Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (13 minutter siden):

Jeg har sett flere ganger at du skriver lignende ting som de setningen jeg har uthevet. Jeg forstår deg, for vi er nok flere her som i en eller annen grad har levd et helt annet liv tidligere men som er blitt syk og som nå ikke er i stand til det samme lenger. Så har du dessverre fått en sykdom som gjør deg svært sengeliggende i motsetning til mange andre. 

Jeg tror derimot at du motarbeider deg selv noe og at du burde jobbe med å innse at det gamle livet du levde før er fortid. Det livet du har nå er her og nå og hva som skjer i framtiden vet du ikke. Det du vet (av erfaring) er at mye aktivitet (som ferie, reiser etc) gjør deg veldig dårlig i en lang periode i ettertid. Det går ikke kun utover deg men også de du bor sammen med. At du nå når du fortsatt er dårlig etter sommeren i det hele tatt vurderer å reise bort «for å leve litt også» er for meg helt meningsløst og vitner om svært lite selvinnsikt. 

Jeg er helt sikker på at det finnes andre måter å leve litt på som ikke krever så mye av deg og sekundært familien din som det det gjør når du velger å reise bort på ting. 

Så handlet det litt også om hvilken sykdom skal man lytte mest til. Psykiatrisk sykepleier anbefalte meg å reise. Hun trodde det kunne gjøre meg godt. Fastlegen ville ikke ta et standpunkt til eller fra.

Anbefalingene ved depresjon er å gjøre ting som før ville gjøre deg glad. Og jeg elsker bryllup. Elsker å pynte meg og gå i fin kjole. Elsker å se på andres kjoler. Elsker talene hvor en blir kjent med hovedpersonene på en helt ny måte. God mat. Fin musikk.

Så ja, rent me'messig så er det lurt å bli hjemme. Men det er en reel sjans for at å reise kan redusere depresjonen. Og det er jo en sjans for at en del av reduksjonen i funksjon skyldes depresjon. Og da er det faktisk en sjanse for at jeg blir bedre av denne turen.

Me- legen og dps er enige om en ting. Det er at anbefalingene deres går mot hverandre. Det som kan gjøre den ene sykdommen bra kan gjøre den andre verre.

Så ja jeg frykter jeg blir dårligere. Men det er en del av meg som også tenker at dette kan være bra for meg. 

Uansett om det er bra eller dårlig i lengden så vil det uansett være en god opplevelse. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Så handlet det litt også om hvilken sykdom skal man lytte mest til. Psykiatrisk sykepleier anbefalte meg å reise. Hun trodde det kunne gjøre meg godt. Fastlegen ville ikke ta et standpunkt til eller fra.

Anbefalingene ved depresjon er å gjøre ting som før ville gjøre deg glad. Og jeg elsker bryllup. Elsker å pynte meg og gå i fin kjole. Elsker å se på andres kjoler. Elsker talene hvor en blir kjent med hovedpersonene på en helt ny måte. God mat. Fin musikk.

Så ja, rent me'messig så er det lurt å bli hjemme. Men det er en reel sjans for at å reise kan redusere depresjonen. Og det er jo en sjans for at en del av reduksjonen i funksjon skyldes depresjon. Og da er det faktisk en sjanse for at jeg blir bedre av denne turen.

Me- legen og dps er enige om en ting. Det er at anbefalingene deres går mot hverandre. Det som kan gjøre den ene sykdommen bra kan gjøre den andre verre.

Så ja jeg frykter jeg blir dårligere. Men det er en del av meg som også tenker at dette kan være bra for meg. 

Uansett om det er bra eller dårlig i lengden så vil det uansett være en god opplevelse. 

Uansett. Jeg ville heller brukt restenergien på sønnen. Så får bryllup være bryllup.

Anonymkode: 7c8fb...4a0

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (17 timer siden):

Takk for svar❤️

Jeg kjenner knapt brudeparet så det er ikke viktig for meg å se vielsen. Men det er jo liksom det som er selve bryllupet.

Hvis jeg blir vekke fra middagen så står jo stolen min med navnet mitt der. Og så blir kjæresten sittende alene. Han kjenner knapt noen der han heller.

Jeg gruer meg veldig. Men kanskje er det avledning jeg trenger nå. Er bare så redd for å miste enda mer funksjon. 

Hvorfor drar du om du ikke kjenner brudeparet???

Anonymkode: b42de...23c

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor drar du om du ikke kjenner brudeparet???

Anonymkode: b42de...23c

Fordi samboeren min er nær venn med brudgommen.

Jeg kjenner jo paret, men ikke så godt.

Skrevet

Hva har du lyst til? Ikke hva du burde, men hva har du mest lyst til? 

Skrevet
Sokk skrev (40 minutter siden):

Hva har du lyst til? Ikke hva du burde, men hva har du mest lyst til? 

Jeg har lyst til å dra i bryllup og samboer har lyst til å ha meg med. Vi har lagt en god plan for å spare energi så vi gjør det så skånsomt som mulig

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har lyst til å dra i bryllup og samboer har lyst til å ha meg med. Vi har lagt en god plan for å spare energi så vi gjør det så skånsomt som mulig

Du er rå på å mobilsere krefter med så alvorlig depresjon som du lider av nå! Håper du får en fin helg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er rå på å mobilsere krefter med så alvorlig depresjon som du lider av nå! Håper du får en fin helg!

Takk for det❤️ Det er vilt tankekjør og vonde følelser her jeg sitter i bilen, men jeg har tro på at jeg skal få stunder med avledning denne helgen og det ser jeg frem til.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Takk for det❤️ Det er vilt tankekjør og vonde følelser her jeg sitter i bilen, men jeg har tro på at jeg skal få stunder med avledning denne helgen og det ser jeg frem til.

Ingenting hadde vært bedre. Det fortjener du❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet det. Vi har flere ganger delt oss i slike situasjoner. Både på grunn av egen, men også på grunn av barns sykdom.

Jeg tenker du kan ha en rolig helg hjemme, og så kan mannen være i bryllup på helt egne premisser. Selv om det kan være ubehagelig å tenke på, så er det tøft å være pårørende. Noen ganger er det fint å kunne delta på ting uten å måtte ta hensyn til at den andre parten av forholdet er syk. Noen ganger er det enklere for også den pårørende at man deler seg. 

så kommer sikkert noen med at dette er urettferdig overfor den som er syk, siden den aldri får pause fra sykdommen. Men livet er urettferdig, og alle har sitt.

Beklager hvis du opplever det som direkte, men som flerårig pårørende synes jeg det innimellom er utrolig deilig å være bare meg også… Og siden jeg er både pårørende og pasient, men i ulike settinger, så har jeg vært på begge sider av bordet.

Anonymkode: 14d52...a40

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville droppet det. Vi har flere ganger delt oss i slike situasjoner. Både på grunn av egen, men også på grunn av barns sykdom.

Jeg tenker du kan ha en rolig helg hjemme, og så kan mannen være i bryllup på helt egne premisser. Selv om det kan være ubehagelig å tenke på, så er det tøft å være pårørende. Noen ganger er det fint å kunne delta på ting uten å måtte ta hensyn til at den andre parten av forholdet er syk. Noen ganger er det enklere for også den pårørende at man deler seg. 

så kommer sikkert noen med at dette er urettferdig overfor den som er syk, siden den aldri får pause fra sykdommen. Men livet er urettferdig, og alle har sitt.

Beklager hvis du opplever det som direkte, men som flerårig pårørende synes jeg det innimellom er utrolig deilig å være bare meg også… Og siden jeg er både pårørende og pasient, men i ulike settinger, så har jeg vært på begge sider av bordet.

Anonymkode: 14d52...a40

Jeg har snakket godt om dette med min kjære. Han er veldig tydelig på at han ønsker meg med. Vi har jo snakket om dette i mange uker hjemme, men jeg tok på nytt opp i går og sa at mange her inne mente at det beste for han var at han dro alene. Han var uenig. Han er selvfølgelig bekymret for meg, men han som meg mener det har en verdi for oss som par at vi gjennomfører slike ting på tross av sykdom. Vi snakker jevnlig om belastningen det er for han og så vi har et bevisst forhold til det. Han var forøvrig på helgetur med venner uten meg forrige helg.

Uansett. Vi er allerede mange kjøretimer inn i turen så det blir bryllup

Skrevet
Fru2020 skrev (32 minutter siden):

Jeg har snakket godt om dette med min kjære. Han er veldig tydelig på at han ønsker meg med. Vi har jo snakket om dette i mange uker hjemme, men jeg tok på nytt opp i går og sa at mange her inne mente at det beste for han var at han dro alene. Han var uenig. Han er selvfølgelig bekymret for meg, men han som meg mener det har en verdi for oss som par at vi gjennomfører slike ting på tross av sykdom. Vi snakker jevnlig om belastningen det er for han og så vi har et bevisst forhold til det. Han var forøvrig på helgetur med venner uten meg forrige helg.

Uansett. Vi er allerede mange kjøretimer inn i turen så det blir 

Håper dere får en fin tur og at bryllupet blir bra for din del. Kos deg så godt du kan.

Skrevet
emilie321 skrev (3 minutter siden):

Håper dere får en fin tur og at bryllupet blir bra for din del. Kos deg så godt du kan.

Tusen takk. Nå har vi fått kjøpt strømpebukse så alt ligger tilrette for en fin dag i morgen😊 (er jeg den eneste som alltid glemmer å kjøpe strømpebukse?)

Skrevet
Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Tusen takk. Nå har vi fått kjøpt strømpebukse så alt ligger tilrette for en fin dag i morgen😊 (er jeg den eneste som alltid glemmer å kjøpe strømpebukse?)

Det som er fint med bryllup er at det er så mye god energi å ta inn❤️trekk deg tilbake litt før du blir for sliten🙌Jeg har alltid noen strømpebukser på lager, går så fort hull i dem. Jeg har fedme, så sjelden de brukes uansett🫣

Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Det som er fint med bryllup er at det er så mye god energi å ta inn❤️trekk deg tilbake litt før du blir for sliten🙌Jeg har alltid noen strømpebukser på lager, går så fort hull i dem. Jeg har fedme, så sjelden de brukes uansett🫣

Jeg håper det blir bra ja. Tenkte ikke på hull i strømpebuksen. Jeg har også fedme. Burde jo kjøpt to. Pleier alltid å ha en I reserve. Men jeg har fotsid kjole så det er ingen krise.

Skrevet
Fru2020 skrev (13 minutter siden):

Jeg håper det blir bra ja. Tenkte ikke på hull i strømpebuksen. Jeg har også fedme. Burde jo kjøpt to. Pleier alltid å ha en I reserve. Men jeg har fotsid kjole så det er ingen krise.

Da er det null stress. Håper du kjenner deg vakker i kjolen😍

Skrevet
Havfruen skrev (2 minutter siden):

Da er det null stress. Håper du kjenner deg vakker i kjolen😍

Det håper jeg også😊 Jeg pleier alltid si at "when you feel like shit, make sure you look like a million dollar" Så det er planen😂 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (På 23.9.2026 den 8.50):

Som brud ville jeg ha lagt mer merke til hvem som manglet under middagen enn hvem som manglet i kirka. 

Som brud ville jeg hatt forståelse for at en sengeliggende person jeg knapt kjenner ikke hadde kommet til andre siden av landet for å delta i bryllupet mitt! 

Fru2020 skrev (På 24.9.2026 den 16.48):

Takk for svar❤️

Jeg kjenner knapt brudeparet så det er ikke viktig for meg å se vielsen. Men det er jo liksom det som er selve bryllupet.

Hvis jeg blir vekke fra middagen så står jo stolen min med navnet mitt der. Og så blir kjæresten sittende alene. Han kjenner knapt noen der han heller.

Jeg gruer meg veldig. Men kanskje er det avledning jeg trenger nå. Er bare så redd for å miste enda mer funksjon. 

Med det utgangspunktet hadde jeg aldri i verden reist. 

Jeg skjønner at du så gjerne vil, men jeg personlig hadde spart energien på mennesker jeg har et nærere forhold til. 

PS: Men jeg ser at dere allerede har reist, så jeg må bare ønske deg lykke til ❤️ 

Nicklusheletida
Skrevet
Lady HM skrev (53 minutter siden):

Som brud ville jeg hatt forståelse for at en sengeliggende person jeg knapt kjenner ikke hadde kommet til andre siden av landet for å delta i bryllupet mitt! 

Ja, men det var det trådstarter spurte om. Jeg svarte på det trådstarter spurte om. 

Nicklusheletida
Skrevet
Nicklusheletida skrev (29 minutter siden):

Ja, men det var ikke det trådstarter spurte om. Jeg svarte på det trådstarter spurte om. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...