Gjest lakto-veggis Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Heisann!! Er lakto-vegetarianer, og det går for det meste i epler og sjokolade. Jeg trenger tips til en god proteinkilde, da jeg ikke er så flink med næringsinnhold. Vet jo at melk inneholder mye protein, drikker et glass om dagen for å få B12, men spiser ikke ost og er heller ikke glad i jogurt. Disse soyapølsene, er de gode, mye protein? Vet at linser er bra. Flaut å si det, men har aldri spist det før, vet ikke hvordan de ser ut heller... fåes de på rimi/rema? Spiser heller ikke noe særlig brødmat, pasta, ris og ihvertfall ikke poteter.. Ser at det er noen vegetarianere her inne, hadde vært veldig takknemlig for noen råd og tips... Tusen takk!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Cottage cheese inneholder mye protein. Soyaproteinet er omtrent det eneste fullverdige planteproteinet. Andre bønner har også mye protein, men det er ufullstendig. Alternativt kan du kjøpe proteinpulver. Å være veggis er ikke sunt for noen, og uten kunnskaper er det idiotisk. Kjøp deg hverfall en bok og lær deg litt så kan du begrense skadene i det minste 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Cottage cheese inneholder mye protein. Soyaproteinet er omtrent det eneste fullverdige planteproteinet. Andre bønner har også mye protein, men det er ufullstendig. Alternativt kan du kjøpe proteinpulver. Å være veggis er ikke sunt for noen, og uten kunnskaper er det idiotisk. Kjøp deg hverfall en bok og lær deg litt så kan du begrense skadene i det minste hvorfor mener du at det ikke er sunt å være vegetarianer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 alletyper belgfrukter er gode proteinkilder, og soya produkter. Du får soya i mange varianter..tofu, bønner, soyabiter..(de inneholder 50%protein). ++ seitan, som er et produkt laget av hvete-gluten også 50%protein tror jeg, selv syns jeg ikke det er så fantastisk godt da. Men ta en tur i helsekosten å se, der har de en del, eller hvis du har en invandrer butikk i nærheten. Ellers er nøtter og frø gode proteinkilder har selv vært veggis i mange år, så hvis du lurer på noe annet angående det, så bare spør (: hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lakto-veggis Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 alletyper belgfrukter er gode proteinkilder, og soya produkter. Du får soya i mange varianter..tofu, bønner, soyabiter..(de inneholder 50%protein). ++ seitan, som er et produkt laget av hvete-gluten også 50%protein tror jeg, selv syns jeg ikke det er så fantastisk godt da. Men ta en tur i helsekosten å se, der har de en del, eller hvis du har en invandrer butikk i nærheten. Ellers er nøtter og frø gode proteinkilder har selv vært veggis i mange år, så hvis du lurer på noe annet angående det, så bare spør (: hilsen Tusen takk for tips, skal stikke innom helsekosten idag, det hørtes jo litt digg ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Tusen takk for tips, skal stikke innom helsekosten idag, det hørtes jo litt digg ut :-) hvor gammel er du? gutt/jente? bare nysgjerrig (: jeg er jente, 19 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lakto-veggis Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 hvor gammel er du? gutt/jente? bare nysgjerrig (: jeg er jente, 19 Er jente, også 19. Har vært veggis i 6 år nå, men kunnskapen om ernæring har vært tydelig fraværende;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Er jente, også 19. Har vært veggis i 6 år nå, men kunnskapen om ernæring har vært tydelig fraværende;-) har du vært veggis i seks år uten å vite hva som er gode proteinkilder? du skriver at du lever mest på epler og sjokolade..da må du vel ha en del vitaminmangler har du sjekket det? Ellers så krever ikke det å være vegetarianer å ha så kjempe peiling på ernæring egentlig, som så mange tror, men når du er veganer (slik jeg er) da krever det en god del 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Cottage cheese inneholder mye protein. Soyaproteinet er omtrent det eneste fullverdige planteproteinet. Andre bønner har også mye protein, men det er ufullstendig. Alternativt kan du kjøpe proteinpulver. Å