Gå til innhold

"Alle" snakker om at det kastes diagnoser ut i hytt og pinevær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe i det tenker dere? Tåler vi ingenting lengre?

Anonymkode: 8b333...fe9

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Nei, "alle" snakker ikke om det, for å følge manus er så mye viktigere for de fleste. Men fra tid til annen er det tilløp til seriøs debatt rundt temaet, til og med blant fagfolk.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor du er. Her gjør det ikke det. På KG kastes diagnoser ut over en lav sko. I den virkelige verden ikke.

Anonymkode: 4c12b...e12

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange tåler i hvert fall mye mindre - jeg er helt sikker på at alt for mange har diagnoser på sykdommer/tilstander de egentlig ikke har.

AnonymBruker
Skrevet
Lady HM skrev (16 minutter siden):

Mange tåler i hvert fall mye mindre - jeg er helt sikker på at alt for mange har diagnoser på sykdommer/tilstander de egentlig ikke har.

Hvilke sykdommer/tilstander snakker vi om da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvilke sykdommer/tilstander snakker vi om da?

I hovedsak psykiske sykdommer og nevroutviklingsforstyrrelser - men også en del fysiske såkalte sekkediagnoser som fibromyalgi og ME, Long Covid o.l.

AnonymBruker
Skrevet
Lady HM skrev (1 time siden):

I hovedsak psykiske sykdommer og nevroutviklingsforstyrrelser - men også en del fysiske såkalte sekkediagnoser som fibromyalgi og ME, Long Covid o.l.

Psykiske sykdommer som i feks?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet er at så mange ikke gidder å jobbe og vil være på Nav. Og da blir de sendt til dps og tvunget å gå dit for å få penger fra Nav og for å kunne gå på dps så må de få diagnoser.

Dette er samme personer som fungerer normalt på alle andre områder i livet, bortsett fra når de må jobbe.

Anonymkode: b6465...6a4

Skrevet
Lady HM skrev (4 timer siden):

Det er interessant. Jeg fikk i 2018 asperger syndrom. Jeg scorte lavere enn man ser hos personer med asperger på gruppenivå, men var fortsatt innenfor å ha nok symptomer til å ha diagnosen. For to år siden, i 2024, så ble jeg utredet for psykoselidelse. Var innlagt i nesten tre måneder for å utredes. Jeg fikk shizoaffektiv lidelse og asperger syndrom ble tatt vekk. Jeg aner ikke om det var fordi de ikke så den diagnosen hos meg. Jeg vil påstå jeg er et vippe-tilfelle, men kanskje var det feil at jeg fikk diagnosen i utgangspunktet? Samtidig så har jeg sosiale problemer så jeg vipper jo den veien. Men kanskje ikke nok til å forsvare at jeg har diagnosen. Det er likevel rart for jeg ble utredet av en nevropsykolog som satt diagnosen, imens behandler på psykoseposten som ikke var spesialist innenfor akkurat det feltet valgte å overprøve han. 

Jeg sitter igjen med å ikke ane om jeg har asperger eller ikke. Kanskje er mine symptomer på asperger egentlig symptomer på psykoselidelsen. Det er ikke godt å si. Men det er noe frustrerende at det skal være så ulike meninger/vurderinger. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Hvem kaster disse diagnosene?

Psykiatere og psykologer/psykologspesialister på BUP, DPS, privat.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (4 timer siden):

Det er interessant. Jeg fikk i 2018 asperger syndrom. Jeg scorte lavere enn man ser hos personer med asperger på gruppenivå, men var fortsatt innenfor å ha nok symptomer til å ha diagnosen. For to år siden, i 2024, så ble jeg utredet for psykoselidelse. Var innlagt i nesten tre måneder for å utredes. Jeg fikk shizoaffektiv lidelse og asperger syndrom ble tatt vekk. Jeg aner ikke om det var fordi de ikke så den diagnosen hos meg. Jeg vil påstå jeg er et vippe-tilfelle, men kanskje var det feil at jeg fikk diagnosen i utgangspunktet? Samtidig så har jeg sosiale problemer så jeg vipper jo den veien. Men kanskje ikke nok til å forsvare at jeg har diagnosen. Det er likevel rart for jeg ble utredet av en nevropsykolog som satt diagnosen, imens behandler på psykoseposten som ikke var spesialist innenfor akkurat det feltet valgte å overprøve han. 

