Gå til innhold

4 av 10 gutter kan ikke lese Ole Brumm. De er funksjonelle analfabeter. Tenk på det!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanvittige tall. Men regner med at barna til alle dolere er skikkelige lesehester?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/pisa-sjokket-4-av-10-gutter-kan-ikke-lese-ole-brumm/o/80-95-62138

Du som leser denne teksten, tenk tilbake på din egen ungdom. Hva leste du da du var 14–15 år?

Sannsynligvis var du da ferdig med Ole Brumm og Nasse Nøff for lengst. Du hadde pløyd deg gjennom stabler med Donald Duck, både blader og pocketbøker, du hadde grått over Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte (uten at noen så det, selvsagt), du hadde lest bøker om verden og verdensrommet, om geografi og om forholdene i andre land.

Du hadde kanskje lest ungdomsbøker – Hobbiten lå muligens på nattbordet, ved siden av spretterten og postsparebankboken. Og i hylla sto fars utslitte Ringenes Herre og ventet.

For fire av ti norske femten år gamle gutter i dag, i 2026, er dette en uoppnåelig drøm. De er, slik undersøkelsen i dag viser, funksjonelle analfabeter, hvilket vil si at de har problemer med å lese en svært enkel tekst, forstå en bruksanvisning, eller klare å følge undervisningen på neste skolenivå. 

Å lese en hel bok, for eksempel Ole Brumm, er ikke innen rekkevidde for dem. Fire av ti gutter. Tenk på det.

Anonymkode: aa3eb...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanvittige tall. Men regner med at barna til alle dolere er skikkelige lesehester?

Dessverre ikke, men de kan lese og skjønner hva de leser da. Men det er skremmende med den utviklingen som er! Her i fylket er det en kommune (mener jeg) som har gått bort fra at ungene får nettbrett når de begynner på skolen, men har gått tilbake til papir, blyant og lesebok. Jeg tror det er helt klart at det er der det har feilet.

Worrisome_plenty
Skrevet

Det er utrolig skremmende. 
Skolen må tilbake til slik den var før.

Skrevet (endret)

Trist og lese😔hva med jentene kan de lese? 

Endret av Musikk
Skrevet
Musikk skrev (5 minutter siden):

Bedre enn guttene, men det er en ganske så negativ utvikling der også. 

Nicklusheletida
Skrevet

Mine 3 unger hadde lest mange bøker i den alderen ja. Både norske og engelske bøker. 

Alle har utdannelse. En har legeutdannelse, en har master og en har Bachelor. 

Det står i artikkelen at foreldrene ikke skjønner alvoret. Det må settes krav til foreldrene også. De kan ikke stole på at ungene lærer alt på skolen. Det gjør de ikke. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Mine 3 unger hadde lest mange bøker i den alderen ja. Både norske og engelske bøker. 

Alle har utdannelse. En har legeutdannelse, en har master og en har Bachelor. 

Det står i artikkelen at foreldrene ikke skjønner alvoret. Det må settes krav til foreldrene også. De kan ikke stole på at ungene lærer alt på skolen. Det gjør de ikke. 

Jeg tror foreldrene er for opptatt med å poste på tik tok.

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (1 time siden):

En liten utfordring er at jentene leser på engelsk så de utvikler ikke det norske språket godt nok. Så det blir faktisk et problem🙈

Anonymkode: b3032...806

Skrevet
XbellaX skrev (49 minutter siden):

Bedre enn guttene, men det er en ganske så negativ utvikling der også. 

