Gå til innhold

Rapsolje

turte

Anbefalte innlegg

Jeg hører at rapsolje skal være så sunt. Hvordan bruker man rapsolje? Til steking, baking, som tilskudd ala tran eller hva? Hvordan er rapsolje i forhold til olivenolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tren hardt!

Det som er bra med rapsolje er at det inneholder mye umettet fett, inkl. ca 10 % omega3.

Til steking er olivenolje bedre, og som kosttilskudd er linfrøolje mer egnet(57% omega3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med rapsolje er at det inneholder mye umettet fett, inkl. ca 10 % omega3.

Til steking er olivenolje bedre, og som kosttilskudd er linfrøolje mer egnet(57% omega3)

Men linfrøolje smaker pyton. Jeg synes den kjennes ut som den er harsk allerede den dagen den er kjøpt. Jeg har gått over til olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Rapsolje inneholder både omega 3 og omega 6, den er nøytral på smak og egner seg godt i salater, i grøten osv. Da er det selvfølgelig snakk om kaldpresset olje.

Annen rapsolje som ikke er "virgin" egner seg godt til fritering m.m. pga den nøytrale smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren hardt!

Men linfrøolje smaker pyton. Jeg synes den kjennes ut som den er harsk allerede den dagen den er kjøpt. Jeg har gått over til olivenolje.

Som kosttilskudd kan ikke olivenolje erstatte linfrøolje, olivenolje inneholder ikke omega3 i nevneverdige mengder. Frisk linfrøolje skal ar en nøtteaktig smak, husk at den MÅ oppbevares kaldt og mørkt i kjøleskap eller fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei turte,

Det er som de andre skriver her. Rapsolje bruker du til steking, baking osv – der du ville brukt f.eks slik som olivenolje.

Rapsolje er den oljen med minst mettet fett (7%), den har ca 11% alfa-linolensyre (en omega-3 fettsyre), og 61% enumettede fettsyrer. Olivenolja er rikere på enumettede fettsyrer (75-80%), har 15% mettet fett og bare rundt 1% omega-3 fett. I studier har både rapsolja og olivenolja vist seg effektiv i senkning av blod kolesterol. På grunn av det høyere innholdet av enumettede fettsyrer og mye antioxidanter har nok olivenolje kommet litt bedre ut. Men rapsolje er likevel et godt valg av olje. Selv bruker jeg kun denne oljen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest PecMan

Den ultimate oljen som kosttilskudd er etter mange si meining Udo's Choice 3-6-9. Denne oljen gjev desse essensielle fettsyrene i dei rette blandingsforholdet. Smakar litt nøtter og høyfred (!), men er egentlig god når ein blir vant til den.

Einaste ulempen eg kan sjå er at den er ganske dyr... over 200 kr for ein halv liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...