Gå til innhold

Hva er dine preferanser på hvor mye behandler deler fra sitt privatliv? Og hvor mye vet du om din(e) behandler(e)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du en pasient som foretrekker å ikke vite noe som helst eller som gjerne ønsker vite alt/så mye som mulig?

Jeg er i sistnevnte kategori og ønsker gjerne vite alt. Jeg spør aldri spørsmål da, men har fått vite ganske mye opp i gjennom. Grunnen til at jeg gjerne ønsker vite er at jeg føler det er lettere å åpne seg for min del også da hvis jeg ikke er den eneste som er åpen/sårbar. Ting jeg har fått vite er bl.a. at behandler har hatt depresjon selv, sett bilder av familien deres, at forholdet falt i grus fordi han ble forelsket i noen andre, og en del diverse andre ting.

Anonymkode: 7decd...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg er opptatt av er at behandler gjør den jobben h*n er ansatt for.

Skrevet

Jeg vil gjerne vite noe. Av den enkle grunn at om behandler forteller meg detaljer så kjennes det ut som om behandler som på meg som en likeverdig. 

Anonymkode: 730ed...040

Skrevet

Jeg stiller aldri spørsmål. Tenker behandler er på jobb, og det for være opp til ham om han ønsker å dele noe. Forrige behandler delte det som var naturlig å dele. Vi hadde unger på omtrent samme alder, så noen ganger ble de brukt som Ice-breaker for å snakke om litt andre ting i starten av timen. Det var helt naturlig. 

Denne nye behandleren tror jeg ikke jeg har så mye felles med, så der er det mer rett på sak hver gang. Merker at kjemien ikke treffer slik den gjorde med forrige behandler. 

Han fremstår som at han har litt mindre livserfaring enn forrige behandler. Det er et savn. 

Anonymkode: 8a7e3...ecf

Ikkeanonymnok
Skrevet

I utgangspunktet ønsker jeg å vite minst mulig. Det kompliserer relasjonen om jeg skal vite for mye om behandler. 

Fastleger og behandlere på DPS har jeg definitivt fått vite minst om. Det gikk f.eks. flere år før jeg visste at min siste behandler ved DPS var gift. Og da ble det sagt omtrent sånn «den jeg deler bolig med/den andre personen i husstanden min». Det er helt greit, hvilken relevans har dette for behandlingen? Ingen. Dermed ingen nytteverdi og ikke noe jeg ønsker å bruke tid på i en terapitime og heller ikke noe jeg ønsker å tenke på mellom terapitimene. Trenger jeg å tenke på noe annet enn min egen gørr og elendighet kan jeg søke opp kattunger på youtube eller noe.

I kommunalt tilbud er det annerledes. Der vet jeg svært mye om mine kontakters privatliv. Samtalen mellom oss er annerledes, det er ikke en terapisetting og det er mer naturlig at de deler, selvom jeg nok hadde foretrukket å vite minimalt der også. 

Jeg kan på et vis forstå de som ønsker å vite noe for å klare å åpne seg. Men da tenker jeg alder, kjønn, sivilstatus, kjæledyr og ca bosted bør holde. Mer enn det bør ikke en pasient vite synes jeg. Kanskje @nachnoo har litt innsikt her? 

Skrevet

Yngve Hågensen sa en gang i tide noe sånt som: Så lenge Kjell Inge Røkke gjør jobben sin, er det det samme for meg hvor mange dasser han har på hytta si. 

Jeg er enig, også for behandlere. Det er ett fett for meg om behandler er gift eller skilt, rik eller fattig. Det eneste jeg bryr meg om er at vedkommende gjør jobben sin. Det er ingen personlig relasjon for meg.

Skrevet

Jeg trenger ikke vite noe og jeg spør ikke. Fikk vite at behandleren min har røtter fra samme distrikt (stort) som meg da hun spurte hvor jeg var fra og dermed samme bunad. Og så at hun hadde hund, for det var et eksempel som hadde med med noen vi snakket om i terapien og da falt det seg naturlig som eksempel. Men nei, ellers ingenting, tror jeg. Jo, at hun ikke har vært i New York. 

Anonymkode: 940c4...c38

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er du en pasient som foretrekker å ikke vite noe som helst eller som gjerne ønsker vite alt/så mye som mulig?

