Humlesurr Skrevet tirsdag kl 14:27 Skrevet tirsdag kl 14:27 Fru2020 skrev (20 minutter siden): Jeg forsøker å avlede meg så godt som jeg kan, men opplever at dette er tanket som bare må tenkes gjennom. Jeg klarer ikke slutte før hvert et minste traume er tenkt gjennom. Tankene/filmene har en egen kommentator som kommenterer. Jeg har jobbet ganske mye med å bli kvitt disse minnefilmene over lang tid, men har ikke funnet noen teknikk som hjelper. Har også spurt flere om råd for hvordan jeg kan jobbe, men alle bare sier at nei dette høres ikke godt ut og så går de videre i samtalen. Disse minnefilmene må spilles gjennom, som du sier. Forsøk å ta på deg hodetelefoner(viktig) og sett på en spilleliste med bilateral musikk. Dette er musikk som «hopper» fra øre til øre og gjør det samme som øyebevegelser ved emdr behandling. Hør på dette mens minnefilmene spilles av. Over tid så vil det bedre seg! Det er jo også forsket på at Tetris etter traumatiske hendelser reduserer traumesymptomer. Jeg har selv slike minnefilmer som du beskriver som kan pågå i timesvis. Jeg har over mange mnd spilt mobilspill liknende tetris når disse filmene spiller og nå er filmene redusert kraftig. Siden du ikke har energi til å være på mobil så tenker jeg at bilateral musikk kan hjelpe deg. Men gjør det hver dag og over tid. Ellers tror jeg du må jobbe mer med aksept av situasjonen din. Du er stadig på leting etter nye forklaringer og nye løsninger og behandlinger. Det opprettholder bare angsten for situasjonen din. Jeg tror du må ta inn over deg sånn helt og holdent at det ikke er noen eller noe som kan hjelpe deg akkurat nå. Jeg er overbevist om at du vil bli bedre med tid. Og med store mengder hvile. De siste årene har jo vært ekstreme for deg. 1 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 15:59 Forfatter Skrevet tirsdag kl 15:59 (endret) Humlesurr skrev (1 time siden): Disse minnefilmene må spilles gjennom, som du sier. Forsøk å ta på deg hodetelefoner(viktig) og sett på en spilleliste med bilateral musikk. Dette er musikk som «hopper» fra øre til øre og gjør det samme som øyebevegelser ved emdr behandling. Hør på dette mens minnefilmene spilles av. Over tid så vil det bedre seg! Det er jo også forsket på at Tetris etter traumatiske hendelser reduserer traumesymptomer. Jeg har selv slike minnefilmer som du beskriver som kan pågå i timesvis. Jeg har over mange mnd spilt mobilspill liknende tetris når disse filmene spiller og nå er filmene redusert kraftig. Siden du ikke har energi til å være på mobil så tenker jeg at bilateral musikk kan hjelpe deg. Men gjør det hver dag og over tid. Ellers tror jeg du må jobbe mer med aksept av situasjonen din. Du er stadig på leting etter nye forklaringer og nye løsninger og behandlinger. Det opprettholder bare angsten for situasjonen din. Jeg tror du må ta inn over deg sånn helt og holdent at det ikke er noen eller noe som kan hjelpe deg akkurat nå. Jeg er overbevist om at du vil bli bedre med tid. Og med store mengder hvile. De siste årene har jo vært ekstreme for deg. Takk for konkret tips. Det skal jeg absolutt teste ut❤️ Jeg tror det er aksept som har gjort ting så vondt nå. Jeg er der jeg er og skal ingen plass. Denne plassen er ingen plass verdt å være. Endret tirsdag kl 16:00 av Fru2020 1 Siter