Jentene og guttene har mobil og iPad🙂Hvordan går dette, når de ikke kan lese💬

Skrevet

Bibliotekene har i flere år hatt en lesekampanje hver sommer, "Sommerles" og det er svært populært! Det er for 1-7 trinn (fra de som begynner på skolen til høsten og til de som går ut av 7. trinn), men er nok mest populært på 1-5. trinn. Ungene registrerer det de har lest, hørt på lydbok eller blitt lest høyt for på en nettside og etter hvert som de kommer opp i level så kan de komme på biblioteket og hente seg en liten premie. Utrolig mange unger som synes det er kjempemotiverende og leser som bare det. :D 

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Bibliotekene har i flere år hatt en lesekampanje hver sommer, "Sommerles" og det er svært populært! Det er for 1-7 trinn (fra de som begynner på skolen til høsten og til de som går ut av 7. trinn), men er nok mest populært på 1-5. trinn. Ungene registrerer det de har lest, hørt på lydbok eller blitt lest høyt for på en nettside og etter hvert som de kommer opp i level så kan de komme på biblioteket og hente seg en liten premie. Utrolig mange unger som synes det er kjempemotiverende og leser som bare det. :D 

Sommerles er supert. Samtidig tror jeg at det ikke når de 40 % av guttene som vi snakker om. Det er virkelig utfordrende å nå den gruppen. Jeg tror foreldrene er de som sitter med nøkkelen, men veldig mange foreldre er ivrige i første klasse, men når elevene har knekt koden tenker de at jobben er gjort.

Skrevet
Musikk skrev (3 minutter siden):

Jentene og guttene har mobil og iPad🙂Hvordan går dette, når de ikke kan lese💬

Ganske fint tror jeg. De sitter (åpenbart) sjelden med en hel bok på ipad, men forholder seg til kortere tekster og med programmer/plattformer med høyt tempo. Det igjen gjør at en vanlig bok oppleves ganske kjedelig, og evnen/utholdenheten til å lese lengre tekster svekkes betraktelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sommerles er supert. Samtidig tror jeg at det ikke når de 40 % av guttene som vi snakker om. Det er virkelig utfordrende å nå den gruppen. Jeg tror foreldrene er de som sitter med nøkkelen, men veldig mange foreldre er ivrige i første klasse, men når elevene har knekt koden tenker de at jobben er gjort.

Dessverre er det mange som faller ut, spesielt etter barneskolen. Og de er vanskelige å fange opp igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Dessverre er det mange som faller ut, spesielt etter barneskolen. Og de er vanskelige å fange opp igjen.

Det nasjonale lesesenteret starter opp forskning I høst på er tiltak som kan bedre leseferdighetene I videregående. Jeg håper de får mange klasser med seg fordi det er jo åpenbart et behov

Skrevet

Jeg synes ikke svaret bør være å gi mer ansvar til foreldrene. Det hjelper ikke de som trenger det mest. 

Det er lange dager på barneskolen og SFO. Man skulle virkelig tro det var nok tid å ta av hvis den ble brukt effektivt. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (50 minutter siden):

Jeg synes ikke svaret bør være å gi mer ansvar til foreldrene. Det hjelper ikke de som trenger det mest. 

Det er lange dager på barneskolen og SFO. Man skulle virkelig tro det var nok tid å ta av hvis den ble brukt effektivt. 

Kanskje foreldre bør gå foran med et godt eksempel og lese bøker. Og også lese for barna.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Ganske fint tror jeg. De sitter (åpenbart) sjelden med en hel bok på ipad, men forholder seg til kortere tekster og med programmer/plattformer med høyt tempo. Det igjen gjør at en vanlig bok oppleves ganske kjedelig, og evnen/utholdenheten til å lese lengre tekster svekkes betraktelig.

En god bok er da aldri kjedelig?

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Det er veldig mye forskning som sier at foreldrenes påvirkning på barnas leseferdigheter er enorm. Det er mye som kan gjøres på skolen. Feks en del teknisk trening hos dem som sliter kan gjøres på skolen. Men holdning til lesing, som igjen påvirker leseferdighetene enormt, de kommer i stod grad fra hjemmet og er veldig vanskelig for skolen å overstyre. 

Det er for veldig mange også lettere å lese når det er stilt rundt en noe som det sjelden er over lange perioder i klasserommet. Selv om man har stillelesing I klasserommet er det alltid lyd når 25 er samlet i et rom.

Så handler også lesing, hos veldig mange som leser mye, om kos. Jeg har ofte kaffekoppen med meg og setter meg i den rette sofaen når jeg skal lese lenge. Dette prøver man å etterskape i skolen, med lesehjørner og sofaer. Vi hadde lese I pyjamasprosjekt. Men dette gjøres best hjemme.