Jeg er i sistnevnte kategori og ønsker gjerne vite alt. Jeg spør aldri spørsmål da, men har fått vite ganske mye opp i gjennom. Grunnen til at jeg gjerne ønsker vite er at jeg føler det er lettere å åpne seg for min del også da hvis jeg ikke er den eneste som er åpen/sårbar. Ting jeg har fått vite er bl.a. at behandler har hatt depresjon selv, sett bilder av familien deres, at forholdet falt i grus fordi han ble forelsket i noen andre, og en del diverse andre ting.

Anonymkode: 7decd...e5a

Hva hvis du helt tilfeldigvis fikk vite noe som egentlig er ganske uskyldig, men som likevel rørte noe ved deg/i deg. Noe du ikke likte, tok avstand fra eller som du merket endret synet ditt på vedkommende?

Skrevet

Hadde en behandler som fortalte altfor mye både om familielivet, sykdommer og oppvekst.  Det ødela mye for meg, for da var det mye jeg ikke greide å fortelle. Følte jeg belastet han med mine ting, han som hadde hatt det så vanskelig og hadde mye å stå i. Følte også skam fordi jeg var ufør og ikke greide så mye. Når han greide å stå i jobb, så burde jeg også ha greid det. 

Skrevet
emilie321 skrev (4 timer siden):

Hadde en behandler som fortalte altfor mye både om familielivet, sykdommer og oppvekst.  Det ødela mye for meg, for da var det mye jeg ikke greide å fortelle. Følte jeg belastet han med mine ting, han som hadde hatt det så vanskelig og hadde mye å stå i. Følte også skam fordi jeg var ufør og ikke greide så mye. Når han greide å stå i jobb, så burde jeg også ha greid det. 

Offentlig eller privat?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Offentlig eller privat?

Privat

Skrevet

Ja behandlere er jo som ett vinkart. Man velger selv sammensetting av behandleren. 

Anonymkode: 8ce07...6c4

Skrevet
emilie321 skrev (2 timer siden):

Privat

Det høres heftig ut! Jeg regner med at du sluttet hos personen rimelig kjapt?

Skrevet

Jeg har en behandler som er veldig privat. Vet ingenting om hen personlig eller privat, og jeg vet ingenting om hens tanker om meg, terapiprosessen eller noe rundt behandlingen. Jeg vet ikke om det jeg sier i terapien gir mening, om jeg er på rett spor, eller noe som helst. Jeg skulle ønske jeg i hvert fall hadde noe å gripe fast i. 

Anonymkode: 4d29e...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres heftig ut! Jeg regner med at du sluttet hos personen rimelig kjapt?

Han begynte ikke å fortelle om seg selv med en gang, men etter en stund. Jeg  var og i en situasjon som gjorde at jeg syntes det var vanskelig å avslutte med han, så det gikk litt tid før jeg greide det. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (5 timer siden):

Han begynte ikke å fortelle om seg selv med en gang, men etter en stund. Jeg  var og i en situasjon som gjorde at jeg syntes det var vanskelig å avslutte med han, så det gikk litt tid før jeg greide det. 

Jeg forstår. Sa du til han hvorfor du ønsket å avslutte behandlingen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en behandler som er veldig privat. Vet ingenting om hen personlig eller privat, og jeg vet ingenting om hens tanker om meg, terapiprosessen eller noe rundt behandlingen. Jeg vet ikke om det jeg sier i terapien gir mening, om jeg er på rett spor, eller noe som helst. Jeg skulle ønske jeg i hvert fall hadde noe å gripe fast i. 

Anonymkode: 4d29e...db2

Hmm. Dette høres ikke ok ut. Kan du rett å slett etterspør informasjon om disse tingene? Er det privat eller DPS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår. Sa du til han hvorfor du ønsket å avslutte behandlingen?

Nei, det greide jeg dessverre ikke.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm. Dette høres ikke ok ut. Kan du rett å slett etterspør informasjon om disse tingene? Er det privat eller DPS?

Har du spurt behandler om hva hen tenker? 

Jeg spør innimellom om det, hvis jeg er usikker på hva han tenker om noe. 

Behandlere er forskjellige og pasienter er forskjellige. Tror det enkleste er å bare spørre dersom du føler at du sitter uten den informasjonen du ønsker deg.

Anonymkode: 8a7e3...ecf

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg trenger ikke å vite all verden. Samtidig fikser jeg ikke de som har et ideale om å være mest mulig nøytrale heller. Jeg må ha en slags ide om hva slags person jeg snakker med for å føle meg trygg. 

Så er det grader av alt. Samlivsbrudd, detaljert snakk om helse o.l. bør de holde seg unna. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...