Gå til innhold

Det er ganske mange som hater trygdede.

Anbefalte innlegg

Skrevet
slabbedask skrev (5 timer siden):

Er yrkesdeltagelsen egentlig så lav? 

I 2023 var mer enn 3 millioner mennesker aktive på arbeidsmarkedet i Norge. Sysselsettingen var 77,4 %, 7 prosentpoeng høyere enn gjennomsnittet i EU27 og 2,6 prosentpoeng høyere enn i 2018. I 2023 var sysselsettingen for kvinner 75,3 %, for menn 79,4 % og for ungdom 58,5 %. Alt dette ligger over gjennomsnittet i EU.

https://eures.europa.eu/living-and-working/labour-market-information/labour-market-information-norway_no

Få land har like mange i arbeidsfør alder i jobb som Norge. I EU/EØS-området er det kun Nederland og Island som har en høyere andel av befolkningen i arbeid enn Norge (15-74 år)

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb

Sammenligner vi epler og epler her, eller noe annet?

Arbeidsledigheten i Norge er lav, og trekker selvsagt opp yrkesdeltakelsen. Men andelen som står utenfor arbeidslivet som følge av sykdom (jeg burde kanskje presisert det) er vel ikke spesielt lav i Norge?

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet (endret)
Ekstra skrev (29 minutter siden):

Det norske trygdesystemet er i stor grad bygget på tillit, og noen oppnår uberettigede ytelser ved å gi feil eller mangelfull informasjon, med andre ord misbruke denne tilliten. 

Riktig, men tillit går begge veier. Hvorfor skal borgene ha tillit til staten, når staten ikke har tillit til borgerne?

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gå til kvinneguiden eller Reddit og skriv om hvordan man kan få uføretrygd.

Anonymkode: 7eadd...c55

Jeg tror ikke du helt vet hva "hat" betyr.

Anonymkode: 14998...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke du helt vet hva "hat" betyr.

Selvfølgelig vet jeg hva hat er. Dessuten virker det som om mange er misunnelige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig vet jeg hva hat er. Dessuten virker det som om mange er misunnelige.

Misunnelse er noe helt annet enn hat. Kritikk, sarkasme, hersketeknikker og ufinheter er også noe helt annet enn hat. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Misunnelse er noe helt annet enn hat. Kritikk, sarkasme, hersketeknikker og ufinheter er også noe helt annet enn hat.

Jeg har sluttet å gi tommel opp til anonymbrukere, men det hadde du fått dersom dette var skrevet med nick.

Skrevet
ISW skrev (28 minutter siden):

Sammenligner vi epler og epler her, eller noe annet?

Arbeidsledigheten i Norge er lav, og trekker selvsagt opp yrkesdeltakelsen. Men andelen som står utenfor arbeidslivet som følge av sykdom (jeg burde kanskje presisert det) er vel ikke spesielt lav i Norge?

I andre land er det langt flere som går på andre typer ytelser, som arbeidsledighetsrelaterte ordninger og sosialhjelp. Det interessante er derfor ikke bare hvor mange som er uføre, men hvor stor andel av befolkningen som totalt står utenfor arbeidsmarkedet, og hvilke ytelser disse personene mottar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det tok kaka når mediene skrev at 700 000 går på NAV, og så viste det seg at 245 000 av dem IKKE mottar noe fra NAV. 

Da drar man det langt for å få tallene til å se ekstreme ut. 

Anonymkode: 7bea0...984

Skrevet

Ja hat er et sterkt ord men tror mange misliker det av ulike årsaker...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...