En gammel tommelfingerregel (som nok ikke stemmer helt) sier at for å bli god i noe må man gjøre det i 10 000 timer. Skal man lese I ti tusen timer så må mye gjøres hjemme.

....men en trenger ikke gjøre det så vanskelig. En forskningsrapport viste at barn som så I hverdagen at en av foreldrene leste i en bok bare for glede selv ble bedre lesere. Jeg anbefalte derfor foreldrene om å låne seg selv en bok og sitte sammen med ungen og lese en egen bok. Barnet får da både mengdelesing og får meldingen om fra foreldrene om at lesing faktisk er en kjekk aktivitet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En god bok er da aldri kjedelig?

Hvis du har vent deg til fargerike animasjoner med lydeffekter fra du så vidt kunne bruke fingrene, kan det være tungt å komme opp de trinnene som kreves for å oppleve bøker som noe annet enn stillestående og ensformige papirsamlinger. 

Noen barn blir tiltrukket av bøker tidlig, det hjelper nok at de blir lest for og at foreldrene klarer å finne historier som fenger og som barna har forutsetninger for å forstå. Det finnes barnebøker om alt mulig, men det kan variere mye hva akkurat din unge liker. Men det er bryet verd å venne dem til at (høyt)lesning er en del av hverdagen og at de ser at lesing er noe både foreldre og søsken gjør av eget ønske, ikke bare som en pålagt lekse før man kan flykte inn i skjermen. 

Mange barn kommer fra barnehagens høye støynivå til hjem med mye uro fra skjermer og andre media. For å hente ut en historie fra en bok og skape egne bilder i hodet, kreves det et minimum av ro. 

Jeg tror det som testes i Pisa (men jeg vet ikke), har blitt litt nedprioritert i den moderne skolen. Pisa måler vel en evne til å lese en tekst, trekke informasjon ut av den og enten svare på kontrollspørsmål eller gjengi noen hovedpunkter? Da jeg gikk på skolen for veldig mange år siden, øvde vi på sånt i nesten alle fag hele tiden, ikke for å bedre leseferdighetene, men for å lære annet stoff. F.eks. i geografi, historie og naturfag var både lærebøker og lekser strukturert på nettopp den måten: Vi leste fire sider om et tema, skrev av de fem viktige punktene i sammendraget på siste side, fikk i lekse å trekke ut fem andre viktige fakta fra teksten på egen hånd - og la dem fram i neste time i faget, før vi begynte på neste tema.

Jeg tror (igjen med forbehold om at jeg ikke vet, men jeg synes jeg så tendenser allerede da mine nå voksne barn gikk på skolen) den måten å undervise/lære på er mindre utbredt i dag, siden alle fakta er lett tilgjengelige på nett allerede. Den er erstattet av mer diffuse, opplevelsesorienterte tilnærminger til fagene, noe som sikkert kan passe for de mest modne og interesserte, men som også kan gå langt over hodet på de mer gjennomsnittlige og de som lett sporer av til helt andre opplevelser. Særlig når læreboka er erstattet av noe nettbasert, kan det fort skli helt ut.

Det går helt sikkert an å supplere den kjedelige fordøyingen av fakta vi bedrev, med noe litt mindre livløst. Det stemmer jo at "alt" er tilgjengelig på nett, slik at man ikke trenger å pugge byer i Belgia. Men jeg tror det er farlig å overse at evnen til å hente ut det viktigste, omforme det mentalt til noe man kan huske, lære noe av og bruke når det trengs, krever at man øver på det. De som skal vokse opp med stadig mer informasjon rundt seg overalt, må ha trening i å bearbeide den og tenke kritisk. De færreste er født med evner som gjør at de kan gå rett inn i en ullen mediaverden og filtrere bort støyen uten trening og veiledning. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (10 minutter siden):

Hvis du har vent deg til fargerike animasjoner med lydeffekter fra du så vidt kunne bruke fingrene, kan det være tungt å komme opp de trinnene som kreves for å oppleve bøker som noe annet enn stillestående og ensformige papirsamlinger. 

