Poetica Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Min 14 årige datter som har tildels store migreneplager (ukentlige anfall 1-4 ganger), har i dag fått ny medisin - Inderal 10 mg, som skal tas som forebyggende 1 tbl x1 daglig (morgen). Jeg har lest pakningsvedlegget, og det var i hvertfall ikke særlig betryggende eller beroligende lesning. Samtidig er jeg glad for at hun nå forsøksvis får annen behandling enn Naproxen når anfallene allerede er i gang. De har fått dårligere effekt for omtrent hver gang hun har brukt de i løpet av de siste månedene. Hun skal fremdeles supplere med Naproxen som akuttbehandling. Foreløpig er Inderal altså et forsøk, hvis det viser seg å være vellykket, skal hun ta denne medisinen i lang tid framover. Jeg har avtale med legen om å kontakte ham etterhvert som erfaringene dukker opp, og det er en ålreit avtale syns jeg. Jeg opplever helt klart at jenta mi blir tatt på alvor i samarbeidet med sykehuset, og det er jeg enormt glad for. Har noen erfaring med bruk av Inderal mot migrene, og kan noen fortelle om de har opplevd noen av disse bivirkningene som er beskrevet? Fortell gjerne om du vet noe om andre ungdommer som har erfaring med denne medisinen som forebyggende mot migreneanfall. og hvilke reaksjoner de har hatt på bruken av denne. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafia Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei Poetica! Som sagt bruker jeg også Inderal, og har bare gode virkninger. Det er en drøm å slippe migrenen! Hjertet liker også at pulsen og blodtrykket går ned, hvertfall når man er ung og frisk. Men jeg er nå litt eldre enn 14 år, da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Hei Poetica! Som sagt bruker jeg også Inderal, og har bare gode virkninger. Det er en drøm å slippe migrenen! Hjertet liker også at pulsen og blodtrykket går ned, hvertfall når man er ung og frisk. Men jeg er nå litt eldre enn 14 år, da... Nå ble jeg straks litt mer beroliget! ) Jeg håper virkelig at Miriam får like god nytte av medisinen, som det du får!! Hun skal begynne med den i morgen, og kanskje er det nå slutt med stadige migreneanfall. Ingenting hadde gledet meg mer, det er forferdelig vondt å være vitne til at barnet ens har så mye smerter, og blir så invalidisert av disse. Kanskje blir dette full klaff for henne, slik som hos deg? ) Det er rart med det, jeg var skikkelig optimistisk da vi var hos legen, følte en enorm lettelse over at de nå har endret medisineringen. Dessuten snakket legen alvorlig med henne om å ta hensyn til at hun har en sykdom, og hun lyttet med en helt annen interesse enn når jeg "maser" med det. ) Jeg tror hun skjønner alvoret nå. Håper i hvertfall det. Selvsagt er det ikke noe "kult" å være fjortis å måtte leve helt regelmessig hele tiden, men det er nå en gang slik det er. Hun har spesielt i det siste også erfart i hvilken grad spenning og forventninger kan påvirke migrenen, slik som i konfirmasjonen, da hun selvsagt fikk anfall i det øyeblikket seremonien var over. Det gikk bra, hun hadde fått lov til å dosere Naproxen litt ekstra den dagen. ) Så godt det er at slike som deg vil dele erfaringer med ei sikkert hysterisk mamma, jeg føler meg mye bedre nå, takket være deg! Tusen, tusen takk, Serafia! *krysser fingre, tær, ører og tenner* ;o) Her kan du forresten ta en titt på hvor flott hun var på lørdag: http://home.c2i.net/merethed/miriamskonfirmasjon.htm *stolt* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafia Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Nå ble jeg straks litt mer beroliget! ) Jeg håper virkelig at Miriam får like god nytte av medisinen, som det du får!! Hun skal begynne med den i morgen, og kanskje er det nå slutt med stadige migreneanfall. Ingenting hadde gledet meg mer, det er forferdelig vondt å være vitne til at barnet ens har så mye smerter, og blir så invalidisert av disse. Kanskje blir dette full klaff for henne, slik som hos deg? ) Det er rart med det, jeg var skikkelig optimistisk da vi var hos legen, følte en enorm lettelse over at de nå har endret medisineringen. Dessuten snakket legen alvorlig med henne om å ta hensyn til at hun har en sykdom, og hun lyttet med en helt annen interesse enn når jeg "maser" med det. ) Jeg tror hun skjønner alvoret nå. Håper i hvertfall det. Selvsagt er det ikke noe "kult" å være fjortis å måtte leve helt regelmessig hele tiden, men det er nå en gang slik det er. Hun har spesielt i det siste også erfart i hvilken grad spenning og forventninger kan påvirke migrenen, slik som i konfirmasjonen, da hun selvsagt fikk anfall i det øyeblikket seremonien var over. Det gikk bra, hun hadde fått lov til å dosere Naproxen litt ekstra den dagen. ) Så godt det er at slike som deg vil dele erfaringer med ei sikkert hysterisk mamma, jeg føler meg mye bedre nå, takket være deg! Tusen, tusen takk, Serafia! *krysser fingre, tær, ører og tenner* ;o) Her kan du forresten ta en titt på hvor flott hun var på lørdag: http://home.c2i.net/merethed/miriamskonfirmasjon.htm *stolt* ;o) Nydelig jente! Håper virkelig at hun får utbytte av behandlingen, det er sååååå deilig! Og jeg er bare glad for å kunne dele av mine erfaringer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei Poetica, Jeg fikk også migrene omtrent på samme alder som datteren din. Jeg gikk lenge før jeg fikk en diagnose, og hadde da bare reseptfrie medikamenter mot smertene. Senere har jeg forsøkt mye forskjellig, forebyggende, anfallsdempende, alternativt. Inderal hadde lite virkning på meg, jeg ble litt svimmel de første dagene ellers var det ikke nevneverdige bivirkninger. Hva er grunnen til at datteren din ikke får medisiner som fungerer bedre mot anfallene? mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Hei Poetica, Jeg fikk også migrene omtrent på samme alder som datteren din. Jeg gikk lenge før jeg fikk en diagnose, og hadde da bare reseptfrie medikamenter mot smertene. Senere har jeg forsøkt mye forskjellig, forebyggende, anfallsdempende, alternativt. Inderal hadde lite virkning på meg, jeg ble litt svimmel de første dagene ellers var det ikke nevneverdige bivirkninger. Hva er grunnen til at datteren din ikke får medisiner som fungerer bedre mot anfallene? mvh, Hei En_mamma! Hun har hatt diagnosen i 2 år nå, plagene har hun hatt mange år før det ble diagnostisert. Barneklinikken har ikke kunnet gi henne noen annen anfallsmedisin enn Naproxen pga bestemmelsene om at barn ikke skal bruke migrenemedisin. De har bare unntaksvis brukt disse medisinene i ekstreme tilfeller, og da som "forskning", dette fordi disse bestemmelsene fra myndighetenes side er meget strenge. (Man må være fylt 16 år, for å kunne medisineres som voksen) De velger å melde også denne medisineringen hun har fått nå som "forskning". (Som jo i bunn og grunn er en omgåelse av lovgivningen) I dag da vi var på den vanlige kontrollen på barneklinikken, fikk vi valget mellom en type som kunne dempe anfallene bedre enn Naproxen, _eller_ en forebyggende. Siden hun har blitt så mye mer plaget de siste månedene og symptomene også er blitt flere og verre (med økte synsforstyrrelser, svimmelhet, økt kvalme, taleforstyrrelser, hørselsforstyrrelser etc), valgte vi forebyggende medisiner. Håpet er at anfallsfrekvensen nå skal gå ned, slik at hun slipper disse stadig hyppigere og ofte langvarige anfallene som hun nå har hver eneste uke. De går utover både skole og livskvaliteten generelt. Jeg håper virkelig at hun vil kunne nyttiggjøre seg medisinen hun nå har prøvd, det er ingen mening skapt i at en ungdom skal plages så til de grader... ( Godt å høre at heller ikke du har opplevd noen av de tildels ekstreme bivirkningene som er beskrevet (som psykose, hallusinasjoner, håravfall og misfarginger i huden f eks) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Nydelig jente! Håper virkelig at hun får utbytte av behandlingen, det er sååååå deilig! Og jeg er bare glad for å kunne dele av mine erfaringer! Takk! *vokser 2 meter av stolthet* :oD Ja, det håper jeg inderlig også! I'll let you know! Ha en trivelig fridag i morgen! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei En_mamma! Hun har hatt diagnosen i 2 år nå, plagene har hun hatt mange år før det ble diagnostisert. Barneklinikken har ikke kunnet gi henne noen annen anfallsmedisin enn Naproxen pga bestemmelsene om at barn ikke skal bruke migrenemedisin. De har bare unntaksvis brukt disse medisinene i ekstreme tilfeller, og da som "forskning", dette fordi disse bestemmelsene fra myndighetenes side er meget strenge. (Man må være fylt 16 år, for å kunne medisineres som voksen) De velger å melde også denne medisineringen hun har fått nå som "forskning". (Som jo i bunn og grunn er en omgåelse av lovgivningen) I dag da vi var på den vanlige kontrollen på barneklinikken, fikk vi valget mellom en type som kunne dempe anfallene bedre enn Naproxen, _eller_ en forebyggende. Siden hun har blitt så mye mer plaget de siste månedene og symptomene også er blitt flere og verre (med økte synsforstyrrelser, svimmelhet, økt kvalme, taleforstyrrelser, hørselsforstyrrelser etc), valgte vi forebyggende medisiner. Håpet er at anfallsfrekvensen nå skal gå ned, slik at hun slipper disse stadig hyppigere og ofte langvarige anfallene som hun nå har hver eneste uke. De går utover både skole og livskvaliteten generelt. Jeg håper virkelig at hun vil kunne nyttiggjøre seg medisinen hun nå har prøvd, det er ingen mening skapt i at en ungdom skal plages så til de grader... ( Godt å høre at heller ikke du har opplevd noen av de tildels ekstreme bivirkningene som er beskrevet (som psykose, hallusinasjoner, håravfall og misfarginger i huden f eks) ) Poetica, Jeg har faktisk aldri hørt om den bestemmelsen du refererer til om migrenemedisiner og barn. Hvor står dette beskrevet? Det er trist å lese at det har vært så ille med anfall den siste tiden. Mye å "stresse" med; konfirmasjon, tentamner, pubertet...Stress er jo en sterk "migrenetrigger". For meg var også sukker en viktig faktor, jeg fikk bedre kontroll over migrene da blodsukkeret ble mer stabilt; dvs spise regelmessig og unngå mye sykker. En venninde sverger til denne "behandlingen"; ved den første antydning til migrene (vi migrenepasienter har tendens til å fortsette til vi kaster opp eller ikke lengre greier å tyde bokstaver) tar hun en lang, varm dusj, (løser opp stress), og drikker en cola; (hjelper mot kvalme) og går og legger seg på et stille, mørkt rom. Jeg håper Inderalen virker raskt og meget effektivt for den unge håpefulle, ingen skulle ha det så vondt! mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-210903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 9. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2002 Poetica, Jeg har faktisk aldri hørt om den bestemmelsen du refererer til om migrenemedisiner og barn. Hvor står dette beskrevet? Det er trist å lese at det har vært så ille med anfall den siste tiden. Mye å "stresse" med; konfirmasjon, tentamner, pubertet...Stress er jo en sterk "migrenetrigger". For meg var også sukker en viktig faktor, jeg fikk bedre kontroll over migrene da blodsukkeret ble mer stabilt; dvs spise regelmessig og unngå mye sykker. En venninde sverger til denne "behandlingen"; ved den første antydning til migrene (vi migrenepasienter har tendens til å fortsette til vi kaster opp eller ikke lengre greier å tyde bokstaver) tar hun en lang, varm dusj, (løser opp stress), og drikker en cola; (hjelper mot kvalme) og går og legger seg på et stille, mørkt rom. Jeg håper Inderalen virker raskt og meget effektivt for den unge håpefulle, ingen skulle ha det så vondt! mvh, Hei igjen! ) Jeg har ikke lest bestemmelsen selv, men har fått det forklart av legene på barneklinikken på Sykehuset i Buskerud. De sa at slike legemidler som f eks Imigran var berørt av denne regelen. Og at grunnen til at det var så strengt, var at det ikke var utprøvd nok hos barn. Jeg kan ikke annet enn å stole på at de snakker sant, og at de vet hva de snakker om. Min datter er en slik som får anfall hvis hun gleder seg veldig (som f eks konfirmasjonen) eller gruer seg (som til store prøver). Hun er en perfeksjonist i forbindelse med skolearbeid, og da må det jo bli problem... Jeg tror også at det er blitt forverret etter at hun fikk mens i fjor sommer, det virker slik, men siden hun ikke har mensen regelmessig enda (den dukker opp i ny og ne), ser det ikke ut til at de er direkte knyttet til hverandre. Flesteparten av migreneanfallene virker som de kommer uten noen åpenbar grunn. Som jeg tidligere har beskrevet i forbindelse med min datter og migrenen, har hun nok ikke vært flink nok til å ta hensyn til sykdommen sin, og det har nok medført litt mas fra min side om nettopp dette med regelmessighet etc. Jeg håper hun lettere kan gjennomføre dette nå, etter den alvorlige praten med legen i går. ) Ha en fin "himmelsprett". ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52597-inderal-mot-migrene-hos-14-%C3%A5ring-erfaringerb%C3%A5de-til-legene-og-andre/#findComment-211101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.