Gå til innhold

Danskene syntes det er rystende at Marius Borg Høiby bærer kongens kiste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Worrisome_plenty
Skrevet

De traff med hodet på spikeren. Total mangel på selvkritikk.

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg er enig. MEN, dette vi har vært vitne til i dag er egentlig en privat seremoni som kongefamilien har latt det norske folk ta del i. Hadde de latt den forbli privat hadde ikke vi som er anti-Marius visst om det. 
Jeg har derfor litt delte meninger om det, fordi jeg synes det er fint å få følge alle disse historiske hendelsene som skjer i disse dager. Derfor får jeg heller la irritasjonen over Marius (og forsåvidt hans mor) passere for denne gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser en familie som tar vare på sine egne. Sånn sett er de et forbilde. Man kan dumme seg ut, lære av sine feil(håper han har lært nå), og gå videre. Og alt dette blir lettere når man har en familie som støtter seg . Jeg tipper at dette dødsfallet er planlagt for i lang tid og at kong Harald selv var vært med på å bestemme hvem som går ved hans kiste. 

Anonymkode: 81ae8...a5c

Skrevet

Jeg tenker det er selvsagt at han gjør det som en av kongens (bonus)barnebarn. 

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er litt enig med danskene og svenskene. 

Han er faktisk dømt for voldtekt. Helt fint at han får permisjoner for å være sammen med familien sin, men de burde unngått at han deltok i de seremonielle.

AnonymBruker
Skrevet

I utlandet skjønner de ingen ting av dette.

Anonymkode: 659f2...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal han ikke være med på dette seremoniene. Kongefamilien, "flokken", lever som om de var autister, og gir beng i/har ingen forståelse for verden rundt.

Anonymkode: f7d96...0dc

AnonymBruker
Skrevet

"Det seremonielle" skulle det være.

Anonymkode: f7d96...0dc

Skrevet

Det bare bekrefter det jeg har sagt. Nykongen burde heller valgt: « Alt for familien»

Nicklusheletida
Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Det bare bekrefter det jeg har sagt. Nykongen burde heller valgt: « Alt for familien»

Til orientering Familien er også en del av Norge. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (19 minutter siden):

Til orientering Familien er også en del av Norge. 

Usaklig. 
En konge eller en Statsminister kan komme i situasjoner der det er motsetninger mellom hensynet til familien og hensynet til landet. 
Har man en slik stilling, må hensynet til landet komme først. 

Nicklusheletida
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Usaklig. 
En konge eller en Statsminister kan komme i situasjoner der det er motsetninger mellom hensynet til familien og hensynet til landet. 
Har man en slik stilling, må hensynet til landet komme først. 

Du må nesten stå for det du har sagt tidligere. Man dømmer ikke personen, man dømmer handlingene. Handlingene har han fått 4 år for. Det er ikke familiens oppgave å dømme. Det er det rettsapparatet som står for. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Du må nesten stå for det du har sagt tidligere. Man dømmer ikke personen, man dømmer handlingene. Handlingene har han fått 4 år for. Det er ikke familiens oppgave å dømme. Det er det rettsapparatet som står for. 

Det har du rett i, men man lar ikke en nydømt seksualforbryter bære kongens kiste. 
Jfr konsekvensene det har fått for prins Andrew i England. 
Eller generelt i Norge. Dømmes du for en forbrytelse, får du ikke være meddommer i retten. 

Nicklusheletida
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det har du rett i, men man lar ikke en nydømt seksualforbryter bære kongens kiste. 
Jfr konsekvensene det har fått for prins Andrew i England. 
Eller generelt i Norge. Dømmes du for en forbrytelse, får du ikke være meddommer i retten. 

Han som ligger i kongens kiste var en person som var inkluderende varm og raus. En som var Konge for alle. Hvis du har fulgt med de siste dagene, så er det nettopp dette han hylles for.

Da tenker jeg at hensynet til den som ligger i kista er det beste for landet og at vi her får skille mellom person og handling slik kongen ville ha gjort. Man fryser ikke ut kun ett av barna. 

Du kan da ikke sammenligne det med å være meddommer i retten 🤣

Skrevet

"– Dette var en privat begivenhet som familien valgte å dele med folket. Dermed var det helt naturlig at Høiby var med. Straffesaken mot ham er alvorlig, men også straffedømte og folk som venter på en ankebehandling har en familie, skriver Isaksen til NRK."

https://www.nrk.no/norge/dronning-sonjas-hilsen-til-kong-harald_-_takk-for-et-godt-liv_-1.18009187

Jeg synes også dette fremstår litt problematisk, men jeg forstår også hvorfor når jeg ser forklaringen over.

Skrevet

Jeg synes ikke forklaringen endrer noe. En kongefamilie er alltid både privat og offentlig, og det må de ta konsekvensen av. 

Nicklusheletida
Skrevet
knas skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke forklaringen endrer noe. En kongefamilie er alltid både privat og offentlig, og det må de ta konsekvensen 

Det tar de konsekvensen av. De ser jo hvorfor Kong Harald hylles.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man kan vurdere det begge veier.

Jeg er litt lei av at svensker og dansker moraliserer over Norge. Jeg synes det er en rar ting å gjøre. Enten det er oljepenger, anklager om fascismen fødeland pga langrenn og whatnot.

Jeg kan ikke se at norske medier holder på sånn. De rapporterer problematiske ting fra Sverige og Danmark. For eksempel noen skandaler med svenskekongen. Jeg ser ikke at norske redaktører og kommentatorer aser seg opp og moraliserer over hva svenske og danske politikere og kongelige gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...