Jeg sitter igjen med å ikke ane om jeg har asperger eller ikke. Kanskje er mine symptomer på asperger egentlig symptomer på psykoselidelsen. Det er ikke godt å si. Men det er noe frustrerende at det skal være så ulike meninger/vurderinger. 

Jeg hadde blitt frustrert og i tvil selv! Er du mulighet å gå privat for 2. opinion, eller tenker du at diagnose er diagnose og heller jobber med symptomene?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Hvem kaster disse diagnosene?

Og hvorfor har plutselig gud og hvermann ADHD nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt frustrert og i tvil selv! Er du mulighet å gå privat for 2. opinion, eller tenker du at diagnose er diagnose og heller jobber med symptomene?

Jeg tenker at det har ingen praktisk betydning om jeg har diagnosen eller ikke. Har de symptomene jeg har uansett. :)

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det har ingen praktisk betydning om jeg har diagnosen eller ikke. Har de symptomene jeg har uansett. :)

Ja, det var det psykologspesialisten sa til meg også. At han ikke er opptatt av diagnoser, kun symptomer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det var det psykologspesialisten sa til meg også. At han ikke er opptatt av diagnoser, kun symptomer.

Jeg vet jeg er i grenseland. Enten har jeg asperger akkurat eller så har jeg den akkurat ikke. Det er nok informasjon for meg. Får verken mer eller mindre hjelp av at jeg har diagnosen på papiret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg trodde du mente her på forum🙂

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (21 minutter siden):

Jeg vet jeg er i grenseland. Enten har jeg asperger akkurat eller så har jeg den akkurat ikke. Det er nok informasjon for meg. Får verken mer eller mindre hjelp av at jeg har diagnosen på papiret. 

Det stemmer. Du kan gjerne lett "lure" noen ved at du er så velartikulert, reflektert og samtidig strever du (som du selv beskriver) slik med det sosiale. Klarer du å sette ord på hva eksakt som er utfordrende ved det sosiale? Jeg har unnvikende pf, så jeg trekker meg dessverre lett når det blir for nært. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og hvorfor har plutselig gud og hvermann ADHD nå?

Først på 1990-tallet ble vi klar over seksuelt misbruk av barn. Plutselig hadde "Gud og hverkvinne" vært utsatt for incest. Hadde ikke dette skjedd tidligere?  Først på 2000-tallet ble BP2 beskrevet. Plutselig hadde G&H BP2. Var det en nyoppstått sykdom, eller fantes den tidligere også.

Da jeg studerte, lærte vi at ADHD (MBD) var en sykdom som kunne kalenderen. Når personen fylte 18 år, forsvant den. Det var den korrekte læren i hele den medisinske verden. Inntil en kvinnelig, norsk nevrolog begynte å hevde at hun så sykdommen hos voksne også. Etter hvert ble det anerkjent at også voksne kunne ha sykdommen. Hadde ingen voksne hatt den tidligere.

Det har lenge vært fokusert på H i ADHD - hyperaktivitet. Men vi har nå blitt klar over at svært mange, særlig kvinner, ikke har hyperaktivitet, men de lider svært under sin ADD. Og det er disse som nå bidrar til at flere får diagnosen (og det forbedrer deres livskvalitet i stor grad).

En ting som gjør meg forbannet, er at det virker som at enhver føler seg kompetent til å ha en mening om ADHD og skrive om det på nett selv om vedkommende ikke har lest en eneste faglig artikkel om sykdommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...