Gå til innhold

Mengde melk til spebarn

Elaysa

Anbefalte innlegg

Min datter er 6.5 mnd, og jeg skal slutte å amme henne på dagtid, altså lunsj og middag. Det jeg lurer på er hvor mye morsmelkerstatning hun bør ha i seg til disse måltidene? Det er vanskelig å få henne til å ta flaske, kan jeg gi henne melk av kopp slik jeg gir henne vann etter middagsmaten? Og hvor mye vann bør hun drikke? det er jo ikke mye hun får i seg, meste parten renner jo ut igjen, men hun vil ikke ha tut på koppen, så hun drikker mens jeg holder glasset (leiper i seg).

Slik spiser hun i løpet av en dag:

Hun spiser tran og grøt etterfulgt av amming til frokost, banan/avokado etterfulgt av morsmelkerstatning til lunsj, middag og most frukt etterfulgt av vann til middag, og grøt etterfulgt av amming til kvelds. I tillegg ammer hun i 5 tiden om morgenen i sengen min, da drikker hun endel, ettersom puppene mine er temmelig fulle.

Jeg ammer henne etter maten, da hun har en tendens til å sovne mett og fornøyd ved puppen, slik at jeg ikke får gitt henne vanlig mat. Dette gjør at det ikke er mye morsmelk hun får i seg (tror jeg) til hvert måltid. Vil gjerne amme til hun minst er året, men vil det ha noen effekt når jeg ikke ammer henne mer enn jeg gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Elaysa,

Det er vanskelig for meg å si helt nøyaktig hva din datter trenger av erstatning i tillegg til det hun ammer. Ved 6-9 mnd alderen trenger barn gjerne rundt 720-900 ml av morsmelkerstatning totalt gjennom en dag (3-4 240 ml flasker). Dersom de kun får morsmelk, gis dette etter behov.

I tillegg til de 3 gangene du ammer henne nå, kan du evt pumpe deg slik at hun har morsmelk til lunsjen eller middagen eller gi rundt 1 flaske med erstatning. Du kan føle deg trygg på at hun får i seg tilstrekkelig med næring hvis vekten hennes utvikler seg normalt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...