Gå til innhold

Cultura bringebærmelk...

laban

Anbefalte innlegg

...er den eneste melken datteren min på snart 12 år vil drikke for tiden. Hva slags produkt er egentlig dette - har denne melken noen næringsmessig verdi igjen, eller er det "melkerester" + masse sukker og litt bærsmak? I forhold til vanlig melk tilsatt litt Oboy el.l., hvordan er det med energiinnhold og "sunnhetsnivå"?

Jeg sier tusen takk på forhånd hvis noen med peiling svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Laban!

Her er en link om hva Cultura melk er for noe:

http://www.tine.no/forbrukerernering/5071

Prøvde å finne forskjellen på Oboy og Cultura:

Cultura, 1 glass gir:

67 kcal, 3 gram protein, 1.3 gram fett, 10.9 gram karbohydrater, 104 mg kalsium

Siden du sier hun drikker normal melk, gir jeg opplysninger om helmelk. 1 glass gir:.

66 kcal, 3.3 gram protein, 3.9 gram fett, 4.3 gram karbohydrater , 100 mg kalsium + du må legge til Oboy-ens verdier....vet ikke hvor mange spiseskjeer/teskjer hun bruker.

Håper dette hjalp deg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cultura (og Biola) er topp som alternativ til vanlig søtmelk! De inneholder bare halvparten av melkesukkeret i forhold til vanlig melk, og er gunstige for bakteriefloraen i tarmene.

Jeg har ingen eksakte tall på hva som skjuler seg bak betegnelsen "karbohydrater" i disse melketypene, men da jeg fikk tilsvarende tall på yoghurt ved en tidligere henvendelse viste det seg at det er svært lite tilsatt sukker - det som er der er naturlig fra melka eller fra bærmassen som brukes som smakstilsetning.

I forhold til O'Boy i søtmelk er det jo faktisk rene helsedrikken..! O'Boy er vel bare raffinert sukker og kunstige fargestoffer, er det ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laban!

Her er en link om hva Cultura melk er for noe:

http://www.tine.no/forbrukerernering/5071

Prøvde å finne forskjellen på Oboy og Cultura:

Cultura, 1 glass gir:

67 kcal, 3 gram protein, 1.3 gram fett, 10.9 gram karbohydrater, 104 mg kalsium

Siden du sier hun drikker normal melk, gir jeg opplysninger om helmelk. 1 glass gir:.

66 kcal, 3.3 gram protein, 3.9 gram fett, 4.3 gram karbohydrater , 100 mg kalsium + du må legge til Oboy-ens verdier....vet ikke hvor mange spiseskjeer/teskjer hun bruker.

Håper dette hjalp deg litt!

Takk for svar og for linken!

Jeg er verken helse- eller kalorifiksert, men vil gjerne vite hva ungene heller i seg daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cultura (og Biola) er topp som alternativ til vanlig søtmelk! De inneholder bare halvparten av melkesukkeret i forhold til vanlig melk, og er gunstige for bakteriefloraen i tarmene.

Jeg har ingen eksakte tall på hva som skjuler seg bak betegnelsen "karbohydrater" i disse melketypene, men da jeg fikk tilsvarende tall på yoghurt ved en tidligere henvendelse viste det seg at det er svært lite tilsatt sukker - det som er der er naturlig fra melka eller fra bærmassen som brukes som smakstilsetning.

I forhold til O'Boy i søtmelk er det jo faktisk rene helsedrikken..! O'Boy er vel bare raffinert sukker og kunstige fargestoffer, er det ikke det da?

Jo, O'Boy tror jeg ikke inneholder noe særlig av verdi.

Hun er ikke overvektig, og jeg er ikke fiksert på sånt, men vil gjerne vite hva ungene heller i seg til daglig.

Takk for informativt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Laban,

Slippen og Birdie har flotte svar til deg. Cultura vil gi god næring og er et godt alternativ til melk. Det kan bare være en periode din datter går gjennom, og om ikke lenge drikker hun nok annen melk også. Pass bare på at du ikke presser eller tvinger henne – da kan gjerne denne perioden vare...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Laban,

Slippen og Birdie har flotte svar til deg. Cultura vil gi god næring og er et godt alternativ til melk. Det kan bare være en periode din datter går gjennom, og om ikke lenge drikker hun nok annen melk også. Pass bare på at du ikke presser eller tvinger henne – da kan gjerne denne perioden vare...

Vennlig hilsen

Nei, det virker jo som om denne melken er grei nok. Jeg er ikke ekstremt opptatt av sånt, men vil gjerne vite hva ungene heller i seg til daglig.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...