Gå til innhold

Ble misforstått - Formulerte jeg meg dårlig her og hva kunne jeg heller sagt i stedet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tenker jeg at det heller ikke er så lett for behandler å hjelpe deg. Hun kan ikke gjøre så mye annet enn det vi gjør nå, nemlig spørre deg om hva du egentlig vil. Du er nødt til å ta såpass ansvar for deg selv at du må tenke gjennom hva som er bra for deg nå.

Når skal du treffe henne igjen? Frem til da får du tenke at redselen for døden er en fin ting, og så kan du ta det at du klarer å møte opp til neste samtale som en bekreftelse på at du kommer seg gjennom dette også. Ting er vondt, men det er du som har verktøyene til å jobbe deg gjennom det. Behandler kan bare veilede deg på veien. 

Bruk litt tid i helgen på å finne ut av hva du vil. Finn ut av hvorfor du trenger andres bekreftelse, eller tvangsinnleggelse, tilbud om innleggelse, omsorg eller hva nå annet det kan være. Og tør å ta det opp som tema neste gang; hva du satt igjen med etter timen. Ikke bare si at ting er vanskelig, men si hva som er vanskelig og hvorfor hennes reaksjon gjorde deg usikker.

Men aller først bør du kanskje gå en tur, se en film, bake eller gjøre noe helt annet ennå la tankene kverne rundt dette. Og har du behov for å snakke med noen i løpet av helgen så kan du jo benytte enten hjelpetelefon eller det telefonnummeret du allerede har. Men hvis du gjør det siste så bør du kanskje også ha en liten tanke om hvorfor du ringer når de spør. Ellers risikerer du det samme én gang til. 

Ønsker deg alt det beste, og håper du klarer å lage deg en litt god helg likevel! 

Anonymkode: 85718...eb8

Det er nok sant det. Vi skal treffes på tirsdag. Jeg skal prøve gjøre som du foreslår, selv om det er vanskelig.

Anonymkode: c3c52...d15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

selv om det er vanskelig

Livet er vanskelig og vil fortsette å være det. Nå har du en gylden anledning til å meste tøffe dager og bli litt mer selvstendig og på sikt tydeligere for de rundt. Du kommer aldri utenom det. Skal du sitte fast i frykt og hjelpesløshet, så vit at det er også et valg. Å velge annerledes vil innebære ubehag, men lønner seg på sikt. 

Anonymkode: c2b7a...732

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livet er vanskelig og vil fortsette å være det. Nå har du en gylden anledning til å meste tøffe dager og bli litt mer selvstendig og på sikt tydeligere for de rundt. Du kommer aldri utenom det. Skal du sitte fast i frykt og hjelpesløshet, så vit at det er også et valg. Å velge annerledes vil innebære ubehag, men lønner seg på sikt. 

Anonymkode: c2b7a...732

Jeg skjønner på en måte, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal (klare å) ta et annet valg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner på en måte, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal (klare å) ta et annet valg?

Du bestemmer deg for det.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (6 minutter siden):

Du bestemmer deg for det.

Tankemønsteret mitt er så fastlåst at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tankemønsteret mitt er så fastlåst at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare det.

Det klarer du ved å si til deg selv at denne helgen skal du ta vare på deg selv. Så enkelt og så vanskelig er det. Du skal sette liv og død på vent til neste samtale til uken.

Og er det slik at du kjenner du ikke makter det, fordi livet blir for vanskelig. så skal du ta opp telefonen og ringe dem og si ordrett at du trenger hjelp fordi du er redd for å ta selvmord.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (19 minutter siden):

Det klarer du ved å si til deg selv at denne helgen skal du ta vare på deg selv. Så enkelt og så vanskelig er det. Du skal sette liv og død på vent til neste samtale til uken.

Og er det slik at du kjenner du ikke makter det, fordi livet blir for vanskelig. så skal du ta opp telefonen og ringe dem og si ordrett at du trenger hjelp fordi du er redd for å ta selvmord.

Takk for et veldig rett frem og konkret svar. Jeg skal se hva jeg klarer å få til.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg så bør du tenke gjennom og være ærlig med deg selv: Ønsker du faktisk å ta livet ditt eller ønsker du at noen skal se deg, ta vare på deg og gi deg omsorg? Hvis det er det siste så er det dette du bør si til hjelperne dine. 
Nå har du allerede klart deg noen timer! Hvordan går det? 

Anonymkode: 258de...db1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I tillegg så bør du tenke gjennom og være ærlig med deg selv: Ønsker du faktisk å ta livet ditt eller ønsker du at noen skal se deg, ta vare på deg og gi deg omsorg? Hvis det er det siste så er det dette du bør si til hjelperne dine. 
Nå har du allerede klart deg noen timer! Hvordan går det? 

Jeg ønsker kanskje ikke ta livet mitt jeg bare føler jeg må og jeg ønsker ikke lenger leve slik som jeg gjør. Jeg ønsker ikke å bli tatt vare på og omsorg for det fortjener jeg ikke. 

Det går sånn passe. Endte opp med å dra hjem til familie. Det er tungt å ha på en maske og late som alt er bra men samtidig så er det kanskje bedre enn å isolere seg hjemme? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker kanskje ikke ta livet mitt jeg bare føler jeg må og jeg ønsker ikke lenger leve slik som jeg gjør. Jeg ønsker ikke å bli tatt vare på og omsorg for det fortjener jeg ikke. 

