Zirine Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 En jeg kjenner har startet på noe han kaller Steinalderdietten, som innebærer at han kutter ut karbohydratene - alt sukker og stivelse - altså korn, poteter osv. Han påstår at dette vil gi han mer energi og bedre helse - og hvis han er ekstra streng, kutter ut avocado, nøtter og alt sånn, så vil han i tillegg ta av noen kilo. Har han rett? Vil jeg få mer energi og føle meg bedre av å følge en slik diett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg har selv kuttet ut alle karbohydrater i over to uker nå, men nå er det stopp. Joda, jeg har gåt ned 4 kilo, og det var det verdt - men mer energi og overskudd har jeg IKKE fått. Er heller slapp og trett, og har helt sikkert altfor lavt blodsukker. Og det er ikke bra. men at man går ned i vekt, det stemmer, Men hvor lett er det egentlig å holde seg unna pasta, ris, poteter, brød etc? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg har selv kuttet ut alle karbohydrater i over to uker nå, men nå er det stopp. Joda, jeg har gåt ned 4 kilo, og det var det verdt - men mer energi og overskudd har jeg IKKE fått. Er heller slapp og trett, og har helt sikkert altfor lavt blodsukker. Og det er ikke bra. men at man går ned i vekt, det stemmer, Men hvor lett er det egentlig å holde seg unna pasta, ris, poteter, brød etc? Nå var det primært ikke snakk om å gå ned i vekt, men mer å få mer energi og føle seg bedre. "Joda, jeg har gåt ned 4 kilo, og det var det verdt - men mer energi og overskudd har jeg IKKE fått. Er heller slapp og trett, og har helt sikkert altfor lavt blodsukker. Og det er ikke bra." Ettersom hva jeg har forstått så skal man ha i seg korte karbohydrater, altså spise frukt og sånn - det er de lange man skal holde seg unna. Var du flink til å spise frukt, rosiner samt drikke masse i den perioden? "men at man går ned i vekt, det stemmer, Men hvor lett er det egentlig å holde seg unna pasta, ris, poteter, brød etc?" Det vanskeligste for meg blir nok å holde meg unna poteter og ost - jeg er så utrolig glad i ost. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amiga Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg fulgte den dietten så godt jeg kunne i svangerskap nr. 2 pga. høyt blodsukker og jeg la på med kun 1 kg de siste 3 månedene! De gangene jeg har prøvd etterpå så har jeg ikke vært i form til å trene på sammee måte som når jeg spiser litt karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Nå var det primært ikke snakk om å gå ned i vekt, men mer å få mer energi og føle seg bedre. "Joda, jeg har gåt ned 4 kilo, og det var det verdt - men mer energi og overskudd har jeg IKKE fått. Er heller slapp og trett, og har helt sikkert altfor lavt blodsukker. Og det er ikke bra." Ettersom hva jeg har forstått så skal man ha i seg korte karbohydrater, altså spise frukt og sånn - det er de lange man skal holde seg unna. Var du flink til å spise frukt, rosiner samt drikke masse i den perioden? "men at man går ned i vekt, det stemmer, Men hvor lett er det egentlig å holde seg unna pasta, ris, poteter, brød etc?" Det vanskeligste for meg blir nok å holde meg unna poteter og ost - jeg er så utrolig glad i ost. Nei det er de korte karbohydratene man skal holde seg unna - slike som får opp blodsukkeret i rekkordfart. Eks: Sjokolade, bananer, øl, en del frukter, loff, hurtigris, etc etc... De karbohdyaretr som kalles lange er dem som det tar tid før de påvirker blodsukkeret, og disse er noe bedre å innta. Men jeg har latås holdt meg unna alt av karbohydrater, og føler meg IKKE i bedre form, nei. Og ja, har drikket mengder av vann. Les mer om Glykemisk index, så skjønner du det der med korte og raske karbohydrater. Alt som er listet på en tabell med GI under 50 er godkjent. Helst under 40 er bra. Alt over 50 bør en holde seg unna. I øl, f.eks er den Glykemiske indexen 99. Det sier litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Nei det er de korte karbohydratene man skal holde seg unna - slike som får opp blodsukkeret i rekkordfart. Eks: Sjokolade, bananer, øl, en del frukter, loff, hurtigris, etc etc... De karbohdyaretr som kalles lange er dem som det tar tid før de påvirker blodsukkeret, og disse er noe bedre å innta. Men jeg har latås holdt meg unna alt av karbohydrater, og føler meg IKKE i bedre form, nei. Og ja, har drikket mengder av vann. Les mer om Glykemisk index, så skjønner du det der med korte og raske karbohydrater. Alt som er listet på en tabell med GI under 50 er godkjent. Helst under 40 er bra. Alt over 50 bør en holde seg unna. I øl, f.eks er den Glykemiske indexen 99. Det sier litt. Ja, motsatt var det ... jeg blingsa. Takk for inputen. Jeg regner med at jeg kan konkludere med at du anbefaler den ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Ja, motsatt var det ... jeg blingsa. Takk for inputen. Jeg regner med at jeg kan konkludere med at du anbefaler den ikke? Yes, det kan du konkludere med. Det er overhodet ikke sunt å holde seg unna alle karbohydrater med mindre man har sukkersyke. Oss normalt friske skal ha i oss noen karbohdrater for å få energi. Dessuten , for folk som vil ned i vekt, så holder jeg en knapp på å spise sunt - f.eks etter Grete Roedes opplegg. Det er en grunn for at GR har holdt det gående i uttallige år. Det fungerer! .