Gå til innhold

jvb eller idrettslegen - kan du svare på dette også?

Gjest firebird

Anbefalte innlegg

Gjest firebird

tusen takk for svar på patelle operasjons spørsmålet mitt. hvis du er innom denne siden nå , kan du da svare dette innlegget også? jeg er takknemlig for det!

når det gjelder kneskjell utglidninger , har jeg hatt et sted mellom 20 og 25 utglidninger de 4-5 siste årene. for bare 3 uker siden hadde jeg 2 utglidninger på like mange dager + at jeg hadde 3 tilfeller der kneskjellet føltes så ustabilt at jeg ikke torte å trene i det hele tatt på over en uke.

jeg hadde en artroskopi av samme kne (venstre) i 1996 , der brusken på baksiden av kneskjellet var hel , om enn noe oppflosset. under denne artroskopien ble det påvist at patella står for høyt og at jeg har såkalte hypermobile ledd.

Siden jeg har hatt såpass mange utglidninger og *nesten - utglidninger* bare de siste ukene , tror jeg ganske sikkert at jeg vil takke ja til en eventuell operasjon. slik som det er nå , er det en hel del ting jeg ikke tør å gjøre når jeg trener. Dessuten er en slik utglidning grusomt smertefult og kneet er hovent i dagesvis og ofte i over 1 uke etterpå.

noen ganger har det hendt at jeg har reist meg opp fra en stol og kneskjellet har glidd ut. det er som sagt ikke de helt store påkjenningene som trigger utglidningen.

jeg lurer på om det ville hjelpe å gå ned i vekt?( jeg er kvinne, 29 år )

Jeg har vært svært overvektig ( p.g.a medisiner) - veide på ett tidspunkt 120 kilo. jeg er 172 cm høy. nå er jeg nede i 83 kg og har det helt ok med denne vekten , selv om jeg stadig ønsker å komme ned til rundt 75 kilo.

men kirurgen jeg snakket med mente at vekten min nå ikke burde være noe stort problem for knærne mine. siden jeg trener mye vekter og styrke er det kanskje også normalt at jeg veier noe for mye. muskler sies jo å være tyngre enn fett.

hvis du har noen synspunkter å komme med , blir jeg glad for det.

ha en fortsatt fin dag!

vennlig hilsen :)

vennlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har 2 problemer der arbejder mod hinanden.

1 er brusken flosset har du slidgigt, det er kun stadiet vi kan debaterer. det betyder at bliver du opereret får du det ikke bedre hvad angår knæsmerter, hvis oparationen består i at sætte tilhæftningen af knæskal længere ned på underben..

2 ,så hyppige tilfælde med ledskred bør man hjælpe med en sådan operation.

så what to do???.

ihvertfald vil jeg tilråde at sport med løb, hop, og spring bør undgås.

Kan operatøren nøjes med at trække (og nu på lidt latin: tuberositas tibia) 1cm distalt og 1 cm medialt og så heller ikke mere så er det nok det bedste kompromis.

held og lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...