Gå til innhold

litt forskjellig..

Gjest lurien

Anbefalte innlegg

Gjest lurien

lurer litt på hva som egentlig er bra og hva som er mindre bra å spise av dagligvarer..

Kjøperundstykker (grove): Er det mye tilsatt fett i de? Og hvor grove er de egentlig? Hvor mnage kcal inneholder ett helt sånt rundstykke?

Karbonadedeig: Er det "bra" å spise eller er det rett og slett bare "bedre" enn kjøttdeig?

Banan: er det virkelig så fetende?

Pasta av durumhvete: er det raske karbohydrater, og derfor mindre bra??

Lett-syltetøy: er det også "fy-fy" som pålegg under slankekurer..?

Takker for svar!!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

>> Kjøperundstykker (grove): Er det mye tilsatt fett i de? Og hvor grove er de egentlig? Hvor mnage kcal inneholder ett helt sånt rundstykke?

Har ikke tall på rundstykker, men når jeg sammenligner tallene for hjemmebakt og industribakt brød er det dobbelt så mye fett i sistnevnte (ikke mye allikevel, da - drøyt 2 g/100 i forhold til 1g/100), mindre fiber og mye mer salt. Det vil jo selvfølgelig avhenge av den oppskriften man bruker hjemme, men jeg går ut fra at tallene er beregnet ut fra "standard" oppskrifter uten noe særlig ekstra ingredienser utenom mel, fettstoff og væske.

>> Karbonadedeig: Er det "bra" å spise eller er det rett og slett bare "bedre" enn kjøttdeig?

Som kjøttprodukt er karbonadedeig bra. Det har bare halvparten av energimengden og en tredel av det fettet man finner i kjøttdeig, og skal i praksis bestå av opppmalt renskåret kjøtt. Noen setter spørsmålstegn ved om det er bra å spise mye rødt kjøtt, pga tilførsel av naturlig testosteron.

>> Banan: er det virkelig så fetende?

Så fetende som hva da? ;o) Banan har dobbelt så mange kalorier som de fleste andre frukter (avocado er verstingen, med dobbelt så mange kalorier som banan igjen), men scorer poeng for mye fiber og kalium.

>> Pasta av durumhvete: er det raske karbohydrater, og derfor mindre bra??

Det scorer omtrent 40 på GI, og det er midt på treet og ikke så verst. Det er bedre enn både brød og poteter, men f.eks. naturris og brun basmatiris er bedre.

>> Lett-syltetøy: er det også "fy-fy" som pålegg under slankekurer..?

Dersom det er Noras lettsyltetøy vil det si at det inneholder ca halvparten av den sukkermengden man finner i vanlig kjøpesyltetøy, men ingen kunstige søtstoffer. Et normalt tynt lag på ei tjukk grøvbrødskive er vel ikke så dumt; et godt alternativ til en søtbit på ettermiddagen dersom man føler at kuren er tøff å følge.. ;o) Lettsyltetøy for diabetikere (uten sukker) bør man egentlig ikke ty til dersom man ikke "må", pga. tilsetningsstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tren hardt!

>> Kjøperundstykker (grove): Er det mye tilsatt fett i de? Og hvor grove er de egentlig? Hvor mnage kcal inneholder ett helt sånt rundstykke?

Har ikke tall på rundstykker, men når jeg sammenligner tallene for hjemmebakt og industribakt brød er det dobbelt så mye fett i sistnevnte (ikke mye allikevel, da - drøyt 2 g/100 i forhold til 1g/100), mindre fiber og mye mer salt. Det vil jo selvfølgelig avhenge av den oppskriften man bruker hjemme, men jeg går ut fra at tallene er beregnet ut fra "standard" oppskrifter uten noe særlig ekstra ingredienser utenom mel, fettstoff og væske.

>> Karbonadedeig: Er det "bra" å spise eller er det rett og slett bare "bedre" enn kjøttdeig?

Som kjøttprodukt er karbonadedeig bra. Det har bare halvparten av energimengden og en tredel av det fettet man finner i kjøttdeig, og skal i praksis bestå av opppmalt renskåret kjøtt. Noen setter spørsmålstegn ved om det er bra å spise mye rødt kjøtt, pga tilførsel av naturlig testosteron.

>> Banan: er det virkelig så fetende?

Så fetende som hva da? ;o) Banan har dobbelt så mange kalorier som de fleste andre frukter (avocado er verstingen, med dobbelt så mange kalorier som banan igjen), men scorer poeng for mye fiber og kalium.

>> Pasta av durumhvete: er det raske karbohydrater, og derfor mindre bra??

Det scorer omtrent 40 på GI, og det er midt på treet og ikke så verst. Det er bedre enn både brød og poteter, men f.eks. naturris og brun basmatiris er bedre.

>> Lett-syltetøy: er det også "fy-fy" som pålegg under slankekurer..?

Dersom det er Noras lettsyltetøy vil det si at det inneholder ca halvparten av den sukkermengden man finner i vanlig kjøpesyltetøy, men ingen kunstige søtstoffer. Et normalt tynt lag på ei tjukk grøvbrødskive er vel ikke så dumt; et godt alternativ til en søtbit på ettermiddagen dersom man føler at kuren er tøff å følge.. ;o) Lettsyltetøy for diabetikere (uten sukker) bør man egentlig ikke ty til dersom man ikke "må", pga. tilsetningsstoffene.

Testosteron i kjøtt????

den var ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testosteron i kjøtt????

den var ny...

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Inntak av (rødt) kjøtt fører til økning i kroppens testosteronnivå, og det er ikke alltid det er ønskelig. Bl.a. har man satt spørsmålstegn ved hvorvidt dette kan påvirke prostatakreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren hardt!

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Inntak av (rødt) kjøtt fører til økning i kroppens testosteronnivå, og det er ikke alltid det er ønskelig. Bl.a. har man satt spørsmålstegn ved hvorvidt dette kan påvirke prostatakreft.

ok. da er jeg enig.

"Bivirkninger" av testo som er påvist er blant annet økt muskeltilvekst og bedre kognitive evner

jeg ser helst av testonivåene mine er høye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...