt hvilke kriterier admin legger til grunn da det i enkelte tråder som ikke er slettet virker mer naturlig enn i de som faktisk blir slettet. 

Og for å avslutte med samme stil som deg; om denne tråden plager deg så jævlig så kan du jo bare scrolle forbi.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Gjør det noe? Virkelig? Er ikke forskjell på å svare i en tråd som blir slettet og en tråd du svarte i i forrige uke.

Om temaet oppleves viktig/relevant, kan det kanskje føles som bortkastet tid?

Vise respekt for at andre velger å bruke tid på spørsmål en stiller. Hadde det vært en muntlig samtale, face to face, hadde en trolig ikke svart med å snu ryggen til eller gå sin vei.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å slette kategoriene her unntatt de medisinske, som virker å være nyttig i hvert fall for noen. Det meste ellers er tregt og slapt, året rundt. Det er for få her, og mange er nok mette og leie. Det er heller ingenting her som trekker og interessante brukere.

Anonymkode: d26be...6d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å slette kategoriene her unntatt de medisinske, som virker å være nyttig i hvert fall for noen. Det meste ellers er tregt og slapt, året rundt. Det er for få her, og mange er nok mette og leie. Det er heller ingenting her som trekker og interessante brukere.

Du vet det er frivillig å være her?

Anonymkode: 770cd...98d

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dette er ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. 
Ønsker du å diskutere sletting av hele kategorier kan du lage din egen tråd og ikke kapre min tråd.

Endret av Ikkeanonymnok
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (På 16.7.2026 den 13.24):

Til @Admin

Når innlegg og tråder slettes baserer det seg på flere faktorer. Så klart gjenkjennelses fare, personopplysninger, identifiserende opplysninger o.l. Men dette er også ett lite forum, med få aktive brukere, og de aller fleste bruker brukernavn, og både psykologer/psykiatere og familiemedlemmer vet hvem de er. Så innimellom blir tråder også slettet på dette grunnlaget. Det er så klart ergerlig at lange svar blir slettet, men de fleste situasjoner her inne som har blitt slettet er ganske unike for kun den ene personen, og de har benyttet seg av det som ble skrevet. 

Om det er mer generelle situasjoner hvor flere kan benytte seg av tråden blir det som oftest laget et kompromiss, om at noe som kan være identifiserende slettes eller forandres slik at andre kan benytte seg av tråden. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Admin skrev (41 minutter siden):

Når innlegg og tråder slettes baserer det seg på flere faktorer. Så klart gjenkjennelses fare, personopplysninger, identifiserende opplysninger o.l. Men dette er også ett lite forum, med få aktive brukere, og de aller fleste bruker brukernavn, og både psykologer/psykiatere og familiemedlemmer vet hvem de er. Så innimellom blir tråder også slettet på dette grunnlaget. Det er så klart ergerlig at lange svar blir slettet, men de fleste situasjoner her inne som har blitt slettet er ganske unike for kun den ene personen, og de har benyttet seg av det som ble skrevet. 

Om det er mer generelle situasjoner hvor flere kan benytte seg av tråden blir det som oftest laget et kompromiss, om at noe som kan være identifiserende slettes eller forandres slik at andre kan benytte seg av tråden. 

Så hvis jeg forstår deg riktig sier du egentlig at:

Alle som skriver med brukernavn kan egentlig be om å få trådene sine slettet fordi helsevesen og familie potensielt vet hvem de er siden dette er et lite forum? 

Vel, hvis dette stemmer burde kanskje enkelte brukere heller beskyttes mot seg selv for de er tydeligvis ikke i stand til å ta fornuftige valg om hva man kan og bør utlevere på nettet. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (7 timer siden):

Alle som skriver med brukernavn kan egentlig be om å få trådene sine slettet fordi helsevesen og familie potensielt vet hvem de er siden dette er et lite forum? 

Vel, hvis dette stemmer burde kanskje enkelte brukere heller beskyttes mot seg selv for de er tydeligvis ikke i stand til å ta fornuftige valg om hva man kan og bør utlevere på nettet. 

Hvordan mener du de skal beskyttes mot seg selv? Utestenges eller bli bedt om å forlate forumet? 

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan mener du de skal beskyttes mot seg selv? Utestenges eller bli bedt om å forlate forumet? 

F.eks ja. Evt en liten timeout. 
Eller at det de skriver som kan gjenkjennes må gjøres på dagbok eller anonymt. 

Helt greit at forumet skal være for alle, men om admin virkelig mener det der så favoriseres én type brukere foran andre. Og det er det jeg mener er ugreit. I tillegg så gir regelen - utifra admins beskrivelse - rom for slingrinsmonn og personlig skjønn og fra et brukerperspektiv blir der ganske diffust å forholde seg til.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (På 20.7.2026 den 13.15):

Nei, det stemmer ikke. Det vil fortsatt bli vurdert hva trådens innhold er, hvor gjenkjennelige det er, om situasjonen er unik eller om den handler om noe generelt som også kan omhandle andre. 

Men om en bruker skriver om en meget unik situasjon, som handler om familiemedlemmer og i pikante eller veldig avslørende situasjoner så tar vi jo så klart en vurdering på det. 

Jeg motter alt fra 2-10 sletteforespørsler i uka, og sletter sjeldent. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Admin skrev (1 time siden):

Nei, det stemmer ikke. Det vil fortsatt bli vurdert hva trådens innhold er, hvor gjenkjennelige det er, om situasjonen er unik eller om den handler om noe generelt som også kan omhandle andre. 

Men om en bruker skriver om en meget unik situasjon, som handler om familiemedlemmer og i pikante eller veldig avslørende situasjoner så tar vi jo så klart en vurdering på det. 

Jeg motter alt fra 2-10 sletteforespørsler i uka, og sletter sjeldent. 

Det jeg har uthevet her forstår jeg og støtter fullt ut. 

Men altså, den tråden som ble slettet, som i grunn var årsaken til at jeg startet dette rabalderet, der kan jeg ikke huske at noe av det som ts skrev kvalifiserte for noe av det i det uthevete avsnittet ditt. Ja, sånn med mindre tråden tok helt av den tiden jeg var borte, men jeg fikk kun beskjed om en tagging og så en feilmelding. Så jeg tviler jo på at den eksploderte.  Ergo burde det i teorien vært nok å slette et par enkelt innlegg i den aktuelle tråden om det var så ille. 

Jeg prøver altså ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (22 timer siden):

Det jeg har uthevet her forstår jeg og støtter fullt ut. 

Men altså, den tråden som ble slettet, som i grunn var årsaken til at jeg startet dette rabalderet, der kan jeg ikke huske at noe av det som ts skrev kvalifiserte for noe av det i det uthevete avsnittet ditt. Ja, sånn med mindre tråden tok helt av den tiden jeg var borte, men jeg fikk kun beskjed om en tagging og så en feilmelding. Så jeg tviler jo på at den eksploderte.  Ergo burde det i teorien vært nok å slette et par enkelt innlegg i den aktuelle tråden om det var så ille. 

Jeg prøver altså ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå. 

Jeg ønsker ikke å gjengi hvorfor tråden ble fjernet av hensyn til trådstarter, men den var over flere sider etter ditt siste svar. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...