Gå til innhold

Ekstremt mett- depresjon eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går rundt og føler meg så mett at jeg er småkvalm. Spiser enten et måltid til dagen eller ingen. Jeg trenger nok veldig lite mat nå pga at jeg ligger hele døgnet. Men er litt usikker på om dette kommer som følge av depresjonen jeg er inne i eller om noe er galt. Jeg har spist ca et måltid til dagen i ca en måned. Mat bare frister ikke. Det byr meg i mot. Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre med det heller. Jeg kan jo ikke spise når jeg er så sykt mett hele dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (6 timer siden):

Jeg går rundt og føler meg så mett at jeg er småkvalm. Spiser enten et måltid til dagen eller ingen. Jeg trenger nok veldig lite mat nå pga at jeg ligger hele døgnet. Men er litt usikker på om dette kommer som følge av depresjonen jeg er inne i eller om noe er galt. Jeg har spist ca et måltid til dagen i ca en måned. Mat bare frister ikke. Det byr meg i mot. Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre med det heller. Jeg kan jo ikke spise når jeg er så sykt mett hele dagen.

Hvor mye har du gått ned i vekt den siste måneden? Spør fordi det jo sier noe om hvor stort ernæringsmessig underskudd du er i. Du vil selvfølgelig bli enda mer utmattet og sliten, dersom du ikke inntar tilstrekkelig ernæring. 

Skrevet
Fru2020 skrev (11 timer siden):

Høres vondt ut. Om du ligger hele dagen så vil man nødvendigvis ble uvel på en eller annen måte? Det er vanlig med svært redusert matlyst under depresjon. Hvordan påvirker depresjonen tankene dine nå?

Skrevet
frosken skrev (5 timer siden):

Hvor mye har du gått ned i vekt den siste måneden? Spør fordi det jo sier noe om hvor stort ernæringsmessig underskudd du er i. Du vil selvfølgelig bli enda mer utmattet og sliten, dersom du ikke inntar tilstrekkelig ernæring. 

Jeg veier meg ikke jevnlig så det vet jeg ikke. 

Havfruen skrev (33 minutter siden):

Høres vondt ut. Om du ligger hele dagen så vil man nødvendigvis ble uvel på en eller annen måte? Det er vanlig med svært redusert matlyst under depresjon. Hvordan påvirker depresjonen tankene dine nå?

Tankene mine er sånn klassiske depresjon egentlig. Samtidig så opplever jeg meg rasjonell.

Skrevet
Fru2020 skrev (12 timer siden):

Tankene mine er sånn klassiske depresjon egentlig. Samtidig så opplever jeg meg rasjonell.

Du er ikke rasjonell når du ikke innser nødvendigheten av tilstrekkelig næring. 

Skrevet
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Du hjelper ikke akkurat deg selv med å spise så sjeldent. Du bør også veie deg innimellom. Hvis kroppen din ligger i stort minus, så er det slitsomt for kroppen og du vil ikke akkurat få noe mer energi, heller motsatt.  Min erfaring, samt legeråd jeg har fått, er å spise små og hyppige måltider i slike perioder. Da blir det lettere for magen å takle maten.

Skrevet
frosken skrev (13 timer siden):

Du er ikke rasjonell når du ikke innser nødvendigheten av tilstrekkelig næring. 

Jeg tenker kroppen har så mye å ta av at det ikke er noe krise. Særlig ikke så lenge jeg er sengeliggende. Jeg føler at jeg spyr opp det jeg tar til meg fordi jeg føler meg så veldig mett. 

emilie321 skrev (9 timer siden):

Du hjelper ikke akkurat deg selv med å spise så sjeldent. Du bør også veie deg innimellom. Hvis kroppen din ligger i stort minus, så er det slitsomt for kroppen og du vil ikke akkurat få noe mer energi, heller motsatt.  Min erfaring, samt legeråd jeg har fått, er å spise små og hyppige måltider i slike perioder. Da blir det lettere for magen å takle maten.

Jeg spiser små måltider, men føler likevel at de kommer opp. Faktisk så gulper jeg opp ting selv om jeg ikke har spist noe. 

Skrevet (endret)
Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Jeg spiser små måltider, men føler likevel at de kommer opp. Faktisk så gulper jeg opp ting selv om jeg ikke har spist noe. 

Det kan være magesyren fordi magen ikke har noe å jobbe med. Har lest at det er sånn med dyr i alle fall (katt og hund). 

Men ville ha sjekket opp i det hos fl hvis dette vedvarer. Tror ikke akkurat at det er helt frisk å føle seg mett hele tiden på tross av at du spiser ingenting/lite. 

Endret av Vendi
Skrevet
Vendi skrev (5 minutter siden):

Det kan være magesyren fordi magen ikke har noe å jobbe med. Har lest at det er sånn med dyr i alle fall (katt og hund). 

Men ville ha sjekket opp i det hos fl hvis dette vedvarer. Tror ikke akkurat at det er helt frisk å føle seg mett hele tiden på tross av at du spiser ingenting/lite. 