være veggis er ikke sunt for noen, og uten kunnskaper er det idiotisk. Kjøp deg hverfall en bok og lær deg litt så kan du begrense skadene i det minste Til ikke undertegnet! Jeg er enig med deg at man burde vite litt om ernæring, men at det å være vegetarianer ikke er sunt, er total galt. Å være vegetarianer eller veganer er helsebringende. Flere studier har vist at du minsker risikoen for både hjertesykdommer, kreft, diabetes, og overvekt! Og kolestrolet ditt senkes når du er vegetarianer, hvis det har vært for høyt! Vegetabilsk protein fra sojabønner, tofu, bønner, linser, nøtter, korn er KJEMPESUNT, og mye bedre en animalsk protein, fordi det senker risikoen for kroniske sykdommer som allerede nevnt ovenfor, og er også sunt for de som lider av revmatiske sykdommer, Parkison, etc.. Les nye ferske studier som er gjort, så vil du finne ut av det =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lakto-veggis Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 har du vært veggis i seks år uten å vite hva som er gode proteinkilder? du skriver at du lever mest på epler og sjokolade..da må du vel ha en del vitaminmangler har du sjekket det? Ellers så krever ikke det å være vegetarianer å ha så kjempe peiling på ernæring egentlig, som så mange tror, men når du er veganer (slik jeg er) da krever det en god del vitamin-mangler, jeg?? Tja, la meg se.... B12, jern, folin, kalium....osv...:-) Tar blodprøver hver tredje måned, og det hele blir en karusell, føles det som. Men jeg er flink til å drikke melk, men spiser ikke gelatinholdige produkter eller ost(pga. løypen), så det blir ikke så mye å velge mellom... Fikk injeksjoner i baken de første årene som veggis, alt jeg levde på var bananer og pommes frites. Jeg er heller ikke flink til å lage mat, og ingen storspiser, så det blir bare til at jeg hopper innom rema og kjøper en appelsin, en stratos og pepsi.. Men må få en ordning på det nå... Er forresten journaliststudent og jobber med avsl. fagoppgave. Skriver om fanatisme, og skal intervjue en vegan, faktisk... Takk for alle gode råd:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Til ikke undertegnet! Jeg er enig med deg at man burde vite litt om ernæring, men at det å være vegetarianer ikke er sunt, er total galt. Å være vegetarianer eller veganer er helsebringende. Flere studier har vist at du minsker risikoen for både hjertesykdommer, kreft, diabetes, og overvekt! Og kolestrolet ditt senkes når du er vegetarianer, hvis det har vært for høyt! Vegetabilsk protein fra sojabønner, tofu, bønner, linser, nøtter, korn er KJEMPESUNT, og mye bedre en animalsk protein, fordi det senker risikoen for kroniske sykdommer som allerede nevnt ovenfor, og er også sunt for de som lider av revmatiske sykdommer, Parkison, etc.. Les nye ferske studier som er gjort, så vil du finne ut av det =) Å være vegetarianer er ikke optimalt. Kjøtt er en veldig bra næringskilde som du da velger å ikke benytte deg av. Animalt protein er langt bedre enn vegetabilsk., det er det ingen tvil om. Animalsk fett er heller ikke så dårlig som sitt rykte. De fordelene du nevner oppnår du også gjennom et sunt alt-eter kosthold, problemene oppstår når folk ikke er fysisk aktive. Soya har riktignok brukbart protein, men inneholder phytoøstrogener og antinutrienter. Jeg får rundt 40% av energien min gjennom protein, dette ser ut til å være optimalt for meg. Hvordan skulle jeg fått til det ved å spise bare vegetabilsk protein? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lakto-veggis Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Å være vegetarianer er ikke optimalt. Kjøtt er en veldig bra næringskilde som du da velger å ikke benytte deg av. Animalt protein er langt bedre enn vegetabilsk., det er det ingen tvil om. Animalsk fett er heller ikke så dårlig som sitt rykte. De fordelene du nevner oppnår du også gjennom et sunt alt-eter kosthold, problemene oppstår når folk ikke er fysisk aktive. Soya har riktignok brukbart protein, men inneholder phytoøstrogener og antinutrienter. Jeg får rundt 40% av energien min gjennom protein, dette ser ut til å være optimalt for meg. Hvordan skulle jeg fått til det