Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Hvordan er det egentlig med diabetes.. Kan man få det av å spise mye sukker? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg som snuser har 3 ganger så stor fare for å få diabetes. Kan jeg liksom forebygge dette ved å kutte ut alt sukker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hei! Man får ikke diabetes direkte av å spise for mye sukker. Imidlertid kan overvekt sammen med usunt kosthold og lite fysisk akitivitet øke risikoen for å utvikle type 2 diabetes. Det er den formen som oftest rammer mennesker over 40 år, og som i mange tilfelle kan behandles vellykket ved å legge om kostholdet/mer mosjon. Om det er diabetes 2 i nær familie, bør man være ekstra påpasselig . Du skriver ikke om det er diabetes type 1 eller 2 du tenker på, men når det gjelder type 1 diabetes spiller sukkerinntaket liten rolle. Type 1 diabetes er den formen som oftest rammer unge, og kommer av en såkalt autoimun reaksjon. Dvs. at kroppen oppfatter de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen som fremmed vev, og ødelegger det. Hvorfor dette skjer vet man ikke. Et vanlig sukkerinntak trenger du med andre ord ikke å forandre på. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Hei på deg, Nei, det er ikke sukkeret som forårsaker diabetes. Overvekt, høyt forbruk av mettet fett, og familiemedlemmer med type 2 diabetes er noen av risiko faktorene for type 2 diabetes. Det er likevel lurt å moderere inntaket av sukker for andre aspekter av helsen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.