Gå til innhold

Mat til baby - noen spm

Elaysa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har laget babymat selv, men frøs ned to og to posjoner. I ettertid leste jeg at barnematen ikke bør være i kjøleskapet mer enn 1 døgn. Må jeg da kaste halve boksen, eller er det litt slingringsmon? Babymat på glass kan jo oppbevares tre dager, så jeg trudde at dette også gjalt mat jeg selv lager og fryser ned.

Lurer også på beste måte å tine opp babymaten. Tar opp en boks fra fryseren før jeg legger meg for kvelden, og setter den i kjøleskapet den er da så og si tint til kl 15 neste dag, tilsetter bare litt kokt vann for å få litt mer jevn konsistens. Er dette riktig måte å gjøre det på?

Lurer også på hvorfor maten blir mindre flytenes når jeg har frøset den ned, enn da jeg laget den. Bør jeg spe på ekstra mye vann i hurtigmikseren slik at maten er mer flytenes før jeg fryser den ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Elaysa,

Det anbefales gjerne å fryse ned bare en og en porsjon (en ide er å bruke et isbit-brett og fryse ned separate porsjoner i det). Men dersom du tiner maten i kjøleskapet og passer på å bruke en ren skje el.l til å ta ut halvparten, kan du godt bruke den andre halvdelen dagen etter. Barnemat på glass er jo hermetisert, og er nok litt mer holdbart enn den man lager selv. Pass bare på å aldri varme opp noen rester.

Du tiner maten på anbefalt måte, så det kan du fortsette med. La det aldri tine utenfor kjøleskapet.

I frysingen forsvinner det vel noe fuktighet, så du kan enten lagen maten ekstra tynn, eller bare tilsette mer vann etter opptining.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...