Gå til innhold

FU: Er du religiøs?


søkende

Anbefalte innlegg

Kjære mann.

Jeg har ikke fått med meg hvor du bor hen i verden, men skjønner nå at det IKKE er i Oslo.

Må nok ta den koppen i Oslo en gang i tilfelle!

Hei,

Det kan også arrangeres, fordi jeg VET nemlig at man har kaffe i Oslo også! :-)

Dessuten er jeg ofte i Oslo pga møter, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    18

  • søkende

    8

  • SierDuDet

    7

  • Taj Mahal

    4

Mest aktive i denne tråden

Singularity

Hei,

Det kan også arrangeres, fordi jeg VET nemlig at man har kaffe i Oslo også! :-)

Dessuten er jeg ofte i Oslo pga møter, osv.

Med vennlig hilsen

Du får prøve å komme deg på en minitreff eller et litt større treff en gang også da - tror det er ganske mange som er nysgjerrige på deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å gi deg en kort forklaring til det du skriver om som kalles "det ondes problem" eller teodicé. Men du kan få et kort resymé.

Det er feil at Gud er grenseløst allmektig og allvitende. Begrepet allmektig brukes om at han har makt over alle mennesker og

har noen aspekter i tilbedelsen. Han kan heller ikke være grenseløst allvitende fordi han da ikke kunne angre på noe Han har gjort. Men det betyr ikke at Han gjør feil.

Syndens opphav er Djevelen som senere fristet menneskene til fall i Edens have.

Når Gud tillater "Satans kraftige virksomhet" med all forførelse og villfarelse, så er det fordi synden skal bli avslørt og dømt, og Gud kunne skille ondt fra godt på en rettferdig måte.

2. Tes 2, 9-12: "Den lovløses komme er etter Satans virksomhet med all kraft, tegn, og løgnens under og med all urettferdighetens forførelse blandt dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kan bli frelst. Og av denne grunn skal Gud sende dem villfarelsens makt, så de skal tro løgnen, for at de som ikke trodde sannheten, men hadde glede i urettferdigheten, skal bli dømt."

Ut over dette finnes det flere forklaringer som supplerer det ovenfor. Men å vite hvorfor Gud ikke griper inn eller hvorfor Han griper inn så rart Han gjør i bestemte tilfeller - ja det blir vi sjelden gitt forklaringen til. Det kommer dels av at vi mennesker noen ganger er uskikket til å forstå det eller egentlig ikke trenger vite det og dels at det ikke skal få oss til å dømme medmennesker.

Men uansett blir det feil å legge ansvaret på Ham for feil vi gjør, vi har fri vilje og fornuft til å treffe egne beslutninger. Han kunne selvfølgelig ta fra oss denne egenskapen og således fjerne all ondskap, men da ville vi blitt redusert til en slags nikkedukker eller maskiner.

Dette forklarer i grunnen ingenting. Du kan ikke på den ene siden si at Gud er allmektig (slik kristne påstår), men velge å tolke ordet "allmektig" på en måte som passer kun dere. Å være allmektig betyr å ha makt over _alt_, punktum. Du kan heller ikke si at vi har fri vilje, for hvis Gud er allmektig er det han som har gitt oss denne viljen og han kan endre den eller ta den fra oss. Så, hvis vi gjør noe ondt er det fordi Gud har valgt å ikke gripe inn. Det finnes uskyldige troende mennesker over hele verden som lever i fattigdom og kanskje dør av en uutholdelig smertefull sykdom, mens det finnes massemordere og voldtektsmenn og terrorister som på sitt dødsleie bekjenner sine synder og dermed er tilgitt og kommer til himmelen. Hva slags logikk ligger bak dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg forstod jo det da jeg leste resten av tråden, men da var det liksom litt for sent ;-))

Det går forøvrig bare bra med meg og mine. Bella vår ble 2 år på lørdag som var. Stor jente nå, hvor blir tiden av??

Skal det være noe Stavanger-treff, da? Vet rett og slett ikke om jeg er vågal nok til å treffe fremmede mannfolk som jeg har truffet på nettet, helt alene!

...for å ikke si hva maen ville ha sagt til det ;-))

Beste hilsen fra

Sør er ikke så veldig farlig.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...