Mulig det er det. Jeg har spist et par kjeks nå. De kom ikke opp. 

Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker kroppen har så mye å ta av at det ikke er noe krise. Særlig ikke så lenge jeg er sengeliggende. Jeg føler at jeg spyr opp det jeg tar til meg fordi jeg føler meg så veldig mett. 

Oppkast er vel noe som skjer eller ikke skjer, ikke en følelse?

Skrevet
frosken skrev (25 minutter siden):

Oppkast er vel noe som skjer eller ikke skjer, ikke en følelse?

Nå skrev jeg først et sarkastisk svar til deg, men lot det være. (Selv om det var et temmelig bra et)

Ikke gidd å komme med sånne kommentarer. Jeg er ikke dum. Jeg vet at kroppen trenger mat. Og du vet at det er vanskelig å spise når kroppen føles stappfull.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (49 minutter siden):

Nå skrev jeg først et sarkastisk svar til deg, men lot det være. (Selv om det var et temmelig bra et)

Ikke gidd å komme med sånne kommentarer. Jeg er ikke dum. Jeg vet at kroppen trenger mat. Og du vet at det er vanskelig å spise når kroppen føles stappfull.

Tror ikke frosken mente at du er dum. Det var vel heller et forsøk på realitetsorientering. Du har en tendens til og krisemaksimere.

Anonymkode: 6759f...efb

Skrevet
Fru2020 skrev (På 13.9.2026 den 0.45):

Kanskje det er greiere med noen næringsrike og friske smoothier du kan drikke i tillegg til det du klarer å spise av fast føde? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ikke frosken mente at du er dum. Det var vel heller et forsøk på realitetsorientering. Du har en tendens til og krisemaksimere.

Anonymkode: 6759f...efb

Mulig det er krisemaksimering, men jeg har ikke klart å spise skikkelig på en måned. Det er ikke krise fordi jeg er sengeliggende og overvektig så jeg tåler å gå ned noen kilo. Men siden dette problemet har vart i så mange uker lurer jeg på om dere tenker at jeg skal bare behandle dette som et tegn på depresjon og dermed ikke gjøre noe ekstra utav det. Eller om dette kan være et separat problem som jeg etterhvert bør få undersøkt. Jeg har aldri opplevd å være kvalm og oppblåst i over en måned i forbindelse med depresjon så jeg synes det er litt rart.

Svar om at kroppen trenger mat selv om den er kvalm er litt unødvendige synes jeg. Det at jeg vet at kroppen trenger mat er jo åpenbart grunnen til at jeg stilte spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Mulig det er krisemaksimering, men jeg har ikke klart å spise skikkelig på en måned. Det er ikke krise fordi jeg er sengeliggende og overvektig så jeg tåler å gå ned noen kilo. Men siden dette problemet har vart i så mange uker lurer jeg på om dere tenker at jeg skal bare behandle dette som et tegn på depresjon og dermed ikke gjøre noe ekstra utav det. Eller om dette kan være et separat problem som jeg etterhvert bør få undersøkt. Jeg har aldri opplevd å være kvalm og oppblåst i over en måned i forbindelse med depresjon så jeg synes det er litt rart.

Svar om at kroppen trenger mat selv om den er kvalm er litt unødvendige synes jeg. Det at jeg vet at kroppen trenger mat er jo åpenbart grunnen til at jeg stilte spørsmålet.

Hvor mange kg overvektig er du?

Anonymkode: 40a5b...b82

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 timer siden):

Det var vel dette frosken reagerte på. Man føler ikke at man kaster opp. Enten kaster man opp eller så gjør man det ikke. 

Anonymkode: c58c0...372

Skrevet
XbellaX skrev (9 minutter siden):

Kanskje det er greiere med noen næringsrike og friske smoothier du kan drikke i tillegg til det du klarer å spise av fast føde? 

Det er vanskelig å drikke også. Men mulig jeg kunne drikke litt juice. 

Det som fungerer best er salte kjeks så jeg spiser litt av det

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var vel dette frosken reagerte på. Man føler ikke at man kaster opp. Enten kaster man opp eller så gjør man det ikke. 

Hun skriver jo utførlig at hun er kvalm.

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

«Krisen» er vel at på tross av at kroppen din rent fysisk har nok å ta av så har du en sykdom som ikke akkurat gir deg energioverskudd. Og ved å ikke spise gir du den heller ingenting å jobbe med. Jeg forstår riktignok følelsen av å være mett for jeg har det likt for tiden,  men av en annen årsak. Men det betyr ikke at kroppen ikke trenger tilførsel av sunn og næringsrik mat - og dette er jo noe du egentlig er klar over. 

Endret av Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange kg overvektig er du?

Anonymkode: 40a5b...b82

Hvor i all verden er du oppdratt?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du virkelig gått gjennom livet uten å kjenne på følelsen av å måtte kaste opp? Har du aldri vært kvalm? Da tenker jeg du er virkelig heldig. Det er ikke en god følelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...