ved å spise bare vegetabilsk protein? Du har forsåvidt rett i det du sier. Studier viser at det optimale er et alt-etende kosthold med en "vegetarisk" livsstil, om du skjønner meg. Mer frukt og grønt, altså. Men jeg må vel pent innrømme at jeg(+fler) ikke valgte vegetarianisme p.g.a helsen. Det sier seg vel selv, med tanke på mitt kosthold,-) Fra min side er det mer av kjærlighet til dyr, og det å ikke "like" å spise døde/levende ting. Jeg banaliserer det litt her, men jeg er enig med deg når du sier at et vegetarisk kosthold nødvendigvis ikke er _helsebringende_ i seg selv. Vet dere hva jeg "savner" fra min kjøttetende periode? Blodpudding...(!) Mammas hjemmelagede....Med sukker!!...det var jo så digg, husker smaken 6 år senere.. *sikler* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jøss.... *undrer*, hvordan lever du på sjokolade og epler? Du som er laktoveggis kan jo for eksempel spise egg som er er god kilde til diverse næringsstoffer. Som nevnt under her er også Tofu fint å spise, selvom det ikke smaker allverden. Tofu ser litt ut som ost og består av soya. Den brukes ofte som erstatning for kjøtt i matretter (pass på å ikke koke den noe særlig, da løser den seg opp). Soyapølsene er ikke spesielt gode, men "karbonader" eller "kaker" f.eks. av gulrot, rødbet..... er gode med litt saus til. Linser bør du se å få tak i. De får du i dagligvareforretninger i tørket tilstand og de fleste sorter kan kokes uten bløtlegging. Få tak i en god veggis-bok. Det finnes mange i handelen som både forklarer hvorfor og hvordan. Luck! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jøss.... *undrer*, hvordan lever du på sjokolade og epler? Du som er laktoveggis kan jo for eksempel spise egg som er er god kilde til diverse næringsstoffer. Som nevnt under her er også Tofu fint å spise, selvom det ikke smaker allverden. Tofu ser litt ut som ost og består av soya. Den brukes ofte som erstatning for kjøtt i matretter (pass på å ikke koke den noe særlig, da løser den seg opp). Soyapølsene er ikke spesielt gode, men "karbonader" eller "kaker" f.eks. av gulrot, rødbet..... er gode med litt saus til. Linser bør du se å få tak i. De får du i dagligvareforretninger i tørket tilstand og de fleste sorter kan kokes uten bløtlegging. Få tak i en god veggis-bok. Det finnes mange i handelen som både forklarer hvorfor og hvordan. Luck! Er det ikke lakto-ovo-vegetarianere som spiser egg? Uansett, jeg ville unngått soya fordi det inneholder antrinutrienter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lakto-veggis Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Er det ikke lakto-ovo-vegetarianere som spiser egg? Uansett, jeg ville unngått soya fordi det inneholder antrinutrienter Takk for tipsene:-) Jo, jeg spiser ikke egg, nei. kun melkeprodukter. Og jeg er heller ikke så begeistret for den soya-smaken, så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal spise. Jeg får det ikke til å strekke til. Spiser så mye allerede, men det blir ikke mer enn 800- 1000kcal om dagen, og da er halvparten sjokolade. *fortvilet* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Takk for tipsene:-) Jo, jeg spiser ikke egg, nei. kun melkeprodukter. Og jeg er heller ikke så begeistret for den soya-smaken, så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal spise. Jeg får det ikke til å strekke til. Spiser så mye allerede, men det blir ikke mer enn 800- 1000kcal om dagen, og da er halvparten sjokolade. *fortvilet* Det er da utrolig mye god mat du kan du kan spise! 800 -1000 kalorier er jo ingenting! Nøtter en bra for å øke energiinnkatet, og er mye bedre enn sjokolade. Cottage cheese er mye protein og litt fet og smaker godt. Du kan blande det med salat, fruktbiter, eller yoghurt. Du kan også bruke proteinpulver for å få ekstra protein og kalorier. Proteinfabrikken.no har bra norskprodusert melkeprotein til en rimlig penge. Kanskje du burde spise mer kornprodukter? Kornblandingene til regal er veldig gode og næringsrike. Jeg klarte ihvertfall å få i meg 4 pakker en dag jeg var sulten forrige uke. kom faretruende nær 10000 kalorier, tror det var ny pers 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Heisann