Gå til innhold

Endeløst sorgarbeid fra NRK: Spørsmålet ingen tør å stille

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske enig. NRK oppfører seg som statsfjernsynet i Nord-Korea.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/endelost-sorgarbeid-fra-nrk-sporsmalet-ingen-tor-a-stille/o/5-95-3214807

Etter kong Haralds bortgang har regjeringen erklært landesorg for første gang i landets historie.

I tillegg har Arbeiderpartiets partisekretær på Youngstorvet sendt ut et slags dekret med retningslinjer, etterpå er all offentlig politisk debatt i Norge mer eller mindre avlyst fram til etter gravferden 9. september.

Alt forsterkes av de endeløse sendingene fra NRK, noe som i sum skaper en følelse av unntakstilstand, ja kanskje til og med en slags personkult, slik redaktøren Anki Gerhardsen er inne på i et innlegg på Facebook.

https://www.facebook.com/anki.gerhardsen/posts/pfbid02P57dokgKWSVhbaSBAXs3KiURedjRbY9pZke6caGbXC23FhwVD7B7vXwkscabEhQtl

Nå har også lokalpolitikere begynt å vegre seg for å diskutere aktuelle spørsmål. I små kommuner føler de seg forpliktet til å innstille all form for politisk aktivitet og kommunikasjon.

Anonymkode: 19734...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir for dumt. Det er nok av tid til å stille de spørsmål man vil. Men dette er ikke tiden for det. Norge er i landesorg. Respekter det, det er nok av tid i etterkant.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alt forsterkes av de endeløse sendingene fra NRK, noe som i sum skaper en følelse av unntakstilstand

Har du snakket med terapeuten din om disse følelsene?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Har du snakket med terapeuten din om disse følelsene?

Det var et sitat fra Nettavisen.

AnonymBruker
Skrevet
Vhanja skrev (13 minutter siden):

Dette blir for dumt. Det er nok av tid til å stille de spørsmål man vil. Men dette er ikke tiden for det. Norge er i landesorg. Respekter det, det er nok av tid i etterkant.

Jeg er ikke i sorg. Media har mistet helt bakkekontakten de siste dagene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke i sorg. Media har mistet helt bakkekontakten de siste dagene.

Ikke i det hele tatt. Vi snakker om at en konge er død og et tronsskifte. Dette skjer svært sjeldent og er gjennomgripende stort. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er bare at media sender så mye innholdsløst tomprat, at det viktige drukner. Hvor ærefull var Tv2s kunngjøring av dødsbudskapet? De sa de hadde ventet på det, men det virket helt tatt på senga. Jeg vil ha kvalitet, ikke kvantitet. Jeg vil ha verdighet, ikke tv-fyll. 

Anonymkode: a6e86...040

Worrisome_plenty
Skrevet

Det begynner å holde nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er bare at media sender så mye innholdsløst tomprat, at det viktige drukner. Hvor ærefull var Tv2s kunngjøring av dødsbudskapet? De sa de hadde ventet på det, men det virket helt tatt på senga. Jeg vil ha kvalitet, ikke kvantitet. Jeg vil ha verdighet, ikke tv-fyll. 

Anonymkode: a6e86...040

Så hva ville du ha byttet ut av kvantitet med hva av kvalitet, helt konkret?

AnonymBruker
Skrevet

Rolness med god kommentar.

https://www.facebook.com/kjetil.rolness/posts/pfbid02RWejvQpEg7Cme3sgkMjRvQpKWoG77KnDXNsvu1oNdbpciSnLU3t5UBHYYE4Qcm5Ml

For et halvt år siden var Kongehuset en institusjon i krise, og gjenstand for god, kritisk og viktig journalistikk. Nå er alt glemt, og alle redaksjoner har fylt alle flater med hyllester til kongen og kongefamilien i fem dager. Hvor lenge skal det vare?

NRKs minutt-for-minutt-sendinger en nå én ting. Aftenposten hadde 72 - søttito! - sider med kongestoff på lørdag. Og 16 sider i dag, hvorav én side er viet til kronprinsesse Ingrid Alexandras klesvalg. Hun hadde nemlig på seg hvit kjole i statsråd i 2022, men svart kjole på fredag, etter farens død. "Det står i sterk kontrakst til det hun hadde på seg for fire år siden", kan en professor fortelle.

Og i VG kan vi dag lese dypsindigheter som dette på kommentarplass:

"Men det var ikke bare en sørgende enke som gikk inn i kirken. Det var Norges dronning.

Det begynner å holde nå. Det er for mye - og for dumt.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vil ha kvalitet, ikke kvantitet. Jeg vil ha verdighet, ikke tv-fyll.

Du får starte din egen TV-stasjon da.

Skrevet

Jeg har også reagert på dette. Det holder nå. 

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Du får starte din egen TV-stasjon da.

Hva tenker du om mediedekningen?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du om mediedekningen?

Kunne ikke brydd meg mindre.

Skrevet

Det var avlysninger, unntak og retningslinjer da kong Olav døde i 1991 også. Jeg tror ikke folk flest merker forskjell på om perioden kalles hoffsorg, sørgedager eller landesorg.

En viktig forskjell er at NRK nå har sendinger hele dagen, det hadde de ikke i begynnelsen av 90-tallet. Ved forrige tronskifte var det et unntak at NRK sendte nyheter nesten hele dagen. Det fantes bare én kanal, og alle planlagte programmer med underholdning og "støy" ble byttet ut med klassisk musikk og nyheter. 

