Gå til innhold

Fadimes mor vitner i favør av drapsmannen

Anbefalte innlegg

Sør, da skulle hun ikke ha vitnet i det hele tatt! Kanskje en lyger i retten hvor hun kommer fra, men i siviliserte land, så er ikke det akseptert. Hun kan nekte å vitne, hvorfor gjorde hun ikke det??

Er ikke Sverige "sivilisert"?

Eller tror du at "ingen lyver i retten i USA" (som du formodentlig mener er sivilisert)?

=====

I siviliserte lang kan man spasere alene i sentrum av storbyene midt på natten.

Gjør du det?

Ikke moren til Fadime heller!

Hun har sett hva som skjer med dem som ikke adlyder!

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Cheerleader

16

• rodell

9

• Nosferatu

9

Mest aktive i denne tråden

Symptomene er de samme. Virkningen er den samme.

Ja og nei. Ved å stemple fyren som psykopat, har man forenklet saken til å være ett enkeltdrap med en syk gjerningsmann, mens det egentlig er ett utslag av en syk kultur (og delvis religion) som bør bekjempes der det er mulig.

Så selvgode og kjepphøye dere er!

Dere vet ingenting om hvordan det er å være Fadimes mor! Dere har vært så heldige at dere aldri har måttet føle den frykten hun antagelig føler på kroppen! Pris dere lykkelige for det, og kravle skamfulle ned fra deres høye hester!

Ikke døm noen før du har gått en mil i deres sko!

Godt sagt!

Du skriver: "Ikke døm noen før du har gått en mil i deres sko!"

Da vet du hvordan de har det, pluss at du er ca 10 km vekke fra dem! ;-)

Med vennlig hilsen

Ja og nei. Ved å stemple fyren som psykopat, har man forenklet saken til å være ett enkeltdrap med en syk gjerningsmann, mens det egentlig er ett utslag av en syk kultur (og delvis religion) som bør bekjempes der det er mulig.

Hei,

Tatt i betraktning at ingen kultur har vært ansvarlig for mer krig og død (1. verdenskrig, 2. verdenskrig, utallige kolonikriger, mye av det som skjedde i Sovjet) enn den europeiske kultur, med den kristne religion - mener du det samme om disse?

Kvinnehat og drap finnes overalt (alle religioner, alle deler av verden) - det er bedre å bekjempe praksis og individuell-kultur, enn folkeslag/religion. (Da går bare folk i skyttergraver.)

Med vennlig hilsen

Hei,

Tatt i betraktning at ingen kultur har vært ansvarlig for mer krig og død (1. verdenskrig, 2. verdenskrig, utallige kolonikriger, mye av det som skjedde i Sovjet) enn den europeiske kultur, med den kristne religion - mener du det samme om disse?

Kvinnehat og drap finnes overalt (alle religioner, alle deler av verden) - det er bedre å bekjempe praksis og individuell-kultur, enn folkeslag/religion. (Da går bare folk i skyttergraver.)

Med vennlig hilsen

Nei, knapt noen religion eller kultur har skapt mer faenskap enn kristendom og den gamle Europeiske kultur. Men den er blitt knekket, slik at man i dag kan leve uten kristendommen der den før dominerte på samme måte som Islam i dag. Og det er ingen grunn til at ikke den/de kultuerer (som ikke bare tilhører Islam) som inneholder æresdrap også skal kunne knekkes.

Du kan ikke løse ett problem som æresdrap ved bare å se på individuelle saker og personer. Det hele baserer seg på kultur og religion som har undertrykking og mangel på individuell frihet som en grunnpilar, slik som kristendommen generellt hadde tidligere, og slik som sekter innen kristendommen har i dag.

Nei, knapt noen religion eller kultur har skapt mer faenskap enn kristendom og den gamle Europeiske kultur. Men den er blitt knekket, slik at man i dag kan leve uten kristendommen der den før dominerte på samme måte som Islam i dag. Og det er ingen grunn til at ikke den/de kultuerer (som ikke bare tilhører Islam) som inneholder æresdrap også skal kunne knekkes.

Du kan ikke løse ett problem som æresdrap ved bare å se på individuelle saker og personer. Det hele baserer seg på kultur og religion som har undertrykking og mangel på individuell frihet som en grunnpilar, slik som kristendommen generellt hadde tidligere, og slik som sekter innen kristendommen har i dag.

Hei

Jeg er enig med deg der, men *hvordan* ble kristendommen knekt?

Ikke ved å angripe den direkte (i de fleste tilfeller), og ikke ved navn, men rett og slett at demokratiet og folket tok føringen, og kristendommen/kirken nå må sloss for å følge med samfunnsutviklingen.

Det som skjedde var "utvikling" (altså, det som mangler i mange *u*-land), hvor vi fikk velferdsstat, sosialdemokrati, osv.

