Grendel Skrevet tirsdag kl 17:32 Skrevet tirsdag kl 17:32 Det var en ny vri. NRK-innslaget gav inntrykk av at det aldri har skjedd før. Jeg skjønner logikken. Det å være utilregnelig betyr at man ikke kan holdes ansvarlig. Det går ikke lenger an å si at det ikke er så farlig siden man uansett ikke går fri. Nå er jeg i alle fall overbevist om at man bør ha høy terskel for å si at noen er utilregnelige. https://www.nrk.no/stor-oslo/dobbeltdrapet-i-ski_-kvinnen-er-frikjent-1.18014471 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet tirsdag kl 17:35 Skrevet tirsdag kl 17:35 Hun har vært i en umenneskelig situasjon, hatt depresjon som ble psykose. Og blitt frisk etter behandling. Da må det jo bli slik. Det er svært spesielle omstendigheter, så kanskje akkurat i denne saken var det rett? 1 Siter
XbellaX Skrevet tirsdag kl 17:42 Skrevet tirsdag kl 17:42 Worrisome_plenty skrev (6 minutter siden): Hun har vært i en umenneskelig situasjon, hatt depresjon som ble psykose. Og blitt frisk etter behandling. Da må det jo bli slik. Det er svært spesielle omstendigheter, så kanskje akkurat i denne saken var det rett? Hørte jeg riktig (ser på dagsrevyen) det var et hav av søppel overalt, hjemmesykepleien hadde vært der x2 per uke, men da åpenbart ikke reagert? 1 Siter
Grendel Skrevet tirsdag kl 18:08 Forfatter Skrevet tirsdag kl 18:08 XbellaX skrev (15 minutter siden): Hørte jeg riktig (ser på dagsrevyen) det var et hav av søppel overalt, hjemmesykepleien hadde vært der x2 per uke, men da åpenbart ikke reagert? Ja. Politiet måtte ha verneutstyr for å gå inn. Worrisome_plenty skrev (22 minutter siden): Hun har vært i en umenneskelig situasjon, hatt depresjon som ble psykose. Og blitt frisk etter behandling. Da må det jo bli slik. Helt logisk, men hvorfor har det aldri skjedd før? Han ingen blitt friske før? 1 Siter
laban Skrevet tirsdag kl 18:15 Skrevet tirsdag kl 18:15 XbellaX skrev (31 minutter siden): Hørte jeg riktig (ser på dagsrevyen) det var et hav av søppel overalt, hjemmesykepleien hadde vært der x2 per uke, men da åpenbart ikke reagert? Naboene har også varslet. Merkelig at dette har fått pågå i previs. 1 Siter
påskelilje Skrevet tirsdag kl 18:17 Skrevet tirsdag kl 18:17 Hjemmesykepleien hadde vært der to ganger i uka i lange perioder. Så rart at de ikke hadde varslet videre, og at det ble tatt tak i. Det er kanskje kommunelegen/miljørettet helsevern som er tilsynsmyndighet i slike saker? 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet tirsdag kl 18:18 Skrevet tirsdag kl 18:18 Grendel skrev (7 minutter siden): Ja. Politiet måtte ha verneutstyr for å gå inn. Helt logisk, men hvorfor har det aldri skjedd før? Han ingen blitt friske før? Jo det har det sikkert. Men det ville nok stilt seg annerledes med en med en psykoselidelse som feks schizofreni, der man bærer med seg sårbarheten for å utvikle nye psykoser. Hun som ble frikjent hadde nok en reaktiv psykotisk depresjon som følge av trykket hun levde under. Det blir noe annet. 0 Siter
XbellaX Skrevet tirsdag kl 18:25 Skrevet tirsdag kl 18:25 Omsorgsansvar for en dement mor, og en bror med lettere PU., et hus som forfaller, søppel overalt, tilnærmet total isolasjon, .. og ingen som reagerer. Men det var da en bror til? Han som kontaktet nødsentralen? 0 Siter
Soleil70 Skrevet tirsdag kl 18:33 Skrevet tirsdag kl 18:33 Dette er bare uendelig trist. Så glad for at hun ikke fikk mer straff, hun har vært straffet nok. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:49 Skrevet tirsdag kl 18:49 Soleil70 skrev (15 minutter siden): Dette er bare uendelig trist. Så glad for at hun ikke fikk mer straff, hun har vært straffet nok. Er det mulig Anonymkode: da7f9...629 0 Siter