Musikk Skrevet tirsdag kl 16:11 Skrevet tirsdag kl 16:11 Fru2020 skrev (11 timer siden): Me og depresjon påvirker hverandre veldig og jeg har nå veldig lite funksjonsnivå. Jeg ligger hele døgnet. I dag reiste jeg meg for å forsyne meg med middag, men der var det litt kø så jeg måtte legge meg igjen. Det begynner også å bli for krevende å ligge i stuen så jeg ligger deler av dagen i soverommet. Det siste halvåret har jeg fått flere og flere økter med minnefilmer fra traumene mine. De spilles gjennom I en ikke kronologisk gjennomgang med kommentarspor. Jeg kan prøve å avlede meg, men det setter filmen bare på pause. Den begynner igjen når jeg legger meg ned igjen. Disse øktene kan vare i 4-6 timer. Nå er de der hver dag, noen ganger om natten i tillegg. I tillegg bruker jeg mye tid på å tenke på at alt håp er ute. Dps har avsluttet behandlingen og me finnes det ingen behandling for. Jeg bruker også endel tid på å tenke at jeg virkelig skulle ønske jeg var død. Jeg har ikke noen suicidale planer, det er helt uaktuelt så lenge jeg har samboer og sønn. Men jeg har to hjelpere/energier utenfor meg som jevnlig hele dagen kommer med beskjed om at livet mitt er over og at det rette for meg nå er å dø. Det er vanskelig fordi jeg jo er enig med dem i det. Jeg tok et fatalt valg som ung som har påført meg disse sykdommene som nå har ødelagt meg. Jeg usikker på hvordan jeg skal gå frem. Jeg går for tiden ikke på noen medisiner. Dps sin anbefaling da de avsluttet behandlingen av meg var å prøve hormoner for perimenopause. Det var fire måneder siden jeg fikk den anbefalingen, men jeg venter enda på time hos gynekolog (fastlege ville ikke gi hormoner uten at gynekolog så på det først) Dps anerkjente at ingen av de 7antideppressiva jeg har brukt ikke har virket men de ville ikke prøve andre medisiner uten at jeg har prøvd hormoner. Samtidig så har de jo avsluttet meg så da har de ikke noe med medisinene å gjøre. Jeg har avtale med akuttposten om korte innleggelser, men der er avtalen at man ikke skal gjøre medisinvurderinger og heller ikke ha samtaler med behandler. Så der er det ingen som tenker noen lange tanker. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg spiser ikke, jeg sover ikke hvis jeg ikke propper I meg masse truxal, imovane fungerer ikke. Jeg har en kriseplan med aktiviteter som krever at jeg har en god dagfor å gjennomføre og jeg har ingen god dager. Jeg har ingen livslyst, jeg har ingen håp om en bedre fremtid, jeg ser 30 år med smerte på smerte liggende i sofaen uten at noen kan gjøre noe. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Trist og lese din historie🥺 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 16:40 Forfatter Skrevet tirsdag kl 16:40 Musikk skrev (28 minutter siden): Trist og lese din historie🥺 ❤️ 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:10 Skrevet tirsdag kl 18:10 Fru2020 skrev (5 timer siden): Ja, det er prioritert. Tror hun mente jeg var for dårlig til å ta vare på meg selv og at det at jeg ikke styrer over tankene mine selv så store deler av dagen var en stor belastning. Det var billig. Her ligger det rundt 2000 Nei, det har jeg ikke råd til. Og sykeforsikring min har reservert seg mot psykisk helse. ‐--‐-------- Sykepleier sa at hvis jeg ikke ringte legevakt så måtte jeg ringe aat. De sa også at jeg måtte ringe legevakt. Akkurat som om de har en magisk tro om at helsevesenet kan hjelpe med alt. Noen mennesker går det ikke an å hjelpe. Sånn er det jo bare. De har lagt ned en enorm innsats, jeg har prøvd mange behandlingsformer. I tillegg har jeg lagt ned en betydelig egeninnsats hvor jeg over lang tid har prøvd ut forskningsbaserte tiltak. Jeg er likevel her jeg er. Uten livskvalitet. Uten helse. Du har nok råd til privat psykolog det handler om prioriteringer og motivasjon og når du deler utgiftene med en samboer så skal du ihvertfall klare det. Vet om folk som bor alene som klarer å spare opp til 1 eller 2 timer i måneden. Anonymkode: f4414...5ad 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 18:16 Forfatter Skrevet tirsdag kl 18:16 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har