Noen barn blir tiltrukket av bøker tidlig, det hjelper nok at de blir lest for og at foreldrene klarer å finne historier som fenger og som barna har forutsetninger for å forstå. Det finnes barnebøker om alt mulig, men det kan variere mye hva akkurat din unge liker. Men det er bryet verd å venne dem til at (høyt)lesning er en del av hverdagen og at de ser at lesing er noe både foreldre og søsken gjør av eget ønske, ikke bare som en pålagt lekse før man kan flykte inn i skjermen. 

Mange barn kommer fra barnehagens høye støynivå til hjem med mye uro fra skjermer og andre media. For å hente ut en historie fra en bok og skape egne bilder i hodet, kreves det et minimum av ro. 

Jeg tror det som testes i Pisa (men jeg vet ikke), har blitt litt nedprioritert i den moderne skolen. Pisa måler vel en evne til å lese en tekst, trekke informasjon ut av den og enten svare på kontrollspørsmål eller gjengi noen hovedpunkter? Da jeg gikk på skolen for veldig mange år siden, øvde vi på sånt i nesten alle fag hele tiden, ikke for å bedre leseferdighetene, men for å lære annet stoff. F.eks. i geografi, historie og naturfag var både lærebøker og lekser strukturert på nettopp den måten: Vi leste fire sider om et tema, skrev av de fem viktige punktene i sammendraget på siste side, fikk i lekse å trekke ut fem andre viktige fakta fra teksten på egen hånd - og la dem fram i neste time i faget, før vi begynte på neste tema.

Jeg tror (igjen med forbehold om at jeg ikke vet, men jeg synes jeg så tendenser allerede da mine nå voksne barn gikk på skolen) den måten å undervise/lære på er mindre utbredt i dag, siden alle fakta er lett tilgjengelige på nett allerede. Den er erstattet av mer diffuse, opplevelsesorienterte tilnærminger til fagene, noe som sikkert kan passe for de mest modne og interesserte, men som også kan gå langt over hodet på de mer gjennomsnittlige og de som lett sporer av til helt andre opplevelser. Særlig når læreboka er erstattet av noe nettbasert, kan det fort skli helt ut.

Det går helt sikkert an å supplere den kjedelige fordøyingen av fakta vi bedrev, med noe litt mindre livløst. Det stemmer jo at "alt" er tilgjengelig på nett, slik at man ikke trenger å pugge byer i Belgia. Men jeg tror det er farlig å overse at evnen til å hente ut det viktigste, omforme det mentalt til noe man kan huske, lære noe av og bruke når det trengs, krever at man øver på det. De som skal vokse opp med stadig mer informasjon rundt seg overalt, må ha trening i å bearbeide den og tenke kritisk. De færreste er født med evner som gjør at de kan gå rett inn i en ullen mediaverden og filtrere bort støyen uten trening og veiledning. 

Vi sluttet jo med lærebøker i skolen så den metoden ble mindre brukt. Da jeg gikk på skolen selv trengte ikke lærerne forberede seg til undervisningen fordi den bestod av å lese tekst fra læreboken og svare på spørsmål uansett. 

Da jeg ble lærer ble denne metoden sett ned på av oss nye lærere. Vi oppfattet de gamle lærerne som late. Nå tenker jeg at vi nok hadde endel rett i at man skal bruke mange metoder i klasserommet, men det ble et tap at vi gikk helt bort fra metoden.

Og så bestemte politikerne seg for at de ikke ville kjøpe bøker til skolene mer så da kunne vi ikke engang gi tekstene som leselekse (les artikkelen og svar på spørsmålene hjemme ble min generasjon lærere sin hvilepute)

Jeg er glad for at politikerne nå ser ut til å ga skjønt at bøker er viktig. Men dette er foreløpig mest på nasjonalt nivå. Det har ikke spredt seg like godt ned på kommunalt nivå, der man faktisk setter budsjetter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...