frosken Skrevet tirsdag kl 19:23 Skrevet tirsdag kl 19:23 påskelilje skrev (1 time siden): Hjemmesykepleien hadde vært der to ganger i uka i lange perioder. Så rart at de ikke hadde varslet videre, og at det ble tatt tak i. Det er kanskje kommunelegen/miljørettet helsevern som er tilsynsmyndighet i slike saker? Jeg har ikke fulgt saken så tett at jeg vet bakgrunnen for at boligen i Ski var i en så dårlig stand. Men ut i fra annen erfaring, så virker det for meg som om det er et stort udekket behov i hjelpeapparatet når det gjelder mennesker som fyller husene sine med "skrot" i en så stor grad at boligene etter hvert blir ubeboelige. Dersom pårørende forsøker å henvende seg til ulike kommunale instanser, så vil de ofte få beskjed at dette ikke er kommunens ansvar, - selv om det kryr med veggdyr (som spres til andre leiligheter), verken kjøkken eller bad kan brukes, og beboeren sover på gulvet (siden det ikke lenger er plass til en seng). Det blir ofte en helt umulig oppgave for pårørende å forsøke å få til anstendige boforhold, da den som "hoarder" selv mener at ingenting kan kastes. 0 Siter
frosken Skrevet tirsdag kl 19:25 Skrevet tirsdag kl 19:25 XbellaX skrev (1 time siden): Hørte jeg riktig (ser på dagsrevyen) det var et hav av søppel overalt, hjemmesykepleien hadde vært der x2 per uke, men da åpenbart ikke reagert? Eller ikke sett noen mulighet til å få gjort noe med situasjonen? Det er absurd i hvilken grad man av og til lar folk gå til grunne mens man ser på - basert på at hver enkelt må få lov til å velge (uten å ta så nøye på vurderingen av hvorvidt det foreligger samtykkekompetanse). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:29 Skrevet tirsdag kl 19:29 Av det jeg har fått med meg mistet kvinnen jobben i 2019 og har ikke hatt inntekt eller noen form for økonomisk stønad siden det. Hun hadde hele ansvaret for omsorgen for den demente og alvorlig syke moren og den psykisk utviklingshemmede broren. Familien trakk seg mer og mer unna folk. Etter hvert mistet de også tilgangen på den økonomiske stønaden til broren, og de klarte ikke å gjøre noe med det. Det hopet seg opp med regninger og gjeld. Huset var fylt med et høyt lag med søppel, det var nesten ikke mulig å bevege seg rundt. Kjøkken og bad var blokkert og kunne ikke brukes. Det var en forferdelig lukt i huset. Det var en uutholdelig hverdag med mangel på penger og mat og tunge omsorgsoppgaver. Jeg har gått forbi huset mange ganger, det var alltid mørkt i huset bortsett fra en lyspære i et vindu. Det var så forfallent og jeg har tenkt at det kanskje bodde et gammelt menneske der som ikke lenger klarte å ta vare på eiendommen. Hadde aldri forestilt meg at det bodde fire voksne der. Er vanskelig å se for meg hvor ille det må ha vært. Anonymkode: 47d9a...dba 0 Siter
hattifnattus Skrevet tirsdag kl 19:31 Skrevet tirsdag kl 19:31 (endret) XbellaX skrev (1 time siden): Omsorgsansvar for en dement mor, og en bror med lettere PU., et hus som forfaller, søppel overalt, tilnærmet total isolasjon, .. og ingen som reagerer. Men det var da en bror til? Han som kontaktet nødsentralen? Det stemmer. Han var jo også i full jobb på en Coop butikk. Sånn som jeg har skjønt det så bodde alle søsknene hos mor, så det må ha vært en veldig rar og dysfunksjonell dynamikk som gjør at de bare blir gående der i det forfallede huset.. Endret tirsdag kl 19:34 av hattifnattus 1 Siter
