Gå til innhold

Ble misforstått - Formulerte jeg meg dårlig her og hva kunne jeg heller sagt i stedet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nettopp time med ene "behandleren" min og jeg sa mot slutten av tiden: "Ting er egentlig ganske vanskelig nå jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre". Hun svarte da at jeg kunne besøke familie i helgen og hvis ikke kunne jeg snakke med noen andre kollegaer av henne. Så når vi avslutter sier hun: "Ja, du får ringe oss hvis det blir vanskelig". Men ting ER allerede så vanskelig... Men tror ikke helt hun skjønte? Formulerte jeg meg dårlig her? Hva kunne jeg heller sagt i stedet så hun kunne forstått?

Anonymkode: c3c52...d15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å føle at vi blir misforstått hvis vi får uventet respons. 

Anonymkode: 9c96a...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lett å føle at vi blir misforstått hvis vi får uventet respons. 

Så du tenker jeg egentlig ikke ble misforstått? Jeg bare tenker siden hun ba meg ringe hvis det ble vanskelig? Jeg sitter egentlig her og føler at det ikke kan bli vanskeligere enn dette. Men kanskje hun egentlig mente "ring hvis du er nære å ta livet ditt"? Ikke så godt å si...?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde nettopp time med ene "behandleren" min og jeg sa mot slutten av tiden: "Ting er egentlig ganske vanskelig nå jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre". Hun svarte da at jeg kunne besøke familie i helgen og hvis ikke kunne jeg snakke med noen andre kollegaer av henne. Så når vi avslutter sier hun: "Ja, du får ringe oss hvis det blir vanskelig". Men ting ER allerede så vanskelig... Men tror ikke helt hun skjønte? Formulerte jeg meg dårlig her? Hva kunne jeg heller sagt i stedet så hun kunne forstått?

Hvis hun hadde forstått deg, hva ville hun da ha gjort, tenker du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du tenker jeg egentlig ikke ble misforstått? Jeg bare tenker siden hun ba meg ringe hvis det ble vanskelig? Jeg sitter egentlig her og føler at det ikke kan bli vanskeligere enn dette. Men kanskje hun egentlig mente "ring hvis du er nære å ta livet ditt"? Ikke så godt å si...?

Jeg tenker at det burde være et større fokus på tåle å stå i vonde følelser en stund før man tenker at det må skje noe. Sterke følelser vil gradvis gå over i de fleste tilfeller. Nå har du jo akkurat hatt en samtale, og kanskje har du det litt bedre om et par timer. Og du fikk jo også konkrete forslag - du kan besøke familie - eller du kan ta kontakt på telefon hvis du mener du trenger det. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Hvis hun hadde forstått deg, hva ville hun da ha gjort, tenker du?

Tilbudt meg innleggelse. (Eller altså hun kan jo ikke legge meg inn, men tilby seg å bli med til fastlegen for å diskutere det). Det er det hun har gjort tidligere når jeg til og med ikke har hatt det like ille som nå. 

Skrevet

Tilbudt meg innleggelse. (Eller altså hun kan jo ikke legge meg inn, men tilby seg å bli med til fastlegen for å diskutere det). Det er det hun har gjort tidligere når jeg til og med ikke har hatt det like ille som nå. 

Hvor lenge er det siden siste innleggelse?

Er det noe av det som hjelper under innleggelser, som du kan gjøre selv eller sammen med familie?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det burde være et større fokus på tåle å stå i vonde følelser en stund før man tenker at det må skje noe. Sterke følelser vil gradvis gå over i de fleste tilfeller. Nå har du jo akkurat hatt en samtale, og kanskje har du det litt bedre om et par timer. Og du fikk jo også konkrete forslag - du kan besøke familie - eller du kan ta kontakt på telefon hvis du mener du trenger det. 

Ja, det er et godt poeng. Jeg ønsker uansett ikke innleggelse, men synes bare det var rart hun ikke foreslo det siden hun har gjort det ganger jeg har vært bedre enn nå. Men kanskje jeg bare er litt for sensitiv og var?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge er det siden siste innleggelse?

Er det noe av det som hjelper under innleggelser, som du kan gjøre selv eller sammen med familie?

Jeg ble skrevet ut i begynnelsen av mai og hadde da vært innlagt i 3 måneder. 

Jeg vet ikke. Det som er med innleggelse for meg er at jeg ikke ser på det å ta selvmord som et alternativ da. Og da får man jo litt avstand til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble skrevet ut i begynnelsen av mai og hadde da vært innlagt i 3 måneder. 

Jeg vet ikke. Det som er med innleggelse for meg er at jeg ikke ser på det å ta selvmord som et alternativ da. Og da får man jo litt avstand til det. 

Hvorfor er selvmord et alternativ hjemme men ikke under innleggelse?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er selvmord et alternativ hjemme men ikke under innleggelse?

