Gjest bipoline Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg synes basmatirisen smaker så utvannet. Jeg følger terningslinjene på posen med bløtlegging i 10 minutter først. Bør jeg kutte ut dette eller har dere andre gode råd for å få risen mer smakfull og alikevel ernæringsmessig (les: GI -dietetisk) riktig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 jeg syns også basmati risen smaker lite, ihvertfall i forhold til jasminris. men du kan jo kanskje bruke jasminris istedet? eller brun ris? eller så kan du jo til sette en grønnsaksbuljong eller litt soyasaus når du koker den? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg synes ris generelt smaker fryktelig lite. Derfor tilsetter jeg litt godsaker for å gjøre den bedre. Jeg begynner med å frese finhakket selleri, løk og hvitløk i en panne, til det er gyllent. Så tilsetter jeg risen og steker litt til. Istedet for vann bruker jeg hønse- eller grønnsaksbuljong, og sper bare litt av gangen. Så tilsetter jeg mer når det er kokt inn, og rører ofte. Kjempegodt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 jeg syns også basmati risen smaker lite, ihvertfall i forhold til jasminris. men du kan jo kanskje bruke jasminris istedet? eller brun ris? eller så kan du jo til sette en grønnsaksbuljong eller litt soyasaus når du koker den? Tror det er villris eller naturris de selger på smartclub. Den er kjempegod, og GI godkjent ettersom jeg har skjønt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
authen Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Tror det er villris eller naturris de selger på smartclub. Den er kjempegod, og GI godkjent ettersom jeg har skjønt! Skyll risen i kaldt vann, til du ser vanne blir litt klarere(ca 30 sek). Sviss litt løk og andre grønnsaker, bruk gjerne litt buljong. Tilsett ris og vann, kok opp og trekk til side. La stå til den er ferdig, tilsett smør. Det er god, en ting som er bedre enn smør. MER SMØR.... Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosy Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Skyll risen først til vannet er bortimot "rent", 4-5 ganger er nok. La ligge litt i vann hvi du har tid. La renne av i et dørslag. Kok opp vann - med vannkoker går det kjapt. Jeg bruker mye mer vann en oppskriften på pakken. I en kasserolle, eller stekepanne med høue kanter varmer du olje på nesten høyeste varme - ikke brenn! Tilsett noen 2-4 hel grønn kardemomme og deretter risen. La risen bli blank og kjenn at den avgir litt duft - pass på så ikke du brenner risen - da blir den steinhard. Tilsett kokende vann og salt og la risen koke i ca. 5 minutter!!! - smak. Den skal være akkurat kokt. La risen renne av i dørslag. La risen dampe litt av og rør innimellom før du serverer - fjern kardemommefrøene. Dette høres kanskje litt tungvint ut, men etter noen ganger går dette radigt, og risen blir veldig god. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.