Gå til innhold

yoghurt og brelett

Kika

Anbefalte innlegg

Hei.

To ting jeg lurer på, i denne omgang (ö,)

- Hvor "usundt" er egentlig yoghurt? Har ei jente på 14 mnd'er som elsker yoghurt. Hvor ofte er det ok å gi henne dette? Kjøper somregel typen Q-yog.

- Min mamma komenterte en gang at jeg brukte brelett på brødskivene til jenta mi. Har egentlig aldri tenkt over at dette er et lett produkt, jeg spiser det fordi jeg synes det smaker best. Bør jeg kjøpe soft eller noe annet for at hun skal få alle fettstoffene?

Takker for svar.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest helt ok synes jeg

Yoghurt er sunt, og når barnet er over ett år gammelt behøver amn vel ikke være så forsiktig med kumelkprodukter lenger heller (med mindre det er mye allergi i familien, da kan man godt vente enda lenger). Sjekk sukkerinnholdet i yoghurtene, velg en med mindre sukker (eller lag din egen blanding av naturellyoghurt med frukt og bær i), evt bland ut yoghurten med naturell yoghurt for å redusere sukkerinnholdet noe. Særlig viktig hvis dere får i dere mye sukker utenom også, litt sukker gjør ingenting.

Brelett er helt flott! Det er ikke melkefettet som er det fettet vi trenger mer av, gi tran eller annet fiskefett, og bruk olivenolje etc i maten, det er bedre fett enn smør. Du kan bytte breletten med margarin hvis du vil, men det er ikke nødvendig hvis barnet får i seg plantefett andre steder fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Kika,

Det er flott å gi yogurt til jenta di. Barn på den alderen trenger gjerne 2-3 melkeporsjoner daglig. F.eks 2 glass melk og 2.4 dl yogurt vil dekke dette behovet. Jeg synes ikke du skal gi noe mer yogurt enn dette, da det er viktig med variasjon i kostholdet også. Jeg bor ikke i Norge, og er derfor ikke kjent med typen Q-yog.

Synes godt du kan gi Brelett til henne. Vær bare nøye med å gi henne tran og ellers være litt raus med f.eks rapsolje eller oliven i matlagingen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...