Gå til innhold

vonde knær- brusk? jvb

Gjest boppine

Anbefalte innlegg

Gjest boppine

Hei

Har trent kampsport en tid. I tillegg sykler jeg. Har dessuten jogget mye oppigjennom årene. I den siste tiden (en del uker) har jeg hatt vondt i knærne. Det arter seg slik at det er vondt å gå ned trapper, vondt å bøye dem over 90 grader, dvs gå ned på huk. Å gå ned på kne gjør også vondt, samt å sitte med beina bøyd. Dessuten virker knærne stive. Kjenner ikke noe særlig når jeg trener bortsett fra om jeg må gjøre nevnte bevegelser. Antar at dette er et problem med oppfliset brusk. ("løperkne") Har vært hos legen og skal på MR-røngten. Vil denne undersøkelsen vise et slikt problem? Og mens jeg venter på å få tatt denne undersøkelsen, hvordan skal jeg forholde meg? Hva kan jeg forvente om jeg har et slikt problem? Har ikke lyst til å kutte ned på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snillemille

Det kan hende at du har tilt i kneskålen din om du har mye vondt. Det gjør at du får en feil kraftfordeling i kneet og brusken lider. Måten å trene dette opp for å unngå operasjon, er å trene opp muskelen på innsiden av låret. Kneebøy og gå i trapper(simulert). Man trener innermuskelen kun i et par grader. Altså man står rett opp og bare bøyer kneet ca 10-15 grader. Tenk på å spenn muskelen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært at blæse og have mel i munden.

det er det du vil hvis du vil bruge brusken meget (i træning) og samtidig undgå smerter fra en itugået brusk.

MR er anvendelig, men bedre er en artroskopi.

Det fordre dog at artroskopøren er erfaren (mere end 5000 skopier bag sig).

man kan ikke med rimelighed give råd om noget man ikke ved noget om, så hvad du sjkal gøre fra nu af må du selv vurdere efter dine symptomer.

mvh

jvbruun, ortopæd,dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boppine

Det er svært at blæse og have mel i munden.

det er det du vil hvis du vil bruge brusken meget (i træning) og samtidig undgå smerter fra en itugået brusk.

MR er anvendelig, men bedre er en artroskopi.

Det fordre dog at artroskopøren er erfaren (mere end 5000 skopier bag sig).

man kan ikke med rimelighed give råd om noget man ikke ved noget om, så hvad du sjkal gøre fra nu af må du selv vurdere efter dine symptomer.

mvh

jvbruun, ortopæd,dk

Antar at slitte kneskåler/løperkne er av den typen skade som ikke kan føre til invaliditet, og/eller problemer i alderdommen. Så jeg tror at jeg kommer til å fortsette med treninga så sant MR-undersøkelsen ikke viser noe annet enn det jeg tror det er. Fordelene ved å trene er så store at jeg får prøve å leve med det. Knebeskyttere (ved kryping på gulvet) og knevarmere er muligens en god idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

jeg har akkurat samme problem som deg, og gikk også til MR undersøkelse.

Det eneste de påviste da var en moderat hydrops. Det er vel en væskeansamling, men hva kan gjøres med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boppine

Det eneste de påviste da var en moderat hydrops. Det er vel en væskeansamling, men hva kan gjøres med det?

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg heller, MR-undersøkelsen viste ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Boppine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boppine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...