nok råd til privat psykolog det handler om prioriteringer og motivasjon og når du deler utgiftene med en samboer så skal du ihvertfall klare det. Vet om folk som bor alene som klarer å spare opp til 1 eller 2 timer i måneden. Anonymkode: f4414...5ad Ja, sånn er det. Kjenner man sin egen økonomi så kjenner man alles. Det er så greit at personlig økonomi er så gjennomsiktig. Har aldri skjedd at andre kan ha utgifter du ikke har tenkt på😉 2 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:22 Skrevet tirsdag kl 18:22 Fru2020 skrev (2 minutter siden): Ja, sånn er det. Kjenner man sin egen økonomi så kjenner man alles. Det er så greit at personlig økonomi er så gjennomsiktig. Har aldri skjedd at andre kan ha utgifter du ikke har tenkt på😉 Du har delt flere ganger at du legger av penger til reiser, ulike fornøyelser, gaver ++ hver måned, så det virker jo til å handle om prioriteringer, da. Selvsagt helt opp til deg hvordan du velger å bruke pengene, men du virker til å ha et visst handlingsrom. Mulig det bare er vanskelig å se løsninger når ting er så tunge som nå. Anonymkode: b3330...49e 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 18:30 Forfatter Skrevet tirsdag kl 18:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har delt flere ganger at du legger av penger til reiser, ulike fornøyelser, gaver ++ hver måned, så det virker jo til å handle om prioriteringer, da. Selvsagt helt opp til deg hvordan du velger å bruke pengene, men du virker til å ha et visst handlingsrom. Mulig det bare er vanskelig å se løsninger når ting er så tunge som nå. Anonymkode: b3330...49e Akkurat nå sparer jeg til to ting- bryllup og bryllupsreise. Jeg har ikke tenkt å avlyse verken den ene eller den andre. Bryllupsreisen er middels prist, men bryllupet er på billigkjøp så det er ikke noe å spare der. Ellers sparer jeg også til faste store utgifter som jul. Men det velger jeg også å prioritere. Det er viktig for meg å ha en trygg økonomi. Så nei. Det er ikke mulig med en 3500- 4500 fast månedlig utgift sånn som situasjonen er nå. Muligens når bryllupet er over. Men for å være ærlig så er det flere ting som står og brenner så jeg tviler på det. 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 19:34 Forfatter Skrevet tirsdag kl 19:34 Prøvde meg rundt hos flere gynekologer og alle hadde Lang ventetid. Men Aleris hadde en skamdyr time I morgen så da skal jeg dit. Er skeptisk til Aleris, men håper det er standard. 0 Siter
frosken Skrevet tirsdag kl 19:37 Skrevet tirsdag kl 19:37 Fru2020 skrev (1 minutt siden): Prøvde meg rundt hos flere gynekologer og alle hadde Lang ventetid. Men Aleris hadde en skamdyr time I morgen så da skal jeg dit. Er skeptisk til Aleris, men håper det er standard. Tror ikke det er noen grunn til å være skeptisk til Aleris på dette området. Synes det er en god prioritering. 0 Siter
frosken Skrevet tirsdag kl 19:40 Skrevet tirsdag kl 19:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har nok råd til privat psykolog det handler om prioriteringer og motivasjon og når du deler utgiftene med en samboer så skal du ihvertfall klare det. Vet om folk som bor alene som klarer å spare opp til 1 eller 2 timer i måneden. Anonymkode: f4414...5ad For det første så er det etter min mening ganske ugreit å forsøke å insistere på at folk skal bruke flere tusen i måneden på psykolog. For det andre, så har jo trådstarter gjennomgått betydelige mengder psykologisk behandling gjennom flere år, så det er vanskelig å se hvorfor det å begynne hos en helprivat psykolog (uten at vedkommende innehar en svært spesialisert relevant kompetanse), skulle være saliggjørende. 0 Siter