Når alt som likner underholdning må utgå, blir det nødvendigvis mye sendeflate som må fylles med endeløse intervjuer, forklaringer og spekulasjoner om hva som kan komme til å skje og i hvilken rekkefølge. Men i dag finnes det mange alternativ til NRK, det går fint an å bare se litt nyheter nå og da, slik man gjør alle andre dager. 

Medietrykket og folks trang til å eksponere seg er generelt enormt mye større enn forrige gang. Det ble sagt i NRK TV i dag at det ble mobilforbud ved kisten, så ingen må regne med å kunne ta selfie der. Det er trolig helt på sin plass å gi beskjed om det, dessverre. 

Det er vel omtrent som under vinter-OL eller VM i grener der Norge er favoritter - noen synes det blir altfor mye, både i mengde og mangel på kritiske motforestillinger, andre kan ikke få nok. Så går det over, og medieverden blir omtrent normal igjen for en stund. 

Ikkeanonymnok
Skrevet

Det er ikke en gang gått en uke siden Kong Harald døde. En konge som har betydd mye for ikke bare Norge men for enkeltindivider og også andre land. I tillegg skjer det svært mye etter en slik hendelse som for mange er verdt å få med seg. 

Jeg er forøvrig en som godt kunne tenkt meg en annen styreform enn monarki, men i all den tid vi har monarki så er det det jeg forholder meg til. Jeg husker godt da kong Olav døde og jeg synes det er spesielt å få oppleve at kong Harald døde. 

For de som synes det blir alt for mye om kong Harald og det som skjer rundt hans dødsfall og dette tronskiftet så vil jeg si dette:

Jeg synes det blir alt for mye fotball VM, vinter OL, sommer OL, og alle andre gudsforlatte idretter. Det er for mye krig i land jeg overhode ikke bryr meg om. Det er for mye om gulroten fra Amerika og psykopaten fra Russland og jeg er virkelig lei av å høre om krigen i Ukraina. Disse emnene varer i ukesvis, månedsvis og til og med åresvis. Så for dere som er så jævlig lei av en historisk norsk hendelse, så foreslår jeg at dere gjør det enkelte andre av oss må gjøre store deler av året ellers: sett på netflix, tv2 play, disney + eller bare gå en tur og drit i verden rundt dere. Og ta det med ro, om en ukes tid er Kong Harald gravlagt og dere får avisene og tv-programmene tilbake. Hold ut, det er ikke lenge igjen nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ganske enig. NRK oppfører seg som statsfjernsynet i Nord-Korea.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/endelost-sorgarbeid-fra-nrk-sporsmalet-ingen-tor-a-stille/o/5-95-3214807

Etter kong Haralds bortgang har regjeringen erklært landesorg for første gang i landets historie.

I tillegg har Arbeiderpartiets partisekretær på Youngstorvet sendt ut et slags dekret med retningslinjer, etterpå er all offentlig politisk debatt i Norge mer eller mindre avlyst fram til etter gravferden 9. september.

Alt forsterkes av de endeløse sendingene fra NRK, noe som i sum skaper en følelse av unntakstilstand, ja kanskje til og med en slags personkult, slik redaktøren Anki Gerhardsen er inne på i et innlegg på Facebook.

https://www.facebook.com/anki.gerhardsen/posts/pfbid02P57dokgKWSVhbaSBAXs3KiURedjRbY9pZke6caGbXC23FhwVD7B7vXwkscabEhQtl

Nå har også lokalpolitikere begynt å vegre seg for å diskutere aktuelle spørsmål. I små kommuner føler de seg forpliktet til å innstille all form for politisk aktivitet og kommunikasjon.

God framstilling, og ja, det holder nå.

Håper inderlig at ikke Harald selv ba om at det skulle erklæres landesorg.

Anonymkode: 0c2a8...9ab

Skrevet (endret)

Ja, det kan bli litt for mye, det er ikke vær dag en konge går bort i Norge. Tenker mer på barna mye info de får om døden. De kan bli redd og bekymret. 

Endret av Musikk
Skrevet
Musikk skrev (1 time siden):

Tenker mer på barna mye info de får om døden. De kan bli redd og bekymret. 

Jeg tror det er bedre at barn får sine tidligste møter med døden ved at kongen eller den skrøpelige damen på 90 som bor nederst i gata eller oldefar på sykehjemmet går bort, enn om det er moren til Embla i barnehagen som blir overkjørt og drept eller storebroren til Ask i klassen som tar livet av seg. Er det for nært, kan de bli redde for at noen enda nærmere dem selv - som foreldre og søsken - blir de neste. Det kan de jo for så vidt, men det er usannsynlig - og det er ikke ønskelig at de skal gå rundt og tenke på det til daglig.

Nå får mange barn se at foreldrene, lærerne osv. synes det er vemodig og tankevekkende, men ikke katastrofalt. Dessuten får de mulighet å markere hendelsen ved å tenne lys på nett og skrive en hilsen, hvis de er store nok til å forstå noe av det. Som en bonus får de også se kongens krone og annet krimskrams, sånt er jo ikke på plass når de kongelige er på jobb rundt i landet. De voksne rundt dem klarer trolig å fylle ut mediabildet med passende informasjon.

I eventyrene er det mye stoff om konger som dør, prinser som arver o.l. En realitetsorientering kan være helt greit. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...