lakto-veggis, Et vegetarisk kosthold kan så absolutt være veldig helsemessig sunt dersom det er variert og godt planlagt. Et slikt kosthold er fullverdig og forebygger mange livvstilssykdommer og plager. Se f.eks innlegget til Slippen. Epler og sjokolade er ikke et sunt kosthold dersom de utgjør det meste av ens inntak. Du trenger 0.8-1 g protein per kg kroppsvekt – dette får du med rundt 2-3 gode proteinkilder daglig. Hvis du f.eks veier 60 kg, trenger du da opp mot 60 g protein daglig. Det er lett å få fullverdig planteprotein – ved å spise både belgfrukter (bønner/linser/erter) og kornprodukter gjennom en dag får du alle de nødvendige aminosyrene. Melk, soya, egg, og de fleste vegetariske proteinproduktene er også fullverdig protein. 1 glass melk gir rundt 7-8 g protein. Andre kilder er egg (1 stort gir rundt 6 g protein), bønner/linser/erter (1.2 dl kokt gir 7-8 g), og cottage cheese (1.2 dl gir 13-15 g). Nøtter er også en god proteinkilde – 2 ss peanutsmør gir runct 10 g protein og 30 g mandler gir ca 6 g protein. Tofu er en annen proteinkilde; 100 g tofu gir rundt 8 g protein. Soyapølser og andre soyaprodukter er også gode proteinkilder (jeg vet dessverre ikke gram proteiner i dem). Linser får du kjøpt på en vanlig dagligvare forretning. De er små, flate og runde og kjøpes i tørket tilstand. Du bløtlegger de bare over natten og koker de til de er myke (kan også kokes uten å bløtlegges). Smak til med et krydder du liker og server de f.eks sammen med kokt ris. Jeg synes også det er bekymringsverdig at du ikke spiser noe særlig brødmat eller andre kornprodukter. Disse gir deg verdifulle næringsstoffer som vitamin, mineraler og karbohydrater som kroppen din sårt trenger for å fungere. Et sunt kosthold inkluderer rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 2-3 frukt og 3-5 grønnsaker, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 proteinkilder daglig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lakto-veggis Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Heisann lakto-veggis, Et vegetarisk kosthold kan så absolutt være veldig helsemessig sunt dersom det er variert og godt planlagt. Et slikt kosthold er fullverdig og forebygger mange livvstilssykdommer og plager. Se f.eks innlegget til Slippen. Epler og sjokolade er ikke et sunt kosthold dersom de utgjør det meste av ens inntak. Du trenger 0.8-1 g protein per kg kroppsvekt – dette får du med rundt 2-3 gode proteinkilder daglig. Hvis du f.eks veier 60 kg, trenger du da opp mot 60 g protein daglig. Det er lett å få fullverdig planteprotein – ved å spise både belgfrukter (bønner/linser/erter) og kornprodukter gjennom en dag får du alle de nødvendige aminosyrene. Melk, soya, egg, og de fleste vegetariske proteinproduktene er også fullverdig protein. 1 glass melk gir rundt 7-8 g protein. Andre kilder er egg (1 stort gir rundt 6 g protein), bønner/linser/erter (1.2 dl kokt gir 7-8 g), og cottage cheese (1.2 dl gir 13-15 g). Nøtter er også en god proteinkilde – 2 ss peanutsmør gir runct 10 g protein og 30 g mandler gir ca 6 g protein. Tofu er en annen proteinkilde; 100 g tofu gir rundt 8 g protein. Soyapølser og andre soyaprodukter er også gode proteinkilder (jeg vet dessverre ikke gram proteiner i dem). Linser får du kjøpt på en vanlig dagligvare forretning. De er små, flate og runde og kjøpes i tørket tilstand. Du bløtlegger de bare over natten og koker de til de er myke (kan også kokes uten å bløtlegges). Smak til med et krydder du liker og server de f.eks sammen med kokt ris. Jeg synes også det er bekymringsverdig at du ikke spiser noe særlig brødmat eller andre kornprodukter. Disse gir deg verdifulle næringsstoffer som vitamin, mineraler og karbohydrater som kroppen din sårt trenger for å fungere. Et sunt kosthold inkluderer rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 2-3 frukt og 3-5 grønnsaker, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 proteinkilder daglig. Vennlig hilsen Tusen takk for alle gode råd, og til deg, Monica. Skal sette meg ned og få orden på kostholdet mitt, er det noe rart jeg sjangler:-) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.