emilie321 Skrevet tirsdag kl 20:06 Skrevet tirsdag kl 20:06 Fru2020 skrev (29 minutter siden): Prøvde meg rundt hos flere gynekologer og alle hadde Lang ventetid. Men Aleris hadde en skamdyr time I morgen så da skal jeg dit. Er skeptisk til Aleris, men håper det er standard. Hvorfor er du skeptisk til Aleris? Har selv vært på undersøkelser på Aleris og har fått førsteklasses behandling. (Var riktignok ikke hos gynekolog) 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 20:08 Forfatter Skrevet tirsdag kl 20:08 emilie321 skrev (Akkurat nå): Hvorfor er du skeptisk til Aleris? Har selv vært på undersøkelser på Aleris og har fått førsteklasses behandling. (Var riktignok ikke hos gynekolog) Det virker så upersonlig. Men jeg er jo ikke ute etter noe personlig forhold til gynekologen. Vil jo bare ha resepter. 0 Siter
emilie321 Skrevet tirsdag kl 20:12 Skrevet tirsdag kl 20:12 Fru2020 skrev (Akkurat nå): Det virker så upersonlig. Men jeg er jo ikke ute etter noe personlig forhold til gynekologen. Vil jo bare ha resepter. Jeg opplevde de ikke som upersonlig. Legen tok seg god tid og forklarte godt både før, under og etter undersøkelsen. Synes også både legen og sykepleieren var respektfulle. 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet tirsdag kl 20:12 Skrevet tirsdag kl 20:12 Fru2020 skrev (2 minutter siden): Det virker så upersonlig. Men jeg er jo ikke ute etter noe personlig forhold til gynekologen. Vil jo bare ha resepter. Jeg har fått utført både røntgen, MR, konsultasjon og operasjon hos Aleris og vil påstå at det har vært mer personlig der enn noen andre steder jeg har vært innom av både private og offentlige tilbydere. 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 20:13 Forfatter Skrevet tirsdag kl 20:13 emilie321 skrev (Akkurat nå): Jeg opplevde de ikke som upersonlig. Legen tok seg god tid og forklarte godt både før, under og etter undersøkelsen. Synes også både legen og sykepleieren var respektfulle. Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå): Jeg har fått utført både røntgen, MR, konsultasjon og operasjon hos Aleris og vil påstå at det har vært mer personlig der enn noen andre steder jeg har vært innom av både private og offentlige tilbydere. Så flott at dere har gode opplevelser. Ser at gynekologen ikke har overgangsalderen på sin liste over ting hun liker å jobbe med, men hun må jo ha kompetanse der også vil jeg tro 0 Siter
frosken Skrevet tirsdag kl 20:18 Skrevet tirsdag kl 20:18 Fru2020 skrev (4 minutter siden): Ser at gynekologen ikke har overgangsalderen på sin liste over ting hun liker å jobbe med, men hun må jo ha kompetanse der også vil jeg tro Har aldri hørt om en gynekolog som ikke har kompetanse på dette. 0 Siter
Fru2020 Skrevet tirsdag kl 20:22 Forfatter Skrevet tirsdag kl 20:22 frosken skrev (3 minutter siden): Har aldri hørt om en gynekolog som ikke har kompetanse på dette. Er jo noen av den gamle skolen som enda er skeptiske til hormonbehandling, men hun her så relativt ung ut 0 Siter
Fru2020 Skrevet onsdag kl 10:21 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:21 Da har jeg fått resept på hormoner. Skulle prøve ut en mild variant først med nåde progesteron og østrogen I plasteret. Spent på om det vil ha en positiv effekt. Jeg håper iallefall det tar vekk det voldsomme sinnet jeg føler på 2 Siter
Vendi Skrevet onsdag kl 10:22 Skrevet onsdag kl 10:22 Fru2020 skrev (Akkurat nå): Da har jeg fått resept på hormoner. Skulle prøve ut en mild variant først med nåde progesteron og østrogen I plasteret. Spent på om det vil ha en positiv effekt. Jeg håper iallefall det tar vekk det voldsomme sinnet jeg føler på Så fint. Håper det vil hjelpe for deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.