Det går sånn passe. Endte opp med å dra hjem til familie. Det er tungt å ha på en maske og late som alt er bra men samtidig så er det kanskje bedre enn å isolere seg hjemme? 

Du er flink. Det du gjorde der, altså ved å dra ut i den tilstanden du har vært og fortsatt er i, er skikkelig vanskelig. Noen ganger må man tvinge seg selv fysisk ut og vekk for å forsøke få andre tanker inn i hodet som ikke handler om selvmord. 

Kan du sjekke inn hit i morgen og skrive hvordan det går med deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her sier du viktige ting! Du ønsker ikke leve sånn du gjør nå. Det er vondt, men her ligger det også mulighet for deg til å endre livet ditt. Hvilke små steg kan du ta for å leve mer slik du ønsker?

Og hvorfor fortjener du ikke å få omsorg? Alle fortjener og trenger det. Dette bør du undersøke nærmere. Dette henger kanskje også sammen med at du føler at du bare blir tatt på alvor hvis du sier du skal ta livet ditt og så blir tilbudt innleggelse.

Så bra at du dro til familie! Jeg tror det kan være lurt å holde ut den masken en liten stund som hjelp når det er litt akutt. Men å alltid gå med en maske kan bli problematisk. 

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (38 minutter siden):

Du er flink. Det du gjorde der, altså ved å dra ut i den tilstanden du har vært og fortsatt er i, er skikkelig vanskelig. Noen ganger må man tvinge seg selv fysisk ut og vekk for å forsøke få andre tanker inn i hodet som ikke handler om selvmord. 

Kan du sjekke inn hit i morgen og skrive hvordan det går med deg?

Ja det er vanskelig.

Ja, det kan jeg gjøre.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her sier du viktige ting! Du ønsker ikke leve sånn du gjør nå. Det er vondt, men her ligger det også mulighet for deg til å endre livet ditt. Hvilke små steg kan du ta for å leve mer slik du ønsker?

Og hvorfor fortjener du ikke å få omsorg? Alle fortjener og trenger det. Dette bør du undersøke nærmere. Dette henger kanskje også sammen med at du føler at du bare blir tatt på alvor hvis du sier du skal ta livet ditt og så blir tilbudt innleggelse.

Så bra at du dro til familie! Jeg tror det kan være lurt å holde ut den masken en liten stund som hjelp når det er litt akutt. Men å alltid gå med en maske kan bli problematisk. 

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for da hadde jeg alt gjort det.

Jeg er et dårlig menneske derfor. 

Ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan jeg gjøre.

Takk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja det er vanskelig.

Ja, det kan jeg gjøre.

Hvordan har du det i dag?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (2 minutter siden):

Hvordan har du det i dag?

Jeg vil bare si takk for at du bryr deg og for at du spør. Det er samme i dag som i går egentlig. Er fortsatt med familie da, reiser hjem i morgen ettermiddag og er spent på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil bare si takk for at du bryr deg og for at du spør. Det er samme i dag som i går egentlig. Er fortsatt med familie da, reiser hjem i morgen ettermiddag og er spent på det.

Det er bare hyggelig. Kan vi ha en ny innsjekkings-avtale i morgen ettermid eller kveld, når du kommer hjem og får landet litt.

Vær stolt av deg selv for at du tok grep og tvang deg selv ut og vekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er et dårlig menneske derfor. 

Hvorfor er du et dårlig menneske?

Anonymkode: f0404...6c1

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (17 minutter siden):

Det er bare hyggelig. Kan vi ha en ny innsjekkings-avtale i morgen ettermid eller kveld, når du kommer hjem og får landet litt.

Vær stolt av deg selv for at du tok grep og tvang deg selv ut og vekk. 

Ja, det kan vi.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er du et dårlig menneske?

Jeg bare er det. Det er sånn det er og alltid har vært. Blant annet fordi jeg bryr meg ikke nok om andre og er en byrde for familien og venner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bare er det. Det er sånn det er og alltid har vært. Blant annet fordi jeg bryr meg ikke nok om andre og er en byrde for familien og venner.

"Jeg bare er det" er ikke noe svar. Skal du komme med en så kraftig påstand som dette (at du er et dårlig menneske og derfor ikke fortjener hjelp) så må du ha noe mer å komme med enn det.

Hvem bestemmer hva som er å bry seg "nok"? Og har du fått bekreftet fra din familie og dine venner at de anser deg som en byrde eller er det noe du selv har konkludert med?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Jeg bare er det" er ikke noe svar. Skal du komme med en så kraftig påstand som dette (at du er et dårlig menneske og derfor ikke fortjener hjelp) så må du ha noe mer å komme med enn det.

Hvem bestemmer hva som er å bry seg "nok"? Og har du fått bekreftet fra din familie og dine venner at de anser deg som en byrde eller er det noe du selv har konkludert med?

Jeg har skjønt at det ikke er så lett å forstå for alle men det gir absolutt veldig mening for meg.

Familie og venner har ikke sagt noe men de er bra mennesker så de hadde aldri sagt det uansett om det er det de føler og tenker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...