-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det som kan skje er at du får et overskudd av protein, proksimale tubuli i nyrene klarer ikke å reabsorbere proteinoverskuddet, proteinen lekker ut i urinen (proteinuri) hvor den får en osmotisk effekt, den suger til seg væske fra vevet og blodbanen og du blir dehydrert, svimmel, elendig i allmenntilstanden. Tror du svimmelhet var en vanlig plage i steinalderen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Ja, motsatt var det ... jeg blingsa. Takk for inputen. Jeg regner med at jeg kan konkludere med at du anbefaler den ikke? Alle reagerer forskjellig. Jeg får mye energi på denne type kosthold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg fulgte den dietten så godt jeg kunne i svangerskap nr. 2 pga. høyt blodsukker og jeg la på med kun 1 kg de siste 3 månedene! De gangene jeg har prøvd etterpå så har jeg ikke vært i form til å trene på sammee måte som når jeg spiser litt karbohydrater. "De gangene jeg har prøvd etterpå så har jeg ikke vært i form til å trene på sammee måte som når jeg spiser litt karbohydrater." Det høres vel ganske logisk ut .... Du anbefaler altså ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Det som kan skje er at du får et overskudd av protein, proksimale tubuli i nyrene klarer ikke å reabsorbere proteinoverskuddet, proteinen lekker ut i urinen (proteinuri) hvor den får en osmotisk effekt, den suger til seg væske fra vevet og blodbanen og du blir dehydrert, svimmel, elendig i allmenntilstanden. Tror du svimmelhet var en vanlig plage i steinalderen? Jeg fikk vondt i hodet av innlegget ditt - det ble for mye for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Alle reagerer forskjellig. Jeg får mye energi på denne type kosthold. Kuttet du ut alle karbohydratene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg fikk vondt i hodet av innlegget ditt - det ble for mye for meg. Jeg har mye mer der den kom fra. :-) Så du kan kanskje tenke deg hvilken forfatning mitt stakkars hode er i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Yes, det kan du konkludere med. Det er overhodet ikke sunt å holde seg unna alle karbohydrater med mindre man har sukkersyke. Oss normalt friske skal ha i oss noen karbohdrater for å få energi. Dessuten , for folk som vil ned i vekt, så holder jeg en knapp på å spise sunt - f.eks etter Grete Roedes opplegg. Det er en grunn for at GR har holdt det gående i uttallige år. Det fungerer! .-) Helt feil. Desom har diabetes type I er lavkarb og ketogene dietter direkte farlige. Friske tar ingen skader av å kutte karb. Det brukes blant annet mot epilepsi i barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Kuttet du ut alle karbohydratene? I perioder. Går da inn for å tømme glykogenlagrene for å så ta en hard treningsøkt og så superkompansere med et voldsomt inntak av karbs. musklene blir flate når du tømmer de for glykogen, men når du pøser på med karbohydrater og vann kan du se at de vokser i løpet av noen timer Eneste problemet med ketogen diett er at jeg spiser for lite. Ketose tar fullstendig livet av appetitten og sultfølelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 I perioder. Går da inn for å tømme glykogenlagrene for å så ta en hard treningsøkt og så superkompansere med et voldsomt inntak av karbs. musklene blir flate når du tømmer de for glykogen, men når du pøser på med karbohydrater og vann kan du se at de vokser i løpet av noen timer Eneste problemet med ketogen diett er at jeg spiser for lite. Ketose tar fullstendig livet av appetitten og sultfølelsen. Kan jeg spise egg og kylling på en sånn diett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det som kan skje er at du får et overskudd av protein, proksimale tubuli i nyrene klarer ikke å reabsorbere proteinoverskuddet, proteinen lekker ut i urinen (proteinuri) hvor den får en osmotisk effekt, den suger til seg væske fra vevet og blodbanen og du blir dehydrert, svimmel, elendig i allmenntilstanden. Tror du svimmelhet var en vanlig plage i steinalderen? Det finnes en medisin mot dette, den kalles vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Nå var det primært ikke snakk om å gå ned i vekt, men mer å få mer energi og føle seg bedre. "Joda, jeg har gåt ned 4 kilo, og det var det verdt - men mer energi og overskudd har jeg IKKE fått. Er heller slapp og trett, og har helt sikkert altfor lavt blodsukker. Og det er ikke bra." Ettersom hva jeg har forstått så skal man ha i seg korte karbohydrater, altså spise frukt og sånn - det er de lange man skal holde seg unna. Var du flink til å spise frukt, rosiner samt drikke masse i den perioden? "men at man går ned i vekt, det stemmer, Men hvor lett er det egentlig å holde seg unna pasta, ris, poteter, brød etc?" Det vanskeligste for meg blir nok å holde meg unna poteter og ost - jeg er så utrolig glad i ost. Er det noe særlig karbohydrater i ost da? Trodde det nesten bare var proteiner, jeg. Vel, samme kan det egentlig være. Jeg vil ikke på diett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Kan jeg spise egg og kylling på en sånn diett? Selvfølgelig. Du trenger endel fett på lavkarb diett, så du kan gjerne spise kylling med skinnet og hele egget, bare ikke overdriv eggeplommene. Laks og annen fet fisk er også veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Er det noe særlig karbohydrater i ost da? Trodde det nesten bare var proteiner, jeg. Vel, samme kan det egentlig være. Jeg vil ikke på diett! Egentlig ikke jeg heller, men sjefen min kom inn til meg og briefet med hvor mye energi han hadde fått og hvor bra han følte seg. Det gikk innpå meg, skjønner du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.