Det er i hovedsak to grunner, det ene er at risikoen for å bli funnet og reddet i tide er større og at alternativene til hvordan ta selvmord er veldig begrensede (den metoden jeg  har brukt å bruke er ikke mulig f.eks).

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan øve deg på å være mer konkret? «Ting er vanskelig nå» kan bety veldig mye. Når det blir sagt på slutten av en time så er det ikke nødvendigvis tid til å grave i dybden på hva du egentlig mener.

Kan du tenke at neste gang så begynner du timen med å ta opp det som tynger deg mest, så dere får tid til å grave litt dypere i det? Og at du er mer direkte og konkret allerede helt fra starten? Hva mener du med at det er vanskelig? Er du sliten, trøtt, har du selvmordstanker, tankekjør, er det timeplanen som ikke går opp, er du i konflikt med noen, ønsker du innleggelse (hvorfor?), annet? 

Anonymkode: 85718...eb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje du kan øve deg på å være mer konkret? «Ting er vanskelig nå» kan bety veldig mye. Når det blir sagt på slutten av en time så er det ikke nødvendigvis tid til å grave i dybden på hva du egentlig mener.

Kan du tenke at neste gang så begynner du timen med å ta opp det som tynger deg mest, så dere får tid til å grave litt dypere i det? Og at du er mer direkte og konkret allerede helt fra starten? Hva mener du med at det er vanskelig? Er du sliten, trøtt, har du selvmordstanker, tankekjør, er det timeplanen som ikke går opp, er du i konflikt med noen, ønsker du innleggelse (hvorfor?), annet? 

Godt poeng. Hun vet jeg har selvmordstanker for det snakket vi om sist gang, så jeg regnet bare med hun skjønte at det var det som var problematikken? Var det feil av meg kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt poeng. Hun vet jeg har selvmordstanker for det snakket vi om sist gang, så jeg regnet bare med hun skjønte at det var det som var problematikken? Var det feil av meg kanskje?

Ja; jeg tenker du bør være mer konkret. Ikke anta at de vet. Hadde dere snakket om selvmordstankene dine tidligere denne timen? 

Selvmordstanker kan jo komme å gå litt. Alt er ikke likt hele tiden. Derfor tenker jeg det er viktig å tørre å være konkret når man ønsker å formidle hvordan man har det. Alle tolker ting ut fra sitt eget perspektiv, og derfor er det større sjans for å bli forstått dersom man klarer å være konkret nok til at det ikke gir rom for tolkning. 

Og så tenker jeg det er viktig å komme med slikt tidlig nok til at det er mulighet for å faktisk gi det den tiden som trengs i timen. Å ta slike ting når behandler nesten er på vei ut døren er ikke heldig; hverken overfor deg eller behandler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja; jeg tenker du bør være mer konkret. Ikke anta at de vet. Hadde dere snakket om selvmordstankene dine tidligere denne timen? 

Selvmordstanker kan jo komme å gå litt. Alt er ikke likt hele tiden. Derfor tenker jeg det er viktig å tørre å være konkret når man ønsker å formidle hvordan man har det. Alle tolker ting ut fra sitt eget perspektiv, og derfor er det større sjans for å bli forstått dersom man klarer å være konkret nok til at det ikke gir rom for tolkning. 

Og så tenker jeg det er viktig å komme med slikt tidlig nok til at det er mulighet for å faktisk gi det den tiden som trengs i timen. Å ta slike ting når behandler nesten er på vei ut døren er ikke heldig; hverken overfor deg eller behandler. 

Nei, vi hadde ikke snakket om selvmordstankene denne timen, men vi snakket om det i forgårs. Fikk litt inntrykk av at hun ikke brydde seg.

Godt poeng det du skriver i siste avsnittet, jeg var bare usikker på om jeg skulle ta det opp eller ikke derfor ventet jeg så lenge.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fikk litt inntrykk av at hun ikke brydde seg.

Hva baserer du det inntrykket på?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Hva baserer du det inntrykket på?

Mest det hun sa og (ikke) gjorde. Virket som at hun ikke skjønte alvoret.

psykedeliker
Skrevet

Mest det hun sa og (ikke) gjorde.

Hva sa hun, og hva var det hun (ikke) gjorde?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Hva sa hun, og hva var det hun (ikke) gjorde?

Hun sa bare at jeg kunne ringe hvis det blir vanskelig men det ER allerede så vanskelig at jeg føler det er for mye å takle. Hun spurte ikke om selvmordstankene og hun spurte ikke om innleggelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun sa bare at jeg kunne ringe hvis det blir vanskelig men det ER allerede så vanskelig at jeg føler det er for mye å takle. Hun spurte ikke om selvmordstankene og hun spurte ikke om innleggelse.

Men da ringer du.

Anonymkode: f0404...6c1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...