Gå til innhold

geikarl3

Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Jeg lurer på om du/dere kan hjelpe meg?

Jenta vår på 1 år har vært dårlig til å spise siden hun kom til verden.

Da hun var 3 mnd. ble hun innlagt på sykehuset, men de kunne ikke finne noe galt.

I januar i år ble hun innlagt på nytt pga. samme problem, men da fant de ut at hun hadde ørebetennelse, halsbetennelse og lungebetennelse.

Dette ble hun behandlet for og ble fri de infeksjonene. hun har vært til ultralyd både av hode, hjerte og mageregionen da hun var innlagt uten at det ble funnet noe.

Hun var også innom fysioterapheut til vurdering+ en del røntgen og andre undersøkelser.

Hun gikk til kontroll til barnelegen ved sukehuset 1 gng.i mnd. etter dette + hun var flere ganger til kontroll til Ø/N/H -spesialist i ettertid, men hun er erklært frisk.

Nå går vi på ukentlige vektkontroller på helsestasjonen til veiing, men vekta rører seg ikke noe vesentlig. hun er nå 7090gr.

jeg har prøvd snart alt av mat og pålegg for å se om det er noe som kan falle i smak, men nei det skal kun være melk. Jeg har også prøvd å redusere på melka for å se om den har mettet henne så hun ikke har følt noe sult, men uten noe positivt resultat.

Jeg har vært så desperat at jeg har kontaktet healere (uten at jeg tror på dem)

men det har ikke hjulpet.

Jeg lurer på om du/dere har vært borti noen lignende tilfeller og kan gi meg noen tips om hva det kan være, eller om noe som kan hjelpe meg med å få henne til å begynne å spise og legge på seg.

Jeg vet snart ikke min arme råd om hva jeg skal gjøre, for jeg begynner å bli sliten av å lure og lokke henne til å spise.Hun er på samme nivå som andre ettåringer når det gjelder utvikling utenom gåing og å få tenner,dem lar seg vente på.(har ikke fått så mye som ei melketann ennå)

Håper på svar fra dere snarest.

på forhånd TAKK

Hilsen foreldre med "minidatter"

Hege Melum

7690 Mosvik

tlf 74064999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Heisann Hege,

Ideelt sett bør barn på 1 år spise fast føde og kun drikke 2-3 glass melk daglig. Mer enn dette kan føre til vekst-stagnasjon og mangler (anemi er f.eks vanlig hos barn som drikker for mye melk).

Dessverre er det ikke alle som følger dette idealet. Du sier at du har prøvd å redusere melken uten resultater. Jeg er redd dette måten for å få henne til å begynne å spise. Prøv igjen å reduser melka til ikke mer enn 3-4 glass daglig (i første omgang, deretter ned til 2-3 glass), og så tilby mat i stedet. Det tar ofte flere forsøk før barn godtar forandringer i matveien.

Forsøk å ha faste rutiner der barnet får mat med jevne mellomrom i løpet av dagen, gjerne minst 4 faste måltider. Kanskje du kan forsøke at din datter unngår småspising/melkedrikking siste timen før neste måltid for å se om det kan hjelpe på matlysten? Jeg ville også forsøkt å alltid spise sammen med henne. Det er ofte stas å spise mat sammen – barn gjør som du gjør, ikke som du sier! Husk også at du aldri skal tvinge mat i barnet da det bare skaper motvilje.

Dersom selv ikke dette fungerer, bør du be legen din (eller helst en ernæringsfysiolog) hjelpe deg til å finne et ernæringstilskudd for å få din datter til å legge på seg. Hun er i en viktig periode av vekst og utvikling, så det er viktig med nok næring.

Du bør også gi et vitamin/mineral tilskudd daglig til henne. Mangel av div næringsstoffer (f.eks sink) kan føre til veldig dårlig appetitt.

Jeg håper lysten på mat øker snart, men vær forberedt på at det kan ta tid før jenta di vil spise mer da melka tydeligvis er veldig populært. Dersom du har behov for mer veiledning mhp måltider/mat etc vil jeg anbefale at du tar en prat med helsesøster eller en lokal ernæringsfysiolog. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...