For når folk har noe som de kan miste ("goder") så blir ikke fundamentalisme så attraktivt lengre.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei

Jeg er enig med deg der, men *hvordan* ble kristendommen knekt?

Ikke ved å angripe den direkte (i de fleste tilfeller), og ikke ved navn, men rett og slett at demokratiet og folket tok føringen, og kristendommen/kirken nå må sloss for å følge med samfunnsutviklingen.

Det som skjedde var "utvikling" (altså, det som mangler i mange *u*-land), hvor vi fikk velferdsstat, sosialdemokrati, osv.

For når folk har noe som de kan miste ("goder") så blir ikke fundamentalisme så attraktivt lengre.

Med vennlig hilsen

"folket og demokratiet tok føringen". Nja.. det kan nå diskuteres. Kristendommen mistet sin makt fordi folk begynte å tenke selv, og kunnskap, vitenskap og framskritt tok over for frykten for det ukjente som kristendommen fløt på. Kunnskap og frihet til å tenke selv er enhver undertrykkers største fiende, enten det er en kristen prest, en islamsk mullah, eller en kommunistisk despot. Islam, og de islamske kulturer er ett godt eksempel. Der jobbes det beinhardt for å unngå at folket skal få ett for godt innblikk i andre kulturer og andre levemåter. Det kan få katastrofale konsekvenser for det muslimske presteskapets makt. Og her finnes også en del av grunnlaget for æresdrap: Slipp ikke ungdommen fri, for da bryter de kanskje ut av den kultur der de "gamle" har makt og myndighet.

For å knekke disse kulturene (og religionen, enten den heter det ene eller det andre), er det beste vi kan gjøre å bygge opp folks mulighet til å få kunnskap, og frihet til å tenke selv.

(Nå gir jeg opp å skrive flere innlegg inntil DOL har fått fikset serverproblemene sine).

Hei,

Med vennlig hilsen

Du skriver:

"Kvinnehat og drap finnes overalt (alle religioner, alle deler av verden) "

Ikke alle religioner. Du finner ikke kvinneforakt og kvinneundertrykkelse hos Baha'i-troende, Chakra-holister, Summit Lighthouse, teosofer, antroposofer med flere.

Men det forekommer i alle verdensdeler ja, dessverre.l

Mvh.

Du skriver:

"Kvinnehat og drap finnes overalt (alle religioner, alle deler av verden) "

Ikke alle religioner. Du finner ikke kvinneforakt og kvinneundertrykkelse hos Baha'i-troende, Chakra-holister, Summit Lighthouse, teosofer, antroposofer med flere.

Men det forekommer i alle verdensdeler ja, dessverre.l

Mvh.

"Baha'i-troende, Chakra-holister, Summit Lighthouse, teosofer, antroposofer med flere. "

Hva i all verden er det, lokale religioner eller sekter?

*føler seg uvitende* :-)

"Baha'i-troende, Chakra-holister, Summit Lighthouse, teosofer, antroposofer med flere. "

Hva i all verden er det, lokale religioner eller sekter?

*føler seg uvitende* :-)

Bahá'i-troen er utbredt i 205 land og ble grunnlagt av Bahá'u'lláh (1872-1892) som skal være den siste profeten som besøkte vår jord.

Han mener at Moses, Buddha, Zarathustra, Kristus og Muhammed var guds budbringere.

Menneskeheten er én eneste rase, og det er viktig å forene den i ett verdenssamfunn. Det finnes kun én Gud. Åpenbaringene av Guds vilje overfor menneskene gjennom profeter har etterfulgt hverandre og vært den viktigste siviliserende kraft i historien (Moses, Buddha, Zarathustra, Kristus, Muhammed og Bahá'u'lláh).

Menneskeheten er i ferd med å nå ett høyere åndelig nivå, det er dette som gjør det mulig å forene menneskefamilien og bygge et fredelig og rettferdig verdenssamfunn.

Hovedprinsippene er:

- At vi oppigr alle former for fordommer

- At kvinner sikres de samme muligheter som menn

- At vi erkjenner at religiøs sannhet er én, og at den er relativ

- At vi gjør slutt på ytterlighetene i fattigdom og rikdom

- At vi gjennomfører skolegang for alle

- At hver enkelt er ansvarlig for å søke sannheten uavhengig av andre.

- At det opprettes en verdensføderasjon

- At vi erkjenner at sann religion harmonerer med fornuft, og med å søke vitenskapelig kunnskap.

Og det viktigste av alt er å annerkjenne Bahá'u'lláh som profet. Den siste i rekken av Gud's budbringere.

Det internasjonale Bahá'i-samfunn samarbeider med UNICEF og FN om barns og minoriteters rettigheter.

Sånn, nå har jeg fortalt litt om Bahá'i troen.