påskelilje Skrevet tirsdag kl 19:33 Skrevet tirsdag kl 19:33 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Av det jeg har fått med meg mistet kvinnen jobben i 2019 og har ikke hatt inntekt eller noen form for økonomisk stønad siden det. Hun hadde hele ansvaret for omsorgen for den demente og alvorlig syke moren og den psykisk utviklingshemmede broren. Familien trakk seg mer og mer unna folk. Etter hvert mistet de også tilgangen på den økonomiske stønaden til broren, og de klarte ikke å gjøre noe med det. Det hopet seg opp med regninger og gjeld. Huset var fylt med et høyt lag med søppel, det var nesten ikke mulig å bevege seg rundt. Kjøkken og bad var blokkert og kunne ikke brukes. Det var en forferdelig lukt i huset. Det var en uutholdelig hverdag med mangel på penger og mat og tunge omsorgsoppgaver. Jeg har gått forbi huset mange ganger, det var alltid mørkt i huset bortsett fra en lyspære i et vindu. Det var så forfallent og jeg har tenkt at det kanskje bodde et gammelt menneske der som ikke lenger klarte å ta vare på eiendommen. Hadde aldri forestilt meg at det bodde fire voksne der. Er vanskelig å se for meg hvor ille det må ha vært. Anonymkode: 47d9a...dba Det er så forferdelig det du forteller! At mennesker kan leve slik. Men det er jo sånn at dersom en er samtykkekompetent, har en rett til å velge å ha det slik. Her var det vel muligens 2 av 4 som ikke var samtykkekompetente. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet tirsdag kl 19:38 Skrevet tirsdag kl 19:38 Jeg reagerer ikke negativt på dommen. Jeg tror den var riktig i dette tilfellet. Det er vanskelig å se for seg for hvordan det er mulig å velge en slik "løsning", men her var nok hele familien svært ressurssvake i tillegg til psykisk sykdom. Det offentlige har sviktet denne familien. 4 Siter
påskelilje Skrevet tirsdag kl 19:42 Skrevet tirsdag kl 19:42 frosken skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke fulgt saken så tett at jeg vet bakgrunnen for at boligen i Ski var i en så dårlig stand. Men ut i fra annen erfaring, så virker det for meg som om det er et stort udekket behov i hjelpeapparatet når det gjelder mennesker som fyller husene sine med "skrot" i en så stor grad at boligene etter hvert blir ubeboelige. Dersom pårørende forsøker å henvende seg til ulike kommunale instanser, så vil de ofte få beskjed at dette ikke er kommunens ansvar, - selv om det kryr med veggdyr (som spres til andre leiligheter), verken kjøkken eller bad kan brukes, og beboeren sover på gulvet (siden det ikke lenger er plass til en seng). Det blir ofte en helt umulig oppgave for pårørende å forsøke å få til anstendige boforhold, da den som "hoarder" selv mener at ingenting kan kastes. Jeg kjenner litt til slike hjem via jobb (helt i periferien av hva jeg jobber med). Mennesker som er samtykkekompetente kan ha det så fælt de vil inne, så lenge det ikke er skadedyr (les rotter) som også plager naboer, samt at det skal være mulig å komme ut ved brann. Utenfor huset er det ikke lov å kaste mat som vil tiltrekke rotter, heller ikke lagre avfall som kan avgi forurensning. Kommunen her har fra tid til annen aksjoner der en hjelper huseier med å rydde skrot som kan forurense eller plage naboer, men inni huset er det veldig strengt. Her har vi et tverrfaglig team (helse, avfall, brann, politi) som følger opp slike hjem, men da innenfor de begrensninger lovverket gir, selvfølgelig. Og dermed er det noen hus hvor forfallet og elendigheten fortsetter i tiår etter tiår, så lenge beboer eier huset selv og ikke er fratatt selvråderett. 0 Siter
frosken Skrevet tirsdag kl 19:46 Skrevet tirsdag kl 19:46 påskelilje skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner litt til slike hjem via jobb (helt i periferien av hva jeg jobber med). Mennesker som er samtykkekompetente kan ha det så fælt de vil inne, så lenge det ikke er skadedyr (les rotter) som også plager naboer, samt at det skal være mulig å komme ut ved brann. Utenfor huset er det ikke lov å kaste mat som vil tiltrekke rotter, heller ikke lagre avfall som kan avgi forurensning. Kommunen her har fra tid til annen aksjoner der en hjelper huseier med å rydde skrot som kan forurense eller plage naboer, men inni huset er det veldig strengt. Her har vi et tverrfaglig team (helse, avfall, brann, politi) som følger opp slike hjem, men da innenfor de begrensninger lovverket gir, selvfølgelig. Og dermed er det noen hus hvor forfallet og elendigheten fortsetter i tiår etter tiår, så lenge beboer eier huset selv og ikke er fratatt selvråderett. Ja, det avgjørende i situasjonen jeg beskrev er vel at veggdyr ikke defineres som skadedyr. Naboene synes imidlertid veggdyrene er svært skadelige... De pårørende jeg har snakket med, har møtt veldig liten velvilje når de har bedt om bistand fra kommunen. De har stått for veldig mye sanering - og forhandlinger - selv, men hadde ønsket å ikke stå så alene i situasjonen. 0 Siter
påskelilje Skrevet tirsdag kl 19:50 Skrevet tirsdag kl 19:50 Nicklusheletida skrev (10 minutter siden): Jeg reagerer ikke negativt på dommen. Jeg tror den var riktig i dette tilfellet. Det er vanskelig å se for seg for hvordan det er mulig å velge en slik "løsning", men her var nok hele familien svært ressurssvake i tillegg til psykisk sykdom. Det offentlige har sviktet denne familien. Veldig enig med deg. Total svikt fra kommunens side. Jeg hørte på Krimpodden i dag, ikke så mye nytt, men ok episode om saken (laget før frifinnelsen i dag) 0 Siter
XbellaX Skrevet tirsdag kl 19:58 Skrevet tirsdag kl 19:58 frosken skrev (25 minutter siden): Eller ikke sett noen mulighet til å få gjort noe med situasjonen? Det er absurd i hvilken grad man av og til lar folk gå til grunne mens man ser på - basert på at hver enkelt må få lov til å velge (uten å ta så nøye på vurderingen av hvorvidt det foreligger samtykkekompetanse). Så sant..... hattifnattus skrev (19 minutter siden): Det stemmer. Han var jo også i full jobb på en Coop butikk. Sånn som jeg har skjønt det så bodde alle søsknene hos mor, så det må ha vært en veldig rar og dysfunksjonell dynamikk som gjør at de bare blir gående der i det forfallede huset.. Huff. For en tragedie for dem alle. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Av det jeg har fått med meg mistet kvinnen jobben i 2019 og har ikke hatt inntekt eller noen form for økonomisk stønad siden det. Hun hadde hele ansvaret for omsorgen for den demente og alvorlig syke moren og den psykisk utviklingshemmede broren. Familien trakk seg mer og mer unna folk. Etter hvert mistet de også tilgangen på den økonomiske stønaden til broren, og de klarte ikke å gjøre noe med det. Det hopet seg opp med regninger og gjeld. Huset var fylt med et høyt lag med søppel, det var nesten ikke mulig å bevege seg rundt. Kjøkken og bad var blokkert og kunne ikke brukes. Det var en forferdelig lukt i huset. Det var en uutholdelig hverdag med mangel på penger og mat og tunge omsorgsoppgaver. Jeg har gått forbi huset mange ganger, det var alltid mørkt i huset bortsett fra en lyspære i et vindu. Det var så forfallent og jeg har tenkt at det kanskje bodde et gammelt menneske der som ikke lenger klarte å ta vare på eiendommen. Hadde aldri forestilt meg at det bodde fire voksne der. Er vanskelig å se for meg hvor ille det må ha vært. Anonymkode: 47d9a...dba Så trist å lese. Stakkars folk. Dommen ble avsagt under såpass mye tvil at jeg lurer på om den ikke kommer til å bli anket. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.