molli Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Jeg er voksen, snart 35 år og har født et barn for et par år siden. Min høyde er 163 cm og jeg er spinkelt bygd. Jeg er sterkt undervektig. Kan du si noe om hva jeg bør veie ? En gang for mange år siden leste jeg en tabell, der det var delt opp i spinkel, medium og tung benbygning, samt høyde. Såvidt jeg kan huske, skulle jeg ha veid ett sted mellom 50-55 kilo. Det gjør jeg altså ikke... Kan du si noe om hva jeg bør veie nå ? Jeg har alltid vært tynn og mager, og har alltid vært undervektig. Kan legge til at bedriftshelsetjenesten på jobben min har undersøkt meg grundig flere ganger og ikke funnet noe galt helsemessig. Jeg har kanskje litt høy forbrenning, men ikke noen unormalt høy forbrenning og jeg røyker. Og selv om det er unødvendig å si, så vil jeg for ordens skyld legge til at jeg aldri i mitt liv på noe tidspunkt har lidd av noen spiseforstyrrelse (hverken anorexia eller bulemi). Det som jeg derimot har dårlig samvittighet for, er at jeg nesten aldri spiser frokost. Jeg liker ikke mat om morgenen, og spiser som oftest ikke før lunsj. Dette har jeg planer om å endre fra nå av ! Det har jeg vært klar over hele tiden, men nå skal det altså bli bedre tider. Da jeg var gravid, la jeg på meg 16 kilo. Jeg økte altså i vekt for første gang i mitt liv ! Jeg trodde det knapt selv, for jeg spiste vel egentlig ikke så annerledes enn før. Men jeg mistet alt sammen igjen i tiden etter fødselen, og veide akkurat det samme som før 6-8 mnd etter fødselen. Min vekt har vært den samme, nøyaktig på kiloen, siden 1987. Altså i femten år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Hei molli, Med 163 cm og spinkel benbygning vil en grei vekt fremdeles være 50-55 kg. For å gå opp i vekt, må man ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen bruker daglig. Dersom du ikke klarer å gå opp i vekt ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fett. Fett er det næringsstoffet man får mest kalorier av. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig høy i fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer. Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, peanøtter, etc. Flerumettede fettsyrer finnes bl.a i solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Vær litt mer raus med olje når middagen lages, ta deg en håndfull nøtter til dessert og snacks, eller dryss f.eks solsikkefrø over salaten eller frokostblandingen. Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i fete melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en stor risikofaktor i utvikling av mange livsstilssykdommer. Du kan også øke kalori-innholdet i kosten din ved å bruke div. ernæringspulver. På apoteket vet jeg de har bl.a Afi-Nutrin, Semper, Fortimel etc (spør evt om andre typer også). Disse kan du blande ut f.eks i melka du drikker eller evt noen typer mat. Synes også det er flott at du har bestemt deg for å begynne å spise frokost. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.