AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Musikk skrev (4 timer siden): En god foreldre er foreldre som visere barna sine omsorg og kjærlighet🙂 …kombinert med konsekvent og tydelig grensesetting. Anonymkode: 4457d...8a3 0 Siter
Havfruen Skrevet 49 minutter siden Skrevet 49 minutter siden emilie321 skrev (3 timer siden): Ikke meg du spurte, men svarer allikevel. Mine foreldre kunne jeg ikke vise sårbarhet for, rett og slett fordi det ikke var tillat. Svake mennesker gråter og svake mennesker har vi ikke bruk for. Dette var mine fars ord. Og det var ikke bare ord.... 💔❤️🩹 1 Siter
Havfruen Skrevet 43 minutter siden Skrevet 43 minutter siden Fru2020 skrev (8 timer siden): Forskningen vil si at mange barn og voksne markerer og tar traumatiske hendelser med videre noe som på gruppenivå gjør dem sårbare for å utvikle psykisk sykdom senere i livet. Det som motvirker den sårbarheten er blandt annet resiliens. Jeg er ikke i tvil om at min sønn er sårbar for psykisk sykdom som voksen. Han har en hel haug med risikofaktorer. Men akkurat nå føler jeg at jeg har god oversikt over hvilke ting i livet hans som er vanskelig og skaper trøbbel. Han er snart seksten og skal straks begynne på vgs. Jeg har sørget for at han får ekstra støtte på de områdene som han synes er vanskelig. Han har fått traumebehandling på BUP og nå får han ekstra tilrettelegging for at overgangen til vgs skal gå så bra som mulig. Mitt tips til deg for å hjelpe barnet ditt til å ikke maskere er at du modellerer hvordan livet ser ut når en ikke maskerer. Et eksempel er at jeg alltid passet på å snakke om at jeg var syk og at det var tøft til andre voksne når sønnen var tilstede. Dette for at han skulle forstå at psykisk sykdom, og helt konkret mammas sykdom er noe som er greit å snakke med andre om. Jeg sier også høyt hva jeg er lei meg for at jeg har tapt pga sykdom, feks at jeg er kjempelei meg for alle feriene vi kunne hatt sammen som vi ikke har fått (og hbor takknemlig jeg er for de vi har nå) Det er jo også god modellering å si høyt at nå er det ting i livet mitt som er så vanskelig at jeg trenger hjelp. Takk. Kloke ord. Jeg har nesten ikke snakket om sykdom og innleggelser, verken da eller nå, jeg tror hun har tatt skade av det. Jeg har tenkt at det å skåne henne for sykdomssnakk var det beste, men der har jeg tatt helt feil🥲 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.