Gjest fortvilet Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Har en gutt på 10 mnd som er blitt lei grøt, og ikke får jeg i ham brød heller. Han spiser en youghurt og et glass 8mnd middag om dagen. Men vi sliter skikkelig med frokost og kvelds! Han får pupp etter hvert måltid, og krever pupp 1-3 ganger hver natt........ Har prøvd alle grøtslag, frukt pureer, fruktsalat, ferskfrukt, brød med pålegg, rundstykker++++ Ikke legger han på seg mye heller, var 8950gr og 77 cm på siste kontroll... Trenger råd!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hei på deg, Nå som sønnen din har blitt 10 måneder blir han mer og mer avhengig av andre næringskilder enn morsmelk for å få nok av alle næringsstoffene og for å vokse bra. Mye melk vil automatisk senke appetitten til sønnen din, så du bør fokusere mer på mat, og mindre på morsmelk nå. Nattamming burde kunne avsluttes uten at det skulle gå utover barnets vekst, men det er fint at du ammer i tillegg til annen mat ved måltidene på dagtid. Det er bra at han får i seg yogurten og middagsmaten, men det er også veldig viktig med noen gode kornkilder og frukt. Kanskje du kan prøve å blande grøt sammen med middagsmaten, siden han liker den? Forsøk ellers å ha faste rutiner der han får mat med jevne mellomrom i løpet av dagen, gjerne minst 4 faste måltider. Kanskje du kan forsøke at han unngår småspising/amming siste timen før neste måltid for å se om det kan hjelpe på matlysten? Jeg ville også forsøkt å alltid spise sammen med den lille. Det er ofte stas å spise mat sammen, barn gjør som du gjør,- ikke som du sier! Husk også at du aldri skal tvinge mat i han da det bare skaper motvilje. Jeg håper lysten på brødmat øker snart, men vær forberedt på at det kan ta tid før barnet vil spise mer da puppen tydeligvis er veldig populær. Dersom du har behov for mer veiledning mhp måltider/mat etc vil jeg anbefale at du tar en prat med helsesøster. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nysa Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Vi har nylig vært gjennom noe tilsvarende. Da jeg endelig bestemte meg for en "hestekur" for å få slutt på amming om natten har matinntaket på dagen økt betraktelig. Hestekuren bestod i å la barnet skriket i de periodene hun var våken på natten. Kanskje var vi heldige, da første natt var gråt i 2x 10 minutter, andre natt i 1 x 5 min. Treje natt sov hun gjennom!! Med andre ord skjønte hun at det ikke var noe mer å hente på den tiden av døgnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.