Gå til innhold

Hvor henvender jeg meg for å få vite begrunnelsen for avslag på utredning hos DPS poliklinikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
XbellaX skrev (1 time siden):

Skal det være med i en klage må det legges ved skriftlig. 

Godt poeng. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du overtenker dette noe helt enormt, igjen.

Hvordan kan vi vite hvordan behandler på sengeposten vil reagere? Alle behandlere er forskjellige. Noen vil sikkert si ja, andre vil si nei. 

Eneste måten å finne ut av det på er å faktisk ringe å spørre dem. Eventuelt sende et brev; enten i HelseNorge eller fysisk. 

Jeg sendte en melding til den ene behandleren min over to år etter at jeg sist hadde snakket med ham. Hadde oppstått en kritisk situasjon, der jeg trengte innspill. Han ringte meg tilbake, vi hadde en fin prat, og han ga meg råd til veien videre.

En annen gang satt jeg igjen i et rot av spørsmål og misforståelse med dps etter en innleggelse på akuttpsyk. Da ringte jeg og ba om å få snakke med behandler jeg hadde hatt samtaler med på akuttpsyk. Han ringte også tilbake, vi fikk ryddet opp i noen misforståelser og han endte opp med å ta kontakt med dps for å hjelpe meg med å rydde opp i misforståelsene. Resten av jobben måtte jeg gjøre selv. 

Andre ganger når jeg har forsøkt å få tak i behandlere på telefon, så har svaret vært nei. Da har jeg heller levert et fysisk brev i resepsjonen, eller skrevet på HelseNorge.

Poenget mitt er at du ikke aner hva slags respons du får før du har forsøkt. Så kan du heller finne neste steg når du har gjennomført det første. Ett steg av gangen. Først når du har prøvd det første steget så vet du hva du skal gjøre videre. Du gjør ingenting feil ved å spørre. Alle kan spørre, og så får man bare se hva slags svar man får. Noen ganger ja, andre ganger nei. Da vet men i alle fall hva man har å forholde seg til. Ingen grunn til å overtenke i forkant.

Anonymkode: 46dd9...e6a

Ja, jeg overtenker noe helt enormt, dessverre. Det er litt sånn jeg er satt sammen visstnok. Ellers takk for at du deler dine erfaringer med å ta kontakt med tidligere behandlere. Også fint å høre og betryggende å få vite at du har fått positiv respons tilbake.

Anonymkode: 16ac2...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den er grei. Jeg har forresten to spørsmål til. Henvisningen gjaldt fornyet vurdering/second opinion og jeg trodde egentlig at man hadde rett på dette uten å oppgi grunn? Det står i alle fall det på NHI sine nettsider. Har jeg misforstått det som står eller kan det være poliklinikken har gjort en feil når de har gitt meg avslag? Hvis man egentlig skal begrunne det så vil jeg tro det kanskje er grunnen til avslag. Jeg har mulighet til å få uttalelse fra helsepersonell som følger meg opp ukentlig som også er usikre på om diagnosen stemmer og kan legge ved dette i en eventuell klage, er det en mulighet man kan gjøre og er det lurt?

Må avklare noe først: 1. Det er fastlegen som må søke om second opinion.

2. Så må vi skille mellom dem som klager på en gammel diagnose som de mener var feil den gang, og de som mener at dagens diagnose er feil og vil ha en ny vurdering. Jeg går ut fra at dette gjelder det siste, nemlig at du ønsker en ny vurdering av din tilstand/diagnose i dag fordi det har betydning for behandlingen. (Jeg tror ikke det er skilt mellom disse i en del av de svarene du har fått.)

En slik vurdering skal gjøres av en psykiater eller en psykologspesialist. Denne skal vurdere din tilstand i dag, og må derfor snakke med deg. Det er det aller viktigste. Du blir spurt både om hvordan du har det i dag, men også om tidligere sykdomsepisoder. Ut fra dette vil spesialisten kunne stille en diagnose. Etter å ha snakket med deg, kan det være interessant å lese journalen, men det er samtalen med deg som er det viktige. Så vil det bli skrevet er erklæring som sendes fastlegen og som du selvsagt kan få en kopi av.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Må avklare noe først: 1. Det er fastlegen som må søke om second opinion.

2. Så må vi skille mellom dem som klager på en gammel diagnose som de mener var feil den gang, og de som mener at dagens diagnose er feil og vil ha en ny vurdering. Jeg går ut fra at dette gjelder det siste, nemlig at du ønsker en ny vurdering av din tilstand/diagnose i dag fordi det har betydning for behandlingen. (Jeg tror ikke det er skilt mellom disse i en del av de svarene du har fått.)

En slik vurdering skal gjøres av en psykiater eller en psykologspesialist. Denne skal vurdere din tilstand i dag, og må derfor snakke med deg. Det er det aller viktigste. Du blir spurt både om hvordan du har det i dag, men også om tidligere sykdomsepisoder. Ut fra dette vil spesialisten kunne stille en diagnose. Etter å ha snakket med deg, kan det være interessant å lese journalen, men det er samtalen med deg som er det viktige. Så vil det bli skrevet er erklæring som sendes fastlegen og som du selvsagt kan få en kopi av.

Det var fastlegen min som søkte om second opinion ja. Og det stemmer at jeg tenker dagens diagnose (asperger) er feil og at jeg vil ha en ny vurdering (jeg selv tenker det kan være unnvikende pf) fordi jeg tenker det har betydning for behandlingen. 

Takk for forklaring, det høres veldig bra ut. Er det mulig for deg å si noe om hvorfor du tenker jeg har fått avslag? Er det trolig mangelfull henvisning fra fastlegen? Eller hva annet kan det være?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det mulig for deg å si noe om hvorfor du tenker jeg har fått avslag?

Det er dessverre umulig da jeg ikke har sett henvisningen.

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre umulig da jeg ikke har sett henvisningen.

Jeg forstår. Bør/kan jeg spørre fastlegen om å lese henvisningen hvis jeg velger å klage? Og hvordan fungerer det forresten når jeg ringer til DPS for å be om begrunnelsen for avslaget? Vil helsesekretæren bare lese opp dette eller sende det som brev på Helsenorge/HelsaMi? Og er begrunnelsen noe som allerede er skrevet ned i journalen min eller må behandler(ne) som tok avgjørelsen skrive det før jeg får det? 

(Beklager mange spørsmål er bare så spent og vil gjerne være forberedt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...