turte Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Jeg hører at rapsolje skal være så sunt. Hvordan bruker man rapsolje? Til steking, baking, som tilskudd ala tran eller hva? Hvordan er rapsolje i forhold til olivenolje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tren hardt! Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Det som er bra med rapsolje er at det inneholder mye umettet fett, inkl. ca 10 % omega3. Til steking er olivenolje bedre, og som kosttilskudd er linfrøolje mer egnet(57% omega3) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Det som er bra med rapsolje er at det inneholder mye umettet fett, inkl. ca 10 % omega3. Til steking er olivenolje bedre, og som kosttilskudd er linfrøolje mer egnet(57% omega3) Men linfrøolje smaker pyton. Jeg synes den kjennes ut som den er harsk allerede den dagen den er kjøpt. Jeg har gått over til olivenolje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Rapsolje inneholder både omega 3 og omega 6, den er nøytral på smak og egner seg godt i salater, i grøten osv. Da er det selvfølgelig snakk om kaldpresset olje. Annen rapsolje som ikke er "virgin" egner seg godt til fritering m.m. pga den nøytrale smaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Men linfrøolje smaker pyton. Jeg synes den kjennes ut som den er harsk allerede den dagen den er kjøpt. Jeg har gått over til olivenolje. Som kosttilskudd kan ikke olivenolje erstatte linfrøolje, olivenolje inneholder ikke omega3 i nevneverdige mengder. Frisk linfrøolje skal ar en nøtteaktig smak, husk at den MÅ oppbevares kaldt og mørkt i kjøleskap eller fryser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Hei turte, Det er som de andre skriver her. Rapsolje bruker du til steking, baking osv – der du ville brukt f.eks slik som olivenolje. Rapsolje er den oljen med minst mettet fett (7%), den har ca 11% alfa-linolensyre (en omega-3 fettsyre), og 61% enumettede fettsyrer. Olivenolja er rikere på enumettede fettsyrer (75-80%), har 15% mettet fett og bare rundt 1% omega-3 fett. I studier har både rapsolja og olivenolja vist seg effektiv i senkning av blod kolesterol. På grunn av det høyere innholdet av enumettede fettsyrer og mye antioxidanter har nok olivenolje kommet litt bedre ut. Men rapsolje er likevel et godt valg av olje. Selv bruker jeg kun denne oljen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Det som er bra med rapsolje er at det inneholder mye umettet fett, inkl. ca 10 % omega3. Til steking er olivenolje bedre, og som kosttilskudd er linfrøolje mer egnet(57% omega3) Den ultimate oljen som kosttilskudd er etter mange si meining Udo's Choice 3-6-9. Denne oljen gjev desse essensielle fettsyrene i dei rette blandingsforholdet. Smakar litt nøtter og høyfred (!), men er egentlig god når ein blir vant til den. Einaste ulempen eg kan sjå er at den er ganske dyr... over 200 kr for ein halv liter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.