Gå til innhold

Glykemisk indeks

Gjest evarl

Anbefalte innlegg

Hei

er det noen her inne som har prøvd og slanke seg med bruk av Glykemisk indeks, og hvis det er tilfelle er det da noen som våger og svare på hvordan resultatet har blitt (etter noen månder).

Er det mulig og legge inn en spisedag med høyt forbruk av deserter sjokolade is og sukker og alikevel lykkes med å gå ned noen kilo ?

tusen takk hvis noen svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I boken Naturlig Slank av Fedon Lindberg er det lagt inn kaker og desserter som inneholder fruktose istedenfor sukker. Har dessverre ikke kommet ordentlig igang, men flere personer har jo stått frem og fortalt at dette har virket.

Tror linken til siden er vektibalanse.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

I boken Naturlig Slank av Fedon Lindberg er det lagt inn kaker og desserter som inneholder fruktose istedenfor sukker. Har dessverre ikke kommet ordentlig igang, men flere personer har jo stått frem og fortalt at dette har virket.

Tror linken til siden er vektibalanse.no

GI er et dårlig mål.

Fruktose skulle i såfall være bedre enn kokte poteter? Tror ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GI er et dårlig mål.

Idiotisk kommentar!!

Det er jo ingen som har sagt at man skal spise fruktose istedenfor poteter!! Fruktose er et søtningsstoff man bruker istedenfor sukker. Man setter jo i sammen maten på en riktig måte for at det skal være sunt og næringsrikt også. Masse salat, rent gjerne hvitt kjøtt, og ikke så mye brødmat(1-2 brødmengder hver dag), yoghurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med å spise mat med lav glykemisk indeks er å holde blodsukkeret og insulinnivået nede, da er det ikke særlig lurt å legge inn dager med ren høyglykemisk mat!

Dette er ingen slankekur, men en måte å legge opp hele kostholdet sitt på. For overvektige vil det sannsynligvis føre til vektnedgang, uansett gir det bedre helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GI er et dårlig mål.

Og du har ikke skjønt bæret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bipoline

Jeg har kjøpt boken og prøver å følge den. Men jeg blir litt matt av alle de spesielle krydderene o.l. Det er heller ikke så lett å finne gode erstatninger for paste, poteter og ris som hele familien kan godta.

Men jeg tenker at hvis vi kan endre litt om litt, bli mer bevisste på hva vi putter i munnen så vil vi i det lange løp få et bedre kosthold. Jeg har ikke inntrykk av at dette er en hurtigslankekur - heller en endring av kosthold for å få en bedre helse på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt boken og prøver å følge den. Men jeg blir litt matt av alle de spesielle krydderene o.l. Det er heller ikke så lett å finne gode erstatninger for paste, poteter og ris som hele familien kan godta.

Men jeg tenker at hvis vi kan endre litt om litt, bli mer bevisste på hva vi putter i munnen så vil vi i det lange løp få et bedre kosthold. Jeg har ikke inntrykk av at dette er en hurtigslankekur - heller en endring av kosthold for å få en bedre helse på alle måter.

Hei bipoline!

Du kan jo spise litt basmatiris, naturis, eller villris. Dette liker jo stort settt hele familien. Selv kan du jo lage linsepure av røde linser og spise istedenfor poteter. (ikke ha for mye vann og ikke kok den for lenge, den er bedre med potetmoskonsistens). Kjenner ellers til problemet med at hele familien skal like det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Og du har ikke skjønt bæret!

Tror faktisk jeg forstår GI bedre enn de aller fleste.

Fruktose er bare eksempel på at lav GI ikke nødvendigvis tilsvarer bra karbohydrater.

GI er målt blodsukkerøkning over 2 timer sammenlignet med tilsvarende måling for en referanse. Testpersonen blir fora med en mengde av varen som gir 50 gram karbs, på fastende mage. Dersom du spiser ett sammensatt måltid blir situasjonen annerledes. Insulinindeksen er bedre, for den måler insulinutsondring i forhold til total energimengde.

Poenget mitt er at GI gir et dårlig bilde. Næringsfordeling og energiinnhold er av langt større betydning en gi, og i stedet for å tenke på GI bør en heller fokusere på å spise mer grønnsaker og minst mulig prossessert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktose er bare eksempel på at lav GI ikke nødvendigvis tilsvarer bra karbohydrater.

GI er målt blodsukkerøkning over 2 timer sammenlignet med tilsvarende måling for en referanse. Testpersonen blir fora med en mengde av varen som gir 50 gram karbs, på fastende mage. Dersom du spiser ett sammensatt måltid blir situasjonen annerledes. Insulinindeksen er bedre, for den måler insulinutsondring i forhold til total energimengde.

Poenget mitt er at GI gir et dårlig bilde. Næringsfordeling og energiinnhold er av langt større betydning en gi, og i stedet for å tenke på GI bør en heller fokusere på å spise mer grønnsaker og minst mulig prossessert mat.

Dersom poenget ditt var at insulinindeksen er et bedre mål enn GI, var sammenligninga mellom fruktose og potet virkelig på trynet. For de fleste er det liksom ikke aktuelt å erstatte potet med fruktose uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

forresten,

hvis du kan vise til noen studier som viser til at lav-GI karbohydrater kan hjelpe til med vektreduksjon i ikke-diabetikere så setter jeg pris på det. Etter det jeg vet har ikke noen studeier klart å påvise en slik sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Dersom poenget ditt var at insulinindeksen er et bedre mål enn GI, var sammenligninga mellom fruktose og potet virkelig på trynet. For de fleste er det liksom ikke aktuelt å erstatte potet med fruktose uansett.

du forstår ikke hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

Næringsfordeling og energiinnhold er av langt større betydning en gi, og i stedet for å tenke på GI bør en heller fokusere på å spise mer grønnsaker og minst mulig prossessert mat.

Det er jo det ihvertfall boka til Lindberg går ut på. Man skal spise sunnere og mindre prossessert mat, men i tillegg ser man også på GI for å ikke øke insulinproduksjonene som visstnok gjør at man lagrer mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forresten,

hvis du kan vise til noen studier som viser til at lav-GI karbohydrater kan hjelpe til med vektreduksjon i ikke-diabetikere så setter jeg pris på det. Etter det jeg vet har ikke noen studeier klart å påvise en slik sammenheng...

Det aner jeg ikke, siden dette ikke er mitt fag. Jeg vet at Lindberg hevder denne sammenhengen finnes, men har ikke sjekket kildene hans.

Men jeg finner det ikke usannsynlig at de fleste overvektige vil gå ned i vekt om de følger rådene som inngår i lav-GI-kost: mindre sukker, hvitt mel, poteter og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Det aner jeg ikke, siden dette ikke er mitt fag. Jeg vet at Lindberg hevder denne sammenhengen finnes, men har ikke sjekket kildene hans.

Men jeg finner det ikke usannsynlig at de fleste overvektige vil gå ned i vekt om de følger rådene som inngår i lav-GI-kost: mindre sukker, hvitt mel, poteter og ris.

Er egentlig enig med deg her.

Det jeg mener er at å unngå prossesert mat er bedre enn å velge mat etter GI-tall. GI er bare et som sier lite når det andre faktorer som betyr så mye mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...