Jeg er chakra-holist, og jeg har forklart en god del om det før, så hvis du ikke spør spesifikt, så tror jeg ikke jeg skal legge ut detaljert om det.

Teosofien ble grunnlagt av ei dame. Madame Blavatsky, som hun kalles. Det sier seg selv at en kvinnegrunnlagt religion, kanskje ikke er kvinnefiendltig.

Antroposofien ble grunnlagt av Rudolf Steiner, og kalles for moderne åndsvitenskap. Steiner skolen er basert på den filosofien. Kosdo har gått på steiner skolen, og han kan bekrefte at det ikke var noe hjernevask eller religiøst pådytting der i gården.

Summit Lighthouse er De oppadstigendes mestres lære. Deres nåværende budbærer er Elisabeth Clare Prophet, som hun heter. Det sier seg selv at hun ikke oppfordrer til æresdrap, tvangsekteskap eller konebrenning.

Mvh.

Cheerleader

Er ikke Sverige "sivilisert"?

Eller tror du at "ingen lyver i retten i USA" (som du formodentlig mener er sivilisert)?

=====

I siviliserte lang kan man spasere alene i sentrum av storbyene midt på natten.

Gjør du det?

Ikke moren til Fadime heller!

Hun har sett hva som skjer med dem som ikke adlyder!

Med vennlig hilsen

Det har søstera til Fadime også, men hun fortalte sannheten. En holder seg unna vitnestolen, hvis en bare har tenkt å lyve allikevel. Jeg sier ikke at det aldri lyves i vitnestolen her, men her blir en straffet for det, om det virker for idiotisk. Og hennes vitnemål, hvor hun mener at mannen ikke drepte Fadime, selv etter å ha tilstått og skrytt av det, er helt aldeles idiotisk. Hun skulle latt være å i det hele tatt møte i rettsalen, om hun skulle lire av seg den ene løgnen etter den andre. Det er en veldig spesiell og viktig posisjon, i det å være et såpass sentralt vitne i en drapssak. Å regelrett lyve for å redde sitt eget skinn, er ikke holdbart.

Klart Sverige er sivilisert, men du skrev tidligere at jeg måtte huske på hvor hun kom fra, og det er vel et av de primitive midtøsten-landene. Og der, stoler jeg ikke mye på rettsystemet i det hele tatt.

Annonse

Ettersom 20-25% av verdens befolkning er muslimer, så er det ikke vanskelig å finne saker de er skyldige i.

Vi kan jo også nevne at nazistene var kristne, Stalin var ateist, osv, osv.

===

Derutover vil jeg påpeke at Fadimes mor neppe kan beskrives som en "muslimsk mann".....

Med vennlig hilsen

Nå var det vel ikke Fadimes mor sinnet først og fremst var rettet mot her, men "folkeslaget" eller ukulturen som gir opphav til slike syke handlinger.

Nå var det vel ikke Stalins ateisme som var hans "problem" - og han var kun ett menneske.

Her snakker vi om en ukultur som er spredt rundt i mange verdensdeler, men som har en felles "base" - og det er islam og visse samfunns fortolkning og utlevelse av den.

Og et lite velmenende tips her...... Forsøk å forstå hva som menes med det som blir sagt, og ikke heng deg/dere for mye opp i bruk av konkrete ord.

Det er ikke alle som er like flinke til å uttrykke seg "korrekt", men det betyr ikke at de ikke skal kunne delta i en debatt her på lik linje med andre.

Det er tross alt meningene som betyr noe, og det er noen her som kunne vært flinkere til å respektere andres meninger - og diskutere de, i stedet for å kverulere på ordbruken....

Mvh

Hei,

Med vennlig hilsen

Du klarer ikke å bortforklare at ikke denne type ukultur er noe av det som gjennomsyrer de aller fleste strengt muslimske samfunn, og at dette - i motsetning til de aller fleste andre "syke" samfunn - er samfunn i utvikling den "gale" veien.

Islam er i tillegg en av få verdensreligioner, og sansynligvis den som samlet sett undertrykker flest kvinner verden over.

En av de ting vi kan gjøre er å gjøre vårt beste for at ikke denne delen av islamsk ukultur får fotfeste i vesten.

Og det gjør vi ikke ved å karakterisere det som enkelthendelser utført av syke enkeltindivider - for slik er det ikke.

Det er viktig å slå ned på dette så hardt som overhode mulig, og reagere mot ikke bare de som utfører disse handlinger, men også de som altivt støtter opp om denne ukulturen.

Mvh

Nå var det vel ikke Fadimes mor sinnet først og fremst var rettet mot her, men "folkeslaget" eller ukulturen som gir opphav til slike syke handlinger.

Nå var det vel ikke Stalins ateisme som var hans "problem" - og han var kun ett menneske.

Her snakker vi om en ukultur som er spredt rundt i mange verdensdeler, men som har en felles "base" - og det er islam og visse samfunns fortolkning og utlevelse av den.

Og et lite velmenende tips her...... Forsøk å forstå hva som menes med det som blir sagt, og ikke heng deg/dere for mye opp i bruk av konkrete ord.

Det er ikke alle som er like flinke til å uttrykke seg "korrekt", men det betyr ikke at de ikke skal kunne delta i en debatt her på lik linje med andre.

Det er tross alt meningene som betyr noe, og det er noen her som kunne vært flinkere til å respektere andres meninger - og diskutere de, i stedet for å kverulere på ordbruken....

Mvh

Du skriver: "Forsøk å forstå hva som menes med det som blir sagt, og ikke heng deg/dere for mye opp i bruk av konkrete ord."

Nei, jeg forholder meg til det som vedkommende skriver, istedet for å tillegge vedkommende tilfeldige meninger om hva jeg mener at han/hun kanskje mener.

Derutover ser jeg at du igjen generaliserer over "folkeslag"; like ille enten det er "muslimer" eller "jøder" du har fordommer mot.

Etter det jeg vet (fra media) var familien ikke engang muslimer....

Med vennlig hilsen

Du klarer ikke å bortforklare at ikke denne type ukultur er noe av det som gjennomsyrer de aller fleste strengt muslimske samfunn, og at dette - i motsetning til de aller fleste andre "syke" samfunn - er samfunn i utvikling den "gale" veien.

Islam er i tillegg en av få verdensreligioner, og sansynligvis den som samlet sett undertrykker flest kvinner verden over.

En av de ting vi kan gjøre er å gjøre vårt beste for at ikke denne delen av islamsk ukultur får fotfeste i vesten.

Og det gjør vi ikke ved å karakterisere det som enkelthendelser utført av syke enkeltindivider - for slik er det ikke.

Det er viktig å slå ned på dette så hardt som overhode mulig, og reagere mot ikke bare de som utfører disse handlinger, men også de som altivt støtter opp om denne ukulturen.

Mvh

Svært få muslimer utfører æresdrap.

Svært få kristne blir nazister.

Skal man bekjempe nazismen ved "å gjøre vårt beste for at ikke denne delen av islamsk [kristne] ukultur får fotfeste i vesten."?

===

Med vennlig hilsen

Du skriver: "Forsøk å forstå hva som menes med det som blir sagt, og ikke heng deg/dere for mye opp i bruk av konkrete ord."

Nei, jeg forholder meg til det som vedkommende skriver, istedet for å tillegge vedkommende tilfeldige meninger om hva jeg mener at han/hun kanskje mener.

Derutover ser jeg at du igjen generaliserer over "folkeslag"; like ille enten det er "muslimer" eller "jøder" du har fordommer mot.

Etter det jeg vet (fra media) var familien ikke engang muslimer....

Med vennlig hilsen

Her tar du feil på flere områder Sør.

For det første så forholder du deg ikke til det som blir skrevet, men til din fortolkning av meningen av det som blir skrevet - på lik linje med alle andre.

Og da er det viljen (og skjelden evnen) til å forsøke å forstå hva som faktisk er meningen med det som skrives som er viktig hvis man ønsker en god debatt - i stedet for en "konkurranse" i kverulering.

Din påstand om at jeg nok en gang generaliserer er nok ett eksempel på det. Jeg viste til hva musikeren skrev og førte derfor "folkeslag" opp i gåseøyne for å forsøke å forklare hva det var han var sint for (at det ikke var Fadimes mor, men ukulturen som fører til slike handlinger som han i første omgang uttrykte sinne over).

At du da griper muligheten til å kritisere meg for generalisering viser bare nok en gang hva jeg mener om det å avspore kjernen i debatten ved å kverulere på ordbruken....

Om familien til Fadime er muslimer vet faktisk heller ikke jeg med sikkerhet. Jeg trodde de kom fra et muslimsk miljø etter hva jeg har fått med meg fra media, men det finnes jo også andre miljøer der slike æreskodekser missbrukes - dog ikke i en slik utstrekning som innenfor de muslimske miljøer.

Mvh

Svært få muslimer utfører æresdrap.

Svært få kristne blir nazister.

Skal man bekjempe nazismen ved "å gjøre vårt beste for at ikke denne delen av islamsk [kristne] ukultur får fotfeste i vesten."?

===

Med vennlig hilsen

?

Enten forstår du ikke hva jeg mener, eller så vil du ikke forstå, eller så ønsker du bare å kverulere.

Uansett hva som måtte være årsaken, så har jeg forstått at det er like umulig å få deg til å komme med noen "imøtekommelse", som det er å forsøke å omvende en fundamentalistisk muslim :-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...