Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 28. april 2002 Skrevet 28. april 2002 Hvordan er det egentlig med diabetes.. Kan man få det av å spise mye sukker? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg som snuser har 3 ganger så stor fare for å få diabetes. Kan jeg liksom forebygge dette ved å kutte ut alt sukker? 0 Siter
Gjest Windsong Skrevet 4. mai 2002 Skrevet 4. mai 2002 Hei! Man får ikke diabetes direkte av å spise for mye sukker. Imidlertid kan overvekt sammen med usunt kosthold og lite fysisk akitivitet øke risikoen for å utvikle type 2 diabetes. Det er den formen som oftest rammer mennesker over 40 år, og som i mange tilfelle kan behandles vellykket ved å legge om kostholdet/mer mosjon. Om det er diabetes 2 i nær familie, bør man være ekstra påpasselig . Du skriver ikke om det er diabetes type 1 eller 2 du tenker på, men når det gjelder type 1 diabetes spiller sukkerinntaket liten rolle. Type 1 diabetes er den formen som oftest rammer unge, og kommer av en såkalt autoimun reaksjon. Dvs. at kroppen oppfatter de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen som fremmed vev, og ødelegger det. Hvorfor dette skjer vet man ikke. Et vanlig sukkerinntak trenger du med andre ord ikke å forandre på. Mvh 0 Siter
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. mai 2002 Skrevet 6. mai 2002 Hei på deg, Nei, det er ikke sukkeret som forårsaker diabetes. Overvekt, høyt forbruk av mettet fett, og familiemedlemmer med type 2 diabetes er noen av risiko faktorene for type 2 diabetes. Det er likevel lurt å moderere inntaket av sukker for andre aspekter av helsen. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.