Gå til innhold

Verken fengsel eller psykisk helsevern etter dobbeltdrap

Anbefalte innlegg

Skrevet
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Dommen ble avsagt under såpass mye tvil at jeg lurer på om den ikke kommer til å bli anket.

Blir den anket blir vel utfallet at hun dømmes til tvungent psykisk helsevern. Spørs om hun ikke kunne hatt godt av litt psykiatrisk hjelp. 

Anonymkode: 1916c...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir den anket blir vel utfallet at hun dømmes til tvungent psykisk helsevern. Spørs om hun ikke kunne hatt godt av litt psykiatrisk hjelp. 

Jeg aner ikke hva som er riktig dom i denne saken, men hjelp håper jeg da vitterlig at hun får uansett om hun blir dømt eller frifunnet i en ny eventuell runde.

Skrevet

Jeg synes dette har noe til  felles med "dyretragedier". En bonde blir deprimert, og dyrene sulter i sin egen avføring. Jo verre det blir desto tyngre blir det å gå i fjøset. De slipper ikke straff. 

Jeg går ikke med på å bare gjøre dette til en fortelling om en stakkars kvinne som var i en umulig og fortvilet situasjon. Rettsaken handler om to brutale drap. Man bør ikke gjøre det til en forståelig reaksjon på at man ikke klarer å rydde.

Hvis hun var så syk at ikke hun forsto situasjonen i det hele tatt så er hun ikke skyldig. Det er greit. Jeg synes hun burde blitt dømt til psykisk helsevern, om hun så ble sluppet ut etter 1 måned. Ikke fordi jeg ønsker henne noe vondt egentlig. Hvis noen av mine nære blir drept så vil jeg se at noe skjer. Uansett hvor synd det er på drapsmannen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun har vært på psykiatrisk avdeling siden hun ble arrestert og skal fortsatt være på tvang frem til desember eller jul.

Anonymkode: 47d9a...dba

Skrevet
Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg synes dette har noe til  felles med "dyretragedier". En bonde blir deprimert, og dyrene sulter i sin egen avføring. Jo verre det blir desto tyngre blir det å gå i fjøset. De slipper ikke straff. 

Jeg går ikke med på å bare gjøre dette til en fortelling om en stakkars kvinne som var i en umulig og fortvilet situasjon. Rettsaken handler om to brutale drap. Man bør ikke gjøre det til en forståelig reaksjon på at man ikke klarer å rydde.

Hvis hun var så syk at ikke hun forsto situasjonen i det hele tatt så er hun ikke skyldig. Det er greit. Jeg synes hun burde blitt dømt til psykisk helsevern, om hun så ble sluppet ut etter 1 måned. Ikke fordi jeg ønsker henne noe vondt egentlig. Hvis noen av mine nære blir drept så vil jeg se at noe skjer. Uansett hvor synd det er på drapsmannen.

Dersom hun er frisk i dag og det ikke foreligger økt risiko for fremtidige voldshandlinger, så vil det jo være misbruk av helsevesenets sparsomme ressurser på dette området. Hun har vel også  allerede vært i behandling. 

Skrevet
frosken skrev (6 minutter siden):

Dersom hun er frisk i dag og det ikke foreligger økt risiko for fremtidige voldshandlinger, så vil det jo være misbruk av helsevesenets sparsomme ressurser på dette området. Hun har vel også  allerede vært i behandling. 

Å, er hun frisk? Retten bruker jo som argument at hun går i behandling og vil gjøre det i mange år.

Skrevet
Grendel skrev (12 minutter siden):

Å, er hun frisk? Retten bruker jo som argument at hun går i behandling og vil gjøre det i mange år.

Jeg oppfattet det også slik at hun har gått i behandling såpass lenge at det ikke er fare for gjentakelse,  altså at hun ikke er farlig.

Skrevet
Grendel skrev (31 minutter siden):

Dommerne mente at hun var psykotisk i gjerningsøyeblikket,  men at hun etter psykiatrisk behandling nå er frisk av psykoser.

Skrevet

Har sjelden hørt så mye skadelig bla-bla. Alle oppegående mennesker, vær hermed advart, gå ikke inn i dol-klanens ekkokammer!

Anonymkode: da7f9...629

Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke lest dommen, men jeg har oppfattet det som om hun er frisk av psykosen og ikke er ansett for å ha økt voldsrisiko. Dermed kvalifiserer hun ikke for tvungent psykisk helsevern. I psykiatrien er jo frisk et veldig relativt begrep - folk kan gå i behandling i veldig mange år uten å ha en alvorlig sinnslidelse (psykose). 

Skrevet

Hva med sakene hvor en bonde får alvorlig depresjon og lar dyrene stå i egen møkk? De får en straff og må gå i fengsel. 

Der er jo gjentagelsesfaren null siden de mister retten til å holde dyr.  Det er helt klart sykdom som er årsaken.

Jeg tenker fengselsstraffen i sånne tilfeller er hjerterått, men nødvendig. Samfunnet kan ikke signalisere at det er greit bare man er langt nok nede.

påskelilje
Skrevet
Grendel skrev (17 minutter siden):

Hva med sakene hvor en bonde får alvorlig depresjon og lar dyrene stå i egen møkk? De får en straff og må gå i fengsel. 

Der er jo gjentagelsesfaren null siden de mister retten til å holde dyr.  Det er helt klart sykdom som er årsaken.

Jeg tenker fengselsstraffen i sånne tilfeller er hjerterått, men nødvendig. Samfunnet kan ikke signalisere at det er greit bare man er langt nok nede.

Kan forskjellen ligge i depresjon vs psykose, og at dyp depresjon ikke er grunnlag for å dømmes til tvunget psykisk helsevern? 

De sakene med vanskjøtsel av dyr er helt forferdelige. Men jeg kan ikke huske å ha lest at det har vært psykose inni bildet?

Skrevet
påskelilje skrev (14 timer siden):

Hjemmesykepleien hadde vært der to ganger i uka i lange perioder. Så rart at de ikke hadde varslet videre, og at det ble tatt tak i.

Jeg mener at om det er noen som skulle blitt ansvarliggjort i denne saken, er det kommunen. I det minste bør den ta initiativ til å bli gransket . Har de tilbudt denne familien forsvarlige tjenester. Og de som har vært innom, ukentlig hjemmesykepleie er det nevnt, har de fulgt opp sin plikt som helsepersonell? Ved boforhold så farlige at politi må ta på seg verneutstyr, vil jeg påstå at svaret er åpenbart.

påskelilje skrev (12 timer siden):

Men det er jo sånn at dersom en er samtykkekompetent, har en rett til å velge å ha det slik. Her var det vel muligens 2 av 4 som ikke var samtykkekompetente.

Kommunen/legen kan velge å benytte seg av nødrett, om liv eller helse står på spill.

For en del år siden sto jeg på sidelinjen der bekymrede naboer varslet gjentatte ganger om manglende egenomsorg. Det stemmer at h*n valgte det helt selv, men aldri om h*n ikke var preget av depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...