AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september Jeg synes også det er et (demokratisk) problem at man ikke kan gå på defilering uten risiko for å bli filmet. Hvorfor skal omtrent hver eneste person som går forbi kisten livestreames? Dette er kun tv-fyll. Anonymkode: a6e86...040 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september laban skrev (17 timer siden): Det var avlysninger, unntak og retningslinjer da kong Olav døde i 1991 også. Jeg tror ikke folk flest merker forskjell på om perioden kalles hoffsorg, sørgedager eller landesorg. En viktig forskjell er at NRK nå har sendinger hele dagen, det hadde de ikke i begynnelsen av 90-tallet. Ved forrige tronskifte var det et unntak at NRK sendte nyheter nesten hele dagen. Det fantes bare én kanal, og alle planlagte programmer med underholdning og "støy" ble byttet ut med klassisk musikk og nyheter. Når alt som likner underholdning må utgå, blir det nødvendigvis mye sendeflate som må fylles med endeløse intervjuer, forklaringer og spekulasjoner om hva som kan komme til å skje og i hvilken rekkefølge. Men i dag finnes det mange alternativ til NRK, det går fint an å bare se litt nyheter nå og da, slik man gjør alle andre dager. Medietrykket og folks trang til å eksponere seg er generelt enormt mye større enn forrige gang. Det ble sagt i NRK TV i dag at det ble mobilforbud ved kisten, så ingen må regne med å kunne ta selfie der. Det er trolig helt på sin plass å gi beskjed om det, dessverre. Det er vel omtrent som under vinter-OL eller VM i grener der Norge er favoritter - noen synes det blir altfor mye, både i mengde og mangel på kritiske motforestillinger, andre kan ikke få nok. Så går det over, og medieverden blir omtrent normal igjen for en stund. Det blir litt rart at en erklært republikaner holder på som dette. Du mister litt troverdighet med det. Anonymkode: 0c2a8...9ab 0 Siter
laban Skrevet 1. september Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det blir litt rart at en erklært republikaner holder på som dette. Holder på som dette - som hva da? Aksepterer at statskanalen preges av tronskiftet i en periode? At jeg helst ville hatt republikk etter islandsk modell har ingenting med tidligere eller nåværende konge å gjøre. Jeg har levd helt greit under Olav og Harald og regner med å gjøre det under Haakon også. Det er (bl.a.) prinsippene med nedarvede oppgaver og privilegier jeg er motstander av. Men ikke i den grad at det plager meg til daglig. Blir det folkeavstemning, noe som sikkert ikke skjer i min tid, stemmer jeg for upolitisk republikk, hvis det er mulig. Inntil da støtter jeg at vi har monarki på skandinavisk vis. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du mister litt troverdighet med det. Hos noen, muligens. Det tåler jeg helt fint. Andre forstår nok at man kan forsvare at tradisjoner og ritualer gjennomføres med stil og verdighet, selv om de er en del av noe man betrakter som gammeldags. Det er høytid og edsavleggelse rundt en ny islandsk president også. Som en uærbødig avslutning uttrykker jeg håp om at Kong Haakon aldri kommer ut for en dødsulykke sammen med barna sine. Jeg vil svært gjerne slippe å se søsteren hans på tronen og mannen hennes i kulissene rundt den. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september At man ikke gir uttrykk for noen form for kritikk når det blir så overveldende mye kongehus-PR som i disse dager, synes jeg fortsatt er litt pussig. Men det er meg. Anonymkode